Jump to content
Annons

Intresse för Studiofestival?


Signert

Recommended Posts

Börjar en egen tråd för att hålla denna diskussion separat:

Lite synd det här. Själv tycker jag det är rasande roligt med studiofestivaler. Marknaden kanske är mättad? Tyckte det var ett hyfsat stort intresse i tråden. Drygt 20 personer har ändå diskuterat pluggformat o s v.

För min skulle får du gärna förlänga tiden. Det är roligare ju fler bidrag som kommer in.

:rolleyes:

Erfarenhet har nog visat att man kan räkna med att om 20 pers anmäler sig, kommer högst 10 att lämna in. Till denna festivalen var tanken mycket god, men jag tror att en del upplevde det som lite väl begränsande. Vi får se när nästa festival sparkar igång.

Tycker snarare att det var för lite begränsningar. Valfri genre, valfritt antal audio- och midispår, valfritt antal effekter, fullkomlig valfrihet när det gäller instrumentering, arrangemang, mm. Att mjukvaran måste vara gratis är faktiskt ingen speciellt stor begränsning med dagens massiva utbud.

Skulle vara intressant att höra några kommentarer från medlemmar som avstått från att lämna in bidrag. Kan man göra något för att öka intresset, eller är det bra som det är?

Själv föreslår jag:

1. Nita en tråd med en genomgång av forumets festivaler och topp tre bidragen, som på KVR.

2. Arkivera vinnarbidragen, alt. topp tre, så att de går att lyssna på i efterhand.

3. Se till att det syns på förstasidan när en festival pågår.

Vad säger Neko, vår moderator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själv föreslår jag:

1. Nita en tråd med en genomgång av forumets festivaler och topp tre bidragen, som på KVR.

2. Arkivera vinnarbidragen, alt. topp tre, så att de går att lyssna på i efterhand.

3. Se till att det syns på förstasidan när en festival pågår.

Vad säger Neko, vår moderator?

Låter som en trevlig tanke. Förklara gärna 1an djupare. Antingen är det jag som är trött, eller så förklarar du dåligt :rolleyes:. Vet ej hur det ser ut på KVR. Det låter dock genomförbart. Och inte speciellt svårt. Man kan ju bara lägga till händelsen i kalendern (kan ju vem som helst göra) och bifoga låtarna i en tråd. Ska snacka med Olsberg och höra om det är möjligt att få uppladdningsmöjlighet i studiofestivalforumet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker snarare att det var för lite begränsningar. Valfri genre, valfritt antal audio- och midispår, valfritt antal effekter, fullkomlig valfrihet när det gäller instrumentering, arrangemang, mm. Att mjukvaran måste vara gratis är faktiskt ingen speciellt stor begränsning med dagens massiva utbud.

Skulle vara intressant att höra några kommentarer från medlemmar som avstått från att lämna in bidrag. Kan man göra något för att öka intresset, eller är det bra som det är?

Jag håller med, och det var därför jag inte var med den här gången. Ju mer begränsat det är, desto intressantare blir det, till en viss grad förstås. Utbudet av gratispluggar är så pass stort att festivalformatet egentligen inte utgör någon utmaning, annat än att leta pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, och det var därför jag inte var med den här gången. Ju mer begränsat det är, desto intressantare blir det, till en viss grad förstås. Utbudet av gratispluggar är så pass stort att festivalformatet egentligen inte utgör någon utmaning, annat än att leta pluggar.

Alla vill inte göra sig omaket att fylla sin dator med gratispluggar heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest lyckade festivalen hittills måste vara den som Jazzman ordnade (och som väl vanns av "The Jonas"). 26 inlämnade bidrag. Fina priser och våldsamma diskussioner.

Lite av förklaringen tror jag är att både melodi/text och sång var givna. Det spelade ingen roll att man inte själv kan sjunga. Det är också betydligt lättare att arra upp och fortsätta på något som någon annan börjat på. Likt Eggis tycker jag också att det är superhäftigt med studiofestivaler. Till och med en hörnpelare för forumet. Allt under 20 bidrag till omröstning är lite misslyckande. Visst jag har själv anmält mig några gånger utan att lämna in.....Men alltid känt mig engagerad! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föreslår jag:

1. Nita en tråd med en genomgång av forumets festivaler och topp tre bidragen, som på KVR.

2. Arkivera vinnarbidragen, alt. topp tre, så att de går att lyssna på i efterhand.

3. Se till att det syns på förstasidan när en festival pågår.

Vad säger Neko, vår moderator?

Låter som en trevlig tanke. Förklara gärna 1an djupare. Antingen är det jag som är trött, eller så förklarar du dåligt 😛. Vet ej hur det ser ut på KVR. Det låter dock genomförbart. Och inte speciellt svårt. Man kan ju bara lägga till händelsen i kalendern (kan ju vem som helst göra) och bifoga låtarna i en tråd. Ska snacka med Olsberg och höra om det är möjligt att få uppladdningsmöjlighet i studiofestivalforumet. 😛

KVR har en tråd som är låst och nitad som heter Hall Of Fame. Där listas alla tidigare tävlingar (de har en per månad) och de tre bäst placerade bidragen, med länkar till låtarna.

Länk: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=20271 (Obs. Det kan vara svårt att komma in på denna sida om man inte är reggad. De spärrar åtkomst för icke medlemmar när belastningen är hög.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg förresten att det förekommit priser till segraren i vissa tidigare festivaler. Det skulle nog vara ett effektivt sätt att locka fler deltagare. *nudge, nudge* 😛

Behöver ju inte vara några värstinggrejer. En fika med Olsberg duger gott. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg förresten att det förekommit priser till segraren i vissa tidigare festivaler. Det skulle nog vara ett effektivt sätt att locka fler deltagare. *nudge, nudge* 😛

Behöver ju inte vara några värstinggrejer. En fika med Olsberg duger gott. 😛

Priser = pretentioner och förtar lite av stämmningen tycker jag. FAst det är klart en käck T-Shirt med "Vinnare i studiofestivalen" eller " liknande skulle kanske generera fler bidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

SPONSORER!

Grundläggande bra festivalidéer som det går att hypa.

Kanske ska inte vinnaren nödvändigtvis hålla i nästa festival, utan en festivalkommité? Risken är att det dör ut som Sillastryparns Alternativa Schlagerfestival.

Klara riktlinjer; t.ex. varje april och varje november är det final i StudioForums festival. ...........tja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest lyckade festivalen hittills måste vara den som Jazzman ordnade (och som väl vanns av "The Jonas"). 26 inlämnade bidrag. Fina priser och våldsamma diskussioner.

Lite av förklaringen tror jag är att både melodi/text och sång var givna. Det spelade ingen roll att man inte själv kan sjunga. Det är också betydligt lättare att arra upp och fortsätta på något som någon annan börjat på. Likt Eggis tycker jag också att det är superhäftigt med studiofestivaler. Till och med en hörnpelare för forumet. Allt under 20 bidrag till omröstning är lite misslyckande. Visst jag har själv anmält mig några gånger utan att lämna in.....Men alltid känt mig engagerad! 😉

Kollade på tråden för den festivalen. Behringer BCF och BCR som första och andra pris. Inte svårt att få upp intresset då. 😄

Verkar som att det pushades för festivalen i tidningen också på den tiden.

Nej, det verkar som att intresset har svalnat, både från medlemmar och redaktion. Det är ingen särskilt livlig diskussion i denna tråd och det är knappt någon som röstar i den pågående festivalen. 😮

Hoppas i alla fall att det är riktigt många som röstar under den vecka som är kvar på finalen. Alla veteraner, var är ni? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får en färdig låt att göra om eller remixa som man vill så kanske fler skulle vara med. antingen en helt egen version eller en remix så borde ju fler kunna vara med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får en färdig låt att göra om eller remixa som man vill så kanske fler skulle vara med. antingen en helt egen version eller en remix så borde ju fler kunna vara med. 😱

Jag tror det handlar att festivalen måste hypas ordentligt. En blänkare i tidningen vore inte fel. Och nån sorts priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...