Jump to content
Annons

behringerpedaler


Snow Brigade

Recommended Posts

Är det nån som har testat nån av de nya behringer-pedalerna som ligger på 220 spänn på musikbörsen?

Jag har testat Tremolo och Blues overdrive, och utan att ha någon extrem erfarenhet av pedaler i olika former så måste jag säga att jag blev positivt överraskad. Äntligen en konkurrent till överpris-BOSS som ändå är relativt duglig.

Nån som har åsikter om dessa pedaler? Är det lågprisskit eller prisvärt?

Öppnar ju upp marknaden minst sagt.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

min bandpolare som jobbar på musikbörsen jämförde behringerpedalerna mot orginalen BOSS.

Enligt honom så fanns det ingen hörbar skillnad i ljudet. (distpedalerna). Filtren tog likadant också.

Som det verkar så har behringer rippat även kretskorten från Bosspedalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två av deras pedaler: UC100 Ultra Chorus och BOD100 Bass Overdrive och jag har lite blandade åsikter. Ingen av pedalerna har speciellt mycket brus. Rattarna är billiga och plastiga. Främst köpte jag dom för användning med syntar, men jag har testat att använda dom med min billiga stratakopia också. Låt mig beskriva lite vad jag tycker om dom:

UC100 Ultra Chorus ska vara ett stereochorus, står det i annonserna och på kartongen. Det stämmer inte alls. Det är ett monochorus, och inte ett speciellt trevligt ett heller. "Stereoeffekten" består av att den kör ut ett vibrato på vänstra utgången, och ett helt omodifierat ljud på högra utgången. Missledande marknadsföring om något. Dessutom är "vibratot" ett rätt hemskt fyrkantsvibrato (dvs, dom modulerar förmodligen ett bbd med en triangelvåg). Kan vara bra om man vill få sin synt eller gitarr att låta lite som ett tevespel från tidiga 80-talet, men annars rätt oanvändbart. Jag har då i alla fall inte hittat nåt bra användningsområde för den. I alla fall, billig - men i vissa fall så får man vad man betalar för.

BOD100 Bass Overdrive var den andra Behringerpedalen jag köpte. Efter UC100 hade jag minst sagt svala förväntningar, men BOD100 låter bra i mina öron. Om man behöver en overdrivepedal för att göra acid-aktiga baslinor på sin analogsynt så gör den här pedalen jobbet utan problem. Har den ständigt inkopplad till min Novation Bass Station Rack. Lät helt okej med min billiga gitarr också. Funderar på att bygga om den i en annan låda med vettiga rattar.

Som respons på Behringers billiga pedaler ska Danelectro ha sänkt priserna på vissa av sina pedaler också för att komma till samma prisnivå som Behringer. Har inte sett några såna billiga pedaler i mina lokala musikaffärer däremot. Egentligen tycker jag att det där med gitarreffekter är en lite underlig marknad. Många pedaler har ungefär lika komplicerad uppbyggnad som en batteridriven Happy Meal-leksak, och kostar ändå betydligt mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på behringer pedalerna. Men dom är helt gjorda i plast och känns grymt billig, men med all rätt med tanke på att dom kostar så sjukt lite.

1200kr boss eller 220kr behringer... 🙂 hm...

en behringerpedal kostar som 2 paket strängar. Så jag kan se behringerpedalerna som förbrukningsvara.

Men nu kör behringer med 2års garanti på allt. Så om din pedal går sönder får du en ny!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BOD100 Bass Overdrive var den andra Behringerpedalen jag köpte. Efter UC100 hade jag minst sagt svala förväntningar, men BOD100 låter bra i mina öron. Om man behöver en overdrivepedal för att göra acid-aktiga baslinor på sin analogsynt så gör den här pedalen jobbet utan problem. Har den ständigt inkopplad till min Novation Bass Station Rack. Lät helt okej med min billiga gitarr också. Funderar på att bygga om den i en annan låda med vettiga rattar.

Ah, funderade just på hur de funkar med synthar. 😆

220kr känns som ett lagom pris, och det vore kul med nåt komplement till min gamla BOSS Heavy Metal2-pedal... Men vad är det för nån skillnad på de olika dist-modellerna egentligen? -Dist, overdrive, fuzz......???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, funderade just på hur de funkar med synthar. 🙂

Vissa av Behringerpedalrena beskrivs som "for keyboard use", så det är väl då förmodligen tänkt från Behringer att pedalerna ska gå att använda hyfsat med syntar också. Det är egentligen himla vettigt gjort från Behringers sida att beskriva vad pedalerna är lämpade att fungera med. Önskar att andra pedaltillverkare skulle göra samma sak.

Men vad är det för nån skillnad på de olika dist-modellerna egentligen? -Dist, overdrive, fuzz......???

Jadu. Det är sånt där som man aldrig lär sig när man använder syntar. Jag *tror* att dist och overdrive är typ samma grej, medans fuzz kan ha waveshaper också. Kanske nån tekniskt sinnad gitarranvändare kan förklara lite mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag *tror* att dist och overdrive är typ samma grej

Njae, inte riktigt. När man klipper signalen mjukt (som när man drar upp volymen på ett rörslutsteg) brukar det kallas overdrive, klipper man däremot hårt kallas det dist. Men principen är ju densamma, en överstyrd signal helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man klipper signalen mjukt (som när man drar upp volymen på ett rörslutsteg) brukar det kallas overdrive, klipper man däremot hårt kallas det dist. Men principen är ju densamma, en överstyrd signal helt enkelt.

Ah, jo precis. Har hört folk säga att rör-förstärkare har overdrive som klipper "mjukt", medans transistorstärkare har dist, som klipper "hårt". Hur är det med fuzz då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips för dom som gillar behringers nya pedaler!! (obs reklam!!!)

Åk till musikbörsen i norrköping där får man tag på 3 pedaler för femhundringen!!

ruskigt schysst pris!!

Mvh

Jonas

IDF

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med fuzz då?

En fuzz klipper så hårt att det skapar en fyrkantig (ja nästintill iaf) vågform. Väldigt synthigt ljud.

EDIT: Eller förstärker så hårt kanske jag skulle säga. Klippa kan den ju inte göra mycket hårdare än rakt av 😆

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar fortfarande på stämpedalen och racktunern från behringer, nån som vet när dom kommer släppas i sverige??

På musikbörsen så gissade de på att fler pedaler skulle komma i mars/april vill jag minas... Då blir det en delay för mig 😆 Sen kan jag tilllägga att efter nån minuts test på polarens metalpedal, ultra metal eller vad den heter, så bestämde jag mig för att det lät helt okay. Har dock inte jämfört med metal zone från boss.

Link to comment
Dela på andra sajter

evil_ed (oregistrerad)

Har införskaffat ett par mest på kul och för att det inte är så mkt pengar...

På det stora hela låter dom helt okej , en del låter riktigt bra, men dom känns sådär halvtaskiga i kvalitén, men det får man nästan räkna med om man köper pedaler som kostar mindre än strängar till basen. Varning med att byta batterier på plastpedalerna, en helt sjukt dålig lösning med ett par plastpiggar! Kör bara m adapter till dom...

Kort Resumé:

Vintage Phaser: låter som den ska, en replika av eH smallstone

Vintage Distortion: big muff...helt enkelt, svarar iof inte lika snabbt på gainen som orginalen.

Dessa pedaler har aluminiumlådor och känns bättre än plastpedalerna samt har en bättre lösning m batterierna.

DM100: helt ok dist på Rat mod och DS-1 mod

UF100: vet inte vad den passar till egentligen, svårstyrd å bångstyrig. Lite kul att leka med men inte så mkt mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag ska ge min stålsträngade elektroakustiska gitarr lite uppmärksamhet i sommar så jag tänkte köpa mig en Ultra Chorus pedal så snart de kommer tillbaka (det var uppenbarligen något fel på hela serien så de skickar ut nya) därför vore jag väldigt tacksam om ni dels ville berätta vad ni tycker om den samt föreslå inställningar som ni själva tycker om...

Kalas!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har en kompis som tror att detta med pedaler till elgitarr är helt ute. Att de numera ersätts bättre av en multi-effectprocessor, nån slags låda alltså, eller kanske möjligen av en rektangulär pjäs på golvet där man kan trycka på olika effekter... Vad säger jag till honom?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en Ibanez Bass Compressor-pedal som låter grymt bra, speciellt gillar jag när kompressionen överdrivs och tonerna nästan klipper. Därför undrar jag om Behringer Compressor-Sustainer-pedal är något att ha. Boss har någon motsvarande som heter CS-3 eller CS-5...

Nån som har/har testat Behringers motsvarighet?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har precis gett min lokala lilla musikaffär (Rylanders Musik, yeah, inte en enda riktig synth i sortimentet!) lite ekonomiskt stöd och inhandlat en Danelectro FAB Dist-pedal. En liten plastig (men rätt så snygg) sak för 295 kronor... Ett ganska så lagom pris med tanke på att jag troligen bara kommer att använda den på spelningar. -Och jag behövde en till till spelningen i morgon...

Hoppas bara att den inte är för mesig, tänkte att det kunde va trevligt med en lite mildare pedal än den andra jag har (Boss Heavy Metal 2).

Nån som testat FAB-pedalerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

köpte mig en super phase shifter eller va de heter, inget jag kan rekomendera, hade tänkt å använda pedalen till lo-fi sound på solon osv, inte ens det klarar den, jaja 220 spänn e ju inte så farligt men jag e skeptisk till att den nånsin kommer att komma till användning i min rigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Basisten i mitt ena band kör med bass overdriven, jag tycker den låter bra, den är även använd på inspelning, som inom några veckor kommer läggas upp i demosektionen. För 220 spänn låter den mycket bra, om man nu kan resonera så :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en kompis som tror att detta med pedaler till elgitarr är helt ute. Att de numera ersätts bättre av en multi-effectprocessor, nån slags låda alltså, eller kanske möjligen av en rektangulär pjäs på golvet där man kan trycka på olika effekter... Vad säger jag till honom?

:musik

Kollar man runt på nätet efter firmor som mycker alla möjliga pedalbord, loopboxar och annat, inte minst "custom-byggda" pedaler (som oftast är snarlika varianter på rejält beprövade diton) så verkar det som om intresset för stompboxar är oerhört stort fortfarande. Har t o m fått känslan att det ökat igen; På 80-talet var det ju väldigt inne med stora rack (vilket kanske inte alla hade råd med), och på 90-talet började det dyka upp multieffektpedaler som folk hade råd med och dessutom lät riktigt hyfsat. Men man får säkert mycket mer personlighet i ljudet om man plockar ihop sitt eget pedalbord (av analoga pedaler, som faktiskt låter olika från pedal till pedal) än att köpa färdigförpackade lösningar där varje alla pedaler från samma serie låter lika med digital precision...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...