Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SlutstÀllningen:

7. Margaret's Cheap Guitar - 159 - Signert

2. Vault - 89 - Snow Brigade

8. Keykeeper - 72 - Umemagnus

12. En gÄng till - 53 - Pwayne

11. Checkpoint Eternity - 35 - Rainydays

4. Gina - 34 - Bryngylf

9. All You're Longing For Is Me - 25 - Odel

6. Forever Gone - 20 - Ztevie

5. De e som de e - 19 - Martinm

10. Ordinary Day - 12 - Tsmalmbe

1. Sad Roses - 1 - Job

3. Love Land - 1 - Funi/Gurra

-------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för omröstning i den akustiska festivalen. HÀr larvas inte med nÄgra deltÀvlingar, som vissa mindre intressanta melodifestivaler hÄller pÄ med. HÀr gÄr vi pang pÄ FINAL!

Följande tolv bidrag har kommit in:

1. Sad Roses

2. Vault

3. Love Land

4. Gina

5. De e som de e

6. Forever Gone

7. Margaret's Cheap Guitar

8. Keykeeper

9. All You're Longing For Is Me

10. Ordinary Day

11. Checkpoint Eternity

12. En gÄng till

Liksom i förra festivalen röstar ni i denna trÄd genom att fördela era poÀng över fyra bidrag pÄ nedanstÄende vis:

6 p - till bÀsta bidraget

4 p - till nÀst bÀsta

2 p - till er trea

1 p - till er fyra

Motivera gÀrna ert beslut! BidragslÀmnare fÄr rösta, men inte pÄ sig sjÀlv.

Omröstningen pÄgÄr till söndag 19 mars, kl.20.00, dvs. ca. tvÄ veckor, liksom förra festivalen.

LÄtarna finns att ladda ner som tvÄ zippar:

Bidrag 1-6

Bidrag 7-12

RÀtt lÄt mÄste inte vinna! (Men det vore bra...)

k015.gif

Redigerat av Signert
Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

DethÀr var minst sagt inte lÀtt. MÄnga grymma bidrag. But here I go.

6 p - 2 Vault

Denna kommer att ligga pÄ soundtracket till min höst 2006. Vemodigt, vackert och nÀra med en sÄngröst som ger rysningar.

4 p - 8 Keykeeper

Även om jag tidigare sagt att inspelad folkmusik inte gör sig sĂ„ bra sĂ„ föll jag för denna, nĂ„gonting vaknar till liv inne i sjĂ€len min. Inledningen kĂ€ndes lite trĂ„kig men sen svĂ€ngde det loss ordentligt. Det enda jag inte gillar Ă€r att det Ă€r alldeles för mycket rum och för lite diskant vilket gör att det blir för mjukt och lite grötigt. Jag saknar nĂ€rheten till musikerna.

2 p - 7 Margaret's Cheap Guitar

Skön liten popdĂ€nga 😛 Bra exempel pĂ„ hur man skriver en text om en vardagsdetalj. Riktigt snyggt spelat och sjunget. StĂ€msĂ„ngen Ă€r nĂ€stan i klass med Elliott Smith. Dock kĂ€nns sjĂ€lva lĂ„ten lite tjatig och platt. Det finns inte direkt nĂ„got som fĂ„r mig att vilja lyssna pĂ„ den igen.

1 p - 4 Gina

Jag var pÄ vÀg att dissa denna först eftersom sÄngen kÀndes sÄ Conor Oberst-wannabe (vilket jag har svÄrt för), men jag mÄste sÀga att jag Àr svag för arret och efter nÄgra lyssningar gillade jag lÄten mer. Texten kÀnns lite halvfÀrdig, bitvis improviserad men den funkar. Instrumentationen Àr lÄtens starka sida dock.

Postat

6 p: Keykeeper

Jisses. Jag som Ă€lskar folkmusik. SĂ„ fĂ„r man en sĂ„n hĂ€r helgjuten dĂ€nga upp i nyllet. Hade lĂ„ten hetat KĂ€ftsmĂ€ll hade du fĂ„tt 10 p. Är du med i VĂ€sen? Ring dom annars. Jag har aldrig varit i nĂ€rheten av att dansa pĂ„ Korröfestivalen (folkmusikfestival) men till denna hade jag aldrig stĂ„tt still.

4 p: Gina

FÄr en del Hefner-vibbar hÀr. Riktigt originellt i en ÀndÄ pÄ nÄt sÀtt traditionell tappning. Fraseringen passar alldeles utmÀrkt och dom glada gitarrerna uppblandade i den melankoliska sÄngen skapar nÄt helt jÀvla underbart. Faktiskt.

2 p: Forever gone

Lite konstigt gitarrljud, men det jag gÄr igÄng pÄ Àr den kontrollerade rösten med en jÀdra skön botten. VÀldigt angenÀma tongÄngar i versen dessutom. TrovÀrdig lÄt i en genre dÀr det Àr svÄrt att lÄta trovÀrdig.

1 p: MargaretÂŽs cheap guitar

HĂ€r lĂ„ter det Beatles. Men rĂ€tt mycket mer originellt Ă€n Beatles Ă€ndĂ„. Lite Tom Petty-stuk pĂ„ en del övergĂ„ngar ocksĂ„. VĂ€ldigt sköna stĂ€mmor och lite annorlunda tongĂ„ngar. Jag gillar den slĂ€pande melankoliska monotona
nĂ„nting
.stilen. Oerhört genomarbetad lĂ„t. Ingen kĂ€ftsmĂ€ll, men Ă€ndĂ„ en örfil kanske
.som man inte glömmer.

starboy (oregistrerad)
Postat

Man blir ju bara sÄ grymt impad av alla bra bidrag!

Anyway, hÀr Àr dÄ mina poÀng:

6 p: En gÄng till

Solklar vinnare! Riktigt bra framfört och proddat. Otroligt bra lÄt och den bygger ju sÄ himla snyggt i dynamiken, nÀr bastonerna kommer nÄn gÄng efter 2:20 blir man ju sÄ lycklig. Skicka till P3 nu, slÀpp som singel, erövra Sverige. Toppen helt enkelt.

4 p: Vault

Även detta bidrag berör mig vĂ€ldigt starkt. Det finns en otrolig nerv i sĂ„ngen. Detta tillsammans med de vemodiga harmonierna gör att det hĂ€r blir sĂ„ vackert att jag nĂ€stan grĂ„ter.

2 p: Forever gone

Snygg lÄt. Gitarrdubbningarna kÀnns inte 100%-iga hela vÀgen, men vad gör det nÀr sÄngen Àr sÄ bra. Jag tÀnker lite pÄ gruppen "Live", som lÀnge var ett av mina favoritband.

1 p: Margaret's Cheap Guitar

Klassisk pop-lÄt. VÀldigt genomarbetad produktion och snygg stÀmsÄng, vilket sammantaget gör detta till en pÀrla

Vill Àven ge ett hedersomnÀmnande till Keykeeper, vilket otroligt svÀng!

Postat

Okey, tĂ€nkte kommentera alla spĂ„ren innan jag sĂ€tter mina poĂ€ng 😛

1. Sad Roses - Gitarrljudet gillade jag ej, tyvÀrr inte sÄ bra mixad. SÄngen kunde kommit fram mera.

2. Vault - Trevligt gitarrljud och bra spelat, bra sjunget och ett bra sÄngljud. Men refrÀngen Àr tyvÀrr inte lika bra som versen.

3. Love Land - Lite vasst gitarrljud, kÀnns otight. NÄgot med sÄngljudet jag inte gillar heller. Men den Àr ÀndÄ catchy! SÄngen lÄter hÄrt komprimerad.

4. Gina - Det blir lite rörigt med alla instrumenten, men det Àr ÀndÄ trevligt med alla instrumenten! Catchy!

5. De e som de e - Mycket rum pÄ gitarren. Kunde jobbat med EQ'n mera, vissa frekvenser Àr sÄ starka att de drÀnker gitarrspelet vilket gör att melodin inte riktigt kommer fram och sÀtter sig.

6. Forever Gone - Är det lajnad gura? VĂ€ldigt hĂ„rt komprimerad sĂ„ng. Men en bra melodi!

7. Margaret's Cheap Guitar - Bra gitarrljud, lite otight sÄdÀr. FÄr lite 60-tal vibbar. StÀmmorna lÄter trevligt. Texten Àr fantastisk.

8. Keykeeper - Skönt med ett avbrott frÄn gitarrerna, saknade sÄng, VÀlarbetat och vÀlskrivet. Men tyvÀrr inget som sÀtter sig.

9. All You're Longing For Is Me - NÄt med gitarrljudet som jag inte gillar, det lÄter lite gammalt. SÄngen kunde komma fram mer. LÄten ger mig lite nu-metal vibbar.

10. Ordinary Day - Mycket bra gitarrljud. Melodin i versen Àr för komplicerad. Eget sÄngsÀtt (som jag inte riktigt kommer överens med). Fantastisk refrÀng!

11. Checkpoint Eternity - Kul med Ukulele(?), sÄngen Àr för lÄg. Melodin i refrÀngen Àr catchy.

12. En gÄng till - Bra gitarrljud, bra sÄngljud, lÀtt melodi. Bra!

Mina poÀng dÄ:

1 poÀng - 2. Vault

2 poÀng - 10. Ordinary Day

4 poÀng - 12. En GÄng Till

6 poÀng - 7. Margaret's Cheap Guitar

Tack för en trevlig festival! 😄

Postat (redigerat)

Det hÀr var hur lÀtt som helst att hitta vinnaren, men betydligt svÄrare sedan.

Jag avstÄr individuella kommentarer nu förutom till vinnaren.

De tre följande kunde nÀstan bytt plats hur som helst och det fanns nÄgra bidrag strax under som nÀstan var uppe pÄ topp fyra.

Skillnaderna var stora i ljudbild och i en del fall hade det varit spÀnnande att höra lÄtarna med lite mindre plaskgitarr och rymd för dom kanske fanns dÀr inne i alla fall.

Hursomhelst:

1 poÀng no 9: All your longing for is me

2 poÀng no 10: Ordinary day

4 poÀng no 11: Checkpoint eternity

och slutligen icon12.gificon12.gificon12.gificon12.gificon12.gificon12.gif poÀng till en lÄt som var sÄ vacker att jag nÀstan blev rörd till tÄrar.

Fantastisk röst! Underbar lÄt med en gudomlig refrÀng.

Det Àr sÀllan jag springer pÄ nÄn lÄt som berör sÄ dÀr riktigt, riktigt och som man bara vill höra om och om igen men detta Àr en sÄn. Kanske Àr lite vÄgat att sÀga det efter tre lyssningar men detta Àr den bÀsta lÄt och sÄnginsats jag hört pÄ mycket lÀnge! Jag bugar och tackar.

Edit: Jag glömde att sÀga vilken det var som Starboy sÄ uppmÀrksamt pÄpekade.

6 poÀngaren Àr: no 2: Vault

Redigerat av pwayne
starboy (oregistrerad)
Postat

Jamen vilken Àr det du tycker Àr sÄ bra dÄ, Pwayne?

Postat

Sjukt mycket gitarrpojkar - var Àr forumets pianister??!

6p - Margerets cheap guitar.

Man Àr ju musiknörd. Skön text.

4p - Vault.

Trevligt nÀra ljud.

2p - De e som de e.

Gillar gitarrmelodin. Med överstyrd signal & allt.

1p - Keykeeper.

Effektfullt, men lite enformigt. Skulle behövt andra instrument.

Postat
  starboy sa:
Jamen vilken Àr det du tycker Àr sÄ bra dÄ, Pwayne?

Sorry, 😛 det var sĂ„ sjĂ€lvklart för mig att jag glömde! Jag editerar! (men oss emellan sĂ„ var det nr 2 Vault) 😄

Postat
  milton sa:
Sjukt mycket gitarrpojkar - var Àr forumets pianister??!

De spelar pĂ„ multisamplade flyglar allihop! 😄

HÀrligt att se att rösterna strömmar in! FortsÀtt sÄ.

Och Pwayne har visat sig vara en mĂ€stare pĂ„ att skapa spĂ€nning... 😛

Postat

Första studiofestivalen jag upplevt dÄ jag Àr sÄ pass ny pÄ forumet.

Ett riktigt roligt inslag. mer mer...

nÄjo, dags för poÀngen.

1P Gina. Början pÄ versen gillade jag sÄpass att att kom pÄ mig att trampa lite med foten. lite för otajt och refrÀngen skulle behövas ses över. kunde konkurerat om bÄde 2 och 4 poÀng om det inte vore för det.

2p Forever Gone. Lite otydlig gitarr. Fladdrar lite. Men sÄngmelodin var det inget fel pÄ.

Tjusigt.

4p En gÄng till. Gillar annars inte den hÀr typen av lÄtar. kommer bara att tÀnka pÄ Lukas bror - fredrik och jag. FrÄga mig inte för jag vet inte varför. Tillbaka till Àmnet... Bra framfört och en fin sÄng samt sÄngljud. Det blev 4a poÀng frÀmst för "produktionen" (heter det sÄ?) kan jag pÄpeka.

6p Vault.

Skönt ljud pÄ gitarren och en klockren vers. RefrÀngen satt inte som en handske men det gör inte sÄ mkt egentligen. StÀmningen i lÄten gÄr inte av för hackor. Bra jobbat. Kommer att bli mÄnga fler lyssningar pÄ den hÀr lÄten hÀr i lÀgenheten framöver.

Tack och hej gott folk

Postat

1 p. Gina. Äntligen: ett leksaks-glockenspiel som Ă€r sĂ€mre stĂ€mt Ă€n mitt! Skulle kunna vara en akustisk Dinosaur Jr lĂ„t -- mycker J Mascis i rösten.

2 p. Checkpoint Eternity. FrÀcka ackord.

4 p. Margaret's Cheap Guitar. Vardagsrealism. KÀrlekslösa förhÄllanden. "The one thing I can recall / is Margaret's cheap electro-acoustic guitar".

6 p. Vault. Tungt. Fan va bra.

HedersomnÀmnanden: En GÄng Till, Love Land, och De E Som De E (spelade upp scener ur Deer Hunter för mitt inre öga. Gitarrtonen Àr lika mullig som vÀdret Àr mulet under rÄdjursjakten i nÀmd film.)

Postat

Och hÀr kommer rösterna frÄn Mjölby

Melodi nummer 12,,,,,,,,,,,,,,,,,, 1 poÀng

Melodi nummer 8,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,2 poÀng

Melodi nummer 7,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,4 poÀng

Melodi nummer ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,4,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,6 poÀng

Tack o hade gött dÀr inne bland cynteser Ä cymbaler/ Göran

Postat (redigerat)

har lyssnat igenom bidragen och mina vĂ€rsta farhĂ„gor besannades om "trubadur festivalen", akke gura och sĂ„ng pĂ„ nĂ€stan varenda lĂ„t, ingen fantasi och kreativitet med kakburkar eller annat som trummor. đŸ„°

hÀr kommer mina poÀng iallafall:

6 p - till 7. Margaret's Cheap Guitar

Sköna beatles/gessle influenser och bra sÄng och munspel

4 p - till 11. Checkpoint Eternity

kreativt och bra att trumma pÄ gitarren, skilde direkt ut sig frÄn mÀngden

2 p - till 6. Forever Gone

bra sÄng och lÄt trors den sparsamma arret, lite driv i lÄten som skilde den frÄn majoriteten av bidrag

1 p - till 8. Keykeeper

en bra melodi med fiol (nyckelharpa?) som ocksÄ stack ut bland alla trubadurer

vill ocksÄ nÀmna:

2.vault sköna Dylan influenser

12. ocksÄ lite mer Àn bara gitarr/sÄng vilket förhöjer intrycket av lÄten.

glöm inte punkfestivalen, hÄller pÄ till 20 mars

Redigerat av sixties
Postat (redigerat)

6p. margret's cheap guitar -ambitiös och vÀlspelad. dessutom en jÀkla bra lÄt.

4p. vault - proffsig och enkel, skön röst och ett mycket bra akustiskt gitarrljud.

2p.gina -andas lite simon&garfunkle pÄ nÄtt sÀtt. blir glad nÀr man hör den.

1p. checkpoint eternity - enkel och trallig. uckelele och kam(lÄter det som) har alltid varit instrument som ligger mig varmt och hjÀrtat.

edit, fick göra en liten förÀndring.

Redigerat av Itzhak
Postat

1 p till De e som de e. Jag gillar kÀnslan pÄ ljudet. LÄter gammalt och nÀrgÄnget.

2 p till Vault. Fin kÀnsla pÄ hela lÄten. Allt sitter som det ska.

4 p till Keykeeper. Satt hĂ€r och var oerhört trött men den hĂ€r satteigĂ„ng mig rejĂ€lt. Jag vill röra pĂ„ mig och ge jĂ€rnet idag! 😄 SĂ„ hĂ€rligt med folkmusik, vĂ€rldens tryck.

6 p till Margaret's Cheap Guitar. LĂ„ten fĂ„r tala för sig sjĂ€lv.. den Ă€r bara klockren đŸ„°

Postat

Pang pÄ poÀngen:

1 p - All youÂŽre longing for is me.

HÄrt spelade gitarrer. Hyffsade sÄnginsatser.

2p - Keykeeper

Bra folkmusik. Saknar rytminstrument som driver pÄ.

4p - MargaretÂŽs cheap guitar

60-talskÀnsla. TrallvÀnligt o medryckande.

6p - Vault

NÀra o skön sÄng. Enkel, bra gitarr. Sköna harmonier i andrastÀmmor bÄde pÄ gitarr o sÄng.

😳

Postat

Vill först berömma samtliga deltagare, Ă€r glad att jag inte stĂ€llde upp. hade inte varit bra för mitt ego att bli utan poĂ€ng, för det hade jag garanterat blivit 😆

HÀr Àr iallafall mitt försök till poÀngsÀttning.

1 p: Gina

Lycka!

2 p: All you're longing for is me

FÄr posies-feeling. StÄpÀls.

4 p: Vault

Underbar, fÄr stÄpÀls igen. Rösten passar perfekt!

6 p: En gÄng till

Svag för svenska texter, denna gick rakt in i sjÀlen. BÀst.

Postat (redigerat)

nr 6: Forever gone 6p

nr 7: Margaret's cheap guitar 4p

nr 9: All you're longing for is me 2p

nr 3: Love land 1p

Ä resten pÄ delade 5 plats med 1/2p trots ej mitt eget !

NÄja det hÀr var ju kul vettja - dags att börja arbeta lite mer med mina lÄtar Nu!

Sad Rose's kommer i en separat version efter lite mer arbete - som sagt sÄ var det 1 upptagning vid lokalen Ä har legat Ä dammat sedan dess .. kul att det finns de som har kanske kommit lite lÀngre med sitt arbete.

Ser fram emot nÀsta Akustiska Festival .. Ha det gott till's dess.

mvh: job

Redigerat av job
Postat

Oj vilken uppryckning sedan förra tÀvlingen! Tycker att nÀstan samtliga lÄtar bÄde Àr bra och har bra sÄng. Flera av dem kommer definitivt att sparas!

Jag mÄste lyssna pÄ dem ett par gÄnger till, för det hÀr var inte lÀtt!

HĂ„ller ocksĂ„ med om att det Ă€r lite trist utan pianolĂ„tar. Fast den bristen "bidrog" jag ju sjĂ€lv med sĂ„ jag ska inte klaga... 😉

Postat

Hej, och bra jobbat!! 😛

Vilka kanon bidrag!...sÄ hÀr vill jag dela mina poÀng..

1. Forever gone(6p)... Överstyv sĂ„ng! Bra melodi...(tyckte om den efter 30sek)

2. Margaret's cheap guitar(4)... Rolig lĂ„t+text ...(Ă€r det du John Lennon? 😏 )

3. All you're looking for is me(2)... Bra helt enkelt

4. Checkpoint eternity(1)... Det spelas och trummas..glad melodi, bra refrÀng!

...alldeles för lite poÀng att dela ut...men men...

...Moberg

Postat

det hÀr var inte sÄ lÀtt...

men hÀr kommer mina toppar:

6 p - Margarets cheap guitar - bra melodi... en lite sommar hit kanske..nice med munspelet ocksÄ... vem e margaret? jag vill ha hennes gitarr!

4p - Keykeeper - grymt bra spelat, hÀrlig melodi, nica harmisar... lite rytmik hade gjort saken klar...

2p - En gÄng till - bra stÀmmning i denna, en bra akustisk lÄt o det lilla plinget i bakgrunden gillar jag starkt!

1p - ordinary day - bÀst ljud... Àr med mest pga refrÀngen som satte sig i sin enkelhet...

Starkt jobbat alla! Det var svÄrt att prioritera...

peace!

Postat (redigerat)

jĂ€klar va svĂ„rt 😉 Mycke bra!!.. fĂ„r Ă„terkomma.. mĂ„ste lyssna mer....sĂ„!

Änd her is vĂ„outs frĂ„n Bullmark jury;

1 p- De e som de e (no 5)

2 p- Gina (no 4)

4 p- Checkpoint Eternity

6 p- MargretÂŽs Cheap Guitar

Som sagt skitsvÄrt att ranka lÄtarna. En massa bra lÄtar, men fyra skulle ha poÀng.

Kul med ett sĂ„nt bra gensvar pĂ„ denna festival 🙂!!

EDIT: lade till rösterna

Redigerat av Umemagnus
Postat

And these are the votes of the Ztevie jury:

6p - All you're longing for is me

FÄr lite kÀnsla av en akustisk lÄt som nÄt Àldre grungeband(Alice In Chains, fast lite softare?) skulle kunnat gjort? Me like!!

4p - Vault

KĂ€nsla... Snyft!!

2p - Margaret's cheap guitar

Inte min stil, men den hade nÄt... Dessutom kÀnns den redo för utgivning, kan ju spelas i radio direkt utan Àndringar?

1p - En gÄng till

DiLeva-style, med lite mer "normal" röst...?

Postat

Aktuell stÀllning efter ZtevieŽs röster

Margaret's Cheap Guitar 68

Vault 53

Keykeeper 24

En gÄng till 24

Forever Gone 20

Gina 18

Checkpoint Eternity 16

All You're Longing For Is Me 14

Ordinary Day 5

De e som de e 4

Love Land 1

Sad Roses 0

Antal röstande: 19

Postat

Som nÄgon nÀmnde tidigare Àr jag ocksÄ lite besviken pÄ att det bara var sÄ mycket gitarr och sÄng. Men det var nÄgra som klÀmde in lite roliga instrument. Tyckte mig höra klockspel och kazoo och kanske rent av en tramporgel, men var Àr alla trumpeter och bastubor?

HÀr kommer mina röster:

6p - Margaret's cheap guitar

4p - Checkpoint eternity

2p - Vault

1p - En gÄng till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.