Jump to content
Annons

Svårt från PC till Mac.


Fred

Recommended Posts

Jag har en PC idag och den är förvisso optimerad för musik men eländet hänger sig då och då. När man pratar med Mac-användare så har jag förstått att de håller sig kvar vid Macintosh för att den är stabil och det är datorernas dator inom musikväsendet.

När man läser olika mjukvarutester i musiktidningar etc. så är det inte ovanligt förekommande att det är Macintosh-miljöer som exempelvis när Melodyne Studio Edition testades i Musikermagasinet etc.

Till er som jobbar i Mac som har jobbat i PC tidigare så undrar jag om det är svårt att konvertera?

M.v.h.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
.

Till er som jobbar i Mac som har jobbat i PC tidigare så undrar jag om det är svårt att konvertera?

Svårt att konvertera projekt eller svårt att konvertera dig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du optimerar din PC för musik genom att enbart använda den för musik blir den jättestabil.

MAC hänger sig minst lika mycket som PC. Jag har jobbat med Mac i snart 6 år och

har inte blivit det minsta imponerad av dess stabilitet. Den hänger sig och låser sig

den med. Då har jag testat samtliga modeller sedan G3:an och flera operativsystem.

De flesta Mac-ägare som menar att den är mer stabil än PC jämför oftast med

Win98 av någon anledning och då är det inte så konstigt om PC'n hänger sig.

Men XP är lika stabilt som OSX.

Men både Mac och PC kan vara en väldigt stabíla om man inte har dem till något

annat.. alltså inte använder den som "hemdator".

Ska du välja Mac så gör det iså fall för att du gillar platformens unika program,

men inte för stabiliteten för då blir du besviken.

Mac är en jättebra dator för musik, men det är PC också.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Till er som jobbar i Mac som har jobbat i PC tidigare så undrar jag om det är svårt att konvertera?

M.v.h.

Fred

Beror ju väldigt mycket på vilka program du använder idag.

Kör du Logic t ex, så lär du ganska snabbt finna dig tillrätta.

Använder du t ex Sonar, så får du inte bara lära dig en ny dator, nytt OS, utan också ett helt nytt program, vilket varierar i svårighetesgrad beroende på vilket du väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

MAC hänger sig minst lika mycket som PC. Jag har jobbat med Mac i snart 6 år och

har inte blivit det minsta imponerad av dess stabilitet. Den hänger sig och låser sig

den med. Då har jag testat samtliga modeller sedan G3:an och flera operativsystem.

Jag menar inte att starta något flamewar, och jag påstår absolut inte att XP skulle hänga sig oftare än OS X, men min mac har ärligt talat hängt sig två gånger på ett år, båda gångerna har varit när jag oförsiktigt pluggat in och ur firewireenheter med dåliga drivare.

Vad är det för flera operativsystem du testat med? Talar du om macar är det ointressant att nämna något annat än os x.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag irriterar mig på när det gäller windows är att du kan starta upp datorn och försöka köra ett program men då säger OS:et att du måste kolla filsystemet. Detta innebär då omstart och att chkdsk körs. Det är ju inte helt sällan det händer.

Linux som fixar ju detta under uppstart så blir jag förbannad på Windows och detta betende.

Är Mac likadan som Windows här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du optimerar din PC för musik genom att enbart använda den för musik blir den jättestabil.

MAC hänger sig minst lika mycket som PC. Jag har jobbat med Mac i snart 6 år och

har inte blivit det minsta imponerad av dess stabilitet. Den hänger sig och låser sig

den med. Då har jag testat samtliga modeller sedan G3:an och flera operativsystem.

De flesta Mac-ägare som menar att den är mer stabil än PC jämför oftast med

Win98 av någon anledning och då är det inte så konstigt om PC'n hänger sig.

Men XP är lika stabilt som OSX.

Men både Mac och PC kan vara en väldigt stabíla om man inte har dem till något

annat.. alltså inte använder den som "hemdator".

Ska du välja Mac så gör det iså fall för att du gillar platformens unika program,

men inte för stabiliteten för då blir du besviken.

Mac är en jättebra dator för musik, men det är PC också.

Åh vad jag tycker om sånna här tydliga, rakt-på-sak-inlägg 😱

Tack Tophe 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Så slutsatsen i PC/Apple-diskussionen blir som vanligt: Pallar du optimera datorn själv (detta innefattar att researcha vilka PC-komponenter som funkar bra med varandra) får du mer valuta för pengarna med en PC. Pallar du inte optimera och gillar OSX, köp Apple.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Så slutsatsen i PC/Apple-diskussionen blir som vanligt: Pallar du optimera datorn själv (detta innefattar att researcha vilka PC-komponenter som funkar bra med varandra) får du mer valuta för pengarna med en PC. Pallar du inte optimera och gillar OSX, köp Apple.

Nja, nu antyder du ju att en optimerad PC skulle vara bättre än en Mac, något jag inte riktigt vet om jag kan hålla med om ( vi snackar windows alltså ).

Angående krasher så kan MAC:en skumma sig ibland men det blir väääldigt sällan så stora problem så man måste starta om datorn ( Jag har råkat ut för det typ 2-3 gånger ). Ibland kan ett program få för sig att inte vilja köra längre och då tvångsavslutar man helt enkelt det och that´s that.

Varje gång jag sitter vid en PC blir jag påmind varför jag bytte. Klumpigt interface, fult så man vill hulka och allmänt segt och omedgörligt.

Nä, jag skulle istället säga såhär: Om du hade tänkt spela spel på datorn så ska du sky MAC:en som petsten men så länge du inte ska göra detta så lämna PC bakom dig och se dig inte om.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen funkar inte, vissa gillar mac, vissa gillar PC.

Jag har aldrig behövt starta om min pc pga att den hängt sig, går hur bra som helst att köra ctrl+alt+delete i windows också för att tvångssluta ett program.

Jag kör cubase, reason och wavelab på min "hemdator" där jag även har all skit. Aldrig haft problem med någonting.

Jag tycker OS X har fult interface, drar mkt minne. Itunes får mig att spy etc etc...

diskussionen funkar bara inte 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, precis. Alla har olika smak och därför ska jag inte nämna vad jag tycker om windows.

Men även fast inte JAG gillar windows håller jag lite på Tophe linje. Dvs man måste vara snäll mot datorn, då fungerar det. Inte installera onödiga program, städa lite då och då, omformatera, defragmentera, ha lite tålamod och helst såklart ha en dedikerad musikdator.

Det som jag rent objektivt ser som en stor fördel med mac är att den är immun mot alla PC virus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen funkar inte, vissa gillar mac, vissa gillar PC.

Jag har aldrig behövt starta om min pc pga att den hängt sig, går hur bra som helst att köra ctrl+alt+delete i windows också för att tvångssluta ett program.

Jag kör cubase, reason och wavelab på min "hemdator" där jag även har all skit. Aldrig haft problem med någonting.

Jag tycker OS X har fult interface, drar mkt minne. Itunes får mig att spy etc etc...

diskussionen funkar bara inte 😲

Jaha, DU har aldrig upplevt några problem. Jamen dåså. Då avslutar vi diskussionen. Det är klart att PC och MAC måste vara lika bra då. Det kan ju inte på något sätt vara så att våra sammlade subjektiva upplevelser skulle kunna visa på ett tydligt mönster som i sin tur gör ett av valen statistiskt mer fördelaktigt?

Handen på hjärtar. Många uttalar sig men hur många har egentligen hårdkört både PC och MAC ( Jag pratar om att ha ägt båda typerna i X antal år )?

Det är lätt att komma in och hurra för PC eller hylla MAC om man aldrig direkt har upplevt något annat eller har prövat det motsatta systemet några gånger men man har varit bakfull vid samtliga tillfällen och aldrig riktigt satt sig in i hur det fungerar.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men både Mac och PC kan vara en väldigt stabíla om man inte har dem till något annat.. alltså inte använder den som "hemdator".

Det spelar ingen som helst roll om du använder en Mac som "hemdator". Programmen stör inte varandra, det finns inga virus, inga spyware. Det bara funkar liksom.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva konventeringen är inga problem alls jag bytte för lite mer en två år sedan. Visst till en börja var det vissa sakers som var anorlunda men det mesta listar du ut enkelt med tanke på att OSX är grymt smidigt och lätt jobbat operativsystem.

Sen lite om fajten pc VS Mac.

Kör du bara musik och inget annat på en PC med XP så funkar den troligen precis lika bra som en en Mac. Men som jag gör och många med mig använder den till allt annat också, ladda ner lite, surfar osv så får du garanterat en mer problemfri vardag med en mac. OSX hänger sig aldrig har haft min G5 i lite mer en 2år och har forfarande inte varit med om att osx hängt sig. Och det gör XP! Ett annat stort pluss är att du slipper detta med virus program brandvägar som tar massa kraft.

Så det är bara att byta, du lär dig fort hur en MAC funkar den är mycket lättare att använda en en PC.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen funkar inte, vissa gillar mac, vissa gillar PC.

Jag har aldrig behövt starta om min pc pga att den hängt sig, går hur bra som helst att köra ctrl+alt+delete i windows också för att tvångssluta ett program.

Jag kör cubase, reason och wavelab på min "hemdator" där jag även har all skit. Aldrig haft problem med någonting.

Jag tycker OS X har fult interface, drar mkt minne. Itunes får mig att spy etc etc...

diskussionen funkar bara inte 😆

Jaha, DU har aldrig upplevt några problem. Jamen dåså. Då avslutar vi diskussionen. Det är klart att PC och MAC måste vara lika bra då. Det kan ju inte på något sätt vara så att våra sammlade subjektiva upplevelser skulle kunna visa på ett tydligt mönster som i sin tur gör ett av valen statistiskt mer fördelaktigt?

Handen på hjärtar. Många uttalar sig men hur många har egentligen hårdkört både PC och MAC ( Jag pratar om att ha ägt båda typerna i X antal år )?

Det är lätt att komma in och hurra för PC eller hylla MAC om man aldrig direkt har upplevt något annat eller har prövat det motsatta systemet några gånger men man har varit bakfull vid samtliga tillfällen och aldrig riktigt satt sig in i hur det fungerar.

nej nej nej Pluffo, nu missförstod du mig.

Det var ju just det jag menade, jag har min subjektiva vinkel eftersom jag och alla i min omgivning alltid kört pc och jag har aldrig haft problem.

Precis som du säger har jag aldrig ägt en mac och vågar inte för att jag är trygg med pc.

Det blir liksom SAAB-Volvo-debatten som heller aldrig funkar. Människor fungerar bara så i en diskussion av detta slaget, du är en dedikerad mac-användare och du kommer aldrig vika dig 😆

Dessutom tycker jag inte det finns någon statistisk linje i denna tråden som påvisar något speciellt.

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört windows och cubase mycket...

Men sedan jag körde logic på mac så vill jag inte köra nåt annat. Ingen annan heller i min klass som jag gick på musikmakarna i övik (ca 20 pers).

Jag vet inte nån som jag har träffat som hellre kör cubase efter att ha provat logic på mac...

Men jag är ytterst skeptisk till andra musikprogram till mac, eftersom logic är fullt optimerat för mac...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte till mac för ca tre veckor sedan och det har gått klockrent. Inga problem alls. Visst sitter PC oron kvar än vad gäller virus och "vad händer om..." men som sagts tidigare så finns det inga virus och om det kommer skall det tydligen bli "en sån stor grej" i mac världen att man kommer få reda på det så lång tid innan man själv blir drabbad (och därmed har chansen att undvika det också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt både PC och Mac som arbetsdator och trivts bra med båda. Som musikdator använder jag just nu en PC med XP. Datorn används även som "hemdator" och har tickat i ett år utan att "krascha", den har inte blivit virusinfekterad, inte råkat ut för spyware.

Tycker att Tophes inlägg är mycket vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte till Atari ST för ca 1 timme sedan och det har gått klockrent. Inga problem alls.

😱

edit: fast crackade program hängde sig även på Atari ST... tror nog ofta de som klagar över stabiliteten på PC kör crackat.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Så slutsatsen i PC/Apple-diskussionen blir som vanligt: Pallar du optimera datorn själv (detta innefattar att researcha vilka PC-komponenter som funkar bra med varandra) får du mer valuta för pengarna med en PC. Pallar du inte optimera och gillar OSX, köp Apple.

Nja, nu antyder du ju att en optimerad PC skulle vara bättre än en Mac, något jag inte riktigt vet om jag kan hålla med om ( vi snackar windows alltså ).

Nej han säger inte en optimerad PC är bättre än en Mac. Han säger att en väl hemmabakad PC i slutändan blir mer valuta för pengarna.

Alltså. En 'Power Mac G5 Dual 2 GHz' innehåller:

160 GB HDD

512 MB SDRAM

NVIDIA GeForece 6600 LE 128 MB

2 GHz PowerPC G5 med dubbla kärnor

DVD-brännare

Apple Keyboard och Mighty Mouse

Nationellt paket?

och den kostar 20.295,00SEK på applestore.com/se.

Jag skulle inte ens om jag verkligen försökte, lyckas bygga ihop en PC för så mycket som 20.000.

jämför gärna med den här PC:n på komplett

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du optimerar din PC för musik genom att enbart använda den för musik blir den jättestabil.

MAC hänger sig minst lika mycket som PC. Jag har jobbat med Mac i snart 6 år och

har inte blivit det minsta imponerad av dess stabilitet. Den hänger sig och låser sig

den med. Då har jag testat samtliga modeller sedan G3:an och flera operativsystem.

De flesta Mac-ägare som menar att den är mer stabil än PC jämför oftast med

Win98 av någon anledning och då är det inte så konstigt om PC'n hänger sig.

Men XP är lika stabilt som OSX.

Men både Mac och PC kan vara en väldigt stabíla om man inte har dem till något

annat.. alltså inte använder den som "hemdator".

Ska du välja Mac så gör det iså fall för att du gillar platformens unika program,

men inte för stabiliteten för då blir du besviken.

Mac är en jättebra dator för musik, men det är PC också.

var det någon som läste Tophe's inlägg?

jag tycker han sammanfattar det hela perfekt.

NOG SÅ!

Link to comment
Dela på andra sajter

var det någon som läste Tophe's inlägg?

jag tycker han sammanfattar det hela perfekt.

NOG SÅ!

Ja Trophe var klok. Men jag tyckte dbd's poäng var lite viktigare. En Mac är ju dubbelt så dyr som en hemmabyggd PC i samma klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...