Jump to content
Annons

Mikrofoner, mikrofoner, mikrofoner...


spyfly

Recommended Posts

[innan jag börjar vill jag bara förtydliga att jag läst en del liknande trådar som denna, men för att få en mer specifik diskussion (som inte späder på den rådande förvirringen 😳) väljer jag att göra en ny tråd om skiten.]

Har funderat länge på att skaffa nån form av mikrofon till min lilla sovrumsstudio, men jag har lite funderingar vad gäller skillnaden mellan kondensator/dynamiska mikrofoner.

Det jag vill spela in är främst:

Gitarrförstärkare

Akustisk gitarr

Sång

Diverse klinkklonk på porslinstallrikar och liknande

Problemet är bara att jag inte vet vilken typ av mikrofon som lönar sig bäst att köpa. Om vi tar ett exempel: Köper jag en SM57 så kommer den vara utmärkt till min gitarrförstärkare, men brista på de andra områdena, där istället (låt oss säga)Studio Projects B1 skulle fungera bättre? Eller är skillnaderna mellan dessa mikrofontyper inte alltför stora? Kanske bristerna går att "sudda bort" väl inne i datorn med hjälp av EQ, kompressorer osv?

En annan fråga gäller volym på förstärkaren vid inspelning. Måste jag kräma på mycket volym för att få en nöjaktig inspelning/nivå på inspelningen? Om en SP-B1 inte skiljer sig så mycket från SM57:an rent ljudmässigt, men är betydligt känsligare, kan jag använda en sån istället och spela in på en mycket lägre volym? En faktor som kanske spelar in är att min familj förmodligen ska flytta från egnahemshus till lägenhet, och då kan ju volymen vara något att tänka på.

Jaja, mycket svammel, men skulle vara väldigt tacksam för tips och idéer. Det har kliat i köpfingrarna ett bra tag nu. :-)

Redigerat av spyfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fundera inte så mycket. Just do it. Köp en B1-a och spela in massor. Det är kanske inte världens bästa mikrofon, men det är å andra sidan extremt långt från den dyraste. Använd den på allt och se vad som passar, min erfarenhet är att den funkar på det mesta. Efter några hundra timmars inspelning så har du lärt dig lyssna (extremt svårt, konstigt nog) och kan prova lite olika mickar med dina egna öron på dina egna inspelningar. Se den som ett verktyg för lärande.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med lyssna...

Ibland kan en sketen JJlabs... för 500:- låta helt rätt...

Men en stormembranare på Akustiskgitarr brukar vara bra...

En dynamisk typ SM57 till Elgitarren

Proba stormembranaren eller SM57an... någon borde funka okej till din röst...

Klinkklonk kan låte hur coolt som helst med leksaksmikrofoner...

Prova Prova och Prova...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, ni har nog väldigt rätt i vad ni säger. Satt och tänkte ett tag och kom fram till ungefär samma sak; istället för att vela och fundera i flera månader så tar man och skaffar sig en hyfsad mikrofon, lär sig hur allting fungerar från grunden och jobbar därifrån uppåt.

Tar och beställer en SM57 nu iaf, det är ju en mick som många börjat med, och som många rutinerade användare fortfarande hänger kvar vid. Skulle dock vara bra med två mikrofoner vid akustisk gitarr och sång-inspelning, så möjligtvis att man testar en SM58 för det ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, ni har nog väldigt rätt i vad ni säger. Satt och tänkte ett tag och kom fram till ungefär samma sak; istället för att vela och fundera i flera månader så tar man och skaffar sig en hyfsad mikrofon, lär sig hur allting fungerar från grunden och jobbar därifrån uppåt.

Tar och beställer en SM57 nu iaf, det är ju en mick som många börjat med, och som många rutinerade användare fortfarande hänger kvar vid. Skulle dock vara bra med två mikrofoner vid akustisk gitarr och sång-inspelning, så möjligtvis att man testar en SM58 för det ändamålet.

Jag skulle satsa på en kondensatormikrofon istället för en dynamisk, om du bara ska ha en mick. SM57 på akustisk gitarr blir nog inte så kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, ni har nog väldigt rätt i vad ni säger. Satt och tänkte ett tag och kom fram till ungefär samma sak; istället för att vela och fundera i flera månader så tar man och skaffar sig en hyfsad mikrofon, lär sig hur allting fungerar från grunden och jobbar därifrån uppåt.

Tar och beställer en SM57 nu iaf, det är ju en mick som många börjat med, och som många rutinerade användare fortfarande hänger kvar vid. Skulle dock vara bra med två mikrofoner vid akustisk gitarr och sång-inspelning, så möjligtvis att man testar en SM58 för det ändamålet.

Jag skulle satsa på en kondensatormikrofon istället för en dynamisk, om du bara ska ha en mick. SM57 på akustisk gitarr blir nog inte så kul.

Instämmer. Varken SM57 eller SM58 är särskilt kul, enligt min mening. Vill du ha en dynamisk, så är Beta58 betydligt trevligare - men jag skulle helst välja en kondensatormic - kanske en Studio Projects B1, som är en lagom neutral och väldigt billig och prisvärd modell. B1 är min favorit i lägsta prisklassen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i kören och säger att B1 är nog bättre att börja med.. Varför kanske du undrar.. Tja.. den är först och främst billigare än en SM57. Den funkar mer som dina öron gör (återger mer det du hör).. Den är känligare på svagare ljud (akustiskt gitarr etc). den är tålig (tål hög ljudvolym också bra). Helt enkelt så tycker jag att en B1 är mer allround-mic.

Tror nog att en SM57 kan vara en bra att skaffa som andra-mic dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Följde era råd och köpte en B1 istället! Fick hem den idag, men råkade beställa fel sorts kabel så inspelningarna får vänta tills imorgon. Beställde en VTB1 också. Ojoj, ska blir riktigt kul att komma igång på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha så jäkla kul, måste jag säga! B1:an är bra, även om det kanske inte är min favvo på just elgitarr. Fast vem vet, jag kan ju ha haft otur. Rekommenderar egentligen inte sm57 om man inte gillar det specifika soundet. Det finns ju betydligt mer... "genomskinliga" dynamiska mickar i samma prisklass. Gillar inte det där näsiga som 57:an låter som.

Däremot är den utmärkt på trummor, tycker jag, och också som en eventuell andramick på en stärkare. Men det är ju såklart i helt andra sammanhang än att bara skissa lite hemma!

B1 är skitbra på akustiska och riktigt bra på sång. Har svårt att tänka mig att den inte skulle fixa percussion bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Har testat att spela in sång och akustisk gitarr med B1. Fungerar bra. Skall snart testa att spela in gitarrförstärkare också, då blir det rumsmickning.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har funderat: är det inte bättre att ha en mic av typ AKG C1000 (eller dylika pinnar), jämför med en sån här B1-typs mic? Eller blir den för riktande (tar kanske upp fingerljud och fretnoise?). Tar inte en B1-typs mic upp mera av rummets ljud och mindra av gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ska man tro på det som skrivs, så rekommenderas i kataloger ibland en Röde NT-1A, om det är en enda mik man tänkt skaffa... Den har ju bara 5dB brus, vilket är en fördel. Jag kollade på en MXL V67 också, men den har ju flera gånger mer brus. Min annars utmärkta Sony-mik har också för mycket brus och när det blir många spår med mik märks det...

Röde NT-1A kan man få för 1800 SEK idag. Men även t.ex. Studio Projects mikar kanske har lågt brus, jag vet inte...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde NT-1A, om det är en enda mik man tänkt skaffa... Den har ju bara 5dB brus, vilket är en fördel. Jag kollade på en MXL V67 också, men den har ju flera gånger mer brus. Min annars utmärkta Sony-mik har också för mycket brus och när det blir många spår med mik märks det...

Jag tror att den vanligaste bruskällan är miljön man spelar in i. 5 dB egenbrus är extremt lågt, 15 - 20 dB mer normalt.

Det är främst när man spelar in riktigt ljudsvaga instrument man märker någon skillnad på dessa värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, just det... och det märker jag massor av. Akustisk gitarr, shaker, triangel, claves, bongos, kastanjetter, vibra slap, güiro, mandolin m.fl.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra mikrofoner med extremt lågt egenbrus, är Violet Designs Dolly som ligger på 5.5dB (liksom de flesta av Violet-micarna...) och Neumann TLM103 som ligger på 7dB. Det är en bra start med en lågbrusig mic, men samtidigt måste brusnivån från micen inte vara ett självändamål, utan det viktigaste är att hitta en mic som låter som man vill. Brusnivån är tillräckligt låg från de flesta i dag. 😱

Ofta lägger brusiga mixrar, ljudkort och preampar den ingående brusnivån högre ändå...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen bra ide att stirra sig blind på en enda siffra. Brusnivån från en mick är ett sånt exempel. När jag spelar in riktigt tysta saker långt bort fungerar mina DPA 4003 utmärkt, och de har en brusnivå på 17dBA enligt tillverkaren. I en närmickad miljö skulle jag säga att allt under 25dBA brus fungerar utmärkt. Neumann KM184 har till exempel 22dBA brusnivå enligt tillverkaren och den brukar upplevas som tyst.

I de flesta rum är för övrigt bakgrundsljudet oftast över 30dBA, ännu ett exempel på att den där extremt låga brusnivån inte är så mycket att sträva efter i sig.

Det är kanske inte ovanligt att det är preampen som brusar mer än micken, eller kanske är det AD-omvandlaren. Hela kedjan spelar roll. Den blir inte bättre än den sämsta länken.

Frågan började med C1000 i stället för SP B1. C1000 är en kardioid precis som B1, så där är det inte nån större skillnad. Den har lite mindre membran vilket kan spela roll. Skall man generalisera så har ett större membran något mer riktverkan än ett litet membran i de höga frekvenserna. Ett litet membran kan ha trevligare beteende på ljud som träffar micken från sidan, något som är viktigt i stereoinspelning. Exempel kan vara ORTF eller XY där ingen av mickarns pekar rakt fram, det vill säga det intressantaste ljudet träffar mickarna snett. I det läget kanske ett litet membran kan vara en fördel. Det är också lite annorlunda näreffekt, det där som gör att ljudkällor nära micken får mera bas. Men det är svårt att generalisera.

Dock är C1000 ett av mina hatobjekt. För mig representerar den en äldre generation av rätt dåliga budgetmickar. Studio Projects B1 är också en budgetmick, men den är en hyfsat bra modern sådan. Så mitt tips är att undvika C1000, men valet är ju fritt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...