Jump to content
Annons

Finalizer!

The Edge

Recommended Posts

Annons

Jag skulle nog införskaffat Wavelab. Grymt bra program att mastra i.

Har i och för sig inte testat TC mastringsmaskiner, men jag har svårt att tro att det skulle bli bättre med dom än Wavelab och några riktigt bra mastringpluggar.

EDIT: När jag mastrar själv så använder jag mig av Wavelab 5. Och i den så finns det en bra multibandskompressor som är helt ok, den använder jag tillsvidare tills jag har lite mer stålar så jag kan köpa en bättre.

Och Sonalksis SV-315 stereokompressor. Mycket bra!!

Och VoxengoElephant2, en härlig Limiter.

Och VoxengoWarmifier, för att få till mer analogt sound.

Redigerat av herwhisper
Dela på andra sajter

Håller med ovanst.

Pluggar/programvara för samma summa pengar ger större flexibilitet, och i slutändan mycket bättre resultat.

Finns ingen flerbandskompression i TC enheten om jag inte missminner mig.... (iofs var det en gammal sate jag använt tidigare)

Dela på andra sajter

Jodå, visst sitter det mulitibandskompressor i TC-burkarna.

Och de är en bra lösning ifall man ändå tänkt att skicka ut signalen/mixen i den analoga världen en gång extra. Annars är det lite onödigt, kan jag tycka.

Det finns ju en uppsjö olika mjukvarubaserade mastringsverktyg, bl a Ozone som du själv nämnde. Wavelab och Sound Forge/CD architect är bra program att jobba i. Men de flesta audio-/sequenserprogram funkar också till mastring.

Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte utala mig om TC finalizer men däremot kan jag tala om vad jag använder och är nöjd men.

Först och främst.. Wavelab är en fristående programvara som använder samma VST pluggar som t.ex Cubase. Har man väl installerat en plugg så dyker den allstå upp i samtliga program som kan hantera VST-pluggar.

De effekter som följer med Wavlab är inget att hetsa upp sig för.. Dom duger men det finns bättre. Just multibandkompressorn tycker jag om i vissa lägen men det är inget för finlir direkt.

För mastring använder jag uteslutande Wavelab 4 eller 5 eftersom programet är specialgjort för just mastering, kan bränna CD enl, redbook etc.. Jag älskar att lägga upp project som audiomontage och finlira med 😲

Mina favoritpluggar som jag använder mest när jag mastar är från Waves Diamond bundle Som limiter och sista steg i masteringen kör jag med Waves L3 Multimaximizer

Annars använder jag gärna C4 Multiband också.. Som ren EQ brukar jag använda Q10. Men även en del gratispluggar är finfina också.. T.ex Nyqvist EQ. nån av Digitalfisphens pluggar, voxengo etc.. Finns många bra saker gratis också 😉

Dela på andra sajter

Problemet är bara att jag kan nästan ingenting om mastring och jag har hittat en del presets i t.c. burken som verkar lätta och smidiga. Det enda jag vill åt när jag ska mastra är en högre volym med bibehåller ljudkvalitet från mixen. Eller kanske bättre om man lägger på någon stereo expander eller något. Hur är presetsen i pluggarna ni nämnde? Eller man kanske inte kan förlita sig på sånt överhuvudtaget?

Dela på andra sajter

I Waves L3 Multimaximizer så funkar det bra att använda presest. Dom är väldigt beskrivande om vad som görs med ljudet och gör jobbet bra. Du har ju Ozone och den är bra också fast det är ganska så mycket piller och finlir i den.. Men däremot så följer det med en alldeles ypperlig PDF som tar upp det metsa man behöver veta om Mastring.. Bra läsning och utbildning alltså.. Kan även hämtas gratis HÄR

Dela på andra sajter

Problemet är bara att jag kan nästan ingenting om mastring och jag har hittat en del presets i t.c. burken som verkar lätta och smidiga. Det enda jag vill åt när jag ska mastra är en högre volym med bibehåller ljudkvalitet från mixen. Eller kanske bättre om man lägger på någon stereo expander eller något. Hur är presetsen i pluggarna ni nämnde? Eller man kanske inte kan förlita sig på sånt överhuvudtaget?

jag har en plug som heter me-lodness maximiser som nästan har blicit standard på alla mina slut mixar..och jag är heller ingen höjdare på att mixa..allt jag gör i den pluggen ar att aktivera alternativet boost..sedan låter allt mycket högre & låga ljud blir mer framträdande utan att ta plats från annat..

en bättre ljudbild på ett click enligt mig...den kan vara värd att testa..

innan jag hade den använde jag peakmaster i wavelab..fast den funkar väll mer som en förenklad kompressor antar jag

på senare tid har jag fått in hänget litegranna på ozone & jag tycker att det är ett ypperligt verktyg!!...

sedan har jag en finalizer som heter yamaha final master..som ibland gör underverk & ibland inte..den ändrar ljudbilden väldigt drastiskt!!

lycka till 😱

Dela på andra sajter

Jodå, visst sitter det mulitibandskompressor i TC-burkarna.

Och de är en bra lösning ifall man ändå tänkt att skicka ut signalen/mixen i den analoga världen en gång extra. Annars är det lite onödigt, kan jag tycka.

Det finns ju en uppsjö olika mjukvarubaserade mastringsverktyg, bl a Ozone som du själv nämnde. Wavelab och Sound Forge/CD architect är bra program att jobba i. Men de flesta audio-/sequenserprogram funkar också till mastring.

I stand corrected.

....måste lära mig hålla käften när jag inte är helt 100. 😉

(skulle dock INTE vilja ratta den multibandskompressorn om man jämför interface mellan en plugg i datorn och hårdvaran).

Redigerat av brojd
Dela på andra sajter

Skaffa ett dyrare paket med pluggar som funkar för mastringen.

Ett DSP-kort eller Waves pluginpaket eller liknande.

Kommer ge bättre resultat än både Ozone och TC Finalizer.

Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad för sorts stil det är du håller dig till! MEN!

Att skita i Ozone om du håller på med elektronisk dans musik är lite dumt, då den inbyggda excitern fungerar ypperligt för att tjocka till dina beats!

Sen är det inget fel på brickwall limitern heller för den delen! Men resten är väl kanske inte mycket att hurra över!

Mecka med måtta som DR. Alban säger!

Redigerat av expanded
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren!!!

Waves diamond bundle är ju svindyr :rolleyes: men i så fall är det L3 Multimaximizer jag ska jobba med?? Det är ju framförallt volymen jag vill ha upp. Annars börjar jag få ordning på det jag har, men det kan bli ännu bättre..

men tack som sagt

Dela på andra sajter

Jag kör med t-racks mastering suite och tycker att det låter fint! Dock är jag lite paranoid i den meningen att jag knappt vågar röra mixen. Jag rattar lite, men inbillar mig sedan att det kanske är fel.

Vad skulle ni säga om jag bad någon av er mastra min demo? Det skulle verkligen vara skitkul å höra vad ni kan göra med den.

Dela på andra sajter

Jag kör med t-racks mastering suite och tycker att det låter fint! Dock är jag lite paranoid i den meningen att jag knappt vågar röra mixen. Jag rattar lite, men inbillar mig sedan att det kanske är fel.

Vad skulle ni säga om jag bad någon av er mastra min demo? Det skulle verkligen vara skitkul å höra vad ni kan göra med den.

Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle gärna mastra din demo om du vill!

Dela på andra sajter

Det verkar ju vara volymmaxningen du vill åt. Testa någon av Ddummers pluggar (antingen i wavelab eller på masterbussen i cubase).

Jag rekommenderar TLs Pocket Limiter eftersom den är extremt lättskruvad ock låter attans bra. Den är gratis, ladda hem här!

Och som sagt, extremt enkel att använda. Höj gain tills du hör att det distar, sen backar du en bit. Lyssna igenom låten. Distar det? Om inte så har du maxat till max.

Redigerat av Fredrikgroth
Dela på andra sajter

I stand corrected.

....måste lära mig hålla käften när jag inte är helt 100. 😠

[o/t]

Eller så förblir du den sanna hårdrockaren som alltid talar med stark o ljudlig stämma i alla sammanhang - det inger respekt 😱

[end o/t]

Dela på andra sajter

Det verkar ju vara volymmaxningen du vill åt. Testa någon av Ddummers pluggar (antingen i wavelab eller på masterbussen i cubase).

Jag rekommenderar TLs Pocket Limiter eftersom den är extremt lättskruvad ock låter attans bra. Den är gratis, ladda hem här!

Och som sagt, extremt enkel att använda. Höj gain tills du hör att det distar, sen backar du en bit. Lyssna igenom låten. Distar det? Om inte så har du maxat till max.

Den limtern var ju kalasbra - iaf för att vara gratis! 😱

Dela på andra sajter

Den limtern var ju kalasbra - iaf för att vara gratis! 🥰

Den låter i mina öron bättre än L2. Waves är skitbra om man vill volymmaxat på kort tid, men har man oron, tålamod och ambitioner så finns det mer att hämta i voxengos elephant eller elemental audios finalis.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.