CmMusic Posted February 17 Posted February 17 Vet inte riktigt vad det är jag skapat, New wave? Synth-Rock, Post-Punk? något goth-aktig? iaf hur många hockeyfrillor får min mix och produktion, jag är lite utefter att det ska låta som ett svettigt dansgolv 1983. funkar trummor eller ska jag köra hårdare på " Miami Vice" stuket? tack för feedback Static Youth - Nothing Here Is Mine_Demo_v1.mp3
CmMusic Posted February 18 Author Posted February 18 Jag rösten är stemsplittad AI, allt annat är jag, ska jag ta det som att jag lyckades få till 80 tals soundet? är lite splittrad över trummorna och om basen ska vara en sådan där såg synthbas eller om jag ska köra en vanlig bas gura.
Discipuli Posted February 19 Posted February 19 10 timmar sedan sa CmMusic: Jag rösten är stemsplittad AI, allt annat är jag, ska jag ta det som att jag lyckades få till 80 tals soundet? är lite splittrad över trummorna och om basen ska vara en sådan där såg synthbas eller om jag ska köra en vanlig bas gura. Ta det från mig som att den är 100%. Sluta tänka så mycket. 🙂 Typ så. 1
Richie76 Posted February 19 Posted February 19 Gillar den. Snyggt med växelsången. Lite Sandra över det partiet. Mycket reverb vilket alltid är positivt i mina öron😅 Snyggt med gitarrsolot som går över i synthasolo👌 Kanske kan piffa till sluttonen på något sätt annars bra hockeyfrilla överlag. 1
CmMusic Posted February 20 Author Posted February 20 Det där gitarr solo biten är väl typ en "happy accident" klippte bort halva mitt placeholder gitarrsolo men orkade inte koppla in guran så spelade något på midi keyboardet istället, vet inte om jag tänker för mkt, hela låtskrivandet produktion och mix, master tog väl typ 4h. är ju rätt ny på detta och tydligen ska " sound selection" vara något som är viktigt, därför jag kanske ställer dumma frågor 🙂 1
Discipuli Posted February 20 Posted February 20 1 timme sedan sa CmMusic: Det där gitarr solo biten är väl typ en "happy accident" klippte bort halva mitt placeholder gitarrsolo men orkade inte koppla in guran så spelade något på midi keyboardet istället, vet inte om jag tänker för mkt, hela låtskrivandet produktion och mix, master tog väl typ 4h. är ju rätt ny på detta och tydligen ska " sound selection" vara något som är viktigt, därför jag kanske ställer dumma frågor 🙂 Finns inga dumma frågor. Du är snabb när det flyter på och känns rätt. Lita på den känslan. Men, tips, börja inte mixning, innan du har låten, arr och ljuden bestämda.Det är ibland som minimum, bra att bounca ut stems och sätta ihop projektet i ett nytt projekt för att få bättre mix prestanda.
CmMusic Posted February 21 Author Posted February 21 Nej, det ända jag mixar under produktion är typ effekter och ser till att nivåerna är något så där i balans, Har inte jätte stort behov av att bounca stem då jag har en rätt så kraftig dator. brukar experimentera och testa olika saker mkt som i den här låten kör jag hårt på SSL E strip och 456 tape med 30ips på alla spår. och sen en snuskburk då förstås. Jag får skriva ner mitt workflow och filosofi någon dag. tror jag jobbar lite konstigt 😄 1
Discipuli Posted February 22 Posted February 22 9 timmar sedan sa CmMusic: Nej, det ända jag mixar under produktion är typ effekter och ser till att nivåerna är något så där i balans, Har inte jätte stort behov av att bounca stem då jag har en rätt så kraftig dator. brukar experimentera och testa olika saker mkt som i den här låten kör jag hårt på SSL E strip och 456 tape med 30ips på alla spår. och sen en snuskburk då förstås. Jag får skriva ner mitt workflow och filosofi någon dag. tror jag jobbar lite konstigt 😄 Gör gärna det. Säkert intressant läsning. Jag har själv knappt landat i något struktur ännu för jag " upptäcker " något nytt hela tiden. Ibland kan det liknas vid rent trial and error, blandat med teknik som jag läst mig till testat med olika resultat. Men hittils har Universal mixing konceptet från AYAIC grundaren, Menno, haft störst påverkan på min arbetsprocess. Att jobba från ett obehandlat rum med nivåer är lite som att kalibrera ett instrument med ett spett istället för en instrumentmejsel. Universal mixing och mixning baserat på dess ljudenergi principer har gett mig verktyg som trots dålig lyssningsmiljö, tar mig vidare med visshet i ok översättning från hur jag mixat. Men fortfarande mer för mig i processen att bygga upp. Förutom själva Logic mallen i ständig utveckling, mer djup i hur automation av olika tidsbaserade och nivå,frekvens baserade plugins driver dynamik i låtens olika delar. Utöver det, det kreativa.
Jonatan Lundin Posted February 23 Posted February 23 Tycker det låter bra! Jag får lite Ghost-feeling. Med lite svulstigare trummor blir det ännu bättre. 1
Stonefunk Posted February 23 Posted February 23 Låter lite new wave men med ett lite modernare stuk. 🙂 1
Recommended Posts