Jump to content
Annons

Tillverka ett konvolut till 12" vinyl (LP)


Johan Svensson (oregistrerad)

Recommended Posts

Johan Svensson (oregistrerad)

Hej!

Jag håller på med en present åt min flickvän. Har gjort en födelsedagslåt som jag ska låta karva in i 12" vinyl. Så långt tror jag allt är straight forward...

Nu klurar jag på hur jag ska göra med konvolutet. Min bästa idé hittills är att beställa en fotoutskrift i "posterformat" från exempelvis www.printlife.se. Sen klippa ut, vika ihop och limma efter förmåga. Det lutar åt att det blir denna lösning.

Jag vill bara höra med er om ni har något bättre tips? Kanske ni känner någon som ordnar professionella 12" konvolut och kan ordna ett enstaka exemplar i fyrfärg till ett rimligt pris (ogärna mer än 200 kr). Jag har bilder för fram- och baksida samt rygg.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Johan Svensson (oregistrerad)

Blir ju en ganska sladdrig sleeve om du klipper och klisrtar ihop av en poster. Men du kanske kan limma på nån lite tjockare papp?

Jag har gjort egna sleeves av lump-papp från k-rauta som jag lämnade in på tryckeri och fick stansat och så. Sen screentryckte jag dom och limmade ihop.

Så sladdrigt tror jag inte det blir. Det är ju vanligt fotopapper, så det är ju aningen tjockare än en bioaffish. Det jag oroar mig för är att jag inte kommer lyckas vika den på ett fiffigt sätt.

En annan fundering är att ta ett gammalt konvolut, grundmåla vitt och klistra på en vanlig lasertskrift. Vet inte riktigt vad som blir bäst.

Låter intressant att låta stansa ett ark på tryckeri. Gör de det för enstaka bitar, eller ska man ha en handfull? Vilket tryckeri tog du hjälp av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger en stållinjal med den tunna sidan mot pappret och bankar till så får du ju en bigning som ger en sjyst vik.

Jag fick mina stansade på ett tryckeri Habo. Dom hade bara färdiga verktyg för 10" vinylomslag så det kan ju bli lite dyrt att göra bara ett ex om de måste göra ett nytt verktyg för det. Men som sagt, ska du bara göra en så kan du ju lika gärna klippa. Jag gjorde 600ex då. Inte så skoj att klippa själv. Fick räcka med att screentrycka och limma själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan Svensson (oregistrerad)

Stållinjal. Ja. Det blir bra.

Jag ringde Tail Records, men med deras utrustning skulle det kosta 6000 att få ut ett konvolut, och det är lite över min budget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte bara skriva ut fram och baksida på ett par A3, sen limma fast på ett gammalt omslag?

Edit: såg att du hade det som förslag redan. tror absolut att det blir bäst. köp en sån gammal skiva med matt

omslag bara så fäster det nog bäst.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig så ska Kjell & Co har konvolut till tolvor, sen kan du ju skriva ut bilder och limma fast.

Länk: http://www.kjell.com/?item=19504&path=393000000,395010000

Inte ultimat kanske.

Kika även på http://www.vinylbutiken.com/ och deras tillbehör, kanske kan finnas något användbart där.

Redigerat av Hjorten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...