Jump to content
Annons

Professionell Hjälp tack!


BurnTheGround

Recommended Posts

Tjena tjena. Jag ska bygga en ny hemmastudio hade jag tänkt, för det jag använder nu det är inte vatten värt. Jag är inte så bra på dator och sådant men funderar på att köpa en musikdator. Jag har kollat på vissa sidor på internet där dom säljer såna, men fattar ju inte alla konstiga ord.

Det jag vill kunna få ut av datorn, är att köra program som Cubase och sånt utan att det hänger sig eller krånglar. Jag vill även ha en schysst inspelningskvalite, det är det viktigaste. Påverkas den av vlken dator(ljudkort) man använder. Sen har jag hört att om man köper en "musikdator" så har dem oftast 2 hårddiskar. Varför ska man ha det? Jag har tänkt spela in gitarr, sång, och bas. Kanske lite andra instrument också, men kommer nog inte micka upp trumset och sånt. Har det någon betydelse för vilken dator jag ska välja?

Sen funderar jag på om jag ska köpa en färdig musikdator eller bygga en själv? Vad tycker ni? Och om jag köper en musikdator ska jag téx köpa en för ca 12 000 eller en för ca 30 000? Man vill ju inte betala för mer än man behöver =))..

Sen skulle jag vilja ha hjälp med lite annat nu också. Det är ju inte bara en dator man behöver i en hemma studio. Tycker ni jag ska ha ett mixerbord eller en preamp mellan micken och ljudkortet, och varför? Just nu har jag en sm57 som jag mickar upp elgitarrförstärkaren med, men ska köpa en mick som passar bra till att micka akustisk gitarr med, har ni något förslag?

Hoppas på svar från någon kunnig! Ha de gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Idag kostar en stark PC inte så mkt pengar men för 12000 får du säkerligen en duglig sak.

Angående ljudkort så behöver du väl något med flera inputs eftersom du ville spela in trummor och dyligt i framtiden... 8in/2ut räcker väl? eller ska du göra super inspelningar med "overhead" mickrofoner och dyl kanske du behöver typ 10 input minst? finns ett antal märken som är billiga som har det. Mixa kan du göra direkt i datorn egentligen, behövs ingen extern mixer för hemma eller?

Den viktigaste frågan tycker jag är att välja ett ljudkortet med bra latency. Skulle nog lägga mycket tyngd där för att undvika troubel i framtiden. Tro mig du kommer få det oavsett vilket ljudkort du än har på PC.

Det där med hårdiskar är det självklart bra att ha flera olika.

Optimalt tycker jag är att ha en partionerad med system på C och lite program på tex D. sen kan du väl ha en 120gig på E med SX projekt

yttligare en på F med ljudbibliotek. och kanske yttligare en för backup. vilket blir 4 diskar totalt. Men diskarna är ganska billiga idag och har en bra prestanda så det är inget man behöver spara på.

eftersom du vill jobba i cubase så skulle jag rekomendera att köpa några värdiga VST eq pluggar och så eftersom cubase's vanliga är lite halvrisiga.

för att micka upp en akustisk gitarr behöver du bara en kondensator mikrofon vilken man kan få tag på billigt. för 4000 kr har du en jävligt bra mick men det finns även superbilliga för typ 1500kr som kan duga så länge. Du behöver ju inte köpa det värsta direkt utan pröva dig fram lite. En pre-amp kanske skulle vara bra oxå, dom är tyvärr ganska dyra men har tex phantom matning till kondensator micken och ett varmare ljud genom en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte speciellt datakunnig, men om jag hade fått göra om mitt dataköp så hade jag köpt en musikdator istället för en "fet" vanlig dator.

Jag borde ha köpt en Frostdator. De är tystare, optimerade för musik, de flesta ljudkortsdrivrutiner installerade. (reklam?). Det finns ju flera andra alternativ också.

Ja, det spelar roll vilket ljudkort du har. Hur många kanaler samtidigt vill du kunna spela in? osv osv. Kolla ljudkortsdelen på forumet.

Sen finns det ju jättemånga lösningar på hur du ska göra med mixerbord, Behringer har ju en massa controllers, mixers, samma med yamaha och en hel bunt andra tillverkare. Du kan ju kolla tidigare frågor och inlägg om mixers, controllers och dylikt.

Edit: du slog mig med 2 min Staf 🙂

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lång post med för många frågor för att någon ska orka svara, men lite kortfattat:

Jag köpte en Dell (3Ghz och 1GB RAM) med deras nya, tysta chassi för 10.000:- och ett bra ljudkort med inbyggd preamp (m-audio fw410) för ca 3500:-.

Det funkar jättebra med Cubase.

Dubbla diskar har man för att windows och program ligger på den ena och så spelar man in på den andra, det ökar prestandan. Minst 7200rpm är bra.

Mixerbord behöver du egentligen inte, det är nog en smaksak, men jag mixar allt i datorn. Det du däremot behöver är bra lyssning! Köp närfältsmonitorer.

Hatar att skriva detta: Men det finns massor av trådar att söka på här. Läs och skapa din egna uppfattning. Testa också grejjerna innan du köper!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

det var många frågor men jag ska försöka svara på några iallafall 😆

2 hårdiskar har man för att datorn ska hinna med bättre. den ena för operativsystem/program och den andra för ljudfilerna du spelar in.

så att datorn slipper läsa och skriva samtidigt på samma hårdisk.

minst 1024 i ram minne bör man ha.

vad du ska spela in har ingen betydelse för datorn men en dator kan aldrig bli för bra,musikdatorerna runt 17-18000:- motsvarar en "vanlig" dator runt 10-12000:- men då är den inte optimerad för musik och du får ingen support av musik kunnig personal.

du måste ha ett mixerbord eller preamp mellan mic och ljudkort för att få en högre signal att spela in. finns från ca 700:- och uppåt. en del ljud kort har inbyggda preamps och fantommatning.

hinner inte skriva mer nu men det finns mycket info på forumet om du söker på tex. hemmstudio, mixer, preamp , ljudkort mm.

lycka till!! 🙂

edit: var lite sen jag också 🙂

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill även ha en schysst inspelningskvalite, det är det viktigaste. Påverkas den av vlken dator(ljudkort) man använder.

- Nej! Det är enbart ljudkortet som påverkar inspelningskvaliten! Många ljudkort (även dom superbilliga) har inbyggt (litet)"mixerbord" och preampar!

Om du köper ett bra ljudkort så slipper du köpa mixer och preamp, om du inte specifikt gillar o dra i mixerns reglar men det finns controllers (2295:- )

som man kan använda! Det går att bygga en grym musikdator för innunder 10,000:- (exkl skärm/ar). Fast om du inte är dator-expert så är det nog

stark rekommendation på att köpa dedikerad musikdator, synd dom är så förbnnt dyra bara!

Frost ska enligt många bygga väldigt bra musikdatorer, viss kritik dock:

1 Varför har dom så små hårdiskar (Var kan man ens köpa så små hårddiskar nuförtiden 😉?)

2 Varför ha glödheta och långsamma Pentium-processorer när det finns svala samt supersnabba AMD X2-processorer?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Frost ska enligt många bygga väldigt bra musikdatorer, viss kritik dock:

1 Varför har dom så små hårdiskar (Var kan man ens köpa så små hårddiskar nuförtiden 😳?)

2 Varför ha glödheta och långsamma Pentium-processorer när det finns svala samt supersnabba AMD X2-processorer?

Mer beprövad teknologi? Att satsa på det allra nyaste brukar sällan vara så lyckat om stabilitet och driftsäkerhet är vad man eftersträvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

I.o.f.s. där har du onekligen en poäng!

Lite sunkigt att betala mer än det dubbla och på samma gång få förra årets prestanda å andra sidan!

Pentium 3 och 60 GB diskar kanske är ännu mer driftsäkra 😉?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har två hårddiskar, en för operativsystem/program och en för ljudfiler. Var ska då vst-instrumenten ligga? Jag har kommit fram till att jag inte behöver en speciellt stor hårddisk för programmen men det finns ju en del pluggar som är näst intill gigantiska. Hur löser jag detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost ska enligt många bygga väldigt bra musikdatorer, viss kritik dock:

1 Varför har dom så små hårdiskar (Var kan man ens köpa så små hårddiskar nuförtiden 😄?)

2 Varför ha glödheta och långsamma Pentium-processorer när det finns svala samt supersnabba AMD X2-processorer?

Mer beprövad teknologi? Att satsa på det allra nyaste brukar sällan vara så lyckat om stabilitet och driftsäkerhet är vad man eftersträvar.

1 Frost NeverOutgunned Kit 340 Frost ersätter processorn i din ACM-340 till en variant med två fysiska tvillingkärnor. 6995:-

2 Frost SpeedKit 320/340 Byt ut en av hårddiskarna mot en supersnabb 10.000 varvare. 2.895 :-

- Sammanfattning, om man betalar 10,000:- extra får man nyare samt mindre beprövade komponenter?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Frost ska enligt många bygga väldigt bra musikdatorer, viss kritik dock:

1 Varför har dom så små hårdiskar (Var kan man ens köpa så små hårddiskar nuförtiden 😱?)

2 Varför ha glödheta och långsamma Pentium-processorer när det finns svala samt supersnabba AMD X2-processorer?

Mer beprövad teknologi? Att satsa på det allra nyaste brukar sällan vara så lyckat om stabilitet och driftsäkerhet är vad man eftersträvar.

1 Frost NeverOutgunned Kit 340 Frost ersätter processorn i din ACM-340 till en variant med två fysiska tvillingkärnor. 6995:-

2 Frost SpeedKit 320/340 Byt ut en av hårddiskarna mot en supersnabb 10.000 varvare. 2.895 :-

- Sammanfattning, om man betalar 10,000:- extra får man nyare samt mindre beprövade komponenter?

om de inte vore beprövade skulle de inte användas av frost 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dell må ha dåligt rykte sådär i största allmänhet men i musiksammanhang har dom suveränt rykte verkar det faktiskt som!

Dells datorer har dessutom vunnit två brittiska musiktidningars musik-dator-test så kan kanske vara värt att kolla in? Billigt,

bra service samt stort företag är ju aldrig fel! Frost i all ära men det har ju faktiskt hänt förut att mindre data-företag går i

konkurs! (Skribofont ngn 🙂?)

"om de inte vore beprövade skulle de inte användas av frost"

- Om du gissar detta så visst, dock ifall du vet detta så inställer sig rimligen följdfrågan, hur i all världen kan du veta det...

... utan att på samma gång vara partisk 😛?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...