Jump to content
Annons

MXL 2006 > Shure SM57


pirateKING

Recommended Posts

Jag var i förrgår på förstärkardoktorn i stockholm. Jag var där för att köpa ett ljudkort och en shure sm57 mic för att spela in sång och gitarr. dom på förstärkardoktorn hävdade dock att jag skulle ta en MXL 2006 mic som var, "en riktig studiomic", och den kostade ju bara 100 kronor mer. Jag osm inte är så insatt sa typ: mm visst de blir bra 😄

nu är frågan om jag fick rätt mic? jag ska ha den för sång och hårt distad elgitarr främst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle köra på Shure Sm-57:an. Den är mer allround. Givetvis är det en smaksak men jag trivs bra med min!

Tvärs om MXL 2006 är nog betydligt mer allround.. Och som dom säger bättre som studiomic.. Men... När man micar upp högljudda högtalarkabinet för att få det där tunga feta hårdrocksljudet så är nog en SM57 bättre.. Du kan inte micka lika nära med en MXL 2006 helt enkelt, den pallar inte trycket.

Visst är en SM57 bra mic.. men den färgar ljudet på ett speciellt sätt som inte en MXL 2006 gör.. MXL 2006 har dessutom bättre frekvensomfång.

Slutkontentan av mitt resonemang är att dessa 2 mickar inte riktigt kan jämföras.

Det är 2 helt olika mickar helt enkelt och som egentligen kompletterar varandra.. Du skulle behöva båda mickarna egentligen.. Men om du bara får välja en så ska du nog vara nöjd med din nyinskaffade MXL 2006. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra på Shure Sm-57:an. Den är mer allround. Givetvis är det en smaksak men jag trivs bra med min!

Tvärs om MXL 2006 är nog betydligt mer allround.. Och som dom säger bättre som studiomic.. Men... När man micar upp högljudda högtalarkabinet för att få det där tunga feta hårdrocksljudet så är nog en SM57 bättre.. Du kan inte micka lika nära med en MXL 2006 helt enkelt, den pallar inte trycket.

Visst är en SM57 bra mic.. men den färgar ljudet på ett speciellt sätt som inte en MXL 2006 gör.. MXL 2006 har dessutom bättre frekvensomfång.

Slutkontentan av mitt resonemang är att dessa 2 mickar inte riktigt kan jämföras.

Det är 2 helt olika mickar helt enkelt och som egentligen kompletterar varandra.. Du skulle behöva båda mickarna egentligen.. Men om du bara får välja en så ska du nog vara nöjd med din nyinskaffade MXL 2006. 🙂

tack! var precis det svaret jag var ute efter 😉 har kört lite med den nu och de funkar fint 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...