Jump to content
Annons

Knaster i Cubase


Boxcutter

Recommended Posts

Hej!

Jag satt förut på ett Soundblaster Audigy 2 och jag tyckte det fungerade ganska ok men när man började ladda mycket vst's i cubase började det knastra en del. Jag hörde av många att jag behövde bättre ljudkort och de förelsog audiophile 24/96. Jag köpte det. Nu knastrar det nästan mer än vad det gjorde förut.

Jag har kollat runt lite på forumen och folk snackar om IRQ-konflikter. Jag är inte så het på sånt här men jaghar kollat min IRQ-lista och mitt ljudkort delar IRQ med "(PCI)21 - OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet", är detta inte bra? Hur ändrar jag på det isåfall?

Vad kan knastret annars bero på?

Jag har en Intel Pentium 4, 3.0 ghz, 2 gig ram, ATI Radeon 9600.. jag har mitt gamla soundblaster kvar i datorn för det har en firewire port jag vill använda så jag vill inte ta ut det. Men det verkar inte som om mitt audiophile och det gamla kortet bråkar på något sätt. De sitter på olika IRQ's och sånt.

Vore väldigt tacksam för hjälp för jag står inte ut med knastret längre!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du försöker kanske köra med för låg latency för att datorn ska orka med det...? Det är nog det vanligaste problemet när man får knaster och elände.

IRQ-konflikten bör inte ge dig några problem om du inte använder Firewire samtidigt - men om du gör det, så är det en annan femma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte firewireporten just nu. Hur vet du att det var firewire?

Jag har ju ganska många USB-enheter som kör samtidgit kan det spela roll?

Jag har försökt med många olika latencys och buffer sizes, det påverkar lite men inte mycket.

Kan det bero på någotannat?

Link to comment
Dela på andra sajter

IEEE1394 är Firewire... 😛

Många USB-prylar?

Eftersom USB-kommunikationen drar CPU-kraft, så kan det mycket väl påverka. Prova att koppla bort så många som möjligt och se om det blir bättre av det.

Om du behöver byta IRQ, så brukar det kunna hjälpa att byta plats på ljudkortet.

Det kan också bero på att det finns spyware eller kanske något antivirus-program som stjäl datorkraft...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att dra ur massa usb-grejer men det hjälpte inte mycket.

Har ganska nyligen scannat för spyware osv så jag tror inte det beror på det. Tror du att byta plats på ljudkortet kan hjälpa? Det verkar ju liksom inte vara några IRQ konflikter.

Jag förstår inte vad som kan vara fel =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh vad jobbigt....jag hade knaster och pops på alla audiospår under det senaste halvåret....och allt berodde på konflikt mellan ljudkortet och grafikkortet...så nytt grafikkort och allt var frid och fröjd.....men vägen dit, jag höll på bli tokig....hoppas det löser sig 😛 //: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

snor tråden lite , men har samma problem , fast med presonus firebox, på en G4...

massa jävla knaster som ligger på allt man spelar upp, men försvinner när man bouncear ?? så det måste var cubase....

Kan det vara nått med lantencyn ?

/david

Kolla buffersizen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Clintan74 (oregistrerad)

En polare till mig sa att det kan vara Ram minet som är för lågt när det blir knaster

jag kan läga upp 2 kanaler sen när jag läger upp den tredje så blir det knaster 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...