Jump to content
Annons

Hur fungerar det?


berch

Recommended Posts

Lyckades äntligen få mixern att spela med ljudkortet och har spelat in trummor mha två kondensatormickar som överhäng och två sm57:or på virvel respektive kagge. Mickarna går via mixerns "master out" till mik-ingårgarna på ett ESI Wavelab 192M och in i sequncerprogrammet på 4 olika audiospår.

Vad jag kan se får jag exakt samma signal till alla 4a audiospår. Enda nyttan med mixern verkar ju då vara att jag kan använda mig av 4 mickar istället för bara 2.

Gör jag fel eller blir det så här när man använder mixer vid inspelning? Inte så stor nytta av den då... Ljudkortet har 4 in men vad hjälper det då enbart 2 är mic in och vill jag använda 4 verkar det bli line in = för svag signal = hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du har 4 ingångar på ljudkortet men bara 2 utgångar (L och R) på mixern så när du kör alla micar genom mixern så hamnar de på mixerns utgångar (det är det som den användes till, att mixa ihop flera signaler till en eller 2) det du kan göra är att ställa kanalerna på mixern så du får hälften på L och resten på R så har du iallafall 2 kanaler att mixa i datorn.

överhängsmicarna kan du ju annars köra genom mixern och virvel och kagge på varsin kanal direkt in i ljudkortet.

du kanske behöver nån preamp för att få upp signalen men jag såg att ljudkortet har 2 in med fantommatning och micpreamp så så då borde du kunna spela in 2 kanaler derekt in i ljudkortet och 2 el. fler "mixade" via mixern.

kolla också i inspelningsprogramet vad du valt för "in" på respektive kanal så att du inte bara spelar in från en ingång.

hopps detta var till någon hjälp. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, var som jag misstänkte. Inga problem att köra signalen in genom in 1 och 2 som är mic-ingångarna på ljudkortet. Sätter jag en dynamisk mic direkt in på ingång 3 eller 4 i ljudkortet så får jag ingen signal alls till Sonar. Spelar ingen roll om det är en dynomisk eller kondensatormikrofon. De kondensatormikrofoner jag använder har inbyggd "FET preamplifier". Inte världens bästa mickar men bra nog för ändamålet.

Verkar som om jag behöver en preamp på kanal 3 & 4. Får väl kolla upp vad et kan kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om jag behöver en preamp på kanal 3 & 4. Får väl kolla upp vad et kan kosta.

Ja, eller gör som sixties sa: Använd preamparna i din mixer.

Två mickar direkt till ljudkortets preampar, två mickar genom mixern och vidare till ingång 3/4 på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska försöka, men är precis just det som jag inte lyckats med. Har väl gjort nånting fel, trägen vinner 😎 .

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du ska hålla koll på är signalflödet. Dvs hur signalerna går. Dina viktigaste redskap här är din externa mixer, ljudkortets mjukvarumixer (de flesta ljudkort har någon form av medföljande mixerprogram) och slutligen inspelningsprogramets inställningar för inkommande ljud.

På din externa mixer (som du ansluter två mikrofoner till) ska du panorera den ena micken helt vänster och den andra helt höger. På så sätt kan du skicka vidare två separata signaler till ljudkortets ingångar, via mixerns main/master-utgång.

Kolla också ljudkortets mjukvarumixer så att ingen av dom inkommande signalerna (1-4) blandas med varandra. De ska vara separerade för att kunna spelas in på separata/individuella spår. Hur det går till är olika beroende på programvara. Förhoippningsvis har du en manual liggandes som går att få hjälp från.

Slutligen inspelningsprogmmet. Se till att alla fyra ingångar är tillgängliga i programmet. Skapa fyra nya monospår (eller två nya stereospår). Se till att varje ingång på ljudkortet är adresserad till något av spåren.

Hoppas det hjälper dig en bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Testade att koppla en mic (Green Bullet - skulle spela in munspel) till min mixer Spirit Notepad och sedan in i kanal 3/4 som är en line in kanal. Fick det att fungera efter att ha dragit på nästan max ut på både mic och mixerbord. Så nu vet jag forsättningsvis hur jag ska göra!

Tusen tack för hjälpen, mycket uppskattat! 😛

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Man behöver dra på en del gain (pre-amp level) för att få resultat. Men det är väl detsamma med mickingångarna på ljudkortet?

För att få en sjysst signal från mixer till ljudkort, gör så här:

Ställ kanalens 'volume' på 0 (klockan 2 ungefär), ställ 'volume' till ∞ på de kanaler du för tillfället inte använder.

På mixerbordets utgångssektion, sätt 'master mix volume' till 0 (fullt medurs). Se till att 'fx ret volume' är avstängd (dvs står på ∞) och att knappen ovanför 'monitor amp/h.phones volume' är upptryckt.

Ska du använda en kondensatormikrofon behöver du trycka ned knappen 'mic power' också.

Notepad saknar vettig nivåmätare så du får kolla på ingångsmätaren i inspelningsprogrammet när du ska justera nivå. Använd kanalens 'pre-amp level' för att sätta nivåerna.

Och kom ihåg att panorera kanalerna på mixerbordet fullt vänster/höger ifall du vill spela in två kanaler samtidigt på separata spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...