Jump to content
Annons

Spela in baskagge med golvpuka!


Mantel

Recommended Posts

Tjenare forumet!

Nu är det så att jag har en polare som kan tänka sig låna ut hejhatt virvel och golvpuka till mig. Tänkte använda golvpukan som baskagge, den är väll på hmm 16 -18" skulle gissa på 16" iaf. Har sett att flera har mikat upp baskaggar med högtalareelement för att få till den där riktiga suben i basen. Jag har en 12" högtalare som bara skräpar, funderar på att använda den till kaggen + någon annan mik så man får lite klick iaf.

Tror ni att man ens kan få till det bra?

Musikstilen kan väll beskrivas som pop. ganska lättsamt sådär.

Inga megamangeldrums om jag säger så!

Ge mig lite inspelningstips tack!

God jul / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur funkar det egentligen med att använda högtalarelement som mick? Räcker det att dra en kabel från elementet till preampen? Det låter knas, så det är antagligen inte så. Men hur är det?

Det lät på classic:s inlägg att man ställer ett högtalarelement nånstans, som man mickar upp. Sen när man slår på bastrumman vibrerar elementet (det är så ljud skapas du vet 😄 ), och om det där elementet då är ett subwoofer-element så skulle man få väldigt tryck i basen.

Kanske har fel dock, borde egentligen sova nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med högtalaren är så att du bara kopplar den som en vanlig dynamisk mik.

Har ni någonsin testat använda hörlurar som mik? testa det!

Jag såg på någon video på internett när dom mikade upp ett trumsett.

och studiokillen sa att "alla gjorde såhär nu för tiden"

Han hade kanske ett 6.5 eller 8" element i ett skruvstäd stod framför baskagge.

Man tar bara + och - till en teleplugg eller xlr, kör in i preamp sen är det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare forumet!

Nu är det så att jag har en polare som kan tänka sig låna ut hejhatt virvel och golvpuka till mig. Tänkte använda golvpukan som baskagge, den är väll på hmm 16 -18" skulle gissa på 16" iaf. Har sett att flera har mikat upp baskaggar med högtalareelement för att få till den där riktiga suben i basen. Jag har en 12" högtalare som bara skräpar, funderar på att använda den till kaggen + någon annan mik så man får lite klick iaf.

Tror ni att man ens kan få till det bra?

Musikstilen kan väll beskrivas som pop. ganska lättsamt sådär.

Inga megamangeldrums om jag säger så!

Ge mig lite inspelningstips tack!

God jul / Jonas

Taskig polare som inte lånar ut baskaggen 😆

Var det hans idé att använda golvpukan istället?

Men man ska aldrig vara rädd för att experimentera!

...Hejhatt! Hög tid att även denna del av trumsettet får en lite lättsammare benämning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, nä men det är så att mina föräldrar tycker att ett trumsett låter för mkt.

Så jag tänkte att golvpukan låter mkt mindre. Sen suger hans baskagge så enormt så jag tror nästan det blir likvärdigt ljud ur golvpukan.

Sen är detta bara en liten snabbinspelning, på typ ett par dagar.

så det får duga med golvpukan.

i nödfall kan man väll trigga den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fixat hem allt nu

Jag mikad upp med min hemma byggda isoleringshögtalarlåda

Det sitter ett 12" element i det. Jag la lådan framför "baskaggen" så att det blev som en förlängning ungefär. sen mikade jag vid klubban med en dynamisk Noname mik. Har Eqat och lagt lite kompressor på det. Tycker att det låter ganska bra faktiskt!

TANKA BASKAGGEN!

komentera gärna ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat kan du skapa dig ett eget sound via det där... 😆

Lycka till o god jul...

.Viktor

😆 Jo... efter att ha lyssnat på din "baskagge" kan man väl verkligen säga att min gissning var; perfekt!

Hade det varit jag som spelade in hade jag stämt om trumman, mickat lite annorlunda, använt lite andra effekter och mixat alltihop lite annorlunda... men det är ju en smaksak. Personligen vill jag inte ha så dov bastrumma, men det beror ju på vad man gör för musik o vilket sound man är ute efter och vilket basinstrument man använder sig av. 😆Världens längsta mening?

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...