Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

En sak jag märkt med mig själv som nog iofs är ganska genomgående för de flesta är att jag mixar väldigt dovt och mörkt eftersom öronen blir tröttare för var sekund och därför omedvetet drar ner diskanten på det mesta och tycker ändå att det låter bra.

Efter mkt inspelning och mixning har jag lärt mig precis hur mina gitarrer och sång låter efter inspelning eftersom jag naturligtvis alltid kör på samma setup vid inspelning.

Jag brukar mixa "kompet" med fria öron eftersom jag inte tycker ljudet av trummor och bas är så jobbigt, även på hög volym.

Men när det sedan kommer till guran och och sången brukar jag stoppa in hörselskydden. Jag vet hur mitt gitarrsolo låter "torrt" och det är då ganska skönt att kunna sitta med hög volym och eq:a guran och "våga" lägga den där diskanten som man villa ha på gitarren när man lyssnar som vanligt folk utan att ha suttit med låten i ett par timmar med trötta öron.

Jag borde iofs referenslyssna mer men jag tycker inte det hjälper så mkt när öronen är trötta.

Detta har kanske tagits upp tidigare men jag ville ändå dela med mig. Vet du hur dina prylar låter så är det rätt skönt att pilla med de där högfrekventa bitarna utan att det smärtar i det dyrbaraste vi har

//Johan

Annons
Posted

Du sitter för länge med för hög volym o för dålig lyssning.

Annars har väl jag snarare upplevt motsatsen, att man börjar dra på mer diskant när öronen börjar bli trötta, eftersom man upplever det som dovare efter ett tag.

Posted
...och med riktigt bra lyssning, så blir man inte trött i öronen - utan kan sitta i princip hur länge som helst utan att det blir överdrivet någonstans... 😉

Njaaa...lite överdrivet kanske! 😏

Pauser måste tas minst en gång i timmen (i alla för mig). Brukar gå in och lägga mig i ett sångbås eller liknande och bara lyssna på tystnaden.

Posted

Pauser är bra. Tycker att man kan "nollställa" öronen ganska bra bara genom att hålla för ett par sekunder. Funkar för mig iallafall.

Men det är väl lite att snubbla på mållinjen om man mixar med så hög volym att man blir och sedan mixar illa. Framför allt på låg volym blir det ju tydligt om mixen är balanserad anser jag.

Posted

Hallå där.. Mixa med hörselskydd??? 😕 Rullar du köttbullar med lovikavantar på också???

Skaffa bättre lyssning genast.. Och ta pauser och alternera lyssningen för tusan.. 😆

Posted (edited)

Jag tänkte inte så långt innan, men det är skrämmande många nybörjare som tror att man måste ha hög volym för att det ska bli bra vid mix - men inget kan vara mer fel.

• Öronen tar stryk och man ger sig själv framtida hörselskador på köpet.
  • Rummet (som i en vanlig hemstudio ofta är ganska dåligt akustiskt sett) påverkar mycket mer vid hög volym än vid låg eller normal volym.
  • I ett litet rum med hög volym, fungerar rummet delvis som en kompressor - alltså förvränger man ljudet mer än enbart de ökade reflektionerna från väggar, tak etc.
  • Man blir "fartblind" och gör till slut allting helt fel - och får göra om jobbet någon annan dag om det ska ha en chans att bli bra.

Man kan provlyssna på hög volym någon gång ibland om man tycker att man vill det - men aldrig under mixjobbet!

Edited by Claes
Posted
Framför allt på låg volym blir det ju tydligt om mixen är balanserad anser jag.

Tycker att det är oslagbart att mixa på normal lyssningsnivå och korta perioder sänka masterregeln så man precis uppfattar "topparna" på ljuden.. tycker att man får en väldigt klar bild av helhetsbalansen i det läget... även att växla till ett annat lyssningsmedium samtidigt gör att man får en annan dimension av det man hör.

Posted

Ett annat tips som jag kör med för att "nolla" öronen är att aldrig mix mer än typ 20 min i taget och pausa och lyssna på annan musik bara en kort stund...dricka lite kaffe och så...Ibland blir man helt förvånad när man drar igång mixen igen...

Posted
Ett annat tips som jag kör med för att "nolla" öronen är att aldrig mix mer än typ 20 min i taget och pausa och lyssna på annan musik bara en kort stund...dricka lite kaffe och så...Ibland blir man helt förvånad när man drar igång mixen igen...

Håller med. Tycker att det är hjärnan snarare än öronen som blir trött. Om man nu inte mixar med våldsam volym.