Jump to content
Annons

PWAYNE hjärnsläpper: Kastar Sten på Månen


pwayne

Recommended Posts

LÅTNAMN: Kastar Sten på Månen

ARTIST/GRUPP: PWAYNE

GENRE: Svesnk prockp

LÅTLÄNGD: c:a 4:40

KOMPOSITÖR: PWAYNE

PRODUCENT: PWAYNE

EV. MEDVERKANDE: Angelica kör

INSPELNINGSÅR: sept 2005

FORMAT: mp3 192 kb/s

STORLEK: 6,4 megabyte

STATUS: Hjärnsläpp; dvs Nu vet jag inte vilken statusnivå detta befinner sig på. Hjälp!

Låtlänk: Kastar Sten på Månen

Nu börjar jag bli snurrig 🙂 och vet inte riktigt vad jag håller på med 🙂 så jag behöver ER hjälp. Jag har hållt på för länge och tappat greppet. Vad skall jag göra?? 😄

Tacksam för alla typer av synpunkter inte minst på mix, ljudbild, mastering.

Please... 😛🙂

Har editerat länken så att den nu är den slutgiltiga versionen...tror jag... 🙂

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter bra jag. Hihaten och ackegurorna krockar lite i rytm och frekvens. Virveln ligger i samma spektra med. Kanske lite mer separation och annat virvelljud skulle fixa biffen.

Och jag saknar BAS. Annars är det kool. Skönt ackeriff och bra text och sång.

du är nästan framme! 😄

/E

*edit* Glömde att säga hur mycket jag gillar refrängerna. Mycket!! Hör hur mycket renare det blir när du kör ridekomp istället för Hihaten. Kör rak hihat på verserna, riffet groovar tillräckligt ändå. som sagt, byt virvelljud och lite mer bas, jag hör satan ingen elbas alls 😉

/Gnällspiken

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra jag. Hihaten och ackegurorna krockar lite i rytm och frekvens. Virveln ligger i samma spektra med. Kanske lite mer separation och annat virvelljud skulle fixa biffen.

Och jag saknar BAS. Annars är det kool. Skönt ackeriff och bra text och sång.

du är nästan framme! 🙂

/E

*edit* Glömde att säga hur mycket jag gillar refrängerna. Mycket!!  Hör hur mycket renare det blir när du kör ridekomp istället för Hihaten. Kör rak hihat på verserna, riffet groovar tillräckligt ändå. som sagt, byt virvelljud och lite mer bas, jag hör satan ingen elbas alls 🙂

/Gnällspiken

Tack för synpunkterna Eliasson! 🙂

Jag har haft lite problem med basen eftersom den mullrat i min vanliga stereo men låtit bra i mina monitorer. Jag kanske skall lita mer på monitorerna.

Men som sagt det är bra att få Dina (och andras) synpunkter så jag hittar rätt eftersom jag jag kännt mig förvirrad 😱 avseende ljudbilden.....men det känns bra att dina synpunkter pekar åt det håll jag själv vill men inte "vågat" p.g.a. av rädsla för luddighet. Tack 🥰🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra jag. Hihaten och ackegurorna krockar lite i rytm och frekvens. Virveln ligger i samma spektra med. Kanske lite mer separation och annat virvelljud skulle fixa biffen.

Och jag saknar BAS. Annars är det kool. Skönt ackeriff och bra text och sång.

du är nästan framme! 😉

/E

*edit* Glömde att säga hur mycket jag gillar refrängerna. Mycket!!  Hör hur mycket renare det blir när du kör ridekomp istället för Hihaten. Kör rak hihat på verserna, riffet groovar tillräckligt ändå. som sagt, byt virvelljud och lite mer bas, jag hör satan ingen elbas alls 🙁

/Gnällspiken

Tack för synpunkterna Eliasson! 😄

Jag har haft lite problem med basen eftersom den mullrat i min vanliga stereo men låtit bra i mina monitorer. Jag kanske skall lita mer på monitorerna.

Men som sagt det är bra att få Dina (och andras) synpunkter så jag hittar rätt eftersom jag jag kännt mig förvirrad 🙂 avseende ljudbilden.....men det känns bra att dina synpunkter pekar åt det håll jag själv vill men inte "vågat" p.g.a. av rädsla för luddighet. Tack 🙂🙂🙂

Jag håller med Eliasson om basen...den borde faktiskt fram en aning...annars helt galet bra låt...har den i Mp3:an och var ute och sprang en timme nu så jag har hört den en sådär 10 ggr...kalas...men jag vill att det händer mer mellan verserna när tex.orgeln och gitarrerna går emot varann , så är det för kort stund...MER...och sedan när Kvinnorösten(Angelica) kommer in så lyfter det rejält så hon får gärna vara med ifrån första refräng...låten är så pass bra ändå så det känns fegt att behöva spara på krutet...Gillar texten också och sången som vanligt...

Är låten ny?eller? :rolleyes:😄😄

Du har räddat kommande vecka i mp3:an...Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hihaten fungerar bra på verserna men den krockar som sagt lite rytmiskt med gitarrerna på delen innan refrängen. Den är rätt högt mixad också, tycker personligen att gitarrerna borde höras mer

Sen är mellanspelet efter första refrängen är lite långt, det skulle kunna vara ett solo där exempelvis.

Tufft riff på verserna och en melodisk refräng, det är kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Eliasson om basen...den borde faktiskt fram en aning...annars helt galet bra låt...har den i Mp3:an och var ute och sprang en timme nu så jag har hört den en sådär 10 ggr...kalas...men jag vill att det händer mer mellan verserna när tex.orgeln och gitarrerna går emot varann , så är det för kort stund...MER...och sedan när Kvinnorösten(Angelica) kommer in så lyfter det rejält så hon får gärna vara med ifrån första refräng...låten är så pass bra ändå så det känns fegt att behöva spara på krutet...Gillar texten också och sången som vanligt...

Är låten ny?eller? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Du har räddat kommande vecka i mp3:an...Tack

Tack för synpunkterna Karl, jag tar till mig. Det känns skönt att Ni inte är nöjda för det är inte jag heller! Man vet aldrig om man överjobbar eller är för sparsmakad :rolleyes:

Om låten är ny? Nej sorry 🙁 ....den är ännu en av de gamla som jag vill "lära mig på ".

Men du har hört den förr i jazz-canterbury-tappning men då var det i en version som inte var min. Orginalet är egentligen akustiskt dvs: skala bort allt utan sången och en gitarr så har du orginalet. (kolla länken nedan "Sånger ur en bur" som låten egentligen heter, men med risk att ingen skulle lyssna som kände igen titeln bytte jag namn till det som de flesta (som hört den) kallar den dvs "Kastar sten på månen" alternativt Tango på Tåg).

Nåväl tack för uppmuntrande ord, jag skall jobba vidare och hoppas på vidare kommentarer när jag "uppdaterat". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker hihaten fungerar bra på verserna men den krockar som sagt lite rytmiskt med gitarrerna på delen innan refrängen. Den är rätt högt mixad också, tycker personligen att gitarrerna borde höras mer

Sen är mellanspelet efter första refrängen är lite långt, det skulle kunna vara ett solo där exempelvis.

Tufft riff på verserna och en melodisk refräng, det är kanon.

Tack för synpunkterna dom lägger jag till synpunktsbanken som skall leda mig vidare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

LIte trevande och brötigt tycker jag att helhetsintrycket är. Känns som att man fattar ide´n med låten, men att produktionen inte riktigt vet vad den vill.

Jag skulle nog fundera på hur kompet skall vara. Det kan inte bestämma sig för om det skall vara mjukt eller hårt. Kanske lite annorlunda trummor. Inte så distinkt virvel, den dominerar väldigt mycket just nu.

De akustiska gitarrerna t e x. var är de. Nära eller långt bort. mjuka eller hårda.

Körerna speciellt tjejan är lite för långt bak. Fram med henne.

Vet inte om dessa kommentarer är begripliga. Jag skulle nog rocka till arrangemnaget och göra det lite rakare, refrängerna lyfter helt klart och där är det mer rakt på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var trevligt. Verserna låter lite November eller kanske James Hollingworth.

Riktigt hög klass.

Men hihaten känns för vass och är väldigt högt mixad. Annars inga anmärkningar.

Kul associationer...du är inte född igår eller 😄

tack för synpunkterna; hihaten skall ner!!

Link to comment
Dela på andra sajter

LIte trevande och brötigt tycker jag att helhetsintrycket är. Känns som att man fattar ide´n med låten, men att produktionen inte riktigt vet vad den vill.

Jag skulle nog fundera på hur kompet skall vara. Det kan inte bestämma sig för om det skall vara mjukt eller hårt. Kanske lite annorlunda trummor. Inte så distinkt virvel, den dominerar väldigt mycket just nu.

De akustiska gitarrerna t e x. var är de. Nära eller långt bort. mjuka eller hårda.

Körerna speciellt tjejan är lite för långt bak. Fram med henne.

Vet inte om dessa kommentarer är begripliga. Jag skulle nog rocka till arrangemnaget och göra det lite rakare, refrängerna lyfter helt klart och där är det mer rakt på. 🙂

Tjena Egghuvet!

Jag har Lyssnat på kritiken och börjat jobba om trummorna (eller snarare deras ljud och placering i ljudbilden) och jag har lyft ackustiska gurorna så dom blir mer genomgående. Jag tror att jag ungefär fattar vad du menar men det är inte alldeles lätt 😄

Jag återkommer med ny version när jag är klar och hoppas på uppföljande kommentarer. Tack för synpunkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra gitarrspel, måste jag säga!! Jag tycker det är en väligt bra stereo-känsla i gitarren. Bra röst, med lite udda text. 😄 Bra jobbat!

Kul att du gillar gitarrspelet, jag skall lyfta det ett snäpp till nästa version, främst på stick och refräng. Tack så länge! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft låt! Men trummorna känns inte bra i soundet och som "Eliasson" sa, alla instrument krockar. De sloss om samma plats i hyllan. Fixa till det så blir resan mycket behagligare! Bra låt som sagt!

Jobba på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft låt! Men trummorna känns inte bra i soundet och som "Eliasson" sa, alla instrument krockar. De sloss om samma plats i hyllan. Fixa till det så blir resan mycket behagligare! Bra låt som sagt!

Jobba på!  🙂

Jag jobbar på det! Kul at du gillar låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Gillar gitarrriffets nerv och orgeln som glimmar till. Mycket snyggt när det går över i dur. Bra sångröst. Tappar lite styrfart och struktur i refrängen och stråkarna känns onödiga. Behöver du refrängen, textmässigt kanske? Tycker låten står väl på egna ben ändå. Texten kräver fler lyssningar men låter intressant med snygga bilder. Kul att du sjunger på svenska, känns angelägnare på nåt sätt. Jag tycker inte instrumenten krockar. Jättebra och jag vill höra mer av dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Gillar gitarrriffets nerv och orgeln som glimmar till. Mycket snyggt när det går över i dur. Bra sångröst. Tappar lite styrfart och struktur i refrängen och stråkarna känns onödiga. Behöver du refrängen, textmässigt kanske? Tycker låten står väl på egna ben ändå. Texten kräver fler lyssningar men låter intressant med snygga bilder. Kul att du sjunger på svenska, känns angelägnare på nåt sätt. Jag tycker inte instrumenten krockar. Jättebra och jag vill höra mer av dig!

Tackar så mycket 😱

Jag får nog behålla refrängen ...har levt med den ett tag 😱

Kul att svenska uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med lite svensk gitarrpop, men jag tycker du sjunger för mycket på konsonanterna... "Jag kastar sten på månennnnnnnnnnn" och "när vi kör över bronnnnnnnnnnnn".

Fixa till det så kan det bli något!

Bra synpunkt avseende sången, hade inte "tänkt ut" vad det var som jag inte själv gillade i min sång, men din kommentar är till hjälp fortsättningsvis.

Tack! 😄

Och 91:an: Jag jobbar på det.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt som jag hört förr i lite annat stuk. Har vant mig vid texten som jag inte gillade i början. Den växer. Gillar "dansar tango på tåg genom skövlad skog"...lite skönt vansinne 😄 Dina iiiii´n har jag mycket svårt för däremot. Tyvärr. Blir det fler versioner? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt som jag hört förr i lite annat stuk. Har vant mig vid texten som jag inte gillade i början. Den växer. Gillar "dansar tango på tåg genom skövlad skog"...lite skönt vansinne 😳 Dina iiiii´n har jag mycket svårt för däremot. Tyvärr. Blir det fler versioner? 😄

Fan vet vad jag skall göra med "i:na" finns det kurser för folk med dåliga i:n. Jag får ta tag i det. 😄

Ja det blir fler versioner men förmodligen blir det främst en ny version av denna efter alla tips jag fått hittills. Har inte tänkt lägga om sången men jag kanske skall fundera på saken.......andra "i:n" och mindre sång på konsonanterna...

Vi får se! Tack så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tycker Bill Bruford trummorna passar ganska illa. Annars är mixen bra -- man hör allt, och stråkarna är smakfulla. Sången är, som vanligt, stark. Gospel wail a la Pink Floyd hör man alldeles för sällan nu för tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Bill Bruford trummorna passar ganska illa. Annars är mixen bra -- man hör allt, och stråkarna är smakfulla. Sången är, som vanligt, stark. Gospel wail a la Pink Floyd hör man alldeles för sällan nu för tiden 😉

Jag skall förenkla trummorna så snart jag bara får tid! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Mmm skön och vacker låt du fått till här Pwayne. Det enda jag kan kommentera är sånt som redan sagt om lite volymer och frekvenser här och där. Annars tycker jag denna var himla fin.

Har precis vart ute och krattat höstlöv så den passade väldigt bra in i denna mörka men fina höstsöndag. 😉 -Harmoni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm skön och vacker låt du fått till här Pwayne. Det enda jag kan kommentera är sånt som redan sagt om lite volymer och frekvenser här och där. Annars tycker jag denna var himla fin.

Har precis vart ute och krattat höstlöv så den passade väldigt bra in i denna mörka men fina höstsöndag. :rolleyes: -Harmoni!

Tack skall du ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vet vad jag skall göra med "i:na" finns det kurser för folk med dåliga i:n. Jag får ta tag i det. 😆

Sjung "eeeiiiii"; då blir det öschötska. Jävligt fult 🙂 "deina" i stället för "dina", typ.

***

Kul låt. Jag är gubevars inte ljudguru, men det är nåt som knäpper ondskefullt mot min tinnitus hela tiden. Anslaget i gitarren tror jag, eller så handlar det om ljud-(frekvens-)krocken som nämnts tidigare i tråden.

Kör hårt!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vet vad jag skall göra med "i:na" finns det kurser för folk med dåliga i:n. Jag får ta tag i det. 😎

Sjung "eeeiiiii"; då blir det öschötska. Jävligt fult 😄 "deina" i stället för "dina", typ.

***

Kul låt. Jag är gubevars inte ljudguru, men det är nåt som knäpper ondskefullt mot min tinnitus hela tiden. Anslaget i gitarren tror jag, eller så handlar det om ljud-(frekvens-)krocken som nämnts tidigare i tråden.

Kör hårt!

Bengan

Jag har provat lite olika varianter; eeeiii, yyyyy, sjunga med underbett eller överbett.....risken är stor att jag helt glömmer vad jag sjunger 🙁

"Knastren" tror jag härrör från de ackustiska gurorna, men det har försvunnit i den version jag håller på med nu (tror jag).

Annars kul att du tycker att det är kul 😄😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...