Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tÀnkt köpa ett externt USB ljudkort med fantommatning, det Àr viktigt att det inte Àr nÄgon "konstgjord" phantom utan 48V !

hade önskat ett kort som inte har nÄgon speciell fÀrgning utan bara ett kort som klara av att tex fÄnga en B3Žs briljans !

Hade uppskattat om nÄgon kunde ge mig lite tips pÄ olika modeller, Àven olika prisklasser och vad det Àr som skiljer sig förutom fÀrg?

mvh

)(|in

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Vad Àr en konstgjord fantom?

Min kompis frÄn de djupa skogarna?

//nemo

Postat (redigerat)

:rolleyes:

Varför sÄ arg?

đŸ˜Č

Köp ett firewire ljudkort istĂ€llet. Är mindre krĂ€vande för datorn och bĂ€ttre. Om du Ă€ndĂ„ vill ha USB (ex. om du mĂ„ste ha strömförsörjning frĂ„n datorn och sitter pĂ„ en PC laptop utan 6 pinnars FW port...) sĂ„ Ă€r vĂ€l Digidesigns Mbox rĂ€tt bra USB kort (Den har 48V "riktig" fantommatning). Har en sĂ„n sjĂ€lv och den fungerar ju rĂ€tt bra men jag skulle köpt nĂ„got firewirekort.

EDIT: Mboxen kostar 4000:- ny men du kan hitta en beg för ca 2000:-

Det har ocksÄ kommit en ny version som kostar 5000:-

Den har tvÄ inbyggda Focusrite mic preampar och man kan vÀlja insignal mellan; mick, line och instrument. XLR och balanserad/obalanserad tele in/ut-gÄngar.

EDIT 2: OCH den ger ett ofÀrgat ljud som klarar av att tex fÄnga en B3Žs briljans !

Redigerat av flintan
Postat (redigerat)

tackar flintan !!! men hur stor Àr egentligen skillnaden mellan usb/firewie ?

tror sÀkert att mbox Àr fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle sÀga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler? Àr det en sÀkerhetsÄtgÀrd för att man inte skall brÀnna sina komponenter eller Àr det för att fÄ en fin ingÄng ?

Redigerat av xlin
Postat
finns det ingen old school med feta rör som glöder

lol!

Àr du medveten om att rör fÀrgar en hel del...

Skillnaden mellan usb och firewire Ă€r inte sĂ„ stor FÖRUTSATT att du köper usb 2.0.

Postat

lol!

Skillnaden mellan usb och firewire Ă€r inte sĂ„ stor FÖRUTSATT att du köper usb 2.0.

Inte i teorin, nej... 😄

I praktiken Ă€r dĂ€remot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och gĂ„r man upp pĂ„ Firewire800, sĂ„ Ă€r det inget att snacka om. Om man dessutom lĂ„ter datorn spĂ€nningsmata i stĂ€llet för att anvĂ€nda separat spĂ€nning till USB-enheten, sĂ„ gĂ„r kommunikationen ner pĂ„ halv duplex, vilket innebĂ€r ungefĂ€r halva hastigheten. 😉

Postat
tror sÀkert att mbox Àr fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle sÀga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler?

Är det hĂ€r nĂ„t slags skĂ€mt frĂ„n ett multipelt alias? đŸ˜łđŸ˜±

Postat
tror sÀkert att mbox Àr fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle sÀga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler?

Är det hĂ€r nĂ„t slags skĂ€mt frĂ„n ett multipelt alias? đŸ˜łđŸ˜±

xlin - linx - linux - linus? đŸ˜±

Blackbird (oregistrerad)
Postat

assĂ„ kan nĂ„gon berĂ€tta va fantommatning?! assĂ„ ja fattar de inte. 😛

Postat
assÄ kan nÄgon berÀtta va fantommatning?! assÄ ja fattar de inte. 

vissar mickar krÀver extra ström för att funka.

pÄ mixerbord och preampar sÄ heter det ofta 48v (=fantommatning). Den skickar ut ström genom mickkabeln till micken sÄ att micken kan drivas.

Postat

lol!

Inte i teorin, nej... 😉

I praktiken Ă€r dĂ€remot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och gĂ„r man upp pĂ„ Firewire800, sĂ„ Ă€r det inget att snacka om. Om man dessutom lĂ„ter datorn spĂ€nningsmata i stĂ€llet för att anvĂ€nda separat spĂ€nning till USB-enheten, sĂ„ gĂ„r kommunikationen ner pĂ„ halv duplex, vilket innebĂ€r ungefĂ€r halva hastigheten. 😏

Cleas, kan du förklara lite djupare om firewire800 ? Àr det som usb1-usb2 i förhÄllande...Àger nÀmligen inte grÀnssnittet.

vad Ă€r spĂ€nningsmating...hur gĂ„r man tillvĂ€ga ? menar du att man skall koppla manuellt frĂ„n nĂ€tagget och ge kortet fullstyrka ? eller fulstyrka 🙂

~

)(|in

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

lol!

Inte i teorin, nej... 😉

I praktiken Ă€r dĂ€remot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och gĂ„r man upp pĂ„ Firewire800, sĂ„ Ă€r det inget att snacka om. Om man dessutom lĂ„ter datorn spĂ€nningsmata i stĂ€llet för att anvĂ€nda separat spĂ€nning till USB-enheten, sĂ„ gĂ„r kommunikationen ner pĂ„ halv duplex, vilket innebĂ€r ungefĂ€r halva hastigheten. 😏

Cleas, kan du förklara lite djupare om firewire800 ? Àr det som usb1-usb2 i förhÄllande...Àger nÀmligen inte grÀnssnittet.

vad Ă€r spĂ€nningsmating...hur gĂ„r man tillvĂ€ga ? menar du att man skall koppla manuellt frĂ„n nĂ€tagget och ge kortet fullstyrka ? eller fulstyrka 🙂

~

)(|in

Firewire800 Àr ungefÀr dubbelt sÄ snabbt som Firewire400 och USB2. SpÀnningsmatning tilll USB kan ske pÄ tvÄ sÀtt antingen genom USB kabeln frÄn datorn eller genom en extern nÀtdel. Ofta Àr en extern nÀtdel att föredra.

Postat

lol!

Inte i teorin, nej... 🙂

~

)(|in

Firewire400 (IEEE 1394a - som Àr vanligast) Àr hÀlften sÄ snabb som Firewire800 (IEEE 1394b). Allt fler moderkort har bÄda, men det vanligaste Àr fortfarande att det bara finns 1394a.

Den lĂ„ngsamma Firewire ligger teoretiskt ungefĂ€r pĂ„ samma hastighet som USB2, men i praktiken Ă€r USB2 lĂ„ngsammare enligt alla tester jag har sett. USB belastar CPU:n, nĂ„got som Firewire int gör - och det Ă€r ju trevligt i musikdatorsammanhang, nĂ€r man vill ha tillgĂ„ng till sĂ„ mycket CPU-kraft som möjligt till pluggar... 😉

AngĂ„ende spĂ€nningen, sĂ„ ska man koppla en separat nĂ€tdel till enheterna. AlltsĂ„ inte dra ut nĂ„gon specialare frĂ„n datorns nĂ€tdel... 😉 Friskt kopplat, hĂ€lften brunnet... 😉

USB gĂ„r ner pĂ„ halv duplex om man lĂ„ter enheterna ta spĂ€nningen frĂ„n porten pĂ„ datorn, sĂ„ dĂ„ fĂ„r man alltsĂ„ sĂ€mre prestanda. Finns det inte nĂ„gon anslutning för externa nĂ€tdelar pĂ„ USB-enheterna sĂ„ kan man skaffa en spĂ€nningsmatad USB-hub, sĂ„ löser man problemet sĂ„ i stĂ€llet. 🙂

Postat

pÄ mixerbord och preampar sÄ heter det ofta 48v (=fantommatning). Den skickar ut ström genom mickkabeln till micken sÄ att micken kan drivas.

KrÀvs det en mickkabel med 3 piggar i varje Ànda för att fÄ igÄng sin mick eller rÀcker det med 3 piggar i en Ànda och en vanlig "line - Ànda" pÄ andra. FÄr nÀmligen inte igÄng min nya B1 mick med fantommatningen pÄ mixerbordet.

Svar vore schysst!

Postat

KrÀvs det en mickkabel med 3 piggar i varje Ànda för att fÄ igÄng sin mick eller rÀcker det med 3 piggar i en Ànda och en vanlig "line - Ànda" pÄ andra. FÄr nÀmligen inte igÄng min nya B1 mick med fantommatningen pÄ mixerbordet.

Svar vore schysst!

Fantommatningen gÄr bara genom XLR, sÄ du mÄste ha en riktig mikrofonkabel, med XLR i bÄda Àndarna.

Postat

Svar vore schysst!

Fantommatningen gÄr bara genom XLR, sÄ du mÄste ha en riktig mikrofonkabel, med XLR i bÄda Àndarna.

Thank you!

Va vore min musikkarriĂ€r utan Studio forum 😄

Postat (redigerat)

claes,

de flesta butiker specifiserar inte sin produkter sÄ att det framgÄr om det Àr Firewire 1394a eller b... men vad motsvara det för hastighet ? 400Mb/s ?

funkar;

Sunsway/ST Lab PCI FireWire800 2+1P 2x 9-pin (1394b), 1x 6-pin (1394a)

)(|in

Redigerat av xlin
Postat

IEEE1394a = Firewire 400 (400 Mbit/s)

IEEE1394b = Firewire 800 (800 Mbit/s)

Postat
Om det inte Àr specat, sÄ kan man utgÄ frÄn att det Àr den lÄngsammare...

detta kort har bÄde och dÄ eller?

Postat

JÀpp! BÄde a- och b-versionen.

Postat

JÀpp! BÄde a- och b-versionen.

hÄller fortfarande pÄ och letar efter diverse utrusting och det kommer vÀl antagligen ta nÄgon mÄnad innan jag har bestÀmt mig. just nu har jag bara ett integrerat RealTek ACŽ97. ett kort som kÀnns extremt digitalt och vÀrdelöst fast sin höga sample rate '192000'. nÀr jag skall spela in ljud med microfon spelas Àven sÄdant in som spelas av datorn ?

Om jag gjort ett klick i ett program och spelar in tex en gitarr i ett annat program sÄ lÀcker ljudet och klicket kommer med ? sÄ skummt?

Àven om man boostar micken lite kommer de mÀrkligaste digitala störningar fram.

tips?

)(|in

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.