Egghuvud Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 (redigerat) NĂ€r jag var ung (en gĂ„ng för lĂ€nge sen) var det en strĂ€ng uppdelning mellan sportfĂ„nar och musiker. Om man var musiker sĂ„ var man strĂ€ngligen oin tresserad av sport. Senaste tiden tycker jag det har blivit mer och mer accepterat att musiker ocksĂ„ Ă€r intresserad av sport. VAd sĂ€ger ni tjejer och killar. Ăr det sĂ„? đł Redigerat 1 september 2005 av Egghuvud
Egghuvud Postat 1 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 september 2005 Ăhh....Exakt vad Ă€r din frĂ„ga? đł Sorry pluffo telefonen ringde innan jag var klar
Pluffo Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Intresserad av att titta pÄ sport eller utöva sport? Det enda jag tittar pÄ Àr Tour De France och Fotbolls VM....Samt sumobrottning och tractor pulling. Men utöva sport? Javisst. NÄgon ordning fÄr det vÀl allt vara?
hegobald Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 (redigerat) Skilj pĂ„ sport och idrott! đ SjĂ€lvklart gĂ„r det att kombinera sport och musik. Har sjĂ€lv framgĂ„ngsrikt kombinerat en karriĂ€r inom dragracing (ja naturligvis med hörselskydd dĂ„ dom behövs) med min roll som ljudtekniker. Sen sĂ„ Ă€r jag ocksĂ„ hĂ€ngiven sportfiskare. đ I övrigt sĂ„ Ă€r jag inte ett dugg intresserad av fotboll, hockey eller nĂ„n annan mer kroppsfysisk sport.. Tycker att det verkar anropa reptilhjĂ€rnan lite vĂ€l mycket.. Folk blir ju som hysteriska runt dessa sporter. Musik Ă€r nog lite mer intellektuelt stimulerande faktiskt. Alla dessa ölstinkande hockey & fotbollsfanatiker som nĂ€stan gĂ„r ut i krig för sitt lag ligger nog lite för nĂ€ra reptilstadiet för en intelligent musiker.. Kanske dĂ€rför det kan vara svĂ„rt att kombinera. Fast visst finns det undantag som i allt. đł Redigerat 1 september 2005 av hegobald
Bone Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Det brukade vÀl vara "musiken (eller spriten) rÀddade mig frÄn sporten" men man segar ju ihop om man inte gör nÄgot annat Àn att sitta och spela in och repa. Man mÄste ju röra pÄ flÀsket. Slipper ju all huvudvÀrk, sömnproblem och ont i axlar/nacke nÀr man trÀnar. Iallafall jag.
Bebopkeys Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Det Ă€r ju faktiskt sĂ„ att man helst bör undvika att blanda sport och musik! Se bara pĂ„ Mats Willander, Pernilla Wiberg, Björn Borg, Carl Lewis med flera. I och för sig sĂ„ finns det alltid kryphĂ„l i reglementet. SĂ„ngaren i vĂ„rt gamla rockband till exempel Ă€r ju faktiskt sportchef pĂ„ lokalblaskan. Det kanske Ă€r sĂ„ att man kan kombinera ett passivt sportintresse och musik men inte vara aktiv idrottsutövare och musiker đł
MusicGene Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 det Àr ju skitkul att röra pÄ sig och tömma ut sin energi. Man fÄr ju spela maj7, sus4 och add9 i en timme för att fÄ samma utdelning som en snygg tunnel och skott upp i krysset.
Jonte Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Hmm... Har betsĂ€mt för mig att jag svarat pĂ„ detta en gĂ„ng?? Men inlĂ€gget Ă€r borta, eller sĂ„ har jag skapat en intetsĂ€gande trĂ„d nĂ„gonstans, men den hittar jag inte heller sĂ„ đ Sport Ă€r trĂ„kigt.. Tycker jag.. Dock hĂ€nder det att man kollar pĂ„ det Ă€ndĂ„, men dĂ„ Ă€r det för den sociala biten i mitt fall =) Men att röra pĂ„ sig Ă€r ett mĂ„ste för min del. Det blir periodvis för min del, brukar hĂ„lla pĂ„ ett Ă„r ungefĂ€r, sen lĂ€gger jag ner det mer och mer för att annat lockar (som musik, vĂ€nner, party mm đ ). Men gĂ„r jag ner mig fysiskt (vilket jag dĂ„ brukar göra periodvis ocksĂ„ đ ), sĂ„ orkar jag ingenting, sover alldeles för mycket och mĂ„r allmĂ€nt dĂ„ligt. NĂ€r man trĂ€nar (iaf för mig) slĂ€pper spĂ€nningar, man klar i huvĂ©t och mĂ„r allmĂ€nt bra đ Och efter ett tag kommer orken och lusten tillbaka igen. Det brukar bli löpning och styrketrĂ€ning, samt innebandy och rinkbandy med jobbet för min del. SĂ„ sjĂ€lvklart gĂ„r musik att kombinera med idrott som jag ser det. För mig Ă€r det till och med ett mĂ„ste för att mĂ„ bra.
Egghuvud Postat 1 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 september 2005 (redigerat) đ Jag har liksom ocksĂ„ för mig att jag frĂ„gat det hĂ€r förut, men hittade inte trĂ„den(neko kommer sĂ€kert snart och trollar fram den đ ) Det var nog mest för att "musik" pratade om ViaSat Sport 2 i den hĂ€r trĂ„den: https://www.studio.se/index.php?showtopic=15473 , som minnenas boulevard öppnade upp sig i mitt inre. Sportintresserade gillade pĂ„ sin höjd veckans hitlĂ„tar + evetuellt nĂ„gon slags arenarocktjafs, i min gammla grundskola. Vi musiker lĂ€ste dostojevski och lyssande pĂ„ sĂ„dant som de "aldrig i sitt liv skulle kunna förstĂ„" Föraktet var sjĂ€lvlysande och ömsesidigt. PĂ„ senare dagar tycker jag det Ă€r kul bĂ„de med fotboll och hockey. Fast jag tittar mest pĂ„. edit: stavningen som vanligt Redigerat 1 september 2005 av Egghuvud
Egghuvud Postat 1 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 september 2005 En annan sak som slĂ„r mig Ă€r att jag trĂ€ffat en del sportgalningar sopm tittar pĂ„ all sport oberoende av vad det Ă€r. Vm i varpa tycks lika intressant som fotboll eller tvĂ„mansbob. SvĂ„rt att begripa tycker jag. Inte gillar man all musik oavsett bara för att man gillar musik? đ
pXp Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Jag slutade med boxning pÄ elitnivÄ delvis för att det var sÄ jÀvla svÄrt att spela gitarr med brutna fingrar! //peak
Matthew L Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 (redigerat) Den hĂ€r snubben tror nog att det gĂ„r. Inte för att jag vet vem han Ă€r men... đ Rocksnubbe Sen fĂ„r man ju skilja pĂ„ sport och motion dĂ€r jag gillar att utöva den senare men kanske, kanske titta pĂ„ fotbolls-VM. Jag hĂ„ller dock kĂ€ften om att kommentera spelet eftersom det blir som nĂ€r sportande polare kommenterar ens musikutövande: "Ska ni inte lĂ„ta nĂ„n storbystad tjej sjunga istĂ€llet, höhö" Jag vĂ€ljer att inte kommentera mer för dĂ„ blir man vĂ€l kallad elitist đ EDIT: Ingen förlorar i musik (melodifestival o liknande undantaget...) Redigerat 1 september 2005 av Matthew L
Linus Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Melodifestivalen Ă€r vĂ€l en musiksport? đ Eller alla andra musiktĂ€vlingar, som Studiofestivalen?
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Hej! Min bror ser samtliga Formel 1-lopp och GolftĂ€vlingar och Tennismatcher som gĂ„r pĂ„ tv, plus alla Fotbollsmatcher. Egentligen allt annat ocksĂ„... SĂ€rskilt Fomel 1 och Golf:en kan ju vara sĂ€rskilt lÄÄÄÄÄnga... Sedan sportar han sjĂ€lv minst 10 timmar hĂ„rt fysiskt i veckan ocksĂ„. SjĂ€lv ser jag bara ca. 3 timmar sport per vecka kanske, men sportar 15 timmar per vecka om man inte rĂ€knar med alla dagliga milslĂ„nga promenader. Ska man det? DĂ„ blir det vĂ€l 25 timmar per vecka. Sedan Ă€ter jag helt exemplariskt ocksĂ„. ĂndĂ„ Ă€r jag helt djĂ€vla ur form för det. Ărftligt antagligen!? :musik
Egghuvud Postat 1 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 september 2005 Ărftligt antagligen!? :musik Den sĂ€msta förklaringen i boken. ungefĂ€r som den att man har kraftig benstomme, nĂ€r man i sjĂ€lva verket Ă€r Ă€ggformad.
hackeman Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Generellt sett (om man nu ska generalisera igen) verkar det vara vitt skiljda mÀnniskor som dras till musik/konst resp sport/idrott. Inte rakt av sÄklart, men generellt sett dÄ alltsÄ. Det Àr lika ovanligt att se en fotbollspelare med rytm och taktkÀnsla som att se en musiker stÄ och trixa med en fotboll. Det finns undantag sÄklart, men generellt sett dÄ alltsÄ. UngefÀr som kvinnor vs. mÀn - vi Àr frÄn olika planeter och dÀrför pratar vi inte ens samma sprÄk.
VacUm Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Lustigt.. SjĂ€lv har jag en helt annan uppfattning. MĂ„nga sportgrabbar brukar ju lyssna pĂ„ Springsteen och Creedence, och dessutom kan dom alla lĂ„tarna pĂ„ gitarr (som dom förövrigt gladeligen tar fram efter ett par öl). Men jag kanske mest haft otur; hela min slĂ€kt Ă€r sportfanatiker och nĂ€stan allihopa sysslar Ă€ven en hel del med musik. Kollar gĂ€rna pĂ„ slutspelet nĂ€r det Ă€r fotbolls-vm, all snooker jag hinner med och curling (blev helt frĂ€lst nĂ€r det var OS sist). Annars hĂ„ller jag mig borta frĂ„n allt vad sport heter. Ăr annars ganska vass pĂ„ namedropping i sportsammanhang (och det brukar man komma rĂ€tt lĂ„ngt med om man behöver upprĂ€tthĂ„lla nĂ„n social status).. HĂ„kan Loob.. Slatan.. Pekka hette vĂ€l nĂ„n mĂ„lvakt ocksĂ„? Ronaldo.. hmm. Sen Ă€r det nog stopp..nej! Maradona..
dede Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Jag har för mig att det pÄ 70-talet anordnades en eller fllera fotbollsmatcher pÄ Wembley mellan kÀnda rockband. Pink Floyd var inblandade och tror jag Queen...NÄn som kommer ihÄg bÀttre?
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Sport gÄr bort..... En bassist som jag spelade med valde att titta pÄ VM-slutspel i hockey istÀllet för att repa inför ett gig sÄ han gick ocksÄ bort (ur bandet) numer spelar han inte alls men tittar pÄ sport, sÄ, sport gÄr bort helt enkelt... Spriten rÀddade mig frÄn sporten... Botten upp!
The Edge Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Ălskar sport!!! Men Ă€lskar musik Ă€nnu mer!!! đ
Vallhagen Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 (redigerat) Jag har för mig att det pÄ 70-talet anordnades en eller fllera fotbollsmatcher pÄ Wembley mellan kÀnda rockband. Pink Floyd var inblandade och tror jag Queen...NÄn som kommer ihÄg bÀttre? Kan inte relatera till ditt exempel, men gubbarna i IRON MAIDEN Àr ju hejare pÄ fopÄll. Blaze Bailey lÀr ju ha blivit vÀrvad till gÀnget för hans TVspels- och fopÄllskompetens. tjing Bengan Edit: Vettigt skrivet i Àmnet: http://archive.corren.se/archive/2005/6/11...=1096984640-27& HÄll i Wonderboy, det Àr en lÀnk till hans favvoblaska. Redigerat 1 september 2005 av Vallhagen
Snow Brigade Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 (redigerat) Eller som RĂ€serbajs sĂ€ger: "Spriten rĂ€ddaÂŽ mig frĂ„n sporten, trala, tjoho" EDIT: och sprit Ă€r ju rockÂŽn roll EDIT2: oj, var visst en ovanför som var inne pĂ„ det spĂ„ret redan đ Redigerat 1 september 2005 av Snow Brigade
Danabacken Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Hatar sport! đ Ălskarrr musik! đ \Danabacken
Cloudsurfer Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 trĂ€nar i stort sett 5 dagar i veckan, dubbla pass varje veckodag, dvs fyspass (gym, löp) och ett ispass (ishockey). Ni kanske tror att jag inte Ă€r riktigt frisk men jag mĂ„r fan utmĂ€rkt đ SĂ„ det dĂ€r med att kombinera idrott (sport med reservation) Ă€r jĂ€kligt bra mĂ„r kroppen bra, mĂ„r hjĂ€rnan bra.
Gote Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 SkÀrpning! Sluta genast upp med allt vad idrott heter!! Fattar ni inte att ni förstör för oss andra? Vi kommer vÀl alla att gÄ i pension vid ungefÀr samma Älder, men ni sportfjantar kommer ju att leva mycket lÀngre. Fatta vad det kostar samhÀllet!! Nej, var lite solidariska nu och gÄ hem och sÀtt er i TV-soffan. Pizza, pilsner och praliner ordineras... /Dr Gote
Carl_B Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 sitta uppe pÄ hummelstugan i Äre o dricka en bira med mp3spelaren pÄ högsta volym o sen bara glida ner för backen e bland de skönaste som finns.. sÄ mycke lÀttare att hitta rytmen dÄ... samma sak att stick bort till golfbanan och slÄ ett par bollar med mp3spelaren pÄ... sport handlar ofta om rytm, och jag tror musik hjÀlper en att hitta rytmen lÀttare. I framtiden kommer t.ex Tiger Woods JR. att springa runt pÄ golfbanan med hörlurarna pÄ... mina 2 cent iaf.
MusicGene Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 trÀnar i stort sett 5 dagar i veckan, dubbla pass varje veckodag, dvs fyspass (gym, löp) och ett ispass (ishockey). Ni kanske tror att jag inte Àr riktigt frisk men jag mÄr fan utmÀrkt SÄ det dÀr med att kombinera idrott (sport med reservation) Àr jÀkligt bra mÄr kroppen bra, mÄr hjÀrnan bra. muohahahaha. Jag censurerar mig sjÀlv innan jag ens skriver vad jag genast tÀnkte!
Killercat Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 live aid gick pÄ wembley bob marley spelade fotboll
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 1 september 2005 Postat 1 september 2005 Nu stÀllde du samma frÄga som jag stÀllt den senaste tiden. Jag trÀnar fotboll 3 dagar i veckan + match varje Lördag. Och Àgnar inte alls sÄ mycket tid Ät musikskapande som jag brukade. Det har delvis att göra med att min dator fortfarande inte mÄr sÄ bra. Min primÀra disk Àr nÀstan tom och vÀntar pÄ att bli skickad till Western Digital. Men det Àr ju inte den enda orsaken. Om man ska bortse frÄn utövandet av nÄgon sport, sÄ gÄr dom att kombinera alldeles utmÀrkt. Enligt mig. Men som sagt, utövandet och musik krockar en aning. Sen har man ju skola pÄ det ocksÄ. Iofs har vi typ inget hem-arbete alls, men det kÀnns fortfarande som att tiden "slösas" bort i skolan. Men det handlar ju om kompromisser. SÄ att: Ja, sport & musik gÄr att kombinera.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.