Jump to content
Annons

Studio startar massiv mixskola


Björn Olsberg

Recommended Posts

Med start i Studio 1-06 (ute den 30 januari) börjar vi serien Mixologi som gÄr igenom alltifrÄn smarta förberedelser till fÀrdig mastermix. Kort och gott hela mixprocessen. Skribent Àr Olle Niklasson och för kunnandet stÄr en av Sveriges absolut bÀsta producenter, Carl-Michael Herlöfsson.

Under tio feta delar (mellan 5-6 sidor i varje del) fÄr du lÀsa bland annat om:

* Förbered dig inför mixen

* Förbered datorn. Jobba med torrmix.

* Filter/eq

* Kompressor

* Delay/reverb

* Mix

* "TrollerilÄdan", övriga effekter

* Slutmix. Automatisering/panorering

* Skapa ditt eget sound

* Mastring

Serien tar delvis vid dÀr inspelningsskolan slutade, men Àr naturligtvis helt fristÄende och spÀckad med konkreta tips.

Musikaliskt tar vi fasta pÄ tre genrer (Àven om flertalet tips Àr allmÀngiltiga): Pop/rock, singer/songwriter och danslÄt med elektroniska ljud.

Vem sa att julen Ă€r över? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Jag gÄr i god för att den inte ligger pÄ en grundlÀggande nivÄ, tvÀrtom. DÀremot Àr naturligtvis det första kapitlet med förberedelser inget komplicerat. DÀremot viktigt för strategin i mixandet.

Vad roligt! Fram för nÄgot högre nivÄ i tidningen. MÄnga av de tips och tricks som tidigare har publicerats har varit pÄ nybörjarnivÄ - vilket det i och för sig inte Àr nÄgot fel med - men tipsen anpassade för oss som kommit en bit pÄ vÀgen har varit desto fÀrre. Ser fram emot mixningsskolan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kul, fast hoppas det inte blir för grundgĂ„ende. Höj ribban lite sĂ„ vi som har hĂ„llit pĂ„ lite lĂ€ngre har chans att utvecklas 😄

Tidningen Ă€r jĂ€ttebra, men ofta blir den för grundgĂ„ende... 😄

.Viktor

Japp! What "Viktor" said! Artikeln ska vara djupgÄende och sjukt detaljrik (minst 15 sidor per avsnitt) och dessutom tÀcka en "fattigmans" "approach", alltsÄ mixning/mastring för Hemstudion (DAW) med "settings" för de vanligaste pluggarna osv...det ska inte gÄ lika bra att hitta informationen gratis med Google, ge oss nÄgot utomordentligt bra! DÄ blir jag nog prenumerant istÀllet för lösnummerköpare ocksÄ!

jag var lite besviken pÄ "Inspelning special" numret faktiskt, för dyrt för info man lika lÀtt kan hitta med Google.

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Minst 15 sidor? LĂ€s första inlĂ€gget igen 😄 - Mixologin kommer att vara mellan 5-6 sidor i varje nummer och tio delar lĂ„ng. Med andra ord rör det sig om 50-60 helsidor enbart om mixning det nĂ€rmaste Ă„ret. 😄

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Minst 15 sidor? LĂ€s första inlĂ€gget igen 😄 - Mixologin kommer att vara mellan 5-6 sidor i varje nummer och tio delar lĂ„ng. Med andra ord rör det sig om 50-60 helsidor enbart om mixning det nĂ€rmaste Ă„ret. 😄

/Majken

DÄ har jag Àndrat till minst 15 sidor per avsnitt, sÄ har dom chans att förbÀttra hela artikeln lite nu... :-)

Hehe ska nÀmnas att jag Àr lite "pissed off" idag eftersom jag Àr förkyld/ont i halsen/feber och inte har röst/ork att spela in vocals i dag som det var tÀnkt, dÀrav det smÄtt "argsinta" inlÀgget ovan.

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blir ju perfekt att ge ut som en liten bok efter att artikelserien Àr avslutat - sÄ att man kan fÄ det samlat utan att behöva riva ut sidor ur tidningen... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ni inte göra en mixing special sen nĂ€r alla har varit sĂ„ slipper man det med att riva ut sidorna. Sen blir det billigare för alla dom som inte har lön. :rolleyes: Som jag dĂ„. SnĂ€lla. SĂ„ slipper ni min dĂ„liga mixing 😉

Edit:Claes han före..

Redigerat av xdjs
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

* Förbered dig inför mixen

* Förbered datorn. Jobba med torrmix.

* Filter/eq

* Kompressor

* Delay/reverb

* Mix

* "TrollerilÄdan", övriga effekter

* Slutmix. Automatisering/panorering

* Skapa ditt eget sound

* Mastring

Serien tar delvis vid dÀr inspelningsskolan slutade, men Àr naturligtvis helt fristÄende och spÀckad med konkreta tips.

Musikaliskt tar vi fasta pÄ tre genrer (Àven om flertalet tips Àr allmÀngiltiga): Pop/rock, singer/songwriter och danslÄt med elektroniska ljud.

Vem sa att julen Ă€r över? 😕

JÀttebra upplÀgg...förutom panoreringsbiten? Jag Àr kanske ute och cyklar, men panoreringar tycker jag nog borde ligga i "torrmix-stadiet". Det Àr möjligt att jag missuppfattar upplÀget hÀr nu dock.

För egen del panorerar jag iaf innan jag ger mig pÄ nÄgra eqŽs o sÄnt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...