Jump to content
Annons

Musik och sport...

Egghuvud

Recommended Posts

När jag var ung (en gång för länge sen) var det en sträng uppdelning mellan sportfånar och musiker. Om man var musiker så var man strängligen oin tresserad av sport. Senaste tiden tycker jag det har blivit mer och mer accepterat att musiker också är intresserad av sport. VAd säger ni tjejer och killar. Är det så? 😳

Edited by Egghuvud

Annons

Skilj på sport och idrott! 😉

Självklart går det att kombinera sport och musik. Har själv framgångsrikt kombinerat en karriär inom dragracing (ja naturligvis med hörselskydd då dom behövs) med min roll som ljudtekniker.

Sen så är jag också hängiven sportfiskare. 😛

I övrigt så är jag inte ett dugg intresserad av fotboll, hockey eller nån annan mer kroppsfysisk sport.. Tycker att det verkar anropa reptilhjärnan lite väl mycket.. Folk blir ju som hysteriska runt dessa sporter.

Musik är nog lite mer intellektuelt stimulerande faktiskt. Alla dessa ölstinkande hockey & fotbollsfanatiker som nästan går ut i krig för sitt lag ligger nog lite för nära reptilstadiet för en intelligent musiker.. Kanske därför det kan vara svårt att kombinera. Fast visst finns det undantag som i allt. 😳

Edited by hegobald

Det brukade väl vara "musiken (eller spriten) räddade mig från sporten" men man segar ju ihop om man inte gör något annat än att sitta och spela in och repa. Man måste ju röra på fläsket.

Slipper ju all huvudvärk, sömnproblem och ont i axlar/nacke när man tränar. Iallafall jag.

Det är ju faktiskt så att man helst bör undvika att blanda sport och musik!

Se bara på Mats Willander, Pernilla Wiberg, Björn Borg, Carl Lewis med flera.

I och för sig så finns det alltid kryphål i reglementet.

Sångaren i vårt gamla rockband till exempel är ju faktiskt sportchef på lokalblaskan. Det kanske är så att man kan kombinera ett passivt sportintresse och musik men inte vara aktiv idrottsutövare och musiker 😳

Hmm... Har betsämt för mig att jag svarat på detta en gång??

Men inlägget är borta, eller så har jag skapat en intetsägande tråd någonstans, men den hittar jag inte heller så 😉

Sport är tråkigt.. Tycker jag.. Dock händer det att man kollar på det ändå, men då är det för den sociala biten i mitt fall =)

Men att röra på sig är ett måste för min del. Det blir periodvis för min del, brukar hålla på ett år ungefär, sen lägger jag ner det mer och mer för att annat lockar (som musik, vänner, party mm 😉 ). Men går jag ner mig fysiskt (vilket jag då brukar göra periodvis också 😉 ), så orkar jag ingenting, sover alldeles för mycket och mår allmänt dåligt. När man tränar (iaf för mig) släpper spänningar, man klar i huvét och mår allmänt bra 🙂 Och efter ett tag kommer orken och lusten tillbaka igen. Det brukar bli löpning och styrketräning, samt innebandy och rinkbandy med jobbet för min del.

Så självklart går musik att kombinera med idrott som jag ser det. För mig är det till och med ett måste för att må bra.

😉 Jag har liksom också för mig att jag frågat det här förut, men hittade inte tråden(neko kommer säkert snart och trollar fram den 😉 ) Det var nog mest för att "musik" pratade om ViaSat Sport 2 i den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15473 , som minnenas boulevard öppnade upp sig i mitt inre.

Sportintresserade gillade på sin höjd veckans hitlåtar + evetuellt någon slags arenarocktjafs, i min gammla grundskola.

Vi musiker läste dostojevski och lyssande på sådant som de "aldrig i sitt liv skulle kunna förstå" Föraktet var självlysande och ömsesidigt.

På senare dagar tycker jag det är kul både med fotboll och hockey. Fast jag tittar mest på.

edit: stavningen som vanligt

Edited by Egghuvud

En annan sak som slår mig är att jag träffat en del sportgalningar sopm tittar på all sport oberoende av vad det är. Vm i varpa tycks lika intressant som fotboll eller tvåmansbob. Svårt att begripa tycker jag. Inte gillar man all musik oavsett bara för att man gillar musik? 😉

Den här snubben tror nog att det går. Inte för att jag vet vem han är men... 😉

Rocksnubbe

Sen får man ju skilja på sport och motion där jag gillar att utöva den senare men kanske, kanske titta på fotbolls-VM. Jag håller dock käften om att kommentera spelet eftersom det blir som när sportande polare kommenterar ens musikutövande: "Ska ni inte låta nån storbystad tjej sjunga istället, höhö"

Jag väljer att inte kommentera mer för då blir man väl kallad elitist 😄

EDIT: Ingen förlorar i musik (melodifestival o liknande undantaget...)

Edited by Matthew L

Hej!

Min bror ser samtliga Formel 1-lopp och Golftävlingar och Tennismatcher som går på tv, plus alla Fotbollsmatcher. Egentligen allt annat också... Särskilt Fomel 1 och Golf:en kan ju vara särskilt lååååånga...

Sedan sportar han själv minst 10 timmar hårt fysiskt i veckan också.

Själv ser jag bara ca. 3 timmar sport per vecka kanske, men sportar 15 timmar per vecka om man inte räknar med alla dagliga milslånga promenader. Ska man det? Då blir det väl 25 timmar per vecka. Sedan äter jag helt exemplariskt också. Ändå är jag helt djävla ur form för det. Ärftligt antagligen!?

:rolleyes:

:musik

Generellt sett (om man nu ska generalisera igen) verkar det vara vitt skiljda människor som dras till musik/konst resp sport/idrott. Inte rakt av såklart, men generellt sett då alltså.

Det är lika ovanligt att se en fotbollspelare med rytm och taktkänsla som att se en musiker stå och trixa med en fotboll. Det finns undantag såklart, men generellt sett då alltså.

Ungefär som kvinnor vs. män - vi är från olika planeter och därför pratar vi inte ens samma språk. :rolleyes:

Lustigt.. Själv har jag en helt annan uppfattning. Många sportgrabbar brukar ju lyssna på Springsteen och Creedence, och dessutom kan dom alla låtarna på gitarr (som dom förövrigt gladeligen tar fram efter ett par öl).

Men jag kanske mest haft otur; hela min släkt är sportfanatiker och nästan allihopa sysslar även en hel del med musik. Kollar gärna på slutspelet när det är fotbolls-vm, all snooker jag hinner med och curling (blev helt frälst när det var OS sist). Annars håller jag mig borta från allt vad sport heter. Är annars ganska vass på namedropping i sportsammanhang (och det brukar man komma rätt långt med om man behöver upprätthålla nån social status).. Håkan Loob.. Slatan.. Pekka hette väl nån målvakt också? Ronaldo.. hmm. Sen är det nog stopp..nej! Maradona..

Jag har för mig att det på 70-talet anordnades en eller fllera fotbollsmatcher på Wembley mellan kända rockband. Pink Floyd var inblandade och tror jag Queen...Nån som kommer ihåg bättre?

Guest Lasse Mongo

Sport går bort.....

En bassist som jag spelade med valde att titta på VM-slutspel i hockey istället för att repa inför ett gig så han gick också bort (ur bandet) numer spelar han inte alls men tittar på sport, så, sport går bort helt enkelt...

Spriten räddade mig från sporten...

Botten upp!

Jag har för mig att det på 70-talet anordnades en eller fllera fotbollsmatcher på Wembley mellan kända rockband. Pink Floyd var inblandade och tror jag Queen...Nån som kommer ihåg bättre?

Kan inte relatera till ditt exempel, men gubbarna i IRON MAIDEN är ju hejare på fopåll.

Blaze Bailey lär ju ha blivit värvad till gänget för hans TVspels- och fopållskompetens.

tjing

Bengan

Edit: Vettigt skrivet i ämnet:

http://archive.corren.se/archive/2005/6/11...=1096984640-27&

Håll i Wonderboy, det är en länk till hans favvoblaska.

Edited by Vallhagen

tränar i stort sett 5 dagar i veckan, dubbla pass varje veckodag, dvs fyspass (gym, löp) och ett ispass (ishockey). Ni kanske tror att jag inte är riktigt frisk men jag mår fan utmärkt 🙂

Så det där med att kombinera idrott (sport med reservation) är jäkligt bra

mår kroppen bra, mår hjärnan bra.

Skärpning! Sluta genast upp med allt vad idrott heter!! Fattar ni inte att ni förstör för oss andra?

Vi kommer väl alla att gå i pension vid ungefär samma ålder, men ni sportfjantar kommer ju att leva mycket längre. Fatta vad det kostar samhället!!

Nej, var lite solidariska nu och gå hem och sätt er i TV-soffan. Pizza, pilsner och praliner ordineras...

/Dr Gote

sitta uppe på hummelstugan i åre o dricka en bira med mp3spelaren på högsta volym o sen bara glida ner för backen e bland de skönaste som finns.. så mycke lättare att hitta rytmen då... samma sak att stick bort till golfbanan och slå ett par bollar med mp3spelaren på...

sport handlar ofta om rytm, och jag tror musik hjälper en att hitta rytmen lättare.

I framtiden kommer t.ex Tiger Woods JR. att springa runt på golfbanan med hörlurarna på... mina 2 cent iaf.

tränar i stort sett 5 dagar i veckan, dubbla pass varje veckodag, dvs fyspass (gym, löp) och ett ispass (ishockey). Ni kanske tror att jag inte är riktigt frisk men jag mår fan utmärkt :rolleyes:

Så det där med att kombinera idrott (sport med reservation) är jäkligt bra

mår kroppen bra, mår hjärnan bra.

muohahahaha. Jag censurerar mig själv innan jag ens skriver vad jag genast tänkte!

Guest MarcusRombo

Nu ställde du samma fråga som jag ställt den senaste tiden.

Jag tränar fotboll 3 dagar i veckan + match varje Lördag.

Och ägnar inte alls så mycket tid åt musikskapande som jag brukade. Det har delvis att göra med att min dator fortfarande inte mår så bra. Min primära disk är nästan tom och väntar på att bli skickad till Western Digital. Men det är ju inte den enda orsaken.

Om man ska bortse från utövandet av någon sport, så går dom att kombinera alldeles utmärkt. Enligt mig. Men som sagt, utövandet och musik krockar en aning.

Sen har man ju skola på det också. Iofs har vi typ inget hem-arbete alls, men det känns fortfarande som att tiden "slösas" bort i skolan.

Men det handlar ju om kompromisser. Så att:

Ja, sport & musik går att kombinera.