Jump to content
Annons

Stereokompressor med rör.


emser

Recommended Posts

Skulle vilja ha (är jag ensam?) en stereokompressor att kunna köre lite av varje igenom och även ha till mastring. Någon som har några tips som inte heter vatten och nudlar i efternamn.

/emser

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första bilden i Lillemans inlägg är en TL Audio (förkortat TLA), men ska inte förväxlas med kompressorn på den andra bilden (Summit Audio). Det är som gjort för missförstånd att de döper en modell till TLA-50. :rolleyes:

5021.jpg

TL Audio Ivory C 5021 MKII är en stereokompressor med rör, och Börsen tar 8295:- för den.

Fortfarande dyrare än du tänkte dig, eller? Och ska du gå ännu lägre ner kan du lika gärna köpa en mikpreamp från ART (t.ex. Tube MP Studio) för strax över tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första bilden i Lillemans inlägg är en TL Audio (förkortat TLA), men ska inte förväxlas med kompressorn på den andra bilden (Summit Audio). Det är som gjort för missförstånd att de döper en modell till TLA-50. 😏

5021.jpg

TL Audio Ivory C 5021 MKII är en stereokompressor med rör, och Börsen tar 8295:- för den.

Fortfarande dyrare än du tänkte dig, eller? Och ska du gå ännu lägre ner kan du lika gärna köpa en mikpreamp från ART (t.ex. Tube MP Studio) för strax över tusenlappen.

Rätt prisläge. Låter den som den kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt prisläge. Låter den som den kostar?
Enkel modell och bra kvalitet.

EDIT: Jag har inte ägt nån sån själv, men har provat den och den lät verkligen jättebra! 😏

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första bilden i Lillemans inlägg är en TL Audio (förkortat TLA), men ska inte förväxlas med kompressorn på den andra bilden (Summit Audio). Det är som gjort för missförstånd att de döper en modell till TLA-50. 😏

5021.jpg

TL Audio Ivory C 5021 MKII är en stereokompressor med rör, och Börsen tar 8295:- för den.

Fortfarande dyrare än du tänkte dig, eller? Och ska du gå ännu lägre ner kan du lika gärna köpa en mikpreamp från ART (t.ex. Tube MP Studio) för strax över tusenlappen.

Nu är jag med... Ehmmm,,,, 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Är det nån som har erfarenhet av de två omnämnda ART:ena? Vad är skillnaden på dem?

Allmänt om art och deras rörgrunkor: Jag har en Art Tube Preamp och jag tycker att den är avsevärt bättre än Behringers 1953T. Jag använder den på sång, gitarr och kör slutmastreringen ett varv via den. De färdiga programmen gör det mycket lätt att använda. Alltså, bra i sin prisklass. Vad det berättar om Art's kompressorer vet jag inte, men deras V3 ("valve technology" whatever) funkar imho på ett propert vis.

Note: 1953T använder jag fortfarande både på sång och gitarr, så jag har inte kastat bort den trots allt, men skillnaden mellan Behringer och Art var tillräckligt stor för att jag inte skulle ta en 1952T i första hand.

Note2: Mitt intresse i samband med rörkompressorn skulle vara att använda den mest i slutmastreringen, alltså köra stereomaterial via min Art Tube Preamp OCH en Tube kompressor för att sen slutligen köra materialet genom en limiter i Cubase (VST).

Note3: Min personliga erfarenhet av rör är att "värmen" betyder en magisk ekvalisering som gör att mina öron inte tröttnar lika snabbt på materialet. Andra har väl en annan definition på den saken (hoppas jag 🙂.

Edit1: Skrivfel

Edit2: Art Tube Preamp System (version 1, den äldsta) (info) har alltså ett "program" som heter limit - jag gissar att vi talar om nånslags rörkompression och limiterfunktion.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker verkligen att du ska kolla in den här. Har inte provat just denna, men spl gör bra prylar och denna verkar funka prismässigt också.

charisma

Verkar ju as-skön, synd att man inte har så bra koll på kompressionen med den bara.

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker verkligen att du ska kolla in den här. Har inte provat just denna, men spl gör bra prylar och denna verkar funka prismässigt också.

charisma

Verkar ju as-skön, synd att man inte har koll på kompressionen bara.

Som sagt jag har inte provat den själv, men jag är intresserad. Jag antar att du saknar rattar för främst attack, release och treshold när du skriver att man inte har koll på kompressionen? Verkar ju också sakna ledstapel och vu-mätare.. men, om jag förstår produktinfot på spl´s hemsida rätt, fungerar enheten främst som limiter med fast attack/release + att den adderar övertoner från rören. Jag tycker ändå inte att du ska utesluta den... vill ju att någon ska prova den åt mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

As. Hade just fattat beslut om en VLA då jag i misstag stötte på denna:

http://210.243.85.5/partner/modules/produc...?product_id=125

Problemet är att det är en phonic, vilket jag associerar med dj-grejer (vilket jag inte associerar med hifi). Har nån erfarenhet av phonic i studion överhuvudtaget?

VLA:n har fått jättebra recensioner på nätet dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej-jag kan VERKLIGEN rekommendera Summit TLA-50,dyr?

Nej-inte om man ser till vad man får för pengarna,dom har lyckats kombinera solidstate och rörteknologi på ett MYCKET bra sätt,de andra fabrikaten som ligger och grumlar runt 2-3000:- är inget att ha-sorry!Då kan du lika gärna köra plugins som är 10 ggr bättre(emulerade av finfina modeller)osv men ska du ha en hardwarekompressor som heter duga då finns det inget bättre-den är värd det dubbla minst(du behöver 2 st givetvis ca 11.500:- finns ibland på ebay etc billigare...)dessutom lättrattad-mkt värme!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

är dom inte billigare än så-tyckte jag såg det häromdan på Goldenagemusic´s hemsa

5800:- st...

Varmt rekommenderade--mkt varmt!!!

Kanske har Claes några liggande :rolleyes:

TLA:n är jag också intresserad av men funderar på om det är mer användbart att skaffa ett UAD-kort och komprimera med mjukvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...