Jump to content
Annons

Kastar Sten på Månen - Refräng-VERSION


pwayne

Recommended Posts

LÅTNAMN: Kastar Sten På Månen (Sånger ur en bur)

ARTIST: Pwayne

GENRE: Vill jag gärna vetaicon14.gif

LÅTLÄNGD: 5:02

KOMPOSITÖR: Pwayne

PRODUCENT: Pwayne

KÖR: Angelica

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 7mb

STATUS: Förhoppningsvis färdig demoicon14.gif

Här kommer en ny version med ny sång, nya trummor och lite andra tillägg som gitarrsolo!! 🙂

LÅTLÄNK: Kastar Sten På Månen

Tack till Eliasson, Egghuvet och Karl som har agerat bollplank sedan första versionen. 🙂

Valde att starta ny tråd eftersom det är rätt länge sedan denna förra versionen.

Hoppas några av Er som kommenterade första versionen har lust och ork att kommentera denna också!

(Ursprungsversionen om nån vill jämföra finns här och tråden till den finns här)

Alla kommentarer om ljud, mix, låt, text, "mastring" etc av intresse; Ris som Ros!

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

EDIT: 051205

icon11.gifOkay, jag har lyssnat och förstått att refrängen borde komma tidigare...tycker en del....och att sången skall upp ngt....tycker en del

SÅ: här kommer en version med tidigare refräng....men inte fullt ut...en teaser?

Sången är något lyft. För Er som tyckte att den var för lång....sorry 🙂

För den som orkar:

Kastar sten på månen med tidigare refräng

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tight ljudbild, gillar det. Passande effekt på sången. Men sången är för långt bak enligt mig. Kanska ska refrängen komma liiiite tidigare?

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en jättefin låt som låter än bättre i denna version! Gitarrfiguren är lysande och övergången till dur är så himla skön. Orgellicksen hottar upp. Tight och genomarbetat arr. Tycker refrängen smälter in bättre nu. Sologitarren 02:29 skulle jag flytta fram något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten har absolut fått ett lyft! Bättre sång här, inte dom där störiga iiii´na som innan. I mina öron tycker jag sången ligger på en bra nivå. Snygg nertagning efter solot. Känns som om orgeln skulle ligga en oktav ner där för att få det lite mer fylligt. Acken har du fått rätt bra sound på. Bra låt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tight ljudbild, gillar det. Passande effekt på sången. Men sången är för långt bak enligt mig. Kanska ska refrängen komma liiiite tidigare?

Bra jobbat!

Tack för synpunkterna Thimmie. Jag får nog behålla refrängerna där de ligger, för mkt jobb att tänka om. Sångnivån; Svårt att sätta sin egen sång på rätt nivå, men det är ju en smakfråga också. Jag får väl se vad kollektivet tycker 😕

Tack i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en jättefin låt som låter än bättre i denna version! Gitarrfiguren är lysande och övergången till dur är så himla skön. Orgellicksen hottar upp. Tight och genomarbetat arr. Tycker refrängen smälter in bättre nu. Sologitarren 02:29 skulle jag flytta fram något.

Tack det värmer! Jag får se om jag justerar nivån på solot.

Tack för kommentarerna! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten har absolut fått ett lyft! Bättre sång här, inte dom där störiga iiii´na som innan. I mina öron tycker jag sången ligger på en bra nivå. Snygg nertagning efter solot. Känns som om orgeln skulle ligga en oktav ner där för att få det lite mer fylligt. Acken har du fått rätt bra sound på. Bra låt. 🥰

Specialtack till Grannen för synpunkterna på "iiiiiiiiiiiiina"; fan vad jag fick jobba på att få bort dem. Glädjande att Du hör skillnad, det var värt jobbet! 😕

Jag skall kolla på orgeloktaven, får se hur jag gör....

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tight ljudbild, gillar det. Passande effekt på sången. Men sången är för långt bak enligt mig. Kanska ska refrängen komma liiiite tidigare?

Bra jobbat!

Tack för synpunkterna Thimmie. Jag får nog behålla refrängerna där de ligger, för mkt jobb att tänka om. Sångnivån; Svårt att sätta sin egen sång på rätt nivå, men det är ju en smakfråga också. Jag får väl se vad kollektivet tycker 😕

Tack i alla fall!

Absolut! Att mixa sig själv är mycket svårare än att mixa någon annan. Synd på refrängen, den är bra och det hade varit gött om den kom lite tidigare.

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det här mycket! 😕

Man får känslan av att du har lagt ner mycket tid på att få till ett bra arrangemang. De små brister som eventuellt finns hjälper bara till att få låten mer levande. Skönt med bra, behaglig sång på svenska.

Om man eventuellt skulle experimentera med något så skulle jag testa lite olika panoreringar på den kvinnliga kören. Jag påstår inte det nödvändigtvis blir bättre, men man kan ju alltid testa. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Snajsigt! Låter proffsigt, introt är grymt snyggt. Schysst gitarr-riff. Tycker sången kunde komma fram lite tydligare...

Sen så är det lite för mycket diskant/anslagsljud på gitarrerna bitvis, och det blir väldigt rörigt rytmiskt sett i de övre frekvenserna... Pröva att skära lite bara på de mest "ösiga" delarna, alternativt skära på alla utom en av gitarrerna (vet inte hur många det är iofs, kanske bara är två?) så den ensamt får står för den diskantiga rytmen, blir nog mindre rörigt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att körbrudar och stråkar är tänkta att lyfta i refrängen, men i mina öron blir det lite för mycket schlagerfestival helt plötsligt efter 2 mycket bra inledande minuter. Personligen tror jag låten skulle vinna på att ha kvar mer av det kompakta, tajta soundet även i refrängen. Men det är ju mina öron det 😱

Ledsången (vilket nämnts) skulle nog upp lite. Sången är ju trots allt the main attraction i denna typ av låt.

Annars mycket gott arbete med både ljudbild och låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det här mycket! 😮

Man får känslan av att du har lagt ner mycket tid på att få till ett bra arrangemang. De små brister som eventuellt finns hjälper bara till att få låten mer levande. Skönt med bra, behaglig sång på svenska.

Om man eventuellt skulle experimentera med något så skulle jag testa lite olika panoreringar på den kvinnliga kören. Jag påstår inte det nödvändigtvis blir bättre, men man kan ju alltid testa. 😮

Jag har testat med panoreringen men det är så förbaskat trångt!

Glädjer mig åt att Du gillar det ändå! 😱

Tack!

Snajsigt! Låter proffsigt, introt är grymt snyggt. Schysst gitarr-riff. Tycker sången kunde komma fram lite tydligare...

Sen så är det lite för mycket diskant/anslagsljud på gitarrerna bitvis, och det blir väldigt rörigt rytmiskt sett i de övre frekvenserna... Pröva att skära lite bara på de mest "ösiga" delarna, alternativt skära på alla utom en av gitarrerna (vet inte hur många det är iofs, kanske bara är två?) så den ensamt får står för den diskantiga rytmen, blir nog mindre rörigt då?

Tack tbruce!

Kul att Du gillar gitarren och riffet. Jag har gjort vad jag kunnat för att minska "röran" men jag tror inte att jag är bättre än så här.....

Sången: Meningarna är lite varierande om nivån, skall fundera på saken.

Tack för sina synpunkter 😛

riktigt bra! gillar ljudbilden skarpt. Bra jobbat!

kan nog hålla med om att sången ska fram en aning mer.

Tack Mossman, det gläder mig att Du gillar ljudbilden. Sången skall jag som sagt fundera på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

med risk för att bli tjatig...tycker jag att detta är bland det bästa jag har hört på forumet..kanske pga att den har med sig ett arv från en svunnen tid där man delvis har sina rötter....annars är hantverket gott och har i mina öron varit det hela tiden men här har du verkligen jobbat längre och kommit fram med en mer nyanserad ljudbild.....like it :rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. nu har jag lyssnat färdigt. Både i mina lurar, (de braiga och de dåliga) I min stereo och på jobbet. Jag tycker att låten är helt klar. Ett tag var jag inne på att det skulle behövas mer brillians, men att du skulle fixa det i mastringen. Men sedan när jag har hört mer på den så tycker jag att den är helt klar.

Dessutom är den för djävla bra. Snyggt genomförd. Bra arr, bra svensk text och en melodi som är livsfarlig. Jag har haft den i huvudet en tre fyra dagar nu utan att bli av med den (vilket är kärt besvär).

En tio sådana höjdare til och du kan släppa en platta. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att körbrudar och stråkar är tänkta att lyfta i refrängen, men i mina öron blir det lite för mycket schlagerfestival helt plötsligt efter 2 mycket bra inledande minuter. Personligen tror jag låten skulle vinna på att ha kvar mer av det kompakta, tajta soundet även i refrängen. Men det är ju mina öron det 😉

Ledsången (vilket nämnts) skulle nog upp lite. Sången är ju trots allt the main attraction i denna typ av låt.

Annars mycket gott arbete med både ljudbild och låt.

Tack för synpunkterna! Jag förstår din tanke och jag har själv varit inne på samma linje emellanåt. Jag har kört låten i "trubadur-variant" länge och ville egentligen behålla det stuket från början, men, men...ju längre man håller på ju mer vill man skall hända....Vem vet jag kanske gör en mer avskalad version nån gång! 🙂

Men kul att du gillar resten!

Link to comment
Dela på andra sajter

icon11.gifJejje!

Tack för kommentaren.

med risk för att bli tjatig...tycker jag att detta är bland det bästa jag har hört på forumet..kanske pga att den har med sig ett arv från en svunnen tid där man delvis har sina rötter....annars är hantverket gott och har i mina öron varit det hela tiden men här har du verkligen jobbat längre och kommit fram med en mer nyanserad ljudbild.....like it 

icon11.gifKarl!

Du får tjata hur mycket Du vill om Du säger så snälla saker 🤪

Tack för bollplankandet!

Ja. nu har jag lyssnat färdigt. Både i mina lurar, (de braiga och de dåliga) I min stereo och på jobbet. Jag tycker att låten är helt klar. Ett tag var jag inne på att det skulle behövas mer brillians, men att du skulle fixa det i mastringen. Men sedan när jag har hört mer på den så tycker jag att den är helt klar.

Dessutom är den för djävla bra. Snyggt genomförd. Bra arr, bra svensk text och en melodi som är livsfarlig. Jag har haft den i huvudet en tre fyra dagar nu utan att bli av med den (vilket är kärt besvär).

En tio sådana höjdare til och du kan släppa en platta. 

icon11.gifEgghuvet!

Skönt att höra att den är klar! Det har inte vart lätt, men jag har haft god hjälp av Dina, Karls och Eliassons synpunkter under gång.

...tio till, shit det blir nog ingen platta. 😉🙂😉

Tack för de värmande kommentarerna, de känns befriande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter fler lyssningar vill jag bara tillägga att refrängen funkar fint. Riktigt fint.

Bra låt som växer för varje lyssning.

Kul! 😲

Det är väl svårigheten med ett sånt här forum att man inte alltid hinner/orkar lyssna mer än nån gång och därmed missar man "växande låtar", precis som i radion.

Tack för att Du tog dig tid att lyssna fler ggr, det uppskattas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, skönt att du är klar pwayne!

Håller med Egget om denna, den klistrar sig fast. Fast jag hävdar ju fortfarande att refrängen borde komma tidigare, den är ju så otroligt bra! Men det vet du ju. Och när refrängen väl kommer, då är allt förlåtet 😲

Bra jobbat, pwayne! Skönt jammiga gitarrer oxå. Och den otajta känslan jag reagerade på förr har du fått bort känns det som.

Jävligt bra, är vad det är.

En av de absolut bästa refränger jag hört på länge!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man vad produktion kan lyfta en bra låt, jag vill minnas att jag lyssnade på den här förut och tyckte att den var sådär...

Men nu...

Underbar refräng var ordet, jag vill, lite lagom småfull, se det här på en festivalscen en ljummen sommarkväll och skråla med för allt var stupen pallar med när jag hör den. Refrängen osar svensk sommar, frihet osv.. ja du fattar säkert.

Den lite långa sträckan till refrängen bidrar mycket till känslan att refrängen är så förlösande när den väl kommer.

Kommentarer gällande vad som är så mycket bättre med den här produktionen överlåter jag till de som kan mer, men jag kan bara konstatera att det låter mycket passande för genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

p_quote.gif Eliasson

Japp, skönt att du är klar pwayne!

Håller med Egget om denna, den klistrar sig fast. Fast jag hävdar ju fortfarande att refrängen borde komma tidigare, den är ju så otroligt bra! Men det vet du ju. Och när refrängen väl kommer, då är allt förlåtet

Bra jobbat, pwayne! Skönt jammiga gitarrer oxå. Och den otajta känslan jag reagerade på förr har du fått bort känns det som.

Jävligt bra, är vad det är.

En av de absolut bästa refränger jag hört på länge!

p_quote.gif Claypool

Där ser man vad produktion kan lyfta en bra låt, jag vill minnas att jag lyssnade på den här förut och tyckte att den var sådär...

Men nu...

Underbar refräng var ordet, jag vill, lite lagom småfull, se det här på en festivalscen en ljummen sommarkväll och skråla med för allt var stupen pallar med när jag hör den. Refrängen osar svensk sommar, frihet osv.. ja du fattar säkert.

Den lite långa sträckan till refrängen bidrar mycket till känslan att refrängen är så förlösande när den väl kommer.

Kommentarer gällande vad som är så mycket bättre med den här produktionen överlåter jag till de som kan mer, men jag kan bara konstatera att det låter mycket passande för genren.

Claypool och Eliasson; det verkar som ni kan komma överens om refrängens placering 😄

Nåväl: Tack Eliasson för bollplanket under gång, särskilt synpunkterna på "otightheterna" som jag själv var lite blind inför.

Skönt att du också tycker att den är klar!

Kul att du gillar resultatet! 🙂

Claypool: Jag hade gärna stått på den där festivalscenen.... 🙂

Kul att du uppskattar låt och produktion!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste bara fråga: hur lägger du upp en fil som är mer än 6.35 MB eller vad det är där man inte behöver gå in och klicka sig fram på nån jobbig sida 😕

Jag har en egen domän, dvs jag betalar för 300 mb utrymme på ett "webhotell".

Kommer inte ihåg vad det kostar men typ 700 kr om året....eller 400 eller 800 minns inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste bara fråga: hur lägger du upp en fil som är mer än 6.35 MB eller vad det är där man inte behöver gå in och klicka sig fram på nån jobbig sida 😕

Jag har en egen domän, dvs jag betalar för 300 mb utrymme på ett "webhotell".

Kommer inte ihåg vad det kostar men typ 700 kr om året....eller 400 eller 800 minns inte riktigt.

ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Specialtack till Grannen för synpunkterna på "iiiiiiiiiiiiina"; fan vad jag fick jobba på att få bort dem. Glädjande att Du hör skillnad, det var värt jobbet! 😉

Jag skall kolla på orgeloktaven, får se hur jag gör....

Tack!

Word 😉 !

enligt mig så tycker jag att du ska försöka ändra det enda och första iiiii:et ochså.. man kan störa sig lite på det..

annars tycker jag att låten är riktig högklassig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MittiPrick (oregistrerad)

Härmed vill jag ge min första kommentar till en demo här på forumet. Det är ett sant nöje att få göra det till en så förstklassig låt! Jag tycker den är jättebra som låt betraktad, bra svensk text vilket inte är så lätt att få till men härligt när det blir så bra som här, en melodi som sätter sig på en gång och ett bra arr dessutom. Jag håller inte med om att det blir för mycket schlager med kören , tycker det lyfter och ger liv i en redan bra låt. Passar in fint och harmonierar med resten.

I mina öron är detta en färdig låt och jag kan bara hoppas att jag nånsin kan bli så duktig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tight ljudbild, gillar det. Passande effekt på sången. Men sången är för långt bak enligt mig. Kanska ska refrängen komma liiiiiite tidigare?

Bra jobbat!

( liiiiiite ) WORD! :rolleyes:

nejdå. annars är den helt ok tycker jag, försök bara få bort första iiiiiet så blir det här nåt alldeles extra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...