Jump to content
Annons

Mickfråga


Jagärsnabb

Recommended Posts

Hej.

undrar lite vad som är största skillnaden på en dynamisk mick och en stormembrans kondensator mick.. i alla möjliga aspekter på ljudet.. att kondesator mickarna kräver phantommatning vet ja om..

men skiljer de i ljudkvalité å ljudkaraktär? vilket är lättast att sjunga i?

alltså helt enkelt.. skillnader på dom kort sagt.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

aha 🙂 okey.. härligt.. ja har varit inriktad på en stormembranare till mitt lilla hemstudiobygge.. så ja verkar ha tänkt rätt då 🙂 hehe..

känns som om de nästan e dumt att inte satsa på en kondensator mick då.. hehe.. lr finns de några nackdelar?.. om man t.ex mickar sång och en akustiskgitarr samtidigt.. me två mickar?.. läcker de väldigt mycke mellan dom då kanske?.. alltså mycke sång på gitarr micken å vise versa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan nämna som en "nackdel", är att kondensatormicen är känsligare och alltså lättare tar upp saker som inte hade hörts lika tydligt i en dynamisk mic.

MEd två micar får du förstås alltid ett läckage. Frågan är hur allvarligt det är? Om du vet att du kommer att ändra gitarrkompet drastiskt senare under skapandeprocessen, så kan det vara kritiskt om gitarren läcker in i sångmicen, men om du vet att gitarrkompet kommer att ligga som det gör från början, så spelar det egentligen ganska liten roll. Man får förstås bättre kontroll på alla detaljer ju mer man kan separera, men i vissa lägen behövs inte den extra kontrollen...

Link to comment
Dela på andra sajter

jo de klart.. men ja har nog inte tänkt mig att förändra å förvränga gitarrljudet så värst.. så de borde nog vara ganska lugnt.. sen så blir ju allting olika o olika låtar såklart.. men man får väll trixa å testa lite tekniker.. ibland man kanske får lägga gitarren först å sen lägga på sången efteråt i värsta fall..

när ja ändå är igång kan ja ju fråga lite annat som ligger nära ämnet.. =P hehe..

jo, ja funderar lite på att köpa en porta ist för att fixa ljudkort å spela in på datorn... funderar bland annat på en Zoom MRS-8 digitalporta.. men problemet är ju att dom inte har fantommatning.. så därför funderar ja på lite olika micpreamps me phantommatning.. om nån kanske vet nått om Alto Alpha Mic Tube lr andra i liknande prisklass skulle ja bli glad..

för de känns smidigt me en digitalporta.. men är dom bra? hur blir ljudkvalitén om man jämnför med att t.ex ha ett ESI Julia@ ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du en digitalporta, så väljer du samtidigt bort den otroligt stora flexibiliteten som du har i en dator med lämpliga program.

Jag skulle nog se en digitalporta mest som något att använda om man har stora behov av att vara mobil - och inte som någon stationär lösning...

Många som har digitalporta, flyttar över det inspelade materialet till sin dator för att jobba vidare med det i Cubase eller andra program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att en porta har fler fördelar än just portabiliteten. Bristen på flexibilitet tycker jag både är en fördel och en nackdel. Det finns ju klara fördelar med att inte ha så mycket möjligheter, man får lättare att fokusera på det vesentliga. Sedan är det ganska behagligt att slippa att ha en stor datorskärm i nyllet.

Jag skulle dock inte köpa en själv idag. Men jag tycker faktiskt att de fått en oförtjänt plats i skamvrån nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite preamps att kika efter: (om det blir portan; annars håller jag med Claes om att musikdator men hyffsat ljudkort + mixerbord är att föredra)

  • Midiman Audio Buddy 995:-
  • Behringer har ett par runt 1000:- (kolla musikbörsen eller jam)
  • Phonic MU802/MU1002 695:-/795:- (mixerbord med två preamps)
  • Tapco 6306 (mixerbord för drygt 1000:- med två preamps; Tapco by Mackie)
  • Du kan också leta efter kanalstrippar (som en micpreamp med ofta eq, comp, gate, de-esser och kanske andra effekter)

Vanligt idag är ett externt ljudkort (eller breakoutbox) med inbyggda preamps. (M-Audio, E-MU osv)

Sen gör bl.a. ART fantommatnings-boxar för mikrofoner.

Ljudkvalitén på en digitalporta begränsas endast av samplingsfrekvensen och bitraten på just den portan. (t.ex. 48Hz/24bit)

Hoppas allt fixar sig för dig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkvalitén på en digitalporta begränsas endast av samplingsfrekvensen och bitraten på just den portan. (t.ex. 48Hz/24bit)

Nej, den begränsas av alla komponenter i kedjan. Precis som med all annan utrustning. Och ärligt talat tycker jag att samplingsfrekvensen är det minst relevanta så länge det är från 44.1/16 och uppåt. Det är brusnivå, mic och preamp som gör den största skillnaden.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.. hehe.. =P

de är just flexibilitet och funktioner/möjligheter kontra mobilitet ja tänker på..

och sen skulle de faktiskt vara skönt att slippa sitta vid datorn å fixa å trixa å greja å titta på skärmen å hålla på.. men samtidigt vill man ha den möjligheten.. och om de nu går att föra över via kortläsare till dator sen ändå om man vill så har man ju ändå den möjligheten..

så de kommer krävas en del tänkande innan ja beslutar mig.. hehe..

en porta kan man ju lätt ta me sig om man ska repa lite bara å bara micka upp lite smått för å få me idéerna å så.. de är ju svårare me en dator..

Finns de kanske nån som har en begagnad porta att sälja mig?.. eller iaf nån som äger en å kan ge lite råd och tipsa lite å så..

tack iaf =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...