Jump to content
Annons

Cakewalk SONAR


sundpa

Recommended Posts

Jag tycker att det är konstigt att inte fler använder sig av Cakewalks produkter eftersom dom är helt lysande! Speciellt sedan SONAR släppte sitt XL och alla efterföljare! Det finns ingen anledning idag att köra med Cubase förutom att det finns fler människor att bolla ideer med! Det verkar ju som om ALLA kör i Cubase eller Reason eller Prootools.... ALDRIG något om SONAR!!!!

Finns det några därute som precis som jag bara älskar SONAR och enkelheten i det programmet? Jag skulle behöva ett bollplank ibland.... Även om det för det mesta inte behövs (programmet är så logiskt)!

Jag jobbar för närvarande i SONAR Producer Edition 4,0

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hit! Jag gillar Sonar också bl a de skäl du nämner. Trist att tidningen Studio aldrig har med några tips om Sonar... 😉 så få användare är det väl ändå inte? Den största nackdelen med programmet är att det fungerar så dåligt med VST-pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder också uteslutande Sonar. Jag har dock aldrig stött på problem med VST-instrument, men jag använder både Sonars VST-wrapper och DirectXier.

För att vara konkret då; t.ex:

Det berömda reverbet SIR (www.knufinke.de/sir)

och en trebandsEQ, PLParEQ3 (www.refined-audiometrics.com),

båda gratisgrejjer (och det finns fler exempel), tvärnitar mitt Sonar totalt. Jagkör Cakewalks VSTwrapper. Sonar 3.1.1.

Det är lite märkligt, båda pluggarna är allmänt hyllade på Cakewalks forum. Men här funkar det inte. Pluggarna funkar jättebra i Tracktion1.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Inga stora studios använder Cakewalk i huvudtaget. Mest pga den kassa audiohanteringen och audiomotorn. Sen att det inte stödjer VST m.m säger ju det mesta.

Dom två stora programen är ju

Logic

ProTools

sen efter det kommer

Cubase

Sonar

Notepad m.fl.

Det handlar ju bara om vad man jobbar bäst i själv ...

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!!!!

du är inte ensam med att sitta hemma med sonar

kör själv med sonar och gjort det i många, många år. Började med cakewalk pro 8.0. Skulle gärna vilja prova XL och de nya men just nu håller jag mig till 4.0 programet. Såsom med cubase funkar sonar ypperligt vad gäller rewire, som jag älskar. KÖr även med reason och ångrar inte en sekund att jag införskaffade det. Har även två skärmar så det går smidigt att växla mellan programen.

Någon skrev att det är Logic och Protools som gäller. Japp, de gäller om man ska spela in musiker, band och redigera. Och helst då på en mac. SJälv har jag en pc men inser att mac datorerna är mycket stabilare och ska skaffa mig en sådan efter denna pc. Fast det dröjer då jag spenderat ca. 16000 på den.

Att jag inte kör cubase beror på att jag får det inte att funka med min roland xv 2020, det får jag att funka med sonar och då kör jag med det. Sedan så är cubase så plottrigt och så kommerisellt, sonar är som du skrev, snyggt och enkelt.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör både Audio, midi-modul och en jäkla massa pluggar...... Funkar hur fint som helst med mitt SONAR 4! Tänker nog inte byta ner mig till nåt annat förrän jag blir motbevisad att det finns bättre program, som är lika lätta att använda!!!

SONAR to the WORLD!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga stora studios använder Cakewalk i huvudtaget. Mest pga den kassa audiohanteringen och audiomotorn. Sen att det inte stödjer VST m.m säger ju det mesta.

Dom två stora programen är ju

Logic

ProTools

sen efter det kommer

Cubase

Sonar

Notepad m.fl.

Det handlar ju bara om vad man jobbar bäst i själv ...

Skitsnack!! Kanske inte används så mkt i sverige bara... I USA är ju detta program störst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga stora studios använder Cakewalk i huvudtaget. Mest pga den kassa audiohanteringen och audiomotorn. Sen att det inte stödjer VST m.m säger ju det mesta.

Dom två stora programen är ju

Logic

ProTools

sen efter det kommer

Cubase

Sonar

Notepad m.fl.

Det handlar ju bara om vad man jobbar bäst i själv ...

Ett par sakfel här va?

Stora studios använder visst Sonar; men kanske främst i USA, där Sonar är direkt marknadsledande.

Och Jodå, Sonar stödjer VST via den medföljande wrappern. Dock är den buggig, vilket är ett irritationsmoment. Och ...hrrm... ProTools stödjer väl i så fall inte heller VST?

Och Cubase stödjer inte DXi.

Jag tvivlar på att audiomotorn i Sonar skulle vara sämre än i nån annan sequencer, men det har jag egentligen inga belägg för. Kan du visa att det är si eller så?

Din slutkläm är dock helt korrekt. Det handlar väl om vad man jobbar bäst i själv. Själv valde jag Sonar lite av en tillfällighet; På den tiden det hela började, så sa den enda referensen jag hade; att "Sonar är bättre än dom andra". Sen följde det med en halvårsversion av Sonar med ett nummer av Studio... och på den vägen är det.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Använt mig av Cakewalks produkter sen Cakewalk 6. Tycker Sonar är trevligt. Har man problem med VstWrapern så löser ju DerectX:ier detta. Några andra buggar kan jag inte komma på i Sonar 4/5.

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Jag också. Sen Cakewalk 1.01 år 1992 (Windows-versionen alltså). Har testat andra program, men kommer inte överens med dom.

Man kunde faktiskt redan då lägga in uppspelning av wave-filer. Lite bökigt, men det gick...

Det är inte många här som vet hur stort Sonar är i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har alltid använt cakewalk/Sonar,tycker det är mest logiskt att begripa sig på för en annan som kommer från den analoga sidan!

Mixer vyn i Sonar är exemplarisk,precis som att sitta vid ett analog bord.

Däremot ligger dom efter när det kommer till att använda softsyntar och effekter.

//PUDAS

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här som hunnit uppgradera till 5an ännu? Jag har inte riktigt kännt mig rik nog ännu... som jag förstått det ska hela vst-dx wrapper grejen vara avskaffad i och med 5an och VST stödet vara native. Stämmer detta har Cubase-nissarna verkligen ingenting att klaga på längre.

Jag har valt att avvakta (kör fortfarande 3.1.1). jag tankade hem demo-versionen av 5.01, vilket inte startade med mina gamla (nuvarande) projekt. Sen när jag avinstallerade demo-versionen så funkade inte mina projekt i 3.1.1 heller. Många VST-er var helt uppk***ade. Jag var RÄTT förbannad.

Likaså - ganska nyligen - så prövade jag att uppgradera till senaste versionen av VST-wrappern, som totalförstörde hela min Sonarsetup.

I båda fallen blev det stor ominstallation av hela härket. I senaste fallet mha XP-s systemåterstllning.

***

Jag tänker inte uppgradera om jag inte får en demoversion att funka.

CW-supporten är vidtalad.

***

Det där med "native VST"; Om jag inte fattat fel, så är själva systemhanteringen av VST ungefär samma som förut (VST konverteras fortfarande till DX). Dock finns nån typ av smidighetsintelligens i 5-an, som innebär att man inte behöver köra nån VST-wrapper separat; det sker sas automatiskt vid uppstart.

Jag undrar om det är en fördel; det känns som att man t.ex. tappar friheten att välja DIRECTIXER-wrappern i stället för Sonars system. Må vara för- eller nackdel, jag ser det inte som det STORA uppgraderingsargumentet.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SONAR 4... började med nån cakewalkversion... typ 8 eller 9 var det...

Desvärre känner jag att jag inte kan alltför mycket om programmet som sådant. Jag gillar mest o spela (piano), men lider lite av mitt okunnande i SONAR... Framförallt att göra bra trummor...

Så därför tänkte jag passa på o fråga hur Ni har lärt Er allt ?

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SONAR 4... började med nån cakewalkversion... typ 8 eller 9 var det...

Desvärre känner jag att jag inte kan alltför mycket om programmet som sådant. Jag gillar mest o spela (piano), men lider lite av mitt okunnande i SONAR... Framförallt att göra bra trummor...

Så därför tänkte jag passa på o fråga hur Ni har lärt Er allt ?

peace!

Inte för att jag anser mig kunna särskilt mycket. 😉 Jag provar mig fram och läser manualen allt efter som...

Trumprogramering började jag med på en trummaskin (Seqeuntial Drumtraks) där man fick spela/klicka in trummorna till en metronom. Så nu gör jag väl nästan likadant. Loopar en takt, klickar in, suddar, klickar in igen till jag blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå Sonar.Min stora favorit var Sonar2.

Jag tänkte aldrig byta program eller uppgradera för allt funkade helt perfekt och jag gillade det tydliga gränssnittet very much.

Men blev tvungen att uppgradera till 3an för mina musiker kompisar började köra med 3an och det går ju inte att öppna 3ans CWB filer i 2an varför gjorde cakewalk så????

Jag blev förbannad ,men jag har vant mej med Sonar3 och det funkar bra men hoppas förfan att dom inte kommer med nån ny version vars filer inte kan öppnas i 3an.

Med trumsamplingar och andra samplingar jobbar jag i Ableton live importerar sedan till Sonar har aldrig fattat hur man jobbar med samplingar i Sonar i Live är det superenkelt.

.

Redigerat av lodger
Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig fattat hur man jobbar med samplingar i Sonar...

Samma här. Använder mest groove agent eller midispår jag klipper i.

edit: rättade lite

Använd Kontakt, Halion, VSampler eller liknande....... Var är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig fattat hur man jobbar med samplingar i Sonar...

Samma här. Använder mest groove agent eller midispår jag klipper i.

edit: rättade lite

Använd Kontakt, Halion, VSampler eller liknande....... Var är problemet?

Nej samplingar generellt funkar när Gigastudio är på humör. Däremot trum-editorn fattar jag inte riktigt hur den funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här som hunnit uppgradera till 5an ännu? Jag har inte riktigt kännt mig rik nog ännu... som jag förstått det ska hela vst-dx wrapper grejen vara avskaffad i och med 5an och VST stödet vara native. Stämmer detta har Cubase-nissarna verkligen ingenting att klaga på längre.

Jag har valt att avvakta (kör fortfarande 3.1.1). jag tankade hem demo-versionen av 5.01, vilket inte startade med mina gamla (nuvarande) projekt. Sen när jag avinstallerade demo-versionen så funkade inte mina projekt i 3.1.1 heller. Många VST-er var helt uppk***ade. Jag var RÄTT förbannad.

Likaså - ganska nyligen - så prövade jag att uppgradera till senaste versionen av VST-wrappern, som totalförstörde hela min Sonarsetup.

I båda fallen blev det stor ominstallation av hela härket. I senaste fallet mha XP-s systemåterstllning.

***

Jag tänker inte uppgradera om jag inte får en demoversion att funka.

CW-supporten är vidtalad.

***

Det där med "native VST"; Om jag inte fattat fel, så är själva systemhanteringen av VST ungefär samma som förut (VST konverteras fortfarande till DX). Dock finns nån typ av smidighetsintelligens i 5-an, som innebär att man inte behöver köra nån VST-wrapper separat; det sker sas automatiskt vid uppstart.

Jag undrar om det är en fördel; det känns som att man t.ex. tappar friheten att välja DIRECTIXER-wrappern i stället för Sonars system. Må vara för- eller nackdel, jag ser det inte som det STORA uppgraderingsargumentet.

tjing

Bengan

Nej, Bengan den nya vst-wrappern är automatisk men du kan ha Dx;ier utan problem.

Att överföra projekt från version 3 till version 4 eller 5 medför problem 😏

Både version 4 och 5 fungerar klockrent och är väl värda att sätta sig in i.

Skillnaden mella 4 och 5 är inte dramatiska. Största nyheten är Rolands variant på Autotuner som följer med 5:an. Väldigt intressant i och för sig. Sammantaget tycker jag nog att version 5 är bra mycket bättre än version 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oxå Sonar.Min stora favorit var Sonar2.

Jag tänkte aldrig byta program eller uppgradera för allt funkade helt perfekt och jag gillade det tydliga gränssnittet very much.

Men blev tvungen att uppgradera till 3an för mina musiker kompisar började köra med 3an och det går ju inte att öppna 3ans CWB filer i 2an varför gjorde cakewalk så????

Jag blev förbannad ,men jag har vant mej med Sonar3 och det funkar bra men hoppas förfan att dom inte kommer med nån ny version vars filer inte kan öppnas i 3an.

Med trumsamplingar och andra samplingar jobbar jag i Ableton live importerar sedan till Sonar har aldrig fattat hur man jobbar med samplingar i Sonar i Live är det superenkelt.

.

jag jobbar själv i mjukvarubranschen... det är ganska svårt om än omöjligt att vara framåtkompatibel 😄 man visste väl knappast hur formatet i 3'an skulle se ut när man tog fram 2'an. Nu kör jag inte själv Sonar men jag kan väl tippa att du kan ladda in 2'ans format i 3'an?? får vara tacksam för det =).

Alltså nya krav och ny funktionalitet i 3'an krävde säkerligen förändringar i protokollet som man inte kunde förutspå när man gjorde 2'an. Det man skulle kunna tänka sig är väl i så fall någon slags konverter där man plockar bort de 3 specifika bitarna och översätter till 2'an. Antagligen lägger man inte kraft på det för de vill väl helst att alla går över på 3'an så fort som möjligt så man slipper maintenance på hur många olika releaser som möjligt.

God morgon förresten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...