Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör ni nÀr ni skriver noter?

Skriver ni för hand? Det ser ju iofs rÀtt personligt ch hÀftigt ut, men det ser dessutom rÀtt B ut, och dessutom kan det vara svÄrtydligt.

AnvÀnder ni krÄngliga, kassa demoprogram som gör reklam för sig sjÀlv och Àr allmÀnt irriterande sÄ lÀnge man inte betalar skyhöga MS-influerade licenser tex NoteWorthy?

LÀgger ni ut hela er förmögenhet pÄ de stora tjusiga programmen, sÄ som Sibelius? Vad kostar det? 5 000? Inte pÄ lÄnga vÀgar vÀrt det va?

Försöker ni hitta piratkopierade storprogram pÄ Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har sjÀlv försökt, det kÀnns rentav nÀstan omöjligt att hitta.

(UrsÀkta Àven att det Àr aftonens andra trÄd jag skapar, men jag vill itne klÀmma in hur mÄnga mycket stora Àmnen som helst i samma trÄd).

Annons
Postat
Försöker ni hitta piratkopierade storprogram pÄ Pirate Bay, DC++ eller dylika sidor? Jag har sjÀlv försökt, det kÀnns rentav nÀstan omöjligt att hitta.

Ehh 😆

Postat (redigerat)

Jag gör inte ens musik nu för tin... đŸ˜‰đŸ™‚đŸ„°đŸ™‚

Men det beror pÄ vad du har tÀnkt, Hemluth. Vill man renskriva noter sÄ Àr ju ett program bra. Ska du skriva ett helt partitur sÄ Àr ju ett notprogram bra. Sitter du bara Ä skissar sÄ Àr vÀl papper och penna att föredra. Sitta Ä klicka med musen Àr ju rÀtt sÄ jobbigt. DÀremot sÄ kan man ju ladda in midifiler om man vill ha noter...

eller typ...

😆

Redigerat av Grahn
Postat (redigerat)
Jag gör inte ens musik nu för tin...  🙂  đŸ„°Â  đŸ„°Â  🙂

Men det beror pÄ vad du har tÀnkt, Hemluth. Vill man renskriva noter sÄ Àr ju ett program bra. Ska du skriva ett helt partitur sÄ Àr ju ett notprogram bra. Sitter du bara Ä skissar sÄ Àr vÀl papper och penna att föredra. Sitta Ä klicka med musen Àr ju rÀtt sÄ jobbigt. DÀremot sÄ kan man ju ladda in midifiler om man vill ha noter...

eller typ...

😆

eller jo man kan ju koppla in en midikeyboard i (dom flesta) notprogram och spela in iofs.

Det Àr iallafall bra med notprogram om man vill ha rent och snyggt.

Eller typ...

😉

Redigerat av Grahn
Postat

Jag har gÄtt frÄn Finale till Sibelius.

Ska du skriva partitur sÄ Àr det nog ett av dom tvÄ som gÀller. Sibelius kostar strax under tusenlappen om man Àr student. Vet inte riktigt vad det gÄr pÄ i butik, men ska du skriva mycket nötter sÄ Àr det ju helt klart vÀrt pengarna. Programmet Àr lÀtt att komma igÄng med och har alla funktioner man behöver (och lite till).

Postat

Ehh 🙂

Vad menar du med det? Jag provade att söka pÄ Sibelius pÄ PB och fick upp en liten patch till 3:an. :/

Jo, det Àr alltsÄ partitur som skall skrivas. Det skulle kÀnnas underligt att komma viftande med 300 sidor handskrivet partitur, speciellt dÄ jag Àr kÀnd för min olÀsliga handstil.

Det dÀr studentrabatt pÄ Sibelius var nÄgot jag inte kÀnde till, vart sÀljs det? (gogglade, men nÄgon kompositör kommer stÀndigt upp i programmets stÀlle)

Finale saknar ju midimöjligheten. Jag vill kunna göra en hel midimix i Cakewalk (eller om bÀttre eller samma finnes) och i praktiken bara behöva kopiera in det i ett annat program och skriva ut (förutom vissa tilllÀgg). Detta fungerar ju i NorthWorthy, men dÀr fÄr man ju massa jÀvla reklam och annat som förpestar tillvaron för lÀsaren. Jag tror jag ska ladda ned demot till Sibelius..

Postat

"Studentversionen" Ă€r alltsĂ„ "nĂ„got bantad". Vad innebĂ€r det i praktiken? 🙂

Postat

Ehh 😳

Vad menar du med det? Jag provade att söka pÄ Sibelius pÄ PB och fick upp en liten patch till 3:an. :/

Vad jag menar Ă€r att jag trodde att du var tillrĂ€ckligt gammal i gemet för att veta att vi inte tjötar piratkopior hĂ€r 🙂

Postat

SjÀlv gör jag det i Guitar Pro! :rolleyes:

Man fÄr ju med trummor Ä bas ÄssÄ, kan man det i Finale och vad det nu Àr?

Postat
Hur gör ni nÀr ni skriver noter?

Skriver ni för hand? Det ser ju iofs rÀtt personligt ch hÀftigt ut, men det ser dessutom rÀtt B ut, och dessutom kan det vara svÄrtydligt.

AnvÀnder ni krÄngliga, kassa demoprogram som gör reklam för sig sjÀlv och Àr allmÀnt irriterande sÄ lÀnge man inte betalar skyhöga MS-influerade licenser tex NoteWorthy?

LÀgger ni ut hela er förmögenhet pÄ de stora tjusiga programmen, sÄ som Sibelius? Vad kostar det? 5 000? Inte pÄ lÄnga vÀgar vÀrt det va?

(UrsÀkta Àven att det Àr aftonens andra trÄd jag skapar, men jag vill itne klÀmma in hur mÄnga mycket stora Àmnen som helst i samma trÄd).

jag anvÀnder finale... kanonbra. Finns Àven som gratisversion "finale notepad"... Nu med senaste finale 2006 kan man ha en massa samplade ljud Ä grejjer som jag ej hunnit med att kolla Ànnu.. SÄ det lÄter hyfsat mycket bÀttre Àn dom kassa midiljud som följer med programmet..

Postat
Jag vill kunna göra en hel midimix i Cakewalk ...

Cakewalk/Sonar kan ju faktiskt spotta ut noter oxĂ„. Är den funktionen för begrĂ€nsad/halvdan?

/Bengan

Postat
jag anvÀnder finale... kanonbra. Finns Àven som gratisversion "finale notepad"... Nu med senaste finale 2006 kan man ha en massa samplade ljud Ä grejjer som jag ej hunnit med att kolla Ànnu.. SÄ det lÄter hyfsat mycket bÀttre Àn dom kassa midiljud som följer med programmet..

True 'dat! True 'dat! :rolleyes:

Postat

Finale Notepad Àr ju ocksÄ ett sÄntdÀr kasst tjafs som tjatar om MS-liknande licenser hela tiden. Uppger man inte sina kreditskortnummer Àr programmet reducerat till oanvÀndbarhet.

Cakewalkprogrammen hanterar bara noterna, dvs det gÄr inte att fylla i nÄgot annat Àn just noterna dÀr, inga texter, inga termer ingenting..

Nej, just nu lutar det faktiskt Ă„t att srkiva partitur för hand. 😆

Postat
Finale Notepad Àr ju ocksÄ ett sÄntdÀr kasst tjafs som tjatar om MS-liknande licenser hela tiden. Uppger man inte sina kreditskortnummer Àr programmet reducerat till oanvÀndbarhet.

Cakewalkprogrammen hanterar bara noterna, dvs det gÄr inte att fylla i nÄgot annat Àn just noterna dÀr, inga texter, inga termer ingenting..

Nej, just nu lutar det faktiskt Ät att srkiva partitur för hand. :rolleyes:

I cakewalk sonar kan du visst skriva in text, olika signaturer (mf, pp crescendopilar etc)

Postat (redigerat)

Är jag dumdum nu? MĂ„ste kolla...

Jart gör man det i Sonar 4? Jag hittar inte ens det. I Cakewalk Express dÀrimot gÄr det sÄvitt jag vet dÀrimot inte att skriva signaturer/text, om jag inte Àr helt blÄst pÄ det med.

Eller OK, det gÄr visst, men ett problem kvarstÄr. Det gÄr inte att skriva repriser eller göra sÄ att inte sonar skriver ut varje av dessa 300 pauser för sig?

Och hur förhandsgranskar man?

Redigerat av Hemluth
Postat

Helmuth,

jag diggar din instÀllning. Kör pÄ.

Jag provade ocksÄ lite olika program i budgetklassen. MÄnga funkar utmÀrkt för mindre verk, men nÀr det blir lite lÀngre och mÄnga stÀmmor sÄ tyckte jag att det till slut bara blev total omöjligt knöligt. SjÀv anvÀnder jag numera Sibelius och kan vÀl sÀga att det Àr inte programmet som hindrar mig frÄn att skriva symfonier.

Om mÄlbilden Àr att du skall skriva ut noter och fÄ en orkester att spela materialet sÄ krÀvs det en uppsÀttning noter per stÀmma. StrÄkarna behöver dessutom en kopia per pult, helst en per spelare sÄ de kan trÀna hemma ocksÄ. Det blir nÄgra kilo papper, sÄ bara att skriva ut det tar en stund. Om dÄ programmet strular sÄ blir det mÄnga svordomar. Mycket energi kan gÄ Ät till fel saker. (Som dom sÀger, "Been there, done that").

Ett alternativ att titta pÄ som en början Àr Melody Assistant. Det Àr nog gratis tror jag sÄ vÀl vÀrt att titta pÄ.

http://www.myriad-online.com/en/index.htm

Gunnar

PS: skrev studiopartitur innan, skall vara studiepartitur (för studier, inte studior).

DS.

Postat

Har arrangerat en hel del för stor orkester och jag anvÀnder uteslutande Sibelius! Utan tvekan! Vi anvÀnde Finale en del i skolan pÄ en arrangeringskurs men fyfan va bökigt det programmet Àr. Sibelius Àr otroligt intuitivt och i senare versioner (v3+) har de Àven slÀngt in en mjukvarusynt frÄn Native Instruments sÄ man slipper ljudkortets rÀliga midisyntes.

Postat

Har börjat bli hyfsad kompis med Finale efter tio Ärs slit. Snabba notskisser till bandet/elever m.m. gör jag dock i Logic.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Jag anvÀnder Note Worthy Composer och det kan oxÄ skriva ut stora verk. Kostar ca $40 pÄ deras hemsida : www.ntworty.com

Ett bra program i budgetprisklass och lÀtt att lÀra sig.

Postat (redigerat)

ja skrev klassisk musik förut, skrev skiten för hand först, men sen körde ja in det i note worthy composer, som nÀmndes tidigare. Basic program , men det blev verkligen finare Àn mina handskrivna klotter ..

mĂ€, noter behöver man vĂ€l mest för klassisk musik me partitur Ă„ grejor, inte för rock n roll 😛

Redigerat av 1pabloo
Postat
Är jag dumdum nu? MĂ„ste kolla...

Jart gör man det i Sonar 4? Jag hittar inte ens det. I Cakewalk Express dÀrimot gÄr det sÄvitt jag vet dÀrimot inte att skriva signaturer/text, om jag inte Àr helt blÄst pÄ det med.

Eller OK, det gÄr visst, men ett problem kvarstÄr. Det gÄr inte att skriva repriser eller göra sÄ att inte sonar skriver ut varje av dessa 300 pauser för sig?

Och hur förhandsgranskar man?

Oj, nu var det ett tag sedan jag testade, men i Cakewalk Pro audio 8 (eller var det 9?) valde man bara förhandsgranska i File-menyn om jag inte minns fel... Men jag hÄller med, om de inte uppgraderat funktionerna Àr det nog vÀl begrÀnsat för dina ambitioner.

Postat

Hittade förhandsgranskningen nu. Problemet som kvarstÄr Àr att Sonar printar 300 takter paus pÄ 15 didor.

Postat

Hur Àr det i Finale 2006? För det första, gÄr det att göra/ladda midi dÀr? För det andra, gÄr det att fÄ den att skriva repriser mm? Jag sitter just nu och pillar lite i Notepad, och det tycks inte som att det gÄr att göra repriser dÀr heller, och den incisterar pÄ att skriva ut 300 takter pauser och 300 takter repriser.

Postat (redigerat)

Öhm, det gĂ„r ju fan inte ens att skriva noter i Cakewalk, bara "lĂ€sa" noter.

EDIT: Är pĂ„ dĂ„ligt humör. Allting blir sĂ„ jĂ€vla deffekt nĂ€r man skriver noter i datorn. Tror det gĂ„r snabbare och blir snyggare om man skriver för hand i alla fall.

Redigerat av Hemluth

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.