Jump to content
Annons

Vad är det som gör ProTools bättre?


cm0s

Recommended Posts

Hejsan!

En sak som jag funderat över länge är varför Protools är så mycket dyrare i jämförelse med annan hårdvara/mjukvara. Vad gör t ex protools bättre än Logic och Cubase SX ? Är det för att Protools kan köra högre upplösning på ljudet? Eller för att det har dsp-farmar för att köra pluggar? Kan någon insatt förklara för mig varför så många proffsstudios föredrar protools. Många kör ju också Logic tillsammans med Protools. Vilka fördelar ger det? Varför är det så dyrt (ett protools-tangentbord går på 2100 kr såg jag)? Tack på förhand. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Några snabba svar.

1) ProTools är inte bättre. Det har delvis sitt rykte eftersom det var i stort sett först att fungera i en professionell miljö. Det finns de som aldrig kan tänka sig att använda något annat, det finns de som aldrig kan tänka sig att använda PT. Numera är det lite som Saab eller Volvo, bägge är riktigt bra och dyra bilar. Förr i tiden (förra året eller så), var det kanske annorlunda. Nu skall man inte jämföra stora studiosystem med privatbiler. De skall mera jämföras med lastbilar. Och då kör man kanske Volvo eller Scania. De flesta system finns både i personbilsversion och i lastbilsversion. Det blir lite fel om man jämför en personbil med en lastbil.

2) ProTools är inte dyrare. Billigaste ProTools LE programmet kostar 3.995:-, vilket är lite billigare än vad Logic eller Cubase kostar. Och då ingår också ett alldeles utmärkt ljudkort (mbox) som man annars får betala extra för. Stora system med Logic eller Cubase med fysiska rattar som man kan skruva på och snabba datorer och massa in och utgångar kostar mycket pengar de också. Lastbilarna enligt liknelsen kostar nog lika mycket vilket system man än kör.

3) Det finns olika ProTools system. En del klarar högre samplingsfrekvens. En del stora grabbar har gått över till 24 bit / 192kHz. Skall man köra 100 kanaler på den farten går det ett en himla massa "cpu" men också en himla massa diskkraft. Det är inget man gör hemma i sin vanliga PC (om några år kanske det är OK). Även andra system än PT kan klara sånt här. De är nog inte billigare tror jag. Men det är också så att när man sätter ihop så stora system så uppstår det en massa andra intressanta problem med jordningar och spänningsmatning mm. Att sätta ihop ett stort system är inte snutet ur näsan precis.

4) Stora ProTools bygger på att man har DSP-er som gör jobbet. Skall man göra många saker med hög fart måste det till speciell hårdvara. Det gäller även om man använder andra program. Det finns andra DSP att köpa som gör liknande saker. Många väljer också att köra via externa effekter, dvs då drar det inte lika mycket kraft från systemet.

5) Det handlar också om att man som professionell användare ställer andra krav än en amatör. Om du har en världsstjärna framför miken, så kan man inte be honom vänta en kvart medan man bootar om. Det skall bara fungera hela tiden. Varje dag. I flera år.

6) ProTools har ett välförtjänt rykte om sig att fungera i professionell användning. Men konkurrenterna är inte sämre. Om du inte äger något system idag, så är det inte alls självklart att PT är ett bra val för dig. Om du mixat 10 timmar varje dag de senaste 5 åren på PT så är det väl rätt troligt att du vill fortsätta med det.

7) Glöm det där tangentbordet. Det behövs inte. Behöver du det kan du enkelt göra det på några timmar. Men om du behöver dra in 1.000:- i timmen, så kanske det är bättre att du debiterar än att du fixar till ett tangentbord?

Själv kör jag mbox o ProTools. Jag köpte det för att det var billigt. Förvånad?

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag var lite otydlig, jag menade Protools dyrare system som Protools|HD

Det är alltså dyrare för att det klarar många kanaler i hög upplösning plus att det har DSP för pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

ja och nej.

> Det är alltså dyrare för att det klarar många kanaler i hög upplösning plus att det har DSP för pluggar

Delvis därför, men också föratt det bevisat sig vara en "lastbil" avsedd för professionellt bruk. Med detta menar jag att hela iden är att verktyget (PT eller lastbilen) inte är kul i sig, utan finns för att man skall kunna göra ett professionellt jobb. Studion mäts inte på vilka verktyg man har, utan på slutresultatet. Det kan dock bli minuspoäng om det är mycket strul på vägen.

För några år sedan fanns det i stort sett bara PT som uppfyllde de här kraven bland program. De flesta körde i stället med analoga mixbord och mångkanaliga bandspelare. Det är under den tiden som ProTools rykte skapades, det var helt enkelt det enda rimliga alternativet.

Jag är övertygad om att det idag finns ytterligare alternativ.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett ProTools 24 Mixplus. Tidigare körde jag Cubase SX på pc. Jag bytte för att jag blev trött på att allt inte fungerade prickfritt. Jag körde SX på en P4 med 1GB RAM och ljudkort med många ingångar och låg latency. Ändå strulade det och hackade ibland när jag körde stora projekt med många pluggar.

Med mitt ProTools fungerar det klanderfritt. Stora projekt, många pluggar, inga hack, inga omstarter. Ändå kör jag på en relativt gammal dator (Mac G4 400mhz, 512MB RAM). Grejen är att korten gör allt jobbet och det krävs inte speciellt mycket av datorn (så länge jag kör TDM-pluggar). Jag kan köra stora projekt och effekter på det mesta utan några problem. Om du skulle behöva ännu mer kraft är det bara att köpa till extra pci-kort med dsp (ex MIX Farm).

I ProTools TDM finns det även "disk allocation" som innebär att jag kan köra från flera hårddiskar samtidigt. Jag använder 3 diskar samtidigt och i ditt projekt ställer du in om du vill att ProTools automatiskt ska pytsa ut spåren på de olika hårddiskarna eller om du manuellt vill bestämma vilka spår som ska ligga var.

Ett plus för mig med protools är att när man jobbar professionellt är det smidigt att ha samma filformat som professionella studios när man flyttar ett projekt från en studio till en annan.

Redigeringsmässigt är det väl en smaksak vilket program man tycker bäst om.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip instämmer jag med Bassman.

För mig så gäller bara PT när det gäller pro-audio inspelning/mix samt redigering.

Inget annat program (Cubase, Logic, etc) kommer ens i närheten av PT's enkelhet samt stabila funktionalitet.

Däremot om det gäller att skapa/jobba med en låt med en hel del midi-/mjukvarusynthar etc så är är inte PT det bästa att jobba med.

Men för audio . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools HD i sig har inget pris utan man köper det tillsammans med DSP kort som gör att du inte använder någon kraf av sin egen dator utan kortens kraft. PÅ det sätten kan man bygga mycket stora system. Räknar man på vad ett DSP kort så är inte HD så dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...