Jump to content
Annons

Hjälp med mixning och mastring av trummor


Recommended Posts

Jag har ingen erfarenhet inom aukustiska trummor.... jag undrar detta eftersom jag nyss gjort en takt (klicka här 😳) med akustiska trummor. Jag, som är en hiphop och r&b producent,vet inte mycket om akustiska trummor.....

om man spelar in en takt med t.ex samplade akustiska trummor, eller liveinspelning (spelar ingen roll):

1. vad ska man tänka på vid eventuell användande av en kompressor? behövs kompressor överhuvudtaget om man använder samplade trummor med en jämn volymnivå?

2. Uppfyller "gate" viktig funktion?.. blir trummor (både live och samplade) generellt bättre om man använder det?

3. hur är det med reverb? .. ska den läggas på både kicken och snaren? eller bara snaren?

Redigerat av Maestro Minded
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Testa vet jag! Det finns ju inget rätt och fel direkt. Oftast grötar bastrumman till sig med mycket reverb dock. Personligen komprimerar jag skiten ur varenda ett spår, men det är också definitivt smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara svara för mig själv och mina erfarenheter som härrör från riktiga trummor och uppmickade och inspelade för bästa resultat med mina metoder:

jag rensar så gott som alltid upp med en gate vardera på bk och virvel-för att slippa slamret och väsandet etc från hihats och resten som man får en bättre "bild" av med OH-mickarna,komprimerar beroende på musik-ibland knappt märkbart om det är jazz/soft listening,ibland slammar man på så står härliga till-i pop/rock,allt efter låt och känsla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig lite frågandes till varför många ser det som ett måste att lägga reverb på snaren. I mycket musik jag gör låter snaren utmärkt helt torr, tycker jag. Hårt komprimerad virvel utan reverb är ju the shit i modern popppunk, emo och punkrock och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig lite frågandes till varför många ser det som ett måste att lägga reverb på snaren. I mycket musik jag gör låter snaren utmärkt helt torr, tycker jag. Hårt komprimerad virvel utan reverb är ju the shit i modern popppunk, emo och punkrock och liknande.

?????????

Man kan väl säga att mängden reverb har sjunkit avsevärt från 80talet, men att de är helt torra stämmer inte riktigt. Men jag köper att de är väldigt korta. Det slamriga hittar man ju inte i ett snyggt reverb utan mer i rumsmickning. Helt torr närmickad virvel högt i nivå brukar inte ge mig rabarbersvaj iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

ballader och fjantlåtar=mycket reverb (och dansband förstås)

rumsmickar är givet bäst+pang på rödbetan kompression med rätt burkar... 🙂 man lägger även in lite lite lite utav ett kort reverb/delay ibland fast många inte tror det/vet om det...knastertorrt spricker liksom!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Helt torr närmickad virvel högt i nivå brukar inte ge mig rabarbersvaj iallafall.

Bonuspoäng för skönt uttryck! Rabarbersvaj.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajaja... 😳

Men beakta att det finns en och annan som inte har en susning om hur saker "brukar göras" och att det ibland kan vara på sin plats att "hinta" om att vissa metoder undantagsvis kan vara coola, men generellt sätt är fel!

Självklart ska man vara kreativ med allt man har, men när man är n00b så är det ju ganska vettigt att först lära sig "hur man gör" så att man kan lägga en stadig grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppmana att sampla sina egna pruttar som triggar på varje hängpukeslag kan ju funka svinbra också, men som sagt, mer sällan än sällan så att säga. 😆

Surrar man då också om mastering av trummor så drar jag slutsatsen av att man itne hållt på så hemskt länge.

Mastering är det sista man gör då alla mixar kanske putstas till lite grann men annars justerar alla track starts och ends etc.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppmana att sampla sina egna pruttar som triggar på varje hängpukeslag kan ju funka svinbra också, men som sagt, mer sällan än sällan så att säga. 😕

Surrar man då också om mastering av trummor så drar jag slutsatsen av att man itne hållt på så hemskt länge.

Mastering är det sista man gör då alla mixar kanske putstas till lite grann men annars justerar alla track starts och ends etc.

jag har hållt på ett tag, men det finns en viss skillnad mellan hiphoptrummor "andra sorters" trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Jag mixar alltid trummorna tillsammans med musiken....Jag solar bara trummorna för att kolla att något inte "skiter ner sig" -klipper alltså...

En sjungande virvel låter kanske inte så snyggt om man solar den -men låter ofta kanonsnyggt till musiken! (typ ref. till det ljudklipp du länkar till ovan...)

Alltså -Skit i att mixa trummorna separat -"sola" bara för att kolla att det inte är alldeles åt pepparn...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppmana att sampla sina egna pruttar som triggar på varje hängpukeslag kan ju funka svinbra också, men som sagt, mer sällan än sällan så att säga.  😏

Surrar man då också om mastering av trummor så drar jag slutsatsen av att man itne hållt på så hemskt länge.

Mastering är det sista man gör då alla mixar kanske putstas till lite grann men annars justerar alla track starts och ends etc.

jag har hållt på ett tag, men det finns en viss skillnad mellan hiphoptrummor "andra sorters" trummor...

Man kan ju dra definitioner i all oändlighet. Men jag vettefan om man kan säga så att hip hop skulle sklja sig mer än om du kollar metal men skitsamma.

Det jag menade med erfarenheten var just att prata om att mastra trummor. Jag har sagt hur många gånger som helst på detta forum om vad mastering handlar om så jag gör det inte igen, men det var orsaken till den slutsatsen jag drog angående erfarenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Jag mixar alltid trummorna tillsammans med musiken....Jag solar bara trummorna för att kolla att något inte "skiter ner sig" -klipper alltså...

En sjungande virvel låter kanske inte så snyggt om man solar den -men låter ofta kanonsnyggt till musiken! (typ ref. till det ljudklipp du länkar till ovan...)

Alltså -Skit i att mixa trummorna separat -"sola" bara för att kolla att det inte är alldeles åt pepparn...

Tjohopp!

Trummor bör man ju se som ett instrument inte flera, men för den sakens skull så bör man inte heller vara rädd för att sola. När det gäller finlir med framför allt kompressor och gate så föredrar jag att sola kanalen när jag ställer in skiten. Men helt klart så kan man inte räkna med att en snorbra solad baskagge låter bra i ett set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...