Jump to content
Annons

Melodyne 3


Hazard

Recommended Posts

Annons
jappe (oregistrerad)
"Whether the material contains block chords (homophony) or parts that are melodically and rhythmically independent (polyphony), Melodyne3 is able to apply pitch shifting, time stretching and quantization to it in real time"

Ja, vad skall man säga? Kolla länken

Celemony.com

Vad ska man säga? Man ska JUBLA!

Polyfonic pitch detection har varit en tekniskt svår nöt som många velat knäcka. Och nu menar Celemony att de lyckats.

Om programmet klarar vad som utlovas, så ska den kunna plocka ut de enskilda stämmorna ur en låt och presentera dem som noter. Och med noterna kan man göra om låten efter eget tycke.

Sampla en snutt av en låt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltså en separat sampling för varje ingående instrument/stämma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Ge mig Melodyne 3...NU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sampla en snutt av en låt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltså en separat sampling för varje ingående instrument/stämma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Tror inte att den lyckas med så svåra saker som en mix med två olika instrument.

Däremot ett ensamt instrument kan den säkert känna igen, t.ex. rena ackord på en orgel.

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Sampla en snutt av en låt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltså en separat sampling för varje ingående instrument/stämma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Tror inte att den lyckas med så svåra saker som en mix med två olika instrument.

Däremot ett ensamt instrument kan den säkert känna igen, t.ex. rena ackord på en orgel.

En fet mix vore nästan magi om den klarade av. Men om den inte fixar att separera ett stycke musik med piano och sång t.ex. så blir jag lite besviken.

Celemony 2 har funkat så bra att förväntningarna är högt uppskruvade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Very high quality time stretching and pitch shifting — even for polyphonic and complex audio material (Melodyne studio only)

Jag tolkar det mer som att man kan hantera polyfoniska ljudspår - men bara med timestretch och pitchändring för rubbet - alltså inte så att man kan ta ut enskilda toner från ett ackord, utan mer som att hela ackordet hanteras som en enhet...

Det gäller dessutom bara Studio - alltså den dyraste versionen, verkar det som.

Nåja - jag kommer förstås att uppgradera min Studio-version så fort som möjligt, så får man väl se vad som egentligen menas... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Very high quality time stretching and pitch shifting — even for polyphonic and complex audio material (Melodyne studio only)

Jag tolkar det mer som att man kan hantera polyfoniska ljudspår - men bara med timestretch och pitchändring för rubbet - alltså inte så att man kan ta ut enskilda toner från ett ackord, utan mer som att hela ackordet hanteras som en enhet...

Det gäller dessutom bara Studio - alltså den dyraste versionen, verkar det som.

Nåja - jag kommer förstås att uppgradera min Studio-version så fort som möjligt, så får man väl se vad som egentligen menas... :rolleyes:

Informationen är helt klart luddig!

I sidan som jämför de olika melodyneversionerna skrivs om Cre 8 ver 3: "refashioning of monophonic signals".

Om Studioversionen ver 3 skrivs "refashioning of any type of signal;"

Refashion = "göra om"...i värsta fall betyder det bara att man kan fixa pitchen på t.ex ett sångspår inne i en mix utan att övriga mixen påverkas. Man kan isåfall tycka att det borde ha stått "refashioning of a monophonic signal in a polyphonic mix".

Fast om de lyckats identifiera t.ex. sångspåret inne i en mix kan man tycka att de borde klara av andra stämmor också.

En del intressant kan man hitta genom följande goggling:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22pol...ection%22&meta=

Jag kommer ihåg förvirringen när jag ville förstå skillnaden mellan Melodyne 2 Cre8 och Studioversionen...mailade Celemony och bad dem tydliggöra...inte ens det hjälpte...Hursomhelst, Melodyne 3 uppgraderar jag till utan att testa demo'n.

Hoppas...hoppas...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Självklart kan man inte öppna en mix och ta ut ett spår och fippla med.

Det finns inget program eller kommer som klarar av en sån task. Det förstår ni väl själva.

Max att man kan ta ett ackord med nåt instrument och man kan ändra nån av tonerna.

Ha inte för höga förväntningar bara, dom tidiga versionerna av Melodyne 1 resp 2 hade sina brister helt klart. Det är först nu med Melodyne Uno 1.2 som jag kan börja använda det som jag ville för nåt år sen när jag tjackade första versionen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
"Självklart kan man inte öppna en mix och ta ut ett spår och fippla med. 

Det finns inget program eller kommer som klarar av en sån task. Det förstår ni väl själva.

Max att man kan ta ett ackord med nåt instrument och man kan ändra nån av tonerna."

:rolleyes:

Snick-snack! Om inte Melodyne klarar det, så kommer det iallafall förr eller senare program som klarar det. Inte med perfekt kvalitet kanske, och säkert med en massa begränsningar. Men ett program som klarar av att separera t.ex. en välmixad låt med gitarr och sång kommer förr eller senare.

Som ett tankeexperiment: Tänk dig att du lyssnat på just en sådan låt, med en sångare okänd för dig. Din hjärna har registrerat sångarens röstprofil, och om du är en fena på att härma klarar du av att sjunga melodin i sången med en röst mycket lik den ursprunglige sångarens. Då är det också teoretiskt möjligt för ett datorprogram att göra det. Kan du se någon orsak till att det inte också skulle vara praktiskt möjligt?

Svårare blir det om det är en grötig mix med ljud som maskerar sångarens röst, det är ju svårt att återskapa det som inte hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp, är bara en tids och intresse-fråga! Om jordens överlevnad (eller $100,000,000,000-bonus!) hängde på att instrument-separerings-

-programvara konstruerades så skulle det nog inte dröja alltför länge innan det fanns ett sådant musikprogram!

Nu lär det dröja aningen längre men förr eller senare dyker det nog upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...