Jump to content
Annons

Kopiera en kanals effekter till annat projekt


hammagrella

Recommended Posts

Såhär då: jag kör Cubase SL och ibland har man ju en låt som man är nöjd med alla inställningar, framförallt då effekterna på en Audiokanal kanske. Då brukar jag sejva smörjan som en mall och använda den i fortsättningen när jag skapar nytt som ska ha motsvarande sound...

MEN

..om jag har påbörjat ett nytt projekt/ny låt och lirat in massor av grejor och sen kommer på att - jäsiken - man skulle allt vilja ha exakt samma effekter / EQ på sången som man har på en annan Cubase-inlirad låt.

Hur gör man då? Kan man lixom flytta effekterna från ett spår i en låt, till ett annat spår i en annan låt?

Taxam för hjälp!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget konstruktivt att tillägga. Måste bara berömma dig för att du använde den numera utrotningshotade svordomen "jäsiken". Det var så länge sedan jag hörde den att det spratt till i mitt hjärta av glädje när du nämnde den. Härligt!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

..om jag har påbörjat ett nytt projekt/ny låt och lirat in massor av grejor och sen kommer på att - jäsiken - man skulle allt vilja ha exakt samma effekter / EQ på sången som man har på en annan Cubase-inlirad låt.

Du kan ju spara effekterna i respektive VST-fönster (på någon smart plats på HDn, en alldeles egen preset-mapp kanske?) och sedan hämta upp dessa i den låt du vill änvända dom.

Edit: Ajaj, blev lite galet skrivet. Vad jag menar är att varje VST-effekt har en funktion där man kan spara inställningarna som "presets". Så om man är extra nöjd med inställningen på ett reverb t ex, kan man spara det som ett preset och sedan hämta upp det i andra projekt.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du markerar ett spår i Cubase så finns en liten copy knapp i mixern. Jag är inte helt hundra men jag tror att denna kopiering skall vara global, vilket gör att du borde kunna öppna ditt nya projekt och sedan pejsta in inställningarna på det spår du vill.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

jaq har för mig att när du spar en preset så finns den alltid där. alltså om du spar i namnet "min preset" så är det bara att välja Min preset även fast du har öppnat ett nytt projekt...

Jag är beredd att hålla med om att det är så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...