Jump to content
Annons

Omslag till CD


hammagrella

Recommended Posts

NÄn som har tips pÄ freeware/shareware som fixar omslag (typ ett enkelt vikbart blad bara) till vanliga jewelcase CDs? Har sjÀlv NERO som brÀnnarprogram och dÀr hÀnger det med ett omslagsprogram som jag aldrig har blivit polare med nÀr det gÀller utskrifter.

Egentligen skulle jag kunna anvÀnda Word eller nÄt simpelt bara jag hade en mall med mÄtten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Kladdkritor var ett bra tips. Annars har jag hittills kört med smörpapper som jag pressat mot skĂ€rmen och kalkerat med. Innan dess körde jag konstant med systemkassar som luftiga omslag...ja, du kanske har rĂ€tt, varför trĂ„ka till sig med riktiga konvolut....... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
Men kan du inte bara vara lite kreativ och mÀta och ha dig och göra en egen mall i t ex photoshop?

Freeware och gratisprogram var det ja.. hĂ€hĂ€hĂ€ 😳 -- Har du office paketet sĂ„ har jag för mig att det fanns nĂ„t bra program dĂ€r "Publisher?". Eller nĂ„t liknande, dĂ€r man kunde stĂ€lla upp cm mĂ„tt och strĂ€cka ut bilder för att passa in dem. Har inte anvĂ€nt Office paketet pĂ„ en herrans massa Ă„r, sĂ„ jag vet inte om det finns kvar.

/Majken "Wordpad mÀnniska"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ärligt talat...

Hur slö fĂ„r man va  🙂

Det Ă€r ju det som Ă€r sĂ„ skönt - man fĂ„r vara precis hur slö man vill! Det finns tackolov ingen lag mot det....Ă€n! 😆😆😆

Tack för alla tips gott folk, fÄr se om det blir kladdkritor eller Office el Label xpress....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

phod (oregistrerad)

Omslaget pĂ„ Pages första singel "Dansande Man" fĂ€rglades med kritor individuellt. Pressningen lĂ„g pĂ„ runt 300ex har jag för mig och idag Ă€r de samlarobjekt utan dess like. Kritor regerar! Page ocksĂ„ för övrigt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 11 mĂ„nader senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Problem blir det oavsett om det Àr freeware, shareware, word, ur Officepaketet eller CD label Pro frÄn Scan Mos som jag sjÀlv köpt och anvÀnt, OM... man vill skriva pÄ alla sidor, skriva ut flera blad och sedan klamra ihop dessa till ett riktigt hÀfte.

1) Om man gjort en lĂ€mplig rektangel i Photoshop eller i Officepaketet t.ex., sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ den EXAKT pĂ„ samma stĂ€lle vid utskrift pĂ„ baksidorna s.a.s. Ă€ndĂ„. Om man nu inte har en skrivare som klarar dubbelsidig utskrift direkt. 😆

2) Det finns inga lĂ€mpliga papper för blĂ€ckstrĂ„leskrivare, Ă„tminstone inte frĂ„n de kĂ€nda företagen, som KLARAR dubbelsidig utskrift, alltsĂ„ Ă€r bestrukna pĂ„ BÄGGE sidor! AlltsĂ„ fĂ„r man nöja sig med text och snygga bilder pĂ„ varannan sida. 😕 Hellöjligt!

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr vÀl inte jobbigare Àn att skriva i mÄtten nÀr du öppnar ett nytt dokument i Photoshop om du nu har det.

Ska det vara utskrift pÄ baksidan behöver man ju inte krÄngla mer Àn att limma pÄ det.

Ska du göra fler ex Àn du orkar limma Àr det bara att skicka till tryck.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Sluta driv med oss..... 😕

VadĂ„ dĂ„? 😆

Edit: Har du sÄ stora ambitioner för ditt hÀfte fÄr du vÀl lÀmna till tryck.

Hur stor har felmarginalen blivit för dig nÀr du testat skriva ut pÄ baksidorna?

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Varje felmarginal Àr för stor. NÀ, men allvarligt, det funka inte alls dÄ...

...men idag fick jag fatt pĂ„ ett papper som Ă€r dubbelsidigt, för ink jet. Nu skall jag bara köpa skrivaren. 😉

Det Ă€r lite mĂ€rkligt att vissa skrivare anger att de klarar 9000 dpi drygt (tĂ€nker pĂ„ Canon Pixma 5000 t.ex., nĂ€r det inte finns nĂ„gra papper för den upplösningen! 😉

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen annan har nÀmt det, sÄ dÄ gör jag det... Gimp!

Inte vÀrdens enklaste program, men vÀldigt kompetent och gratis. MÄnga jÀmför det med Photoshop. http://www.gimp.org/

Men om du redan har bilden klar och bara vill ha hjÀlp med att placera ut bilden och skriva ut fÀrdiga mallar, sÄ finns det inbyggda funktioner i nÀstan alla CD brÀnnar program, tex Nero.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2) Det finns inga lĂ€mpliga papper för blĂ€ckstrĂ„leskrivare, Ă„tminstone inte frĂ„n de kĂ€nda företagen, som KLARAR dubbelsidig utskrift, alltsĂ„ Ă€r bestrukna pĂ„ BÄGGE sidor! AlltsĂ„ fĂ„r man nöja sig med text och snygga bilder pĂ„ varannan sida.  😉 Hellöjligt!

Kan rekommendera HP Brochure & Flyer(Glossy) papper. Ganska tunt, blankt, blÀckstrÄlepapper som gÄr att printa pÄ bÄda sidor. Passar perfekt till cd-inlagor. Inte sÄ dyrt heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Signe: Vad sÀger du????????????? Har HP ett papper nu? Det hittar jag ingenstans! Har det utgÄtt eller Àr det "för nytt" för att finnas?

Idag köpte jag alltsĂ„ ett papper för dubbelsidig blĂ€ckstrĂ„leutskrift! Det var tunt som katten, men vĂ€gde faktiskt 120 gram Ă€ndĂ„. Hoppas det ger bra utskrifter, för det var dyrt som attan! Över 5 spĂ€nn bladet. TyvĂ€rr Ă€r det nog pĂ„ utgĂ„ende dessutom. Det var pĂ„ Svenskt Pappers specialbutik f.ö.

Men... var köper jag det dÀr HP-papperet? Det lÄter ju suverÀnt! Hoppas nu fler efterfrÄgar och nappar pÄ sÄna hÀr grejer hÀr pÄ forumet nu ocksÄ, sÄ att dessa typer av papper inte försvinner helt pÄ marknaden. NÀr jag frÄgade en erfaren sÀljare pÄ bokhandeln Wettergrens som har kontotsvaror i mÀngd en dag, sÄ sa han att han aldrig fÄtt frÄgan om dubbelsidigt blÀckstrÄlepapper förut!

AlltsÄ: VAR finns HP-pappret?

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Dags för lite summering av vad snabbsökningen pÄ bl.a. Google lett till:

Följande dubbelsidiga papper har jag funnit hittills:

1) Hp Brochure & Flyer, 160 gram, A4, halvblankt. Passar HP:s skrivare, men sÀkert andra ocksÄ. Pris 50 ark 130 - 175 kr, beroende pÄ var man handlar.

Styckpris: ca. 2.5 kr.

2) Svenskt papper, 120 gram, A4, halvblankt. Passar Apple, Canon, Epson, HP, Lexmark m.fl. Vattenfast. Klarar upp till 1440 dpi. Pris 100 ark 259 kr. Styckpris:

ca. 5,20 kr. Inköpt idag. Testas inom kort hoppas jag, med lÀmplig skrivare.

3) Canon Double Sided Glossy, 270 gram. Tjockt glansigt.

4) Dataline. 275 gram. Ännu fetare, nĂ€stan lika glansigt.

Återigen har Internet och kontakter gett mig mer Ă€n försĂ€ljare i butiker.

Tycker de tvÄ första alternativen Àr vettigast om man vill vika dem och kanske hÀfta ihop flera blad.

Skulle egentligen ha sovit för tre timmar sen, men de unga grannarna runt 20 Ă„r har födelsedagsfest (?) och spelar Elvis & J Cash pĂ„ högsta volym. Jag kontrar med rockigare och hĂ„rdare Randy Bachman, cd:n "Merge". 😄

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Styckpriset för "Svenskt papper" var korrekt!! Det skall dock stÄ 50 ark.

Kom pÄ en ytterligare frÄga: NÀr det tillverkas skrivare som klarar över 9000 dpi, som t.ex. Canon PiXMA 5000, varför görs det dÄ inga PAPPER med de specifikationerna??

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

SlĂ€ng in ett foto eller en teckning i scannern och vĂ„ldta det i photoshop eller liknande. LĂ„t inte kreaviteten ta slut ioch med CD:n. SĂ€tt barn och blomma till att klippa och klistra och vika. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

Jag ber sÄ hemskt mycket om ursÀkt för att jag Äterupplivar en död gammal trÄd, men det var bara det att jag Àr ute efter papper till skivomslag och tyckte det var onödigt att starta en ny trÄd i onödan. Hur som helst:

1) Hp Brochure & Flyer, 160 gram, A4, halvblankt. Passar HP:s skrivare, men sÀkert andra ocksÄ. Pris 50 ark 130 - 175 kr, beroende pÄ var man handlar.

Styckpris: ca. 2.5 kr.

Var kan man fĂ„ tag pĂ„ sĂ„nt papper, nĂ„n som vet? (musik?) Har letat och letat med hittar det inte... 😏 Det dĂ€r Ă€r alltsĂ„ typ lika tunt som sĂ„nt papper som Ă€r i riktiga skivtexthĂ€ften?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...