Jump to content
Annons

Hur brukar du gå till väga när du gör en låt


Henkera

Recommended Posts

Det brukar börja med att jag får en sångrefräng i huvudet. Texten brukar vid det stadiet vara....nonsens (snällt sagt) Sedan bygger jag på musik på det och sen får jag ta mig an verserna. Då brukar det ibland kunna bli stopp i någon månad eller två innan jag komme vidare. När all musik är klar så brukar jag försöka få till en i alla fall hyfsad produktion innan jag skriver texten och sen spelar in sången. Sen är det ju i princip klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag är en tjuv...en bov en gemen typ som gärna snor en del av ett riff eller en texide.

Steg ett jag väntar till en mörk och stormig natt sen skriver jag upp ett antal låttitlar som jag skulle se på en cd jag själv skulle köpa.

Sen letar jag fram några låtar som låter ungefär som jag skulle vilja att de nyss påhittade låttitlarna skulle låta som. Ifrån dom låtarna lånar jag uppbyggnad och ibland ideér till intron och käraktärs riff.

Steg tre jag hittar på intro riff på elgitarr som skulle passa till nyss nämnda låttitlar.

Sen ringer jag min kompis som får ringa sin kompis som är Engelsktalande av födsel och ohejdad vana och dessutom poet och ber honom att skriva några texter som jag kan använda på ämnen som jag föreslår.

Nåt som jag tycker är viktigt är hur orden låter och att det inte blir nödrim eller knöliga ordföljder som får texten att tappa rytm.

Ibland kan ett o ljud vara helt fel för att man känner att det ska vara ett A ljud även om man inte vet inte vilket ord man skulle vilja ha.

Sen vill jag att texten gärna ska ha en djupare mening dvs att om man sjunger om hur "The thunder rolls" så menar man egentligen känsloläget hos den kvinnna som kommer på sin äkta man med att ha en affär vid sidan av och inte försöker göra en väderrapport.

Annars tycker jag att det bästa låtskriveriet blir till när man jammar tillsammans med andra och låter ideérna flöda fritt. Man kan kläcka ur sig en mening, en ordlek eller någon töntig plattityd och sen spåna kring detta, ju tokigare desto bättre.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar börja med att jag får en sångrefräng i huvudet. Texten brukar vid det stadiet vara....nonsens (snällt sagt) Sedan bygger jag på musik på det och sen får jag ta mig an verserna. Då brukar det ibland kunna bli stopp i någon månad eller två innan jag komme vidare. När all musik är klar så brukar jag försöka få till en i alla fall hyfsad produktion innan jag skriver texten och sen spelar in sången. Sen är det ju i princip klart!

precis samma tillvägagångssätt här. Börjar gärna med gitarren framför tv'n lite ofokuserat och så vips dyker det upp någon ref eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här påminner mig om tråden Hur får ni idéer? så jag lånar mitt inlägg därifrån.

Två olika världar.

Den musikaliska sidan

Jag går ut och går och nynnar. Då dyker det upp lite melodier.

Sitter en melodi kvar i huvudet när jag kommer hem, spelar jag in den.

Sitter den inte kvar, var den inget att ha. :rolleyes:

Produktionssidan

Jag sitter vid datorn och mekar ihop instrument och grooves för en viss genre. Sen producerar jag en anonym musiksnutt som test. Till slut har jag en liten "mall" för ett typiskt sound.

När jag haft en melodi i huvudet ett bra tag är det bara att applicera den tillsammans med ett arr som kan passa.  🙂

I min låtprojekt-mapp har jag, just nu, 15 st mallar på 8-16 takter. 5 av dessa har jag redan bestämt vilken låt de hör ihop med. Men det kan hända att jag skippar låten, och bygger en helt annan låt på "samma sound-mall".

Link to comment
Dela på andra sajter

jag börjar alltid med melodier, något annars känns meninglöst om man håller på med pop. skriver aldrig ner eller spelar in slaskdemo. om man inte kommer ihåg en melodi så är den för dålig. man tycker jämt att den sista låten man skrev var bra, men man lurar sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Godpuppet (oregistrerad)

Sedan jag skaffade min digitalporta, spelar jag in låten medan jag gör den (ingen

bra idé, men det funkar för det mesta).

* Antingen börjar jag plonka lite på guran (brukar bli melodi-riff som inte passar

i verser/refränger/intron). Eller så lägger jag en hel basgång och bygger låten

kring den.

* Trummorna lägger jag när ett skräpriff (skitversionen av det riktiga) är inspelat.

* Spelar om (nästan, ibland blir jag lat) alla riff som låter skit.

* Finputsar med hjälp av hundra gitarrer till som spelar lite stämmor å sånt som

man inte hör egentligen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag börjar nästan alltid med en basgång till versen. När jag väl har en basgång och trummor brukar melodin (oftats banjo, sitar eller gitarr) komma naturligt. När jag väl har det brukar jag låta arrangemanget bestämma hur refrängen ska bli, dvs det som låter vettigast att komma efter versen (eller bryggan) får bli refräng.

Sen sitter jag och slösar några dygn på att finputsa och sabba låten genom att överarbeta den tills jag hatar riffet som jag gjorde först 😕

Texten brukar jag skjuta upp tills hon som sjunger in mina låtar sitter på bussen hem till mig så dom blir lite märkliga ibland. Oftast fuskar jag vilt genom sk "inter-textualitet" dvs att jag snor från andra dikter och romaner och låtsas att jag gör det för att det är coolt att refera till TS Elliot och William S Burroughs i en rocklåt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 3 olika sätt att göra musik på.

Sätt nr.1:

Jag har i uppgift att bygga/programera ett nytt synthpreset. Oftast får jag i uppgift att skapa ett sound som ska passa in i nåt särskillt samanhang. Beställaren säger t.ex. "ett growligt basljud med luddig attack men brett och fett". Jag sätter i gång och "skruvar" på syntar och måste således hela tiden "spela" med ljudet jag bygger för att höra att det funkar. Allt eftersom ljudet tar form så ändras melodin/slingan jag spelar i bland monofont i bland blir det ackordföljder. När ljudet känns klart så har jag också hittat en "melodi" som passar ljudet. Då bygger jag vidare med rytm och andra instrument för att höra att ljudet smälter in i musiken som det är tänkt. Vips så har jag en liten demomelodi för just det ljud jag nyss programerat. Processen kan ta allt från 15 minuter till veckor beroende på vad det är jag ska bygga för sound.

Sätt nr2.

Jag sätter mig planlöst vid nån synt och börjar spelar runt med presets. Bygger vidare med rytmer och arppegion. Tillslut uppstår en hook och en groove som blir nån slags 4 takters grund. Denna grund spar jag och tar fram vid nåt senare tillfälle när jag har tråkigt för att slipa vidare på. Oftast jobbar jag i realtid då jag bygger mina låtar men. Grunderna bygger jag oftast med 16/4 quantisering men detta kan ändras senare då låten byggs vidare.

Sätt nr 3.

Jag får en melodislinga och ett sound i mitt huvud. Enderar nynnar jag ner denna melodi på min telefon eller så går jag till synten och börjar hitta soundet och melodin där.

Oavsett vilken av ovanstående sätt jag använder så är själva soundet det viktigaste. För mig gör soundet att jag hittar melodin.. Inte tvärs om.

Texter försöker jag undvika... Det får andra komma på men min musik bygger ofta på stämningar som sen automatiskt leder till texter..

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med den så kallade 11-stegsraketen, den oslagbara vägen till oberömdhet:

1. Jag sitter och fjantar mig med gitarren.

2. Hittar några ackordsföljder eller riff som låter intressanta.

3. Kör på dem ett tag och utvecklar följdriff m.m.

4. Någon text dyker upp i skallen som passar till det hela.

5. Tycker att, "fyfan den här blir bra, den ska jag bygga vidare på".

6. Visar åt nån polare som säger: "Ja, det kan bli nåt, bygg vidare, och framför allt, gör klart den!".

7. Har verser, refräng och stick klart. Även sången är klar, några justeringar till på texten bara.

8. Börjar vid det här laget bli less på riffen, "var det verkligen så bra?"

9. Skiter i hela låtiden, kastar projektet.

10. Polaren ringer: "Hur går det med låten, ska jag komma och lägga sång snart?"

"Nä, jag skiter i det, det var inget bra..."

"Va? Det var ju hur bra som helst!?"

"Äh, det var skräp! Men kom över får du höra. Jag har kommit på en annan låtide som..."

11. Gå till punkt 1.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med den så kallade 11-stegsraketen, den oslagbara vägen till oberömdhet:

1. Jag sitter och fjantar mig med gitarren.

2. Hittar några ackordsföljder eller riff som låter intressanta.

3. Kör på dem ett tag och utvecklar följdriff m.m.

4. Någon text dyker upp i skallen som passar till det hela.

5. Tycker att, "fyfan den här blir bra, den ska jag bygga vidare på".

6. Visar åt nån polare som säger: "Ja, det kan bli nåt, bygg vidare, och framför allt, gör klart den!".

7. Har verser, refräng och stick klart. Även sången är klar, några justeringar till på texten bara.

8. Börjar vid det här laget bli less på riffen, "var det verkligen så bra?"

9. Skiter i hela låtiden, kastar projektet.

10. Polaren ringer: "Hur går det med låten, ska jag komma och lägga sång snart?"

"Nä, jag skiter i det, det var inget bra..."

"Va? Det var ju hur bra som helst!?"

"Äh, det var skräp! Men kom över får du höra. Jag har kommit på en annan låtide som..."

11. Gå till punkt 1.

😆😆😆 Jag brukar få en mer eller mindre färdig låt idé kastad i knäet från "mikeri" eller min käre basist JH Ryder, det tar sedan ca10-15 sekunder och jag har en sång melodi färdig. Sedan är det "bara" att känna av vibbarna jag får av musiken och sätta sig ner och skriva text. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver de flesta låtarna vid pianot. Jag börjar med några ackord och spelar dessa om och om igen samtidigt som en melodi växer fram. När jag tycker att det börjar låta som det finns potential så startar jag inspelningen och kör. I det läget har jag ingen aning om hur det kommer att bli utan allt går på känsla. Melodin blir till av stundens ingivelse. Låten skrivs medan bandet rullar.

Så här kan det låta i praktiken. Detta stycke skrev jag och spelade in nyss bara för att ha något att exemplifiera med:

Tydal improviserar

Den inleds med ackordföljden och sen börjar en melodi komma fram. Långtifrån perfekt. Det här är ju bara första idén, men det känns som den kan vara värd att utveckla. Fascinerande att den kom till bara för att jag såg den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)
Jag brukar stjäla. Faktiskt. Fast det handlar kanske mer om att stjäla en tanke än att stjäla ett riff. Jag antar att jag lyckas maskera det ganska bra, för jag får sällan kommentaren att "det där har du snott av den och den".

Ofta har jag ett riff; som är bra, men kommer inte vidare. Jag tänker; jag behöver en VERS, och så lyssnar jag på ett gäng låtar, tills jag hittar nåt som kanske skulle passa, stänger sen av skivan/låten, behåller bara "känslan", och slarvar fram nåt liknande på akustiska guran.

Tidigare brukade jag raljera ungefär så här; Jag KAN inte planka nån annan, så jag gör ett halvmisslyckat FÖRSÖK att sno, och ur det kommer det nåt eget.

tjohej

Bengan

lite så funkar jag oftast också 🙂

eller så kan man sätt på trummor o köra lite med basen så brukar det komma en hel drös med grejer som går att andvända

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver de flesta låtarna vid pianot. Jag börjar med några ackord och spelar dessa om och om igen samtidigt som en melodi växer fram. När jag tycker att det börjar låta som det finns potential så startar jag inspelningen och kör. I det läget har jag ingen aning om hur det kommer att bli utan allt går på känsla. Melodin blir till av stundens ingivelse. Låten skrivs medan bandet rullar.

Så här kan det låta i praktiken. Detta stycke skrev jag och spelade in nyss bara för att ha något att exemplifiera med:

Tydal improviserar

Den inleds med ackordföljden och sen börjar en melodi komma fram. Långtifrån perfekt. Det här är ju bara första idén, men det känns som den kan vara värd att utveckla. Fascinerande att den kom till bara för att jag såg den här tråden.

känner igen mig... ett bra sätt men jag har gått över till att använda gitarr i början just för att jag tycker jag fastnar i lite för avancerade melodier och plink när jag kör piano direkt. Sitter och nynnar med gitarren tills jag hittar lite melodi och ackordsföljder och går sedan över till pianot, testa vet jag;). btw mysigt impr 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag brukar oftast lyssna på någon låt och känna basen. Sedan försöker jag göra något liknande (fast det blir aldrig likt 😛). Sen när jag har absen så använder jag de tonerna och hittar på någon fin på gitarren.

Ibland bygger jag ut en basrytm från ett trumkomp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lillan (oregistrerad)
Jag sätter mig med gitarren och tittar på film/tv eller bara halvsover när en melodi dyker upp i huvudet som är tillräckligt bra för att få mig att vakna till kastar jag mig handlöst runt i lägenheten på jakt efter något att spela in den med (bandare, mikrofoner etc.) innan den glöms bort.

Text skriver jag när jag åker tåg (tyvärr, och tack och lov åker jag inte så mycket tåg längre).

Att skriva när man åker tåg tycker jag är det ultimata, om jag t ex åker från min studieort till min födelseort så känns det lite som om man åker mellan två olika liv, känslan av att vara mitt emellan dessa liv gör det lättare att greppa tag om fiktionen

det där händer mig också, när jag håller på att somna skirver jag men jag hör musiken som om någon spelade den , skriver även i mina drömmar ofta.

att åka bil el buss och skriva är också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ackord o harmonier, olika bitar i en låt, väldigt avskalat. Blir det snabbt ointressant skippar jag det. Vill att ackorden bara för sig ska vara intressant att lyssna på.

Sen följer arr av själva låten, fortfarande bara ackord o möjligen nån bas eller hook/riff/melodislinga.

Lyssna

Lyssna

Lyssna

Nya idéer ploppar fram efterhand, hör saker i huvet medans jag lyssnar...

Till slut är det en låt.

Börjar nästan aldrig med en melodi som jag klär in i ackord, utan tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...