Jump to content
Annons

The traffic


karl

The traffic  

10 röster

  1. 1. The traffic

    • 1. Nej
      3
    • 2.Ok
      6


Recommended Posts

LÅTNAMN:The traffic

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:?

LÅTLÄNGD:3:24

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:karl

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:-06

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex.4.66 megabyte)

STATUS: Färdig skiss

LÅTLÄNK:The TrafficNy version längre ned i tråden

Ok....mitt inlägg i debatten kring en av vår tids värsta brott....mängder av unga flickor drogas,kidnappas,under falska förespeglingar få en bättre framtid i ett annat land, en del auktioneras ut alltså inget mindre än den "forna" slavhandeln...

alla har säkert hört talas om nyrekryteringen till fotbolls VM i Tyskland i år och man kan enligt mig inte bara sopa under mattan och tala om olika kulturer hit och dit , det är ett stort förtryck av dessa kvinnor och unga flickor....however...temat har länge legat och gnagt och att skriva en låt om detta om än inte knivskarp text, om än inte suveränt uttal men ändå.....kritik på allt skulle sitta fint, säkert en del grammatiska fel oxå så synpunkter på allt....och kanske tillägga att jag gillar fotboll 🙂

en annan länk också trafficing

It's been a long time since you walked that road

It's been a long time since you left this awful town

There are things to explaine and I understand

There are moment's of fear in this land

Tell me why

There's a crying girl leaving town tonight

with no further explainations she is disappear

The journey is long and insecure

It's happens all the time

This traffic goes on

Let's play ball

We can see the same horizon

We walk the same road to the sky

You are dressed up in that white shirt

with funny figures on your tie

There's many statements to take

and everyone have there own choice

We can just ignore it

or we can shout it out

Tell me why

I wonder how long this will go on

There are our sisters and daughters

And the traffic goes on

This traffic goes on

and on

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan inte lägga upp texten?

För övrigt tycker jag det här låter skitbra... speciellt den akustiska gitarren. Känner mig tyvärr inte berättigad att kommentera mixen eller nåt sånt, då detta är tusen gånger bättre mixat än vad jag någonsin skulle kuna göra.

Snyggt jobbat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt lågt mixat

Skönt gitarrspel

Ta bort effekten på rösten vid 0:40

Tycker låten är ganska tråkig, men det är du säkert medveten om själv 🙂

Det känns som du satt musik till en dikt, men det är rätt svårt att höra vad du säger ibland. Så upp med snacket mer.

Redigerat av ierker
Link to comment
Dela på andra sajter

allansson...Tack för responsen....jag skrev ner texten så är det lättare att följa med....ingen hundratext men ändå...en text....och full koll på mixen har inte jag heller ...det blir som det blir 🙂

ierker....jag gjorde faktiskt låten före texten och fick för mig att det inte ska hända för mycket som tar fokus från texten...men vad vet jag 🙂 mixen är säkert så låg som du säger, ska kolla om jag kan trycka upp den lite

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ta bort effekten från sången vid 0:40 (och konsekutiva ställen). Gör det.

Jag fick nog sådan Dire Straits vibe av det här att.

Jag tror inte du skall ha rösten hårdare, ett svårt ämne skall kräva lite mer koncentration av lyssnaren. Give some get some. Vid mastreringen kan det vara att rösten stiger fram om den bara har utrymme, om inte så får man ta till eq. Men mycekt starkare än det där skall det inte vara. Trevlig mix.

Saknar "Dire Straits orgeln" panorerad helt i nåndera kanalen.

Bra stämning.

Ps. Lågt mixat blir hårt mastrat, so "nou hätä" med nivån 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe.....Dire straits :rolleyes: dessverre har jag dålig koll på mixning/mastring 😕 själva effekten vid 0.40 la jag in direkt på wavspåret hur tar man bort en sådan inläggning???annars tack för lyssningen :rolleyes:

ierker....Det är bedrägligt då man förmodligen lägger till grejer man egentligen inte hör så tydligt... men med en text framför sig så "hör" man plötsligt 😕 vet inte men det kan ligga något i det 😕 Tack för en andra lyssning :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången MÅSTE fram mera. Jag hörde inte ett ord av det du sjöng... 😳

sorry osiris....det verkar som om det är lite lågt ....det hade säkert varit lättare om det hade varit just sång....nu är det mest tal inpratat på morgonen med den sömniga morgonrösten.....ska testa att dra upp imorgon

Link to comment
Dela på andra sajter

bengan_gbg.....tack för omdömet...det var svårt att bestämma nivån på hur mycket grejor som skulle vara med, jag hade schyssta blåsarr med bra blåsljud som i mina öron satt som en smäck...men det passade inte med budskapet i texten...however tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre... men jag vill ha det ännu högre... det är fortfarande gitarren i vänster som dominerar.

Testa att överdriva en gång... du själv vet ju exakt hur texten går... så du behöver inte ha voxen lika högt som vi (jag?) andra vill eftersom din hjärna själv fyller i orden.

Om du förstår vad jag menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ju bra det här men så gillar jag oxo i princip allt du gör. Gitarrfiguren till vä som mal och responsen från den högra impar. Speakerrösten är lite för svag i mixen men tonläget är helt rätt på denna tycker jag. Mixen är som sagt alldeles

för låg. Men visst kör du väl "normalize" på alla tagningar? Sen måste man ju i slutmixningen, mastringen boosta med limiter, åtminstone enligt mina egna "trial-and-terror"-erfarenheter... :rolleyes: Ämnet brännande aktuellt och skrämmande tyst om i media!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är klart att texten ska med i tråden det är ett måste på andra forum. Fan är det inte texten som det handlar om och speciellt i en sån här låt.

Häftig låt gillar den skarpt tycker nog att det mesta är riktigt bra men kan inte uttala mig till 100 om mix o sånt pg. av för kass lyssning. Texten och musiken vet i hundan känns på nåt sätt inte helt rätt men bluesigt och hard times hör ju ihop iofs. kanske man får lyssna in sig först.

Till texten då ja det finns att jobba på och ett sätt är ju att visa upp den för jänkarna på The Muses Muse o få lite råd. Hör av dig om du vill ha länken det är ett bra ställe med bra folk tror dom skulle gilla din musik skarpt. Ser inte texten i det här läget så jag hoppar in igen om jag ser nått som uppenbart är galet.

Bra låt

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det borde gå att sjunga det här det skulle bli riktigt skitbra. Det finns nog sätt att utrycka vissa rader på som skulle vara mer engelska men jag tycker inte det behövs dom kan gott lära sig lite svengelska där över. Ett ställe är nog iofs. fel så vitt jag förstår det ska väl vara they are our sisters and daughters i sista versen?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Behagligt ljudlandskap!

Hörde vad du sa/sjöng så en höjning behövs inte för min del. Texten är lite svengelsk på nåt ställe men annars bra.

Vänstra guran är snygg men lite hög i mixen.

Tack för lyssningen....ska kolla nivåerna 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen det bluesiga licket och arbetar emot kompet. Du har fått till ett riktigt skönt vibrato på sluttonen. Det låter nästan lite slideaktigt.

"There's many statements to take

and everyone have there own choice

We can just ignore it

or we can shout it out"

Enkelt och rakt, sånt gillas. Bra tema att ta upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen det bluesiga licket och arbetar emot kompet. Du har fått till ett riktigt skönt vibrato på sluttonen. Det låter nästan lite slideaktigt.

"There's many statements to take

and everyone have there own choice

We can just ignore it

or we can shout it out"

Enkelt och rakt, sånt gillas. Bra tema att ta upp!

Tackar johahl .....Kul att du gillar 😆 det är en släng av slide 😆 Kul att du tycker vissa delar av texten funkar...Ja, det är tyst till och från och även om jag inte är van med sådana texter så var det nå't som mana på 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget att lyssna i så jag har inte hört låten.. 😆

Texten är rakt på, det gillas.

Några petitesser bara:

"with no further explainations she is disappear"

Det heter antingen she dissappears eller she is disappeared.

"There's many statements to take

and everyone have there own choice"

Inte helt säker men jag tror man säger statements to be made?

Det ska va their own choice, stavfel bara.

"There are our sisters and daughters"

Menar du att dom är våra... isf blir det they are eller förkortat they're.

😎 Lite gnäll fick jag ihop iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ju bra det här men så gillar jag oxo i princip allt du gör. Gitarrfiguren till vä som mal och responsen från den högra impar. Speakerrösten är lite för svag i mixen men tonläget är helt rätt på denna tycker jag. Mixen är som sagt alldeles

för låg. Men visst kör du väl "normalize" på alla tagningar? Sen måste man ju i slutmixningen, mastringen boosta med limiter, åtminstone enligt mina egna "trial-and-terror"-erfarenheter... 🙂  Ämnet brännande aktuellt och skrämmande tyst om i media!

Tack för lyssningen...du hörde ju det första utkastet och sedan var det på vippen att den skulle vara på svenska men.....jag håller på med en annan på modersmålet....som du vet lägger jag krutet på allt det andra och trots att jag jobbat mer än vanligt med ljudet så kan jag ärligt säga att jag glömmer ibland att normalize spåren 😄😆 bättring lovas...men lyssnade du på den andra eller första versionen? 😎 Thanks....

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter betydligt bättre mix och arr än första versionen jag hörde (vet inte om det är den i början av tråden). Sången hörs väl!

Några saker: bra att du har sänkt el-gitarren i "sticket"(??) 1:16. pukorna 1:26-1:28 känns dock lite höga inför versen som kommer sedan.

Trummorna känns inte helt tighta med kompet ibland utan motarbetar det på vissa ställen. Det är mkt korta ögonblick men det stör mig lite. Första exemplet vid 0:05 och varar nån sekund. Det kanske stämmer med den svagare högra gitarren men bryter mot den vänstra. Kankse svårt att fixa i en sampling men....

Skulle också vilja höja flöjten nån decibel i slutet på sista refrängen och orgeln allra sist på denna refräng.

Texten: Bra angeläget ämne som du har fått bra "nivå" på, det är en svår balans så att det inte blir patetiskt, men det blir det inte.

Några justeringar kanske skulle göras i texten rent grammatiskt men jag är ingen höjdare på det så jag överlåter till andra. Fördrog nog "She just disappears" före "She is disappear(-ed?)".

Bra att du ändrade versen efter elgitarr-trumsticket, texten var lite motsägelsefull där.

Sammataget texten har blivit klarare och bättre sedan den första versionen jag hörde!

Nu väntar jag på en svensk version 😎🙂😄

.......och det hade varit lite spännande att höra hur det låtit med någon eller alla sjungna verser 🙂

Sammantaget: Bra jobbat Karl! Kul med lite mer fokus på text. Bra ackustiskt gitarrkomp som vanligt.

Kanon-Refrängen har jag haft i huvudet i en vecka (har du använt den tidigare? Jag tycker mig ha hört den med dig tidigare nån gång 😆 )!

Edit: Jag jämför här ovan mellan den först jag fick av dig och den sista i tråden

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter betydligt bättre mix och arr än första versionen jag hörde (vet inte om det är den i början av tråden). Sången hörs väl!

Några saker: bra att du har sänkt el-gitarren i "sticket"(??) 1:16.  pukorna 1:26-1:28 känns dock lite höga inför versen som kommer sedan.

Trummorna känns inte helt tighta med kompet ibland utan motarbetar det på vissa ställen. Det är mkt korta ögonblick men det stör mig lite. Första exemplet vid 0:05 och varar nån sekund. Det kanske stämmer med den svagare högra gitarren men bryter mot den vänstra. Kankse svårt att fixa i en sampling men....

Skulle också vilja höja flöjten nån decibel i slutet på sista refrängen och orgeln allra sist på denna refräng.

Texten: Bra angeläget ämne som du har fått bra "nivå" på, det är en svår balans så att det inte blir patetiskt, men det blir det inte.

Några justeringar kanske skulle göras i texten rent grammatiskt men jag är ingen höjdare på det så jag överlåter till andra. Fördrog nog "She just disappears" före "She is disappear(-ed?)".

Bra att du ändrade versen efter elgitarr-trumsticket, texten var lite motsägelsefull där.

Sammataget texten har blivit klarare och bättre sedan den första versionen jag hörde!

Nu väntar jag på en svensk version 😉  😉  😉

.......och det hade varit lite spännande att höra hur det låtit med någon eller alla sjungna verser 🙂

Sammantaget: Bra jobbat Karl! Kul med lite mer fokus på text. Bra ackustiskt gitarrkomp som vanligt.

Kanon-Refrängen har jag haft i huvudet i en vecka (har du använt den tidigare? Jag tycker mig ha hört den med dig tidigare nån gång 😲 )!

Edit: Jag jämför här ovan mellan den först jag fick av dig och den sista i tråden

Pwayne.....nej det är inte den du fick höra...jag tog bort effekten på pukorna och höjde lite ...kanske för mycket...det kommer synpunkter på grammatiken och det är superbra ...ska lägga om pratet men måste vänta på morgonrösten som är några snäpp mörkare än dagsrösten :rolleyes:😕 trummorna är säkert stadiga men gitarrerna är kanske inte helt tajta 😲 ska väl lyssna och ta itu med det me'.....flöjten(samma som i "indie"fast omtransponerad) ska kolla nivåerna där med...roligt att du tycker texten håller och refrängen ...mig veterligen aldrig förekommit förrut men man vet aldrig ..ibland kommer jag på mig att sno från mig själv 😕 thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

trummorna är säkert stadiga men gitarrerna är kanske inte helt tajta

Jag tror inte det handlar om tighthet utan om "beatet" som rullar på ett annat sätt på den högra gitarren än på trummorna just där. En levande trummis hade kunnat följa guran bättre! Men ingen annan har ju kommenterat det så det är kanske petitesser! :rolleyes:

...och vänta till söndagmorgon (om du har tagit tillräckligt många whiskeys på lördag) då är rösten allra bäst!

Skål för en bra sångare!

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

trummorna är säkert stadiga men gitarrerna är kanske inte helt tajta

Jag tror inte det handlar om tighthet utan om "beatet" som rullar på ett annat sätt på den högra gitarren än på trummorna just där. En levande trummis hade kunnat följa guran bättre! Men ingen annan har ju kommenterat det så det är kanske petitesser! 🙂

...och vänta till söndagmorgon (om du har tagit tillräckligt många whiskeys på lördag) då är rösten allra bäst!

Skål för en bra sångare!

😉:rolleyes: Laphroaig aningen rökig men OK 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Håll gitarren panorerad lätt i ena kanalen (som i version 1), och kör sången liiiiite panorerat i motsatt kanal, så arbetar dom inte mot varandra utan med varandra i ljudlandskapet).

Det här är fortfarande en keeper. I brist på mera blir det nog att lägga på Private Investigations (nej, inte porrfilmen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...