Jump to content
Annons

Vilken webbläsare använder du?


Farbror_Blå

Vilken webbläsare använder du?  

152 röster

  1. 1. Vilken webbläsare använder du?

    • Internet Explorer
      50
    • Mozilla/Firefox
      67
    • Netscape
      2
    • iCab
      1
    • Opera
      6
    • Safari
      13
    • Annan
      3


Recommended Posts

Annons
Finns nackdelar med FF bla slöhet,

filhämtning(Uppspelning av ljud/bild)

Slö? Mitt internet började gå cirka dubbelt så snabbt efter jag började använda Firefox.

Nedladdning är kanske inte det bästa, men jag anväder Flashget till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Finns nackdelar med FF bla slöhet,

filhämtning(Uppspelning av ljud/bild)

Slö? Mitt internet började gå cirka dubbelt så snabbt efter jag började använda Firefox.

Nedladdning är kanske inte det bästa, men jag anväder Flashget till det.

Har oxå erfarat Firefox snabbare i surf, men det är förvånandsvärt nog är det mer resurskrävande. 😆

Sen finns det lite annat som behöver fixas till i FF, bl.a:

  • Firefox does not let you right click on an image and copy it to the Windows clipboard. This feature was added in version 0.9.
  • Firefox doesn't support colors on the scrollbar controlled by CSS. I'm told this is not part of the CSS standard and was added by Microsoft to IE.
  • Firefox does not support colors for table borders
  • Firefox has no Print Preview Toolbar button and no Size Toolbar button
    While viewing a page, if you hover the mouse pointer over an image in IE, you see the alternate text for the image (assuming there is any). Firefox does not do this (more detail on this is provided above).
  • Firefox can not invoke my preferred web page editing program, in fact, it can't directly invoke any web page editing program
  • Firefox does not appear in the "Open With" list for html files. That is, if you right click on an html file in Windows Explorer and say to "Open With", Firefox is not a choice. Even worse, when you opt to "Chose Program" to open the file with , Firefox is not in list of EXE files in Windows. It does show up in the Control Panel
  • Add/Remove programs (as Mozilla Firefox 0.8) but there is no size and the last used date does not appear to get updated.
    Update: the Control Panel issue seems to have been fixed by version 0.9x.
  • IE can save a web page as an MHT file which I often find very convenient. Firefox has no equivalent function. An MHT file is a single file that contains both the text of a web page and all the images.

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet explorer. Gillar just det där med få funktioner. Cleant och snyggt utan en massa plotter!

Som firefox. :rolleyes:, Explorer tycker jag är grötigare om jag ska vara ärlig. Speciellt med googlebaren. (men även utan)

Bara kolla här: exempel

EDIT: Mindre seriöst tillägg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också helt nyligen bytt från IE till Firefox här på jobbet, och kommer att göra samma på hemmadatorn bara internetet blir inkopplat igen efter flytten...

Bara det att slippa använda ett Microsoft-program känns bra, och många saker i Mozilla är faktiskt smidigare och bättre... Enda nackdelen som jag sett är när man skriver meddelanden här på forumet: Taggar och smileys hamnar sist i meddelandet och inte där du har markören... Undrar om det är nåt som går att fixa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet explorer. Gillar just det där med få funktioner. Cleant och snyggt utan en massa plotter!

Som firefox. 🙂, Explorer tycker jag är grötigare om jag ska vara ärlig. Speciellt med googlebaren. (men även utan)

Bara kolla här: exempel

EDIT: Mindre seriöst tillägg.

🙂😆

jag kör inte några såna grejer utan bara adressfältet och standardknappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör firefox jag med, men det är nåt jävla lurt med dom. Dom är ju faktiskt lite för bra för att va sanna.. Nåt lurt är det. Nåt skumt. Jag bara väntar på popupfönster eller reklam. Eller nåt mer uttänkt. Som någon liten spyware som känner igen sidorna jag går till och skickar företagsinfo till företagen. Eller ännu hellre, ett litet virus som lägger sig och förstör bortagningen av programmet. Och sakta spprider sig över till alla andra användare. Eller ännu bättre. Sakta sugs vår livsenergi in i mozilla (ja titta på iiconen bara den är elak), och vi blir alla hyperintelligenta av nån anledning men slutar på mentalsjukhus som han the Riddler i Batman 2. Ja, och sakta växer dom fram som det enda alternativet som kan rädda oss. De enda sanna företaget. OOooo...

eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en vän som lånade internet för att leta efter X-box covers... då hade jag redan mozilla och hade inte sett röken av skumma saker sen dess... men HAN råkade öppna explorer istället.. Så när ja satt på kaffe å kommit tebaks, så hade jag fått ett helt gäng med färgglada ikoner/erbjudanden/porrbetalgrejer/och kul reklamgrejs.. de tog mig mer än två timmar att rota bort det.. Sen senare på veckan skulle min syster låna internet... Hon visste inte heller va firefox ikonen va förnåt.. Så ja fick sitta och rota bort igen..

Bra tips dock om man har IE.. bazzooka spywarescanner e bra, uptäcker de mesta och updateras typ varje vecka eller nåt.. Haken e att den inte tar bort något utan bara visar hur man ska ta bort det själv, så man får surfa igenom windowsregistret mycke och starta om datorn i felsäkert läge.. trååååkigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

IE. Eftersom jag har det på jobbet och det funkar bra så kör jag samma hemma. Körde Netscape förr, men njaeä. .....

Jag känner inte alls igen mig i alla beskrivna hemskheter, jag har ett bra virusprogram (F-secure) som automatiskt tar bort alla hemskheter (man får bara upp en bild som talar om att nu var det någon hemsk fil som försökte komma åt mig) och en bra brandvägg (ZoneAlarm Pro) som bromsar alla intrångsförsök.

Då och då kör jag AD-aware som automatiskt rensar bort eventuell spy-ware på någon minut, och bara för att vara på den säkra sidan brukar jag rensa cachen med Window Washer (tar bort de flesta elaka cookies) innan jag stänger av datorn.

Den stora fördelen med IE är ju att det mesta ser OK ut och laddas in korrekt, sedan är jag egentligen inte så glad i pyttemjuk, men det är smidigt, det måste erkännas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firefox 1.02 och bara i nödfall IE6 (vissa idiotsidor, oftast hos större kommersiella företag vägrar acceptera annat än IE)

Bara 2 saker jag retat mig på med Firefox egentligen.

1. Då man klickar på en MP3 länk så måste filen laddas ner fullt först innan medialplayer får ta över.. Så är det inte i IE.. där startar musiken på en gång (kanske nån MIME inställning?).

2. Embeded WMV funkar inte nåt vidare.

Sen skulle man ju önska att fler tar lärdom av W3Cs riktlinjer för hur webbsidor ska byggas.. Tyvärr bygger många sina webplatser baserat på vad som kan göras i IE i stället. Usch säger jag.

Ps. Jag kör Thunderbird för Mail ockå.. Aldrig att jag skulle köra OutlookExpress inte.. 😄

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Internet Explorer är det enda som funkar överallt...tyvärr, för den är **kass! Fullt med virusproblem och mög. Därför kör jag ej med IE.

Detta innebär dock att jag måste ha flera nätläsare, eftersom stödet för dem är så dåligt bland nätplatserna.

Mest kör jag Opera men den fungerar inte på min datorbank; de kräver IE eller Netscape eller en gammal version av Mozilla. Följaktligen har jag en gammal Mozilla.

Sedan fungerar inte min nätbrevlåda med Opera och inte med den gamla Mozillan -- en tredje där alltså.

Sedan är det så kasst att min andra nätbrevlåda accepterar Opera men jag kan inte skicka attachments med den där, och Mozilla fungerar visserligen men då kan jag inte skicka HTML-kodade brev, bara vanlig text (+attachments). Dessutom laddas många objekt på sidorna fel med både Mozilla och Opera.

Sist men inte minst finns Bolibompasidan på SVT, för barnens skull. Alla nätläsare jag provat hakar upp sig där utom IE, så jag har IE för den så att barnen kan spela Bolibompaspelen. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör brinnande räven. En sak jag stör mej på är att alla flash-grejer på sidorna hoppar omkring tills hela sidan har laddats, och när dom hoppar runt blir min dator sölig så det tar en stund innan det är lungt i rutan. Annars så är fdet mest positivt, lite synd att inte alla sidor accepterar räven, så där måste man ta till med stinkande IE6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...