Jump to content
Annons

Tillverkning av liten serie EP:s


jacobthebluesman

Recommended Posts

Hejsan.

Bandet jag spelar i ska nu släppa vår andra EP och vi hade tänkt trycka upp cirka 100 exemplar (vet ej om vi får sålt mer....). Dock vill vi spetsa till det hela lite, helst med Digipak och en 8-sidig booklet där vi ska lite konst från en vän. Är någon om vet vart man kan göra detta för ett överkomligt pris? Vi vill helst inte sälja skivan för över 50-lappen vilket har visat sig vara ett problemo om vi inte vill gå jätte mycket back på denna skiva.

Är tacksam för alla slags förslag!

Redigerat av jacobthebluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du med "trycka upp" verkligen menar att låta dem pressa audio-cd, så vill jag hävda att det kan du få gjort på flera ställen om du är beredd att betala för det. De flesta presserier har ju som minimigräns 500 exemplar egentligen och i en del fall 300 exemplar. Pratar du istället om cdr, dvs. låta dem bränna skivor (istället för att sitta själv och göra det), så finns det många ställen att välja bland. Ofta är det att begära offert från dem (dvs. prisuppgift, normalt skriftligen) som gäller.

Det viktigaste att tänka på är dock att om du ska låta trycka upp 100 ex så föreslår jag istället att du kör på 300 ex - det kostar "lika mycket" och det kommer även företagen att föreslå dig... Men gäller det cdr (som har en kortare livslängd än audio-cd) så är det inte så mycket initialkostnad det handlar om som du måste ut med innan tillverkningen startat, utan mer per ex-pris.

50 kr per skiva kan ni nog sikta på om det handlar om att nätt och jämnt få tillbaka pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

JacobtheBluesMan, jag gick in på Quomans rekommendation Demolabbets, priser exempel.

Det verkar vara cdr-utgåva du får därifrån och utskrift på booklet och inläggskort sker med färglaserskrivare. Det kan funka och de gör säkert att bra jobb, men bara du är medveten om vad du får. 42 kr per cd kostade det plus moms, så 52.50 kr per skiva plus frakt får du räkna med. Där kan du iaf få beställa det antal du vill (i och med att det just handlar om en cdr-utgåva).

I exemplet fyllde jag i transparent PolyPropylen-case och booklet på 4 sidor samt färgutskrift (foto) på etiketten, men att ni packar i dem i cd-askarna själva. Det var det närmaste dina önskemål man kunde komma.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är cdr det handlar om och du vill sitta och pilla med det själv, och har utrustningen som krävs härför (dator med cd-brännare, program och inkjet printer med möjlighet att skriva ut på skivans etikettsida), så kan detta vara intressant - om du vill ha digipak:

Digipak I Create

Kostnadsmässigt tjänar man "alltid" cirka en tia per ex om man fixar själv jämfört med att ett företag bränner och skriver ut på skrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...