Jump to content
Annons

debut...


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Angel of Mercy

* ARTIST/GRUPP: Joel

* GENRE: you tell me?

* LÅTLÄNGD: 4:33

* KOMPOSITÖR: Joel

* PRODUCENT: Joel

* EV. MEDVERKANDE: ingen

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6,3mb

* STATUS: ej helt klar

http://www.ritstallet.se/test/Angel_of_Mercy.mp3

Detta är första gången jag lägger ut en låt, så var snälla 😛

😏

Vore bra att få lite konstruktiv kritik och åsikter...

Är det nån som gillar det, eller är det typ "don't quit your day job"?

Finns lite fult brus i sången här och där, tror det är någon sladd som spökar.

Sen slår det över lite i gitarren här och där, men utöver det...?

Behöver den lite elbas kanske? Åsikter, please

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag laddade förmodligen ner från någon annan tråd då... Jag fick 3:04, men den var klippt den också..

Inte riktigt mitt stuk, men tyckte att det var riktigt bra =)

Låten är bra spelad, och låter bra i mina hörlurar på jobbet iaf 😠 Bra känsla i sången, och bra röst.. För mig är det dock något som kan få gå i bakgrunden någon gång ibland, och inget jag rusar ner på stan för att köpa... Pga av smak, så ingen kritik att ta åt sig egentligen..

Sången var lite otydlig i början för mig, samt att jag tyckte betoningen på "smiled" i "looked at me and smiled" lät lite konstig. Men det kanske också är smaksak..

Både rösten och gitarren tycker jag låter som om det slår över ibland som du påpekade. Är det redan i inspelningssignalen, eller i nermixningen? Testa annars att lägga en limiter på masterutgången till att börja med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, jag har redan försökt lägga en limiter, men gjorde inte någon större skillnad. Det kommer till när jag exporterar låten. Tror det är GB som är problemet. Men det går säker att lösa. Ska kolla det.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden tycker jag det är gött...

Men jag saknar variationer i harmisarna, det behövs inga stora ändringar bara små... Lite olika sätt att spela refrängen på annan rytmik på piano etc...

Sången är kalas, gillar den rösten...

Skulle kunna tänka mej vispar på trummorna, dom känns inte hemma på någotvis...

Det låter Vox på lead guran... Grymt...

Det blir 😳😳😆 av 5 men med lite arbete skulle det här kunna bli kalas bra...

PS. Jag har bara lyssnat 2 ggr...

Edit: Du sa ju att jag skulle vara snäll... 😮

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst! Tack för det! 3/5 är ju helt ok (särskillt med tanke på att den inte är helt klar)

Det är ju ingen singel, ingen tydlig hook o sådär. Mer en skön bakgrundslåt.

Jag tar till mig kritiken. Det är ju rätt små variationer i låten, så du kan ha rätt i att det behövs nått mer här och där. Dock tycker jag själv att den blir bättre av att höra några gånger. De små variationerna upptäcker man ju ofta eftersom...

Har provat vispar, det lät lite mesigt. Men jag ska överväga igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här var det tekniska problem...Det distar och klipper. Som sagt. Börja med att fixa det för det är rätt outhärdligt att lyssna på det nu.

Texten känns lite väl banal och klishéartad och det är smörigt så det både räcker och blir över. Hos mig får du ingen sympati för det men du har nog ett shot hos alla "lugna favoriter"-lyssnare 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten och framförandet väldigt mycket i de partier som är utan fast trumkomp. Det blir så snällt och poptråkigt med de vanliga trumkompet. Håll det lite lösare och som någonsa pröva med vispar - försiktigt. En annan väg vore att pröva lite stökigare trummor. Jaja, det är ju min smak jag babblar om - men din låt.

Är bra kan bli riktigt bra tror-tycker jag. Kan man tro-tycka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Skulle va skoj att få se texten så man kan läsa när man lyssnar, det ger en helt annan dimension till musiken. Du har ju fått en del inlägg om det tekniska, ljud kvalité osv. så det får räcka och nu fokuserar vi på låten tycker jag. Den är riktigt jävla superbra allt annat kan du glömma, så är det. Det enda som kanske fattas är eventuellt ett gitarrsolo dvs. om man vill ha nåt överhuvudtaget. Trummorna kommer in precis där dom ska och dom kan säkert spelas både annorlunda och bättre men det är oviktigt, grejen är den att det ska va trummor på den här. När jag hör en låt som gör jobbet så att säga då slutar jag att lyssna på det tekniska direkt det finns liksom ingen anledning. Då får feelingen som låten ger mig ta över kort sagt och i det här fallet så är det en bra feeling. Det handlar också ganska mycket om att respektera gengren när man tipsar och ger kritik och den här har allt som ska finnas där.

Lycka till

Göran

Vid sidan av ämnet:

Det kan bli lite mycket med det tekniska här ibland så det vore kanske på sin plats att vi startar ett nytt demoforum där vi bara snackar om det så kallade konstnärliga typ uttryck och sånt?

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack.

Jo, precis som många påpekat så finns det ju en hel del rum för förbättringar vad gäller ljudet. Men jag sitter på grejjer för typ ett par tusen (förrutom instrument och dator), så med tanke på det så tycker jag det låter rätt ok. Framtida investeringar kommer förbättra ljudet avsevärt.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (och andra som kan vara intresserade)

Här är texten

Angel of Mercy

An angel came down to me, she flew right down into my life.

Three years ago on a warm august summer's day

I didn't know what to do, I didn't know what to say

She stood there glowing dressed in a white beam of light

She looked at me and smiled, a warm and gentle smile

and she said:

You're an angel also - fallen down

Your wings may be a bit rusty, and maby alittle broken to

But I will you help you patch them up, so I can fly with you

Fly high... -Like good angels do

Like good angels do

Angel of mercy, will you please take me in

Oh angel of mercy, help me redeem my sins

You see, I've been

stuck down here on the ground all alone

I've been earth bound -for way too long

Oh angel of mercy, have some mercy on my sinful soul

Make me complete... help me heal, and make me whole

cause I'm an angel also - fallen down...

...fallen down

My wings are a bit rusty, and maby alittle broken to

But if you help me patch them up, then I can fly with you

Fly high up in the sky, like good angels do

--

Like good angels do

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En fråga bara om texten

You're an angel also - fallen down

Menar du typ: "Du är också en ängel men du har ramlat ner " Eller "Du är en ängel som också har ramlat ner".

I första läget tror jag att kanske ska va You're an angel to - fallen down. I övrigt så gillar jag texten, bra bilder på alla sätt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara om texten

You're an angel also - fallen down

Menar du typ: "Du är också en ängel men du har ramlat ner " Eller "Du är en ängel som också har ramlat ner".

I första läget tror jag att kanske ska va You're an angel to - fallen down. I övrigt så gillar jag texten, bra bilder på alla sätt.

Göran

Jo, det kanske är lite syftningsfel, men å andra sidan tycker jag det låter så fult att säga "to" då jag säger det på nästa rad... Som det är nu kan man tolka det åt båda hållen (tycker jag inte gör så mycket). Dessutom blir det skönare flyt i fraseringen med "also".

But you got a point there.

Hoppas ingen annan tänker på det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar styrsel i kompet ibland.

Emellanåt är det riktigt riktigt jävla tokbra sång. Vissa fraser är hur snygga som helst. Bra låt också.

Skaffa några bra kompmusiker och du är hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar styrsel i kompet ibland.

Emellanåt är det riktigt riktigt jävla tokbra sång. Vissa fraser är hur snygga som helst.  Bra låt också.

Skaffa några bra kompmusiker och du är hemma.

Haha!

Jo, jag är ju nybörjare på gura, piano och sång. Och helt själv-"lärd".

Är i grunden trummis - kanske inte hörs så bra på denna, men försök själv lira trummor till otajt spelad musik 🙂

Jag tycker om att göra allt själv (fastnade väl i "kan-själv"-åldern 😆 ). Blir liksom mer genuint.

Dock blir det lite svårt att skylla ifrån sig på kompmusikerna.

Men jag får väl överlåta spelet till folk som kan, eller öva mer... Lutar åt mer övning.

Mamma, kan själv!!! 😛 (Kan det vara nått slags mindervärdeskomplex?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker folk det behövs elbas? Eller kommer det bara rodda till?

Ja/nej/kanske?

Man blir lätt hemmablind, så jag vill inte börja lägga till och lägga till...

Av nån anledning är det mycket lättare att lägga till än ta bort.

Jag vill ha ett ganska cleant, enkelt, och nästan "naket" sound. Men det får ju inte låta klent.

-Balansgång.

Gör dett arr jobbet för känslan, eller behövs det något mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker folk det behövs elbas? Eller kommer det bara rodda till?

Ja/nej/kanske?

Man blir lätt hemmablind, så jag vill inte börja lägga till och lägga till...

Av nån anledning är det mycket lättare att lägga till än ta bort.

Jag vill ha ett ganska cleant, enkelt, och nästan "naket" sound. Men det får ju inte låta klent.

-Balansgång.

Gör dett arr jobbet för känslan, eller behövs det något mer?

Behövs (el)bas? frågar du. Jag tänker inte ens på om det är någon bas med eller inte. Ju mer vanlig instrumentering du plockar in ju mer vanlig risker låten att låta. Gitarr och piano gör redan ett gott jobb med ljudbilden. Jag önskar inte ha in bas i den här.

Burnin Sven. Visst skall man repektera genren. Inte klampa på och nödvändigt forma om en visa till rock eller smörsoul till jazzig soul (även om det är svårt att låta bli). Men allt är inte skrivet i sten. Vi hör olika vägar att gå, olika möjligheter att pröva. Mottageren behöver inte göra som någon föreslår utan kan sålla bland det som sägs. Jag gjorde en låt och som icke-trummis lade jag ett okonventionellt bakvänt trumkomp. Trummis jag spelade med tyckte det var helt rätt för låten men sa att själv hade han aldrig kommit på att spela på det sättet. Skulle jag hållt mig inom ramarna? Vems ramar?

Tills sist. Så tråkigt som jag skrev i mitt första inlägg låter inte trumkompet när jag lyssnar nu. Fast fortfarande skulle jag hellre ha något mindre vanligt - som inte drog låten åt pophållet. Vi vill alla vad vi vill - dessutom har vi alltid rätt 😏

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Detta är nästan hur bra som helst om man frågar mig! En helskön låt med mycket känsla och tokbra sång framförande.

Det distar ibland dock, vilket är lätt åtgärdat, så ingen större fara.

Pianot känns dock lite för grumligt i början, kanske skära bort lite med EQ runt 200-400. Inte helt säker, och tycker du det låter bra så låt det vara. Kan vara en smak sak.

Du sjunger ruggigt bra. Passar perfekt för denna typ av musik.

Mycket vackert!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...