Jump to content
Annons

Taktarter


Mossman

Recommended Posts

Hej.

Jag skulle behöva en genomgång på hur man avgör vilken taktart en låt har.

4/4 och 3/4 har jag inga problem att känna igen, men sen fattar jag inte.....

Jag kan absolut ingen musikteori... så all input är välommen (ni får även håna mig om detta är en dum fråga 😉 )

Hjälp en taktdöv människa.

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

man börjar med att stampa foten, slå med handen mot ett bord, knä,

och räknar:

Var faller takten/beatet?

annars en kombination av att stampa foten slå på bordet brukar fungera bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

3/4: EN två tre EN två tre Strauss valser . . ehh alla valser.

6/8: EN två tre FYR fem sex irlänsk och skottskt folkmusik

Link to comment
Dela på andra sajter

Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 är som någon sade att i 3/4 spekar man fjärdedelar och i 6/8 spelar man åttondelar.

Men hur ska man veta att det spelas åttondelar i en 6/8 sång? Det skulle ju lika gärna kunna röra sig om två takter 3/4 med fjärdedelsnoter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 är som någon sade att i 3/4 spekar man fjärdedelar och i 6/8 spelar man åttondelar.

Men hur ska man veta att det spelas åttondelar i en 6/8 sång? Det skulle ju lika gärna kunna röra sig om två takter 3/4 med fjärdedelsnoter.

Men det är skillnad i känslan helt enkelt... jag har fått det där förklarat för mej nån gång men jag minns inte riktigt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

I 6/8 är det en gitarr eller en hi-hat eller melodin eller nåt annat som spelar 8'delar och markerar på 1 och 4. känslan man får är att man hellre vill räkna EN två tre FYR fem sex istället för ETT två tre.

EDIT: Fast nu när jag läser mitt inlägg så fattar jag vad du menar med 2 takter 3/4... Men det bästa är att leta upp en låt som går i 6/8 och en som går i 3/4. Du kommer fatta direkt när du jämför de låtarna.

Här är en länk: http://www.music.vt.edu/musicdictionary/ap...eterbasics.html

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

I 6/8 är det en gitarr eller en hi-hat eller melodin eller nåt annat som spelar 8'delar och markerar på 1 och 4. känslan man får är att man hellre vill räkna EN två tre FYR fem sex istället för ETT två tre.

EDIT: Fast nu när jag läser mitt inlägg så fattar jag vad du menar med 2 takter 3/4... Men det bästa är att leta upp en låt som går i 6/8 och en som går i 3/4. Du kommer fatta direkt när du jämför de låtarna.

Den stora skillnaden är att i 6/8 är beaten delad på 3 istället för på 2 som den är i 3/4.

Läs din PM! Bohm

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså har suttit och tänkt ett tag och försökt komma på ett bra "smart-ass-svar" men finner inga ord... Ärligt talat, hur många har någonsinn haft stora kommunikationsproblem på grund utav detta?.... Inte jag ivf.

Hoppas detta löser lite problem =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan 6/8 och 3/4 hur avgör man vilket det är om man lyssnar på en låt?

Tänk så här:

3/4: vals

6/8: blues

Hade jag varit hemma vid pianot hade jag kunnat exemplifiera på ett annat sätt, men nu hälsar jag på hos föräldrarna. I morgon kanske...

Men 3/4 är mer rakt medan 6/8 är synkoperat och svänger mer. Detta på grund av att 6 taktslag kan delas upp både i två och tre lika stora delar.

Sen finns det ju en del udda taktarter:

5/4: Jethro Tull - Living in the Past

7/4: Pink Floyd - Money

9/8: Genesis - Apocalypse (in Nine Eights)

11/8: Grateful Dead - The Eleven

Link to comment
Dela på andra sajter

Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 är som någon sade att i 3/4 spekar man fjärdedelar och i 6/8 spelar man åttondelar.

Men hur ska man veta att det spelas åttondelar i en 6/8 sång? Det skulle ju lika gärna kunna röra sig om två takter 3/4 med fjärdedelsnoter.

Men det är skillnad i känslan helt enkelt... jag har fått det där förklarat för mej nån gång men jag minns inte riktigt... 😱

Ja, självklart finnns det det. Jag tycker inte att det är något problem att höra skillnad. Vad jag gick emot var Hemluths förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 är som någon sade att i 3/4 spekar man fjärdedelar och i 6/8 spelar man åttondelar.

Men hur ska man veta att det spelas åttondelar i en 6/8 sång? Det skulle ju lika gärna kunna röra sig om två takter 3/4 med fjärdedelsnoter.

Men om du konstant uppfattar att det spelas två 3/4 i rad kan du ju börja misstänka att den kanske är 6/8 det rör sig, speliellt eftersom basen oftast bara spelar på 1:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man tror sig veta vad det är för taktart KAN ju kompositören ha skrivit annorlunda i noterna. T ex kan det ju stå i noterna att det är 6/8 men du sitter och räknar till tre fjärdedelar. Då kan det ju vara bra att känna pulsen på åttondelarna istället, eftersom det är tänkt så, speciellt om du ska spela låten.

Ang. hur man vet om det är 6/8 el. 3/8 alternativt 6/4 el. 3/4 beror ju på hur ofta man byter ackord i låten. Hur lång en takt känns liksom. Här kan man också tycka olika, men då är det kompositören som bestämmer....

Jag kanske bara krånglade till det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på trummorna! Håller vi oss till "vanliga" taktarter så vill en trummis gärna ha in två bastrummeslag och två virvelslag i en takt. Enklast är 4/4: |b v b v|. En långsam blues: |b , , v , , b , , v , ,| noteras 12/8 och inte 6/8. Vidare kan en tretakt spelas på många sätt typ wienervals eller jazzvals.

Allt hänger på känslan och timingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan 6/8 och 3/4 hur avgör man vilket det är om man lyssnar på en låt?

Tänk så här:

3/4: vals

6/8: blues

Hade jag varit hemma vid pianot hade jag kunnat exemplifiera på ett annat sätt, men nu hälsar jag på hos föräldrarna. I morgon kanske...

Men 3/4 är mer rakt medan 6/8 är synkoperat och svänger mer. Detta på grund av att 6 taktslag kan delas upp både i två och tre lika stora delar.

Sen finns det ju en del udda taktarter:

5/4: Jethro Tull - Living in the Past

7/4: Pink Floyd - Money

9/8: Genesis - Apocalypse (in Nine Eights)

11/8: Grateful Dead - The Eleven

23/8: Väsen- Shapons Vinadloo

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan 6/8 och 3/4 hur avgör man vilket det är om man lyssnar på en låt?

Tänk så här:

3/4: vals

6/8: blues

Hade jag varit hemma vid pianot hade jag kunnat exemplifiera på ett annat sätt, men nu hälsar jag på hos föräldrarna. I morgon kanske...

Men 3/4 är mer rakt medan 6/8 är synkoperat och svänger mer. Detta på grund av att 6 taktslag kan delas upp både i två och tre lika stora delar.

Sen finns det ju en del udda taktarter:

5/4: Jethro Tull - Living in the Past

7/4: Pink Floyd - Money

9/8: Genesis - Apocalypse (in Nine Eights)

11/8: Grateful Dead - The Eleven

23/8: Väsen- Shapons Vinadloo

65/64 - A Headache and a 64th 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 3/4 är mer rakt medan 6/8 är synkoperat och svänger mer. Detta på grund av att 6 taktslag kan delas upp både i två och tre lika stora delar.

Går väl bra att gruppera upp 3/4.. Och vadå svänger mer? När bill evans spelar Waltz for Debby tycker jag det svänger på ganska bra.. Mer än när min polares gymnasieelever spelar Malted Milk i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både 3/4 och 6/8 kan vara raka och/eller vara synkoperade och svänga.

Både 3/4 och 6/8 kan skrivas i två eller tre.

Skillnaden är: ETT två tre ETT två tre - ETT två tre FYR fem sex

Blues kan noteras (om nu Blues ska noteras) i 4/4 eller 12/8 eller 6/8 eller 3/4 om det är en blues-vals. 4/4 om det är rakt 12/8 om det är shuffle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det skiljer sig lite från varje genre hur man oftast betonar och hur man sedan tolkar det så blir det rätt så svårt att tolka. Skulle vara kul om Mossman ex kastade upp två takter eller så av det som verkar svårtytt så får alla rävar återkomma. hehe

måste också försöka mig på ett generellt svar, för genre-egenheter förekommer ju alltid.

3/4 - Stark 1, svag 2, valfri dynamik på 3.

6/8 - Stark 1, 2 och 3 svag, 4:tydlig betoning... men svagare än 1:an... 5-6 svag.

Det är tamejtusan svårt att förklara rytm i skrift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 är som någon sade att i 3/4 spekar man fjärdedelar och i 6/8 spelar man åttondelar.

Men hur ska man veta att det spelas åttondelar i en 6/8 sång? Det skulle ju lika gärna kunna röra sig om två takter 3/4 med fjärdedelsnoter.

Men om du konstant uppfattar att det spelas två 3/4 i rad kan du ju börja misstänka att den kanske är 6/8 det rör sig, speliellt eftersom basen oftast bara spelar på 1:an.

Waltz, någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare exempel på förvirring, irländska jigs säger man går i 6/8 men oftast går de i sådant tempo att de uppfattas som triolifierade 2/4 eftersom tyngden ligger på ett och fyra (apples and oranges).

Hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare exempel på förvirring, irländska jigs säger man går i 6/8 men oftast går de i sådant tempo att de uppfattas som triolifierade 2/4 eftersom tyngden ligger på ett och fyra (apples and oranges).

Hej.

6/8 skall man väl känna på 1:an och 4:an. Om man skall ta ut musik så kan det ju vara svårt att förstå hur det skall noteras, men skriver man en låt så är det ju upp till delarna ikring vilken taktart det blir (om det är skiftande taktarter).

Link to comment
Dela på andra sajter

... Ärligt talat, hur många har någonsinn haft stora kommunikationsproblem på grund utav detta?.... Inte jag ivf.

Jo, ärligt talat, 😄 , jag har ALLTID kommunikationsproblem kring detta.

- hur många takter är det?

- öhh två runder liksom

- hur mycket blir det då

- vet inte

- trioler fan

- öhh

- äre de?

- näe det är såna sex vanliga

- öhh

- tvåtakt?

2/4 i trioltempo eller 6/8 ... det är frågan.

**

Generellt tror jag att det beror på hur bakfull kompositören varit. Ta te ta te tara tere fan fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt tror jag att det beror på hur bakfull kompositören varit. Ta te ta te tara tere fan fan

Roligt! 😄

Annars var det ett mkt ärligt inlägg, det är svårt att förklara, speciellt via text och inte med musik. Men det GÅR att svara på så att en elev förstår.

Annars så har jag just nu 30 elever i tre gymnasieårskurser som har inte fattat något på mina musikteorilektioner. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst alla inlägg, så någon kan ha sagt detta redan..

Men det bästa tricket jag har för att bestämma rent praktiskt om det är 3/4 eller 6/8 är om man trummar slagen med sina händer på varsitt knä.. om taktslaget hamnar på olika knän varje gång så är det 3/4, om det landar på samma knä är det 6/8.. detta är naturligtvis förutsatt att det rör sig om trioler.. alla icke-triol takter kommer nämligen också landa på samma knä.. hoppas jag gjorde en vettig förklaring..

EDIT: Detta stämmer i 99% av fallen.. annars borde jag kommit på nått undantag.. tror jag 😄

/David..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst alla inlägg, så någon kan ha sagt detta redan..

Men det bästa tricket jag har för att bestämma rent praktiskt om det är 3/4 eller 6/8 är om man trummar slagen med sina händer på varsitt knä.. om taktslaget hamnar på olika knän varje gång så är det 3/4, om det landar på samma knä är det 6/8.. detta är naturligtvis förutsatt att det rör sig om trioler.. alla icke-triol takter kommer nämligen också landa på samma knä.. hoppas jag gjorde en vettig förklaring..

EDIT: Detta stämmer i 99% av fallen.. annars borde jag kommit på nått undantag.. tror jag 😉

/David..

Detta gäller generellt. Udda taktarter (3/4, 5/4, 7/8, 9/8 etc) - vartannat knä, jämna taktarter (4/4, 2/4, 6/8 etc) - samma knä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...