Jump to content
Annons

Vallhagen med Signert


Vallhagen

Jag tycker det är...  

19 röster

  1. 1. Jag tycker det är...

    • 5 ... fantastiskt bra
      7
    • 4 ... tja ... 4/5 sådär
      4
    • 3 ... helt ok. Bra rentav!
      4
    • 2 ... njae
      0
    • 1 ... rätt dåligt
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: 1995 - Bättre än Verklighet

ARTIST/GRUPP: Vallhagen å Signert

GENRE: Mjukt o Hårt

LÅTLÄNGD: 7 minuter

KOMPOSITÖR: Musik; Patrik Fägerstam, Björn Löfgren, Jesper Brüde, Peter Svensson, Bengt Vallhagen. Text: Bengt Vallhagen

PRODUCENT: Bengan Vallhagen

EV. MEDVERKANDE: Bengt Vallhagen: gitarr, bas, synth, trumprogrammering, refränggruff. Johan Signert: sång

INSPELNINGSÅR: 2005-2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 10MB

STATUS: Färdig demo ... om ni inte gnäller för högljutt om ljudet...

LÅTLÄNK: HÄR ÄR LÅTEN

***

Hög tid för detta lilla samarbetsprojekt att få komma i dagern ... Jag tog kontakt med msieu Signert strax efter den numera klassiska Forumtangon ( https://www.studio.se/index.php?showtopic...94&hl=tango ), där han gjorde en minst sagt förträfflig insats. Jag tänkte att hans röst kunde passa denna låt. Nästan ett år har gått, men den som väntar ... osv ...

***

Låten skrevs för ett decennium sedan. Den finns även i en originalinspelning från 1995, men den mörkar vi så länge :rolleyes:

***

Yep, det är en lång låt. Orka gärna lyssna på hela, mer än en gång. Annars missar ni tredjeversen, som är bäst.

***

Å som vanligt: Alla former av kommentarer är välkomna. Jag har faktiskt funderat på att lägga om nån gitarr (framförallt precis i början), och basen slarvar lite vid några tillfällen, men det får vara så här. Liiiite snespel dör vi inte av.

/Bengan

Sen edit: Låtlänk uppdaterad!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Å för nyfikna; här är texten:

*******************

1:

//:

Fienden försvarar lidanden

Lidanden förslavar fienden

:// 2 ggr

Förvånad över makten du inte trodde fanns

Fann du plötsligt livet som fungerade i trans

Svart svart snö

Svart svart snö

Brygga:

I karantän – suverän

Teknikerrikare maskerad – (maskerad) …

Själar av stål – teknopol

Så stor så sammanbiten

Så osårbar så liten

Så sönder – sammansliten

(solo)

2:

Obalans – mental dissonans

Dissonans – global obalans

Nätet är en lustgård – gud är en maskin

Josef jämte jesusbarnet – virtuella industrin

Svart svart snö

Brygga:

I karantän – suverän

Teknikerrikare maskerad – (maskerad)

Själar av stål – teknopol

Så stor så sammanbiten

Så osårbar så liten

Så sönder – sammansliten

Refräng:

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(hit tas ditt liv) Bättre än verklighet

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(här tas ditt liv) Bättre än verklighet

(solo)

Refräng:

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(hit tas ditt liv) Bättre än verklighet

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(här tas ditt liv) Bättre än verklighet

3:

//:

Kärlek behöver ensamhet

Ensamhet bedövar kärlek

:// 2 ggr

Flinkaste av fingrar – kokong i harmoni

Utanför så slingrar livet obemärkt förbi

Svart svart snö

Svart svart snö

Brygga:

I karantän – suverän

Teknikerrikare maskerad – (maskerad)

Själar av stål – teknopol

Så stor så sammanbiten

Så osårbar så liten

Så sönder – sammansliten

Refr:

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(hit tas ditt liv) Bättre än verklighet

(här är ditt liv) Bättre än verklighet – tusenfallt

(här tas ditt liv) Bättre än verklighet

här är ditt liv (Bättre än verklighet)

hit tas ditt liv (Bättre än verklighet)

här är ditt liv (Bättre än verklighet)

här tas ditt liv (Bättre än verklighet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var intressant! Kräver en del av lyssnaren tror jag. Känns mer som nån sorts "ljudfilm" än en låt, på ett sätt som får alla 3 minuterslåtar att kännas som små små smulor.

Tokgillar sången och tycker låten är bra, men jag vill nog inte höra den igen på ett tag. Precis som man oftast inte vill se en film två gånger i rad.

Mättande. kan man beskriva den så? Jo, jag tyckte nog den var mättande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länken funkar inte för mig 🙁

Ajdå... den funkar här, det ska inte var nåt konstigt... Det är ju, gubevars, en stor fil. Det är inte det att det bara tar lång tid att ladda? Den ligger på musikbanken, ibland går det sakta... Händer det INGET när du högerklickar - spara som... ?

edit: så många stavfel, så lite text...

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var intressant! Kräver en del av lyssnaren tror jag. Känns mer som nån sorts "ljudfilm" än en låt, på ett sätt som får alla 3 minuterslåtar att kännas som små små smulor.

Tokgillar sången och tycker låten är bra, men jag vill nog inte höra den igen på ett tag. Precis som man oftast inte vill se en film två gånger i rad.

Mättande. kan man beskriva den så? Jo, jag tyckte nog den var mättande.

Tackar. "Mättande" ... känns helt rätt. Förbannat bra omdöme. Tack igen. Å du får väl lyssna igen när du smält det hela och tagit en promenad... sådär som man gör efter bion 🙂

***

Altzi! I natten var det! Men är det såå metal? Ja det är det kanske... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n...lyssnat minst 15ggr nu... 🙂 Låten skulle kortats ner till max 3:30, alla verserna skulle låta som vers 2 gör...och bryggan skulle vara refräng...nuvarande refräng hade kunnat vara ett liten "stick"...och solopartiet skulle bort...då j-r hade denna sopat... 😛

Men det är ju som jag tycker.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som man lyssnat 3 gånger när man lyssnat en gång, fast samtidigt är den värd att lyssna på många gånger 😛, en bra låt som sparas. Upplägget är underfundigt, skulle kanske förstärkas än mer om du ändrade mer på ljudbilden i de olika delarna för att särskilja dem mer.

Jag kan inte säga att jag förstår texten helt och hållet, krävs en hel del tolkningsförmåga som jag inte har en söndagmorgon. Anyway den målar upp någon slags bild och uppfyller på så sätt sitt syfte en känsla. Hur skall man tolka texten enligt dig och vad vill du säga med den?

Sången är kanon!! och vallhagen bra att du tjatade på Signert 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n...lyssnat minst 15ggr nu... 😄 Låten skulle kortats ner till max 3:30, alla verserna skulle låta som vers 2 gör...och bryggan skulle vara refräng...nuvarande refräng hade kunnat vara ett liten "stick"...och solopartiet skulle bort...då j-r hade denna sopat... 🙂

Men det är ju som jag tycker.... 😄

nej nej nej... 😛 tyngden ligger i längden vet du... Arret är perfekt... jag bestämmer... 🙂 och om den bara var hälften så lång så skulle du ju tvingats lyssna 30 gånger i stället för 15!

Allvarligt: Låten är lång och det ingår liksom. Jag vill ha den så. Bryggan skulle inte lyfta så pass, om inte dynamiken fanns runt ikring den. Well, det är så jag tycker... Och tredjeversen är bättre än andraversen 😄

KUL att du verkar digga den ... jag tolkar det så, om du lyssnat 15 gånger på raken..

***

Stajo: Ännu mer dynamik/ljudändring säger du ... jag tycker jag strippat bort ALLT i 1-a och 3-e versen... men ok det är noterat!

Om texten: Får jag återkomma om den? Jag går ett varv och funderar på hur jag ska lägga orden. Det blir så lätt blajjigt annars. En hint kan ju vara att den skrevs för 10 år sedan.

Och kul att du sparar låten!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, djävlar!!! Gillar texten, verkligen. Ordlekar och vändningar gillas här mycket! Dock får man ju se upp lite så man inte vänder och vrider för mycket och får inget sagt. 😆 Sången... Har lyssnat några gånger nu och vid första lyssningen så saknade jag lite mer riv och attityd. Lite mer lek med rösten, men så är jag ju en fullständigt metalskadad sångare själv så det kanske inte betyder något... 😛😄

Bra låt i sin helhet, ja lite lång kanske men vad faen... Jag gillar den!

Javisst ja... Något mer (gitarr, eller annat oljud 🙂 ?) i introt är nog ingen dålig idé, känns som man vill höra något där efter en vända innan sången kommer in..

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

KUL att du verkar digga den ... jag tolkar det så, om du lyssnat 15 gånger på raken..

Jodå, gillar den...får lite vibbar av avantgardistiskpunk... 😮 ...den här skulle du haft med i punkfestivalen.

15ggr var det kanske inte...men 10 iaf... :rolleyes:

Låten förblir på min hårddisk... 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo: Ännu mer dynamik/ljudändring säger du ... jag tycker jag strippat bort ALLT i 1-a och 3-e versen... men ok det är noterat!

Skall förtydliga mig 🙂 .

Dynamiken har du och det var kanske fel ord att använda "ljudbilden"?

Menar soundet eller snarare miljön kanske :rolleyes: . Jag såg nämligen låten som 3 delar och varje del som ett speciellt rum och då menar jag att rummen ser olika ut och vill att det speglas i musiken med olika ljudbilder eller sound. Vad jag menar med att förändra ljudbilden är att bryta av med andra instrument eller förändring av effekter etc... jag anser nämligen att även om man spelar mindre eller mer så är ljudbilden den samma, fast jag kan ju ha fel 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar soundet eller snarare miljön kanske 🙂 . Jag såg nämligen låten som 3 delar och varje del som ett speciellt rum och då menar jag att rummen ser olika ut och vill att det speglas i musiken med olika ljudbilder eller sound. Vad jag menar med att förändra ljudbilden är att bryta av med andra instrument eller förändring av effekter etc... jag anser nämligen att även om man spelar mindre eller mer så är ljudbilden den samma, fast jag kan ju ha fel 🙂

Klockren beskrivning. Du har hajjat det här 😉 ... Tre "rum". Bra inlägg 🙂

Precis så är det tänkt. Jag har kanske varit för fokuserad på att "hålla ihop" rummen än att "dra isär". För även om det är tre delar/ljudbilder/rum, så är det ju EN låt.. så tänkte jag. Förutom spretigheten så måste det ju finnas en röd lina.

Faktum är att det är ganska stor skillnad mellan delarna, rent mixtekniskt. Sången har olika effekt vers/brygga/refräng och det är helt olika gitarrer på vers 1 och 3 gentemot resten (lajnad gura + blandade mjukvaror i verserna och POD i bryggan/refrängen).

Men igen: Bra inlägg. Tänkvärt! Tack.

****

Slaptap! Kul med justa referenser ur ag-punksvängen! Men hrrrm, der pünkfestival är ju begränsad till 3 minuter ... å då är vi där igen 😆

***

Ingen har sagt nåt riktigt negativt om mixen än? Är ni diplomatiska eller låter det hyggligt?

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, djävlar!!! Gillar texten, verkligen. Ordlekar och vändningar gillas här mycket! Dock får man ju se upp lite så man inte vänder och vrider för mycket och får inget sagt. 🙂 Sången... Har lyssnat några gånger nu och vid första lyssningen så saknade jag lite mer riv och attityd. Lite mer lek med rösten, men så är jag ju en fullständigt metalskadad sångare själv så det kanske inte betyder något... 🙂😆

Bra låt i sin helhet, ja lite lång kanske men vad faen... Jag gillar den!

Javisst ja... Något mer (gitarr, eller annat oljud 😉 ?) i introt är nog ingen dålig idé, känns som man vill höra något där efter en vända innan sången kommer in..

Tjong! Kul att du gillar texten. Tack för det. Och jo, jag ser balansgången...

Å det där med inledningen ja, jag HAR som sagt grubblat på de gitarrerna men låtit dom vara. Det är ett sånt typiskt läge när jag vill spela på en riktig förstärkare och trycka upp gitarrhalsen i kabinettet för att få lite reell feedback. Åsså sitter man här med MJUKVAROR...

Tackar för komplimanger och hejjarop!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, djävlar!!! Gillar texten, verkligen. Ordlekar och vändningar gillas här mycket! Dock får man ju se upp lite så man inte vänder och vrider för mycket och får inget sagt. 🙂 Sången... Har lyssnat några gånger nu och vid första lyssningen  så saknade jag lite mer riv och attityd. Lite mer lek med rösten, men så är jag ju en fullständigt metalskadad sångare själv så det kanske inte betyder något...  😄😆

Bra låt i sin helhet, ja lite lång kanske men vad faen... Jag gillar den!

Javisst ja... Något mer (gitarr, eller annat oljud 🙁 ?) i introt är nog ingen dålig idé, känns som man vill höra något där efter en vända innan sången kommer in..

Tjong! Kul att du gillar texten. Tack för det. Och jo, jag ser balansgången...

Å det där med inledningen ja, jag HAR som sagt grubblat på de gitarrerna men låtit dom vara. Det är ett sånt typiskt läge när jag vill spela på en riktig förstärkare och trycka upp gitarrhalsen i kabinettet för att få lite reell feedback. Åsså sitter man här med MJUKVAROR...

Tackar för komplimanger och hejjarop!

/Bengan

Hmm. Inledningen, du har inte funderat på andra grejor då? Typ ljud av annat slag? Nu är jag ju som sagt var "aningens" metalskadad men t ex förvrängda röster, baklänges ekon och/eller allehanda miljöljud för att därigenom få "långriffsmangel" eller intron att låta... Eh... Kortare? Eller för att helt enkelt fånga upp lyssnaren lite extra, lite spice sådär..? ... Maybe baby.

Ja, djävlar, komplimangerna bjuder jag så gärna på när jag hör goa grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer jag med mina jätte långa kommentarer.....

Låten är kanon.... jag är inne på 2'a lyssningen nu. Sången är bra, särskilt i bryggan! Refrängen är cool 😱 .

Musiken är också bra, och bra spelat.

Riktigt kul att lyssna på.

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer jag med mina jätte långa kommentarer.....

Låten är kanon.... jag är inne på 2'a lyssningen nu. Sången är bra, särskilt i bryggan! Refrängen är cool 😎 .

Musiken är också bra, och bra spelat.

Riktigt kul att lyssna på.

...Moberg

Bara andra lyssningen!!! Då har du 13 upp till slaptap...

😄😱

Tack! Jag suger åt mig. Signert oxå, antar jag... när han droppar förbi och läser.

***

Läderlappen i mörkret! Ett riktigt heavymetalintro alltså? Som svar på frågan, nej jag har inte tänkt så, men jag kan ju tänka om. Varför inte, faktiskt. Lite miljö och viskningar.. Kanske köra helt utan gitarr fram tills sången börjar. Bygga upp nåt liksom. Jag får grubbla. Ja djävlar djävlar fan fan!

tjong!

Bengone

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer jag med mina jätte långa kommentarer.....

Låten är kanon.... jag är inne på 2'a lyssningen nu. Sången är bra, särskilt i bryggan! Refrängen är cool 😆 .

Musiken är också bra, och bra spelat.

Riktigt kul att lyssna på.

...Moberg

Bara andra lyssningen!!! Då har du 13 upp till slaptap...

🙂🙂

Tack! Jag suger åt mig. Signert oxå, antar jag... när han droppar förbi och läser.

***

Läderlappen i mörkret! Ett riktigt heavymetalintro alltså? Som svar på frågan, nej jag har inte tänkt så, men jag kan ju tänka om. Varför inte, faktiskt. Lite miljö och viskningar.. Kanske köra helt utan gitarr fram tills sången börjar. Bygga upp nåt liksom. Jag får grubbla. Ja djävlar djävlar fan fan!

tjong!

Bengone

Skulle vilja sammanfatta alla mina tankar kring musikskapande och inte allra minst intron så...

"Ja... Djävlar!" 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

...får lite vibbar av avantgardistiskpunk...

Exakt.

Även jag tycker om sången och texten. Lite rundgångsgitarr + miljöljud (för att ytterligare förstärka den episka filmkänslan). Snopet slut 😕

Känns inte som att den är så lång som den är! 😕 Menat i positiv bemärkelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar soundet eller snarare miljön kanske 😕 . Jag såg nämligen låten som 3 delar och varje del som ett speciellt rum och då menar jag att rummen ser olika ut och vill att det speglas i musiken med olika ljudbilder eller sound. Vad jag menar med att förändra ljudbilden är att bryta av med andra instrument eller förändring av effekter etc... jag anser nämligen att även om man spelar mindre eller mer så är ljudbilden den samma, fast jag kan ju ha fel  😕

Klockren beskrivning. Du har hajjat det här 😳 ... Tre "rum". Bra inlägg 😆

Precis så är det tänkt. Jag har kanske varit för fokuserad på att "hålla ihop" rummen än att "dra isär". För även om det är tre delar/ljudbilder/rum, så är det ju EN låt.. så tänkte jag. Förutom spretigheten så måste det ju finnas en röd lina.

Faktum är att det är ganska stor skillnad mellan delarna, rent mixtekniskt. Sången har olika effekt vers/brygga/refräng och det är helt olika gitarrer på vers 1 och 3 gentemot resten (lajnad gura + blandade mjukvaror i verserna och POD i bryggan/refrängen).

Ha ha 😲 , ok då får jag ge mig 😱. Kan dock inte hjälpa att jag tycker soundet låter likt även om du har fångat dynamiken, kanske är det leadgitarren som återkommer. Nu duger det alldeles utmärkt och man skall inte analysera sönder låtarna alltför mycket den är bra.

Den känslan jag får är då istället för att det blir tre rum är att man ser rummet från tre olika perspektiv. Tänk tex första versen liggandes på rygg, andra har man rest sig upp på knä, tredje står man upp och bankar i väggen. Vad jag menar är att väggarna har samma färg och miljön känns ändå invand. Visst måste man ha den röda tråden och kanske skulle det bli fel om man förändrade miljön alltför mycket, det var bara en tanke jag hade, melodin är ju den röda tråden plus trummorna. Bra jobb och du behöver inte förändra något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera goa inlägg! Tack! Här associeras det fritt från industri via progg till episk film. Skitkul 😆

**

Stajo! Tjo... även om jag inte ändrar nåt så läser jag dina inlägg med intresse. Vi borde ta en pilsner och älta filosofisk musikepik 🙂

**

Dede! Tackar! Snopet slut? Ajdå... Jag får väl skylla på gammal vana; det har alltid varit sådär... Kanske, men bara kanske, tar jag tag i biten med "miljöljud-mer/mindre gitarr" etc... Även om det är en lockande tanke så kräver det ett rättså fett inspirationsryck, och jag vet inte om jag kan åstadkomma det kring detta verk... men som antytts, vi får se... Kul att du gillar!

**

Håkan Ekberg! Mållös?!?! det var som f-n... Kul att höra! Spara på! Tack!

**

Dogbuerner! Jag gillar såna kommentarer; "tagen på sängen" ... "mkt intressant..." Tack!

TordA! 3-minutersversion? Nej för fan 🙂 ... så bråttom har du inte 😆 Det ska va åtminstone liiiite tuggmotstånd...

Tack!

**

Dark Of Light! fanfan, fan!

***********'

Vad glad jag blir av så mycket beröm. Verkligen. 🥰 Hoppas Signert läser och suger åt sig oxå. Han är ju en rätt stor bit av det hela.

Ni som inte gillar det kanske inte skriver nåt?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...