Jump to content
Annons

Jag vill få bättre ljud på akustisk gitarr!


nurfen

Recommended Posts

Det här är inspelat med Studio Projects B1 runt 30 cm ifrån varje gitarr.. Skulle glatt ta emot tips på hur jag kan få ljudet bättre! 🙁här låter det nu. Tycker det låter väldigt tråkigt bara.. Iallafall vid strummingen. Plocket är inte så farligt.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AndersL (oregistrerad)

Svårt att komma med konkreta tips om du inte preciserar mer exakt hur du vill att det ska låta. Överlag saknar gitarrerna ganska mycket bas. Men det behöver inte vara fel, det beror på vad du vill ha för sound

Men det är någon burkig frekvens som slår igenom en aning i den högra gitarren. Någonstans mellan 200-300 Hz skulle jag tro.

Sen antar jag att du vill ha höger och väntster gitarr olika? Men den vänstra gitarren saknar kanske lite för mycket fyllighet i förhållande till den högra, vilket får helheten att "tippa" lite.

Men det är små justeringar, jag tycker absolut inte att det låter dåligt. Har hört betydligt värre! 😕

Vad använder du för gitarr?

//Anders

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela på andra sajter

lavrell: Anledningen till att det inte är någon bas är att jag skurit den, då det lät väldigt väldigt grumligt annars..

AndersL: Ptja, det viktigaste är att jag vill få ljudet mycket tydligare, men samtidigt inte lika hårt som det är nu. Det låter så "KLONK" liksom. Instängt och jävligt!

Gitarren som används är en 700-kronors från JAM. Bättre än inget, tror jag. 😉

Men hur mjukar man lättast upp ljudet? Jag vill ha ett stort fluff-filter på allting.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Skär inte basen riktigt så högt, så får du lite fulligare ljud från botten. Du bör kunna kunna "backa" lite utan att det blir för bumligt. Sen har gitarrerna rätt mycket "trä" i ljudet, som jag viserligen tycker är snyggt, men som jag misstänker är det som du uppfattar som hårt? Skär någonstans mellan 2-5000 Hz och se om du gillar det du hör.

Du kan ju också jobba med en kompressor för att få det lite mjukare. Men var försiktig, jag har hört många "sönderkomprimerade" gitarrinspelningar...

Kör hårt! 😠

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

lavrell: Anledningen till att det inte är någon bas är att jag skurit den, då det lät väldigt väldigt grumligt annars..

AndersL: Ptja, det viktigaste är att jag vill få ljudet mycket tydligare, men samtidigt inte lika hårt som det är nu. Det låter så "KLONK" liksom. Instängt och jävligt!

Gitarren som används är en 700-kronors från JAM. Bättre än inget, tror jag. 😄

Men hur mjukar man lättast upp ljudet? Jag vill ha ett stort fluff-filter på allting.. 😄

Skit in skit ut...alltid. Skaffa en bättre gitarr på studs tror jag är enda riktigt bra lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Aha...Lifehouse =)...I like...Snyggt jobbat...

Jag tycker man får rätt bra resultat om man har micken några centimeter från gitarrhalsen, parallellt mot 12:e bandet. Beroende på om du ska ha bas med eller inte, så anpassa en eventuellt vridning mot ljudhålet. Passa dig dock för att inte få för bumligt ljud - lyssna! Om du ska ha med bas sedan, så är det definitivt bra med en diskant och brilliant gitarr.

Se till att ha ett bra anslag och strumma på rätt ställe, så att gitarren låter som snyggast också.

Fräscha strängar och val av plektrum påverkar också ljudet mycket.

Gitarren och micken är nog ändå det som påverkar ljudet mest. Det är ju precis som påpekades härovan "skit in, skit ut". Så om du fortfarande inte är nöjd med ljudet efter diverse tester föreslår jag att du uppdaterar din utrustning i prioriteringsordning: Gitarr, mick, ljudkort och eventuellt en bättre preamp.

/F

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit in skit ut...alltid. Skaffa en bättre gitarr på studs tror jag är enda riktigt bra lösningen.

Så om jag köper min hund en riktigt bra gura så kan han spela riktigt bra alltså.

När jag och min kollega rattar ljud låter hans gitarr bra när jag spelar på den men inte när han spelar på den. Han kanske ska köpa en dyrare gitarr alltså.

Tack för ett fantastiskt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Låter rätt bra, tycker jag. Sen har man ju kanske en egen ljudbild man föreställt sig.

Själv tycker jag också det är svårt med de hårda frekvenserna, det är till att leka runt med EQ:n och se var olika frekvenser finns.

Det finns ett nummer av Studio med en inspelningsskola i, som jag haft hjälp av. Kolla om du kan hitta tidningen.

EQ alltså, har en parametrisk EQ kan du göra en vass kurva och dra den fram och tillbaka över registret för att hitta var det låter illa - och sedan dra ner där.

Lycka till!

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag brukar göra när det blir lite vasst av plektrum-mot-sträng är att jag brukar ta två rätt mjuka plektrum och tejpa dom på var sin sida av en enkrona, vips så har man ett "två-pipigt" plektrum! Det blir en helt annan känsla när plektrumet träffar strängarna. Funkar ju dock inte så bra på plocket, men väl på strummandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka närmare ljudhålet.. Om du mickar uppifrån så ha micken ca 20 cm från guran precis där halsen börjar riktad mot ljudhålet (borde bli en 45 graders vinkel typ).. eller prova nerifrån 20 cm från guran 15 cm nedanför ljudhålet rikat mot ljudhålet (ger mer bottenbas i ljudet). Sen har du för hårt plektrum också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har du för hårt plektrum också... 😄

Jag använde inget plektrum alls..

Danny Cort: Den billigaste stålsträngade som JAM hade 🙂

Tack för alla bra tips! Ska ta till mej det mesta, borde resultera i något bättre tycker man!

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter som att du har ett för svagt grepp om gitarr halsen,eller för hårda strängar..

en multibands kompressor & upp med mellan registret kan nog ge lite mer närvaro

och kanske att inte panorera gitarrerna så långt ifrån varandra kan hjälpa..

försök att låna en till gittar..så att du får 2 olika klanger som förhoppningsvis

kompleterar varandra..

och kanske även att använda plektrum..men ett mjukt sådant

skulle hjälpa mot det burkiga soundet det är nu..dvs att du skulle få klarare anslag

och att det skulle låta tajtare..för nu låter det lite fumligt!!

lycka till!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...