Jump to content
Annons

AKG-lurar


gum

Recommended Posts

Hej.

Som ett första stapplande steg mot bättre mixar har jag bestämt mig för att köpa ett par bra hörlurar. Utan att egentligen ha lyssnat genom några så har jag på något vis fastnat för AKGs modeller. Kanske är det den läckra retro-designen som lockar? 😎

I vilket fall som helst så undrar jag om det är rimligt att mixa med K240 Studio, eller om de främst är till för att avnjuta musik med. Är det värt att punga ut några hundringar extra för K271-modellen? Jag tycker att det verkar vettigt med halvöppna lurar.

Hoppas på lite insiktsfulla kommentarer som kan hjälpa mig ur djungeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Gum!

Det finns många trådar här med massor av fin-fina tips vad gäller hörlurar. Gör en sökning och Du får många härliga träffar på långa och innehållsrika trådar. Sen har Du Claes som på sin hemsida har en veritabel guldgruva vad gäller bl a detta.

Jag har själv skrivit om mina intryck av olika lurar i flera av ovan nämnda trådar. Jag blev själv pålurad(!) de lurar Du skriver om och är otroligt missnöjd. De låter mes, klarar inga som helst ljudtryck och har stora problem med saker i och utanpå dem som går sönder ideligen. Har nu haft inne dem för rep för tredje gången på två år. Denna gången var det kablaget som förbinder ena luren med den andra som hade gått sönder. Märk väl att denna kabel ligger inuti ett av metallrören som håller ihop lurarna! Hur kan en sådan kabel gå av? Jag använder dem bara hemma i lillstudion och när jag åker tåg (4 gånger per år) och ändå krånglar de konstant. Det senaste felet var, till råga på allt, vanligt enligt reparatören. Han hade haft inne ett 30-tal för exakt samma fel. Han sade också att lurarna generellt ser ganska medfarna ut för de allra flesta. Detta tog han som belägg för att konstruktionen var lite svajig.

Sen har jag läst mycket bra här om deras lite nyare modeller. Kolla in trådarna och Claes hemsida. Då kommer Du att göra Ditt val på väl underbyggda grunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt som en galning på detta och andra forum och försökt leta reda på så mycket fakta som möjligt. Inte min mening att spamma med onödiga trådar.

Det låter ju lite oroväckande det du säger. Det var K240 det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par K240 Monitor, tycker att dom funkar utmärkt! Har inte haft några som helst problem med dom. Dom är dock lite fattiga på bas.

Köpte nyligen ett par Sennheiser HD 280 pro, det är ett par sluta lurar med riktigt bra och detaljerat ljud! Dessa kan jag varmt rekomendera!!

HD280 Pro är suveränt bra till sånginspelning. Gillar man ljudet i dem, så kan jag också rekommendera Ultrasone HFI650, som också är slutna och dämpar bra, har samma fina upplösning, men lite bättre bas. Mycket välbalanserade lurar, tycker jag - och bekvämare än HD280 Pro, men lite dyrare... 😛

K240 är förvirrande lurar. 🙂 Det finns tydligen olika versioner av dem - och min uppfattnng är att basen var väldigt bumlig, så att de är väldigt svåra att använda... Eftersom du säger att de är fattiga på bas, så måste det röra sig om en annan modell än den jag hade...

Mixa med lurar är inget jag skulle rekommendera - men om du måste, så är slutna lurar inte det bästa - utan det är bättre med öppna lurar...

Du hittar lite fler av mina omdömen om lurar på mitt lilla recensionsforum. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har förstått att de flesta avråder från att mixa enbart i lurar. Då jag varken har råd eller plats med ett par monitorer nu så är min förhoppning att jag ska kunna kunna få fram ett vettigt resultat genom att grovmixa i lurar och jämföra mixen i olika stereoanläggningar.

Ja, de flesta kommenterar att K240 har svag - inte bumlig - bas. Vad jag vet finns det tre versioner. S (studio), M (monitor), DF (???).

Jag blev lite avtänd av wonderboys inlägg. Är K240S ett litet fuskbygge?

Gneh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har förstått att de flesta avråder från att mixa enbart i lurar. Då jag varken har råd eller plats med ett par monitorer nu så är min förhoppning att jag ska kunna kunna få fram ett vettigt resultat genom att grovmixa i lurar och jämföra mixen i olika stereoanläggningar.

Ja, de flesta kommenterar att K240 har svag - inte bumlig - bas. Vad jag vet finns det tre versioner. S (studio), M (monitor), DF (???).

Jag blev lite avtänd av wonderboys inlägg. Är K240S ett litet fuskbygge?

Gneh.

Jag tror att det är som alla andra prylar. Man kan helt enkelt få ett dåligt exemplar. Men att 240 ska va ett fuskbygge tror jag ju inte.

I mitt tycke så är det mycket bra lurar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...