Jump to content
Annons

Ska köpa bas..


Richie76

Recommended Posts

Tja! Kör med PC och Logic 5.5. med trilogy bass sampler som förövrigt ger ganska schysst basljud enligt mig. Man kommer väl dock aldrig ifrån att det blir lite stelt och midi. Funderar på att köpa en bas typ J&D för runt 1500kr. Köra in i Guitar Rig och rocka på. Nån som har nån åsikt om att gå upp nån prisklass eller så?

Tacksam för nån som varit i samma sits.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
y4r0ze (oregistrerad)

Rekomenderar dig att gå upp ett snäpp till iaf 2500:- prisklassen. Visst, kan tyckas dyrt, men är det defentivt värt! Då håller basen ett tag. Alternativt köpa begagnat.

Nu är det så att jag inte spelar bas, men jag spela gitarr, och är defentivt värt att köpa en bra gura för runt 1500-2000 begagnat direkt så slipper man byta upp sig senare...för det är faktiskt skillnad på en billig o dyr gura och rätt säker på att det gäller bas också.

Ibanez är bra, har en RG270 och är hel nöjd. Epiphones dyrare gitarrer brukar vara bra...men nu var det bas det gällde ja...men ändå. 😲

Rätt säker på att dom är bra på bas med. Yamaha kan iaf inte jag rekomendera, iaf inte när det gäller gitarrer...vet dock inte hur det är på basar.

Redigerat av y4r0ze
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en lånad (ser den som min nu) Samick som kanske inte låter så bra alltid men efter att jag bytt strängar, justerat dragstång och intonerat den så håller den stämningen och intonerar perfekt. I övrigt en dröm att spela på för en gitarrist som mig. Dock låter den kanske inte så kul men så länge det handlar om inte så framträdande rockbas så är det hur lugnt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Äh, ljudet bryr inte jag mig så mycket om, men många billigare instrument varken känns eller låter speciellt bra efter att man har testat ett lite dyrare instrument. Viktigaste är framförallt att du trivs med ditt instrument anser jag, inte att det låter super bra. Visst, det ska inte låta som om du spelar med sandpapper på halsen, men att man trivs med instrumentet och att det låter hyffsat anser iaf jag är viktigare än att det låter perfekt och att man inte trivs med det.

Personligen måste jag säga att jag själv har väldigt svårt att avgöra när någonting låter bra och när någonting låter dåligt. (lyssnade tx.e på olika micar för ett tag sedan på nån sida och hörde absolut ingenting skillnad. =/ Kanske beror på mina stereo högtalre, men finns gånger då jag inte har hört någon skillnad i studio monitorer heller när folk har ändrat lite, lite på reverbet eller compressorn) Däremot brukar man ju defentivt känna när någonting känns bra och robust och när det känns plastigt och rangligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan sagt, Ibanez har ett par bra modeller. Efter att ha kört på en Ibanez ett bra tag och sen testat en Fender Precision var det som en uppenbarelse dock. Den spelar sig själv för att komma med en klyscha.. tyvärr är den snarare runt 15000 än 1500. Mexicotillverkade varianter kan man dock få för runt 7000-8000 vill jag minnas och dom är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade också funderat på att ta steget från det enbart syntmässiga och skaffa en elbas. Precis som herr Richie hade jag funderingar på en sån där J&D-bas som kostar 1400 spänn på Jam. Är man van vid syntar så gäller det ju oftast att det som är billigt nödvändigtvis inte är dåligt, men många menar på att det inte stämmer med basar och gitarrer, eftersom det verkar finnas en himla djungel av pickuper och obskyra akustiska fenomen att ta hänsyn till.

Så, typ.. istället för att säga "köp en dyrare bas", vad ska man kolla efter - och lyssna efter när man går in i musikaffären och letar bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. En hel del bra råd där.

Med gitarrer är ju tydligen det där med pickuper skitviktigt.. finns det fler sorter än aktiva/passiva för bas?

Så, låt säga att man nu hittar den perfekta basen, vad mer behöver man? Går det att koppla in direkt i sina effektenheter och in i synten eller datorn, eller måste man köra det via en förstärkare först?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som sagt ibanez och Yamaha gör vettiga basar inte allt för dyrt, jag skulle dock starkt rekomendera dig att köpa en bas begagnad eftersom du kan få så mycket mer för samma peng då...sökte lite snabbt opch hittade bland annatDen här

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har precis kopplat in min gamla bas (kör direkt in i mixerbordet, kopplade via förstärkare först men ljudet blev inte bättre och det blev mycket mer brus)! Ger ett otroligt lyft faktiskt! Jag har en Squire (Precision Bass) vilken jag är otroligt nöjd med! Kan starkt rekommendera! Ligger iofs runt en fem-sextusen i nypris men det finns ju alltid begagnat! Satsa hellre på en bra begagnad av känt märke än någon billigare ny!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

cort action bass ... 1500 begagnad femsträngad... hade min i 1 år... lät riktigt bra... tyst... bra ton... lätt... lättspelad... hade faktiskt inget att klaga på... har en svindyr precision idag... låter lite annorlunda...

Mitt tips för dagen..

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...