Jump to content
Annons

LP-tillverkning?


Dingbats

Recommended Posts

Jag vet att det här forumet egentligen är till för CD/DVD-produktion, men LP är ju skivor det med. 😕 I vilket fall, finns det nåt företag som kan trycka upp LP-skivor åt en? Jag förmodar att det är alldeles för dyrt om det finns, men ändå... En sökning på Google fick typ två träffar eller nånting. :rolleyes:

Men?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

I Jönköping finns:

http://www.tailrec.com/

Dom har jag själv positiva erfarenheter av. Rekommenderas varmt!

Sedan finns också:

http://www.audiodisc.se/foretaget.html

Och det här stället i Tjeckien är det många som använder:

http://www.gzcd.cz/en/index2.html

Billigare men också sämre kontroll på vad som händer... 🙂

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det här stället i Tjeckien är det många som använder:

http://www.gzcd.cz/en/index2.html

Billigare men också sämre kontroll på vad som händer... 🙂

Hörde någon säga att det faktiskt inte blir billigare att anlita tjeckerna på grund av de höga kostnaderna för alla samtal man måste ringa och förklara för dem hur de ska sköta tillverkningen samt alla problem med införsel i Sverige sedan. Massor av indie-sjutummare, som alla verkar produceras i tjeckien, har blivit försenade med månader. Men med lite tur så blir det billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tryckte en gång i tjeckien och kvaliteten blev enligt mig riktigt dåligt. Jag vet inte om jag blev särbehandlad men jag orkade inte ringa och klaga. Ljudet på mina LPs fick en riktigt låg output, jag hade önskat att den skulle vara hög. Detta är synd eftersom när man ska kränga skiten och en dj lyssnar så ratas man eftersom ljudvolymen är låg jämfört med andra vinyler. suck. Nästa gång använder jag helst en svensk LP svarvare även om det kostar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för era svar! 😄

Men jag blev lite förvirrad. Om man tittar på prislistan hos Audiodisc, så finns det dels "gravering" och dels "pressning". Vad är skillnaden? Pressning är otroligt mycket billigare. Gravering kostar uppemot 1500 kr/sida!

Nej nu såg jag vad det var för skillnad... båda behövs. Så om jag vill ha en (1) 40-minutersskiva så kostar det 1500+1500+lite till = över 3000! 😛 Lite mycket för en skiva?? Det måste väl finnas billigare sätt, med tanke på att en vanlig LP-skiva inte kostar 3000?

Tail Records sida var under konstruktion, där stod det inga priser.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för era svar! 😄

Men jag blev lite förvirrad. Om man tittar på prislistan hos Audiodisc, så finns det dels "gravering" och dels "pressning". Vad är skillnaden? Pressning är otroligt mycket billigare. Gravering kostar uppemot 1500 kr/sida!

Nej nu såg jag vad det var för skillnad... båda behövs. Så om jag vill ha en (1) 40-minutersskiva så kostar det 1500+1500+lite till = över 3000! 🙂 Lite mycket för en skiva?? Det måste väl finnas billigare sätt, med tanke på att en vanlig LP-skiva inte kostar 3000?

Tail Records sida var under konstruktion, där stod det inga priser.

Tyvärr är det dyrt med vinylframställning... om jag inte missförstått hela processen så graverar man väl först matriser som man sedan använder till pressningen.

I ditt fall skulle det kosta först 1620 kr per sida, alltså totalt 3240 kr för bara graveringen, plus 2220 för matriserna, plus ett styckpris på kanske 10 spänn/st för det antal plattor du vill göra. Plus en timkostnad på 1000 spänn för själva arbetet, och jag skulle tippa på att det tar iallafall 4-6 timmar bara att gravera matriser från din master. Så räkna på en kostnad på minst 9000 spänn plus moms för det första framställda exemplaret; sen blir det dock betydligt billigare.

Nu kanske du kan gissa varför det inte görs så mycket vinylplattor längre. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för era svar! 😆

Men jag blev lite förvirrad. Om man tittar på prislistan hos Audiodisc, så finns det dels "gravering" och dels "pressning". Vad är skillnaden? Pressning är otroligt mycket billigare. Gravering kostar uppemot 1500 kr/sida!

Nej nu såg jag vad det var för skillnad... båda behövs. Så om jag vill ha en (1) 40-minutersskiva så kostar det 1500+1500+lite till = över 3000! 😛 Lite mycket för en skiva?? Det måste väl finnas billigare sätt, med tanke på att en vanlig LP-skiva inte kostar 3000?

Tail Records sida var under konstruktion, där stod det inga priser.

Tyvärr är det dyrt med vinylframställning... om jag inte missförstått hela processen så graverar man väl först matriser som man sedan använder till pressningen.

I ditt fall skulle det kosta först 1620 kr per sida, alltså totalt 3240 kr för bara graveringen, plus 2220 för matriserna, plus ett styckpris på kanske 10 spänn/st för det antal plattor du vill göra. Plus en timkostnad på 1000 spänn för själva arbetet, och jag skulle tippa på att det tar iallafall 4-6 timmar bara att gravera matriser från din master. Så räkna på en kostnad på minst 9000 spänn plus moms för det första framställda exemplaret; sen blir det dock betydligt billigare.

Nu kanske du kan gissa varför det inte görs så mycket vinylplattor längre. 😆

Oj då. Då är det nog inte så aktuellt... Men jaja, det skulle ändå bara vara för att det är en kul grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Jönköping finns:

http://www.tailrec.com/

Dom har jag själv positiva erfarenheter av. Rekommenderas varmt!

Pressar de upp icke-rockabillymusik också eller har de en stenhård policy att bara pressa upp sådan musik? 😛

Dom älskar sin rockabilly men pressar annat, mycket dj-prylar, för att finansiera utgivningen av rockabilly-vinyl.

Dingbats, du kan nog räkna med 5000:- för första exet om du skulla välja Tjeckien. Sen kostar det runt 20 spänn per platta så slutkostnaden hänger på hur många ex du vill pressa.

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Ang audiodisc

mitt band skulle trycka upp en 7" ep i 500ex

vi skickade det i början av juli för mastring och upptryckning

det tog ett jäävla tag, men då ringer vi upp och frågar vad som händer.

dom säger att dom inte kan trycka upp för att dom inte har nog många ordrar än (dom måste trycka upp ett visst antal åt gången för att det ska var lönsamt)

så dom hjälper oss at trycka upp det i tyskland så det skulle ta ett litet tag till..

så med jämna mellanrum ringer vi och frågar hur det går, dom försäkrar oss att dom har börjat trycka upp (det var ca en månad sen) och tidigare i veckan ringde vi och sa har ni inte börjat trycka upp än så ska vi inte ha nått!

snubben på audiodisc ringer och frågar i tyskland hur det går.

och gissa vad. dom hade INTE börjat...

så skit i audiodisc om du inte ska trycka större upplagor. typ 2000+ex eller nått

/TorkHell

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang audiodisc

mitt band skulle trycka upp en 7" ep i 500ex

vi skickade det i början av juli för mastring och upptryckning

det tog ett jäävla tag, men då ringer vi upp och frågar vad som händer.

dom säger att dom inte kan trycka upp för att dom inte har nog många ordrar än (dom måste trycka upp ett visst antal åt gången för att det ska var lönsamt)

så dom hjälper oss at trycka upp det i tyskland så det skulle ta ett litet tag till..

så med jämna mellanrum ringer vi och frågar hur det går, dom försäkrar oss att dom har börjat trycka upp (det var ca en månad sen) och tidigare i veckan ringde vi och sa har ni inte börjat trycka upp än så ska vi inte ha nått!

snubben på audiodisc ringer och frågar i tyskland hur det går.

och gissa vad. dom hade INTE börjat...

så skit i audiodisc om du inte ska trycka större upplagor. typ 2000+ex eller nått

/TorkHell

Trist att höra!

Man önskar man kunde lita på dom svenska pressarna och slippa Tjeckien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pressade 7"are i tjeckien på gz, det var inga problem alls. Fick testpressen efter en vecka, och sen fick vi resten inte långt efter, kommer inte ihåg hur lång tid det tog, men det gick fortare än vad det stog på deras hemsida att det skulle göra.

Hur många pressade ni och vad kostade det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Ang audiodisc

mitt band skulle trycka upp en 7" ep i 500ex

vi skickade det i början av juli för mastring och upptryckning

det tog ett jäävla tag, men då ringer vi upp och frågar vad som händer.

dom säger att dom inte kan trycka upp för att dom inte har nog många ordrar än (dom måste trycka upp ett visst antal åt gången för att det ska var lönsamt)

så dom hjälper oss at trycka upp det i tyskland så det skulle ta ett litet tag till..

så med jämna mellanrum ringer vi och frågar hur det går, dom försäkrar oss att dom har börjat trycka upp (det var ca en månad sen) och tidigare i veckan ringde vi och sa har ni inte börjat trycka upp än så ska vi inte ha nått!

snubben på audiodisc ringer och frågar i tyskland hur det går.

och gissa vad. dom hade INTE börjat...

så skit i audiodisc om du inte ska trycka större upplagor. typ 2000+ex eller nått

/TorkHell

Trist att höra!

Man önskar man kunde lita på dom svenska pressarna och slippa Tjeckien.

Javisst!

Det tycker nationaldemokraterna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pressade 7"are i tjeckien på gz, det var inga problem alls. Fick testpressen efter en vecka, och sen fick vi resten inte långt efter, kommer inte ihåg hur lång tid det tog, men det gick fortare än vad det stog på deras hemsida att det skulle göra.

Hur många pressade ni och vad kostade det?

Vi pressade 500 st, röda, genomskinliga... kommer inte ihåg exakt vad pressen kostade, vi tryckte om slagen i sverige. Allt som allt gick det på elva tusen tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...