Jump to content
Annons

Dela upp demoinspelningar i flera kategorier


The Mr

Recommended Posts

Jag tycker att Studioforum är en jäkligt bra sida på många sätt. Bland det bästa med den här siten är att man får höra en massa ny musik av blandad kvalifax. Därför tycker jag att Oldsberg och/eller Mats borde dela upp forumet för demoinspelningar i olika genres.

Dela upp den i olika huvudkategorier som Pop, rock, hårdrock, jazz, blues techno/elektroniskt m.m. Då kan man söka efter och lyssna på den musik som man själv tycker är bäst.

Vad tycker ni? Visst skulle det vara en kul idé?

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle kanske bli svårt med tanke på att alla desse genre är så lika. såsom rock och pop. Alla vill väl dessutom ha något "speciellt" mellan alla dessa "arkiv".

MEN jag tycker det låter som en bra idee då det är hemskt mycket som händer på demoinspelningarna. Frågan är bara hur man skulle bära sig åt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kanske bli svårt med tanke på att alla desse genre är så lika. såsom rock och pop. Alla vill väl dessutom ha något "speciellt" mellan alla dessa "arkiv".

MEN jag tycker det låter som en bra idee då det är hemskt mycket som händer på demoinspelningarna. Frågan är bara hur man skulle bära sig åt...

Just därför tror jag mer på min grovsortering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kanske bli svårt med tanke på att alla desse genre är så lika. såsom rock och pop. Alla vill väl dessutom ha något "speciellt" mellan alla dessa "arkiv".

MEN jag tycker det låter som en bra idee då det är hemskt mycket som händer på demoinspelningarna. Frågan är bara hur man skulle bära sig åt...

Just därför tror jag mer på min grovsortering.

tycker jag låter som en bra idee faktiskt!

kan kanske bli lite svårt när någon spelar softjazz och samma artist lägger till et elgitarrsolo..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man ju alltid dela upp dem i bra och dåliga låtar 😑

Finns ju både för och nackdelar med kategoriseringen. Den stora nackdelen som jag ser det är att jag nog kommer lyssna på färre låtar i genrer som jag annars inte lyssnar på så mycket. Men å andra sidan försvinner en del låtar ner rackarns fort som det är nu. Så även om jag är emot det av princip så är det nog en vettig idé.

En "klubb för inbördes beundran"-avdelning kanske är på sin plats med? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har varit på tapeten innan. Jag skulle inte ens veta i vilken genre jag skulle posta vissa av mina låtar, så jag är emot genre-indelning. Jag tror inte heller vi någonsin skulle kunna spika listan över genres, utan den skulle drabbas av konstanta justeringar och optimeringar.

Däremot säger forumreglerna att man ska ange låtens genre som ämnesbeskrivning. Om alla följer den regeln fyller det väl ditt syfte, dvs att lätt kunna hitta/skippa de låtar som inte är i den genre man gillar?

Öht tycker jag genre-indelning är kreativitetshämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är ju inte att Oldsberg ska dela in låtarna i kategorier. Tanken är att man själv väljer i vilken kategori man vill posta sin musik. Det kan ju finnas en "Övrigt" för de som inte vet var de vill hamna!

The Mr... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju även finnas en sida för "de senaste demopostningarna" för alla kategorier. Så missar man inga låtar om man nu vill höra alla. Det kanske blir lite för mycket nu, men jag tycker att idén är värd att utvärderas iaf. Det är kul med utveckling, var inte så konservativa!

The Mr... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan har avhandlats i två tidigare trådar på lite olika sätt: Tråd 1 och Tråd 2. Detta kanske är lite mer specifierat än vad det tidigare berörts i dessa trådar, men jag upplever att svaret fortfarande går att utläsa där. Jag upplever det precis som Hacke skriver. En genreindelning är lite onödig eftersom vi faktiskt skriver i inläggen vad det är för genre. Detta samt att en genreindelning kan försvåra för en del medlemmar då de inte vet vilken genre de sysslar med. Visst en grov indelning kanske är att föredra. Rock, pop, elektronika, klassiskt, funk. Men rock... det är rätt brett... borde delas in i metal och "vanlig" rock? Och elektronika, det är brett som fasen. Ambient, Dansmusik, Elektropop... men nu kom ju pop med på två ställen... hur gör vi nu...? osv osv osv. Det är faktiskt enklare om vi försöker hålla nere antalet underforum och låter medlemmarna själva avgöra vilken genre de vill kalla sina verk för.

Tillägg: Han heter Olsberg, inte Oldsberg

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul med utveckling, var inte så konservativa!

Klart. Men bara för att andra inte tycker som en själv innebär det inte nödvändigtvis att de har fel eller är konservativa.

Dessutom innebär inte alla förändringar förbättringar. Först när förstnämnda blir sistnämda innebär det utveckling. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul med utveckling, var inte så konservativa!

Klart. Men bara för att andra inte tycker som en själv innebär det inte nödvändigtvis att de har fel eller är konservativa.

Dessutom innebär inte alla förändringar förbättringar. Först när förstnämnda blir sistnämda innebär det utveckling. 😛

Jo, alla som inte tycker som jag är konservativa 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jättelätt ju en avdelning för Piano/gitarr-baserad musik (dvs musik med mestadels "riktiga" instrument) och en för synth/beat-baserad musik. Sen kan man ha en sista avdelning som heter övrigt.

Detta skulle med största sannolikhet inte vålla några större svårigheter hos oss användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Han heter Olsberg, inte Oldsberg

My name is Bond, James Bond 😱

Sorry kunde inte hålla mig..

Om man nu ska göra en sån här indelning. Kan man inte lika gärna skriva i topicen, eller den lilla rutan under va det är förslags musik.

Tex " Nord - Again"

" Electronisk - Trance "

" Hackeman - Mina flickor"

" Aukustisk - Pop"

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska göra en sån här indelning. Kan man inte lika gärna skriva i topicen, eller den lilla rutan under va det är förslags musik.

Host. Det är ju det både Neko och jag skrivit ovan; reglerna för demopostningar säger just detta:

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Han heter Olsberg, inte Oldsberg

My name is Bond, James Bond 😱

Sorry kunde inte hålla mig..

Om man nu ska göra en sån här indelning. Kan man inte lika gärna skriva i topicen, eller den lilla rutan under va det är förslags musik.

Tex " Nord - Again"

" Electronisk - Trance "

" Hackeman - Mina flickor"

" Aukustisk - Pop"

?

Poängen är ju att det är så stor ruljans att om ingen svarar första dygnet så ligger ens låt ganska långt ner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte någon inställning för att sortera olika underkategorier olika? En lösning kunde ju isåfall vara att Demoinspelningar sorteras efter "startdatum för ämne" som default.

Ja det löser ju inte The Mr's problem att hitta låtar i en viss genre. Men det skulle ju lösa problemet med att nya låtar "faller bort" för snabbt iaf.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Host. Det är ju det både Neko och jag skrivit ovan; reglerna för demopostningar säger just detta:

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.

Ohh 😳

Sorry Hackeman, var ett tag sen jag läste reglerna för att posta en demo låt.

Men om det nu är så man ska göra, varför är det ingen som gör det då?

Borde väl inte vara så svårt egentligen.

Men någon uppdelning, hmm. Det är väl både för och nackdelar med det.

Men jag tycker att oavsett om man lyssnar på Elektronsik musik som Trance, så ska man även kunna kommentera på en demo låt inom en annan kategori som Rock tex. Man hör ju vad som låter bra och inte bra, och självklart vice versa.

Kommentarer som "Det låter säkert jätte bra, jag vet inte, inte min musikstil" är väl lite lågt kanske.

Om man är musiker, så ska man kunna kommentera på massa olika musik stilar.

Det är vad jag tycker iallafall.

Jag blir skitglad, om en tuff Hårdrocks snubbe kommenterar min mjuka trance låt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Host. Det är ju det både Neko och jag skrivit ovan; reglerna för demopostningar säger just detta:

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.

Ohh :rolleyes:

Sorry Hackeman, var ett tag sen jag läste reglerna för att posta en demo låt.

Men om det nu är så man ska göra, varför är det ingen som gör det då?

Det kanske var ett tag sedan de oxå läste reglerna för att posta en demolåt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst reglerna. Jag skriver genre i ämnesraden.. :rolleyes:

Personligen kollar jag inte in de låtar där det står "fisk i balja musik." eller "vad tycker ni om den här" i undertexten eller vad det nu kallas. För jag orkar inte engagera mig i något som inte känns seriöst eller som jag helt enkelt inte vet vad det är.. Iofs har jag 56 k så jag har väl större behov än många andra att sovra lite i materialet jag tankar hem.. Men ändå..

Jag skriver "house", "techno" helt enkelt därför att jag vill att andra ska kunna se vad det är jag lagt upp. Vill nån lyssna på lite techno så kan de ju klicka på länken och kolla in det hela.. Busenkelt, dessutom är det övervägande rock, pop m m, alltså sticker den typen av dansmusik ut lite.. Och kan på så sätt locka fler lyssnare.. 😄 Jag vet ju vad jag själv kikar efter då jag kollar i demopostningarna(genomtänkt värre.. 😄)

Men jag skulle kunna tänka mig en indelning i ett par grenar eller så.. Det skulle väl framförallt gynna oss som postar (nu postar jag ju nästan aldrig iofs..) elektronisk musik, för som sagt, det postas övervägande, "gitarr och sång" och liknande.. Jag är trött på å behöva gräva mig fram genom sidorna efter lite sjyssta elektroniska toner!

Men visst, många gånger vet jag inte vad det jag gör kallas.. Men då chansar jag, och de bägge gånger jag postat något har det gått förhållandevis bra.. Så det kanske hade varit på plats med "vad är det här egentligen - bestäm min genre" gren oxå.. :rolleyes:

Men kreativitetsdödande med indelning? Enda risken är väl att hårdrockarna inte lyssnar på electron och vice versa. Vilket kan vara en förlust iofs.. 🙁

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Host. Det är ju det både Neko och jag skrivit ovan; reglerna för demopostningar säger just detta:

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.

Ohh :rolleyes:

Sorry Hackeman, var ett tag sen jag läste reglerna för att posta en demo låt.

Men om det nu är så man ska göra, varför är det ingen som gör det då?

Det kanske var ett tag sedan de oxå läste reglerna för att posta en demolåt... 😄

Jo iof.

Hackeman du är så klok 😉

bli min mentor?!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dess indelningar!! Musiker vill ju inte hamna i ett fack när dom intervjuas

eftersom vi alla ska bli stjärnor en dag 🙁

De är lika bra vi övar att låta medlemar innom alla genre och ge kommentar utifrån sina referencer och kunskaper.. annars blir det till slut om jag överdriver det hela, att bara hårdrockare pratar med varandra osv osv..

allt är ju musik de vi skapar och gallringen görs redan när man klickar in på länken,

och om man vill ge en kommentar eller inte. 😄

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever det precis som Hacke skriver. En genreindelning är lite onödig eftersom vi faktiskt skriver i inläggen vad det är för genre. Detta samt att en genreindelning kan försvåra för en del medlemmar då de inte vet vilken genre de sysslar med. Visst en grov indelning kanske är att föredra. Rock, pop, elektronika, klassiskt, funk. Men rock... det är rätt brett... borde delas in i metal och "vanlig" rock? Och elektronika, det är brett som fasen. Ambient, Dansmusik, Elektropop... men nu kom ju pop med på  två ställen... hur gör vi nu...? osv osv osv. Det är faktiskt enklare om vi försöker hålla nere antalet underforum och låter medlemmarna själva avgöra vilken genre de vill kalla sina verk för.

Tillägg: Han heter Olsberg, inte Oldsberg

antalet postningar är ju så många att det är lätt att försvinna i mängden. men om man som användare även väljer att se forumet som ett ställe att ta hem och utforska ny musik på, så vorde det bra med en tydligare kategorisering.

det hade gjort det enklare att hitta små pärlor i ens egna musiksmak, utan att behöva leta bland sådant som inte intresserar.(det finns en ruskig massa musik postad sedan starten)

neko, den praktiska lösningen hade ju varit att låta folk associera sina demoposter med en eller flera olika kategorier, som sedan kunde användas för att filtrera/lista demolåtar.

exempelvis skulle kanske addic senaste metal-solo återfinnas i både "metal" och "gitarrbaserat"(beroende på hur han katigoriserat), emedan någon annan kanske skulle finnas i "ballad" och "pop".

ja, jag spånar bara, över hur det skulle kunna lösas tekniskt på ett bra sätt. därmed inte sagt att det är så forumet ska fungera. det är en annan fråga.

ålsberg har kanske en annan uppfattning.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll som det är tycker jag. Brukar inte kolla vilken genre det är utan lyssnar bara och tycker oftast det är kul och givande med något jag inte håller på med eller "gillar". Gäller dock ej hårdrock ! lyssnar på hårdrock på prov en gång om året, som när jag läser "Hänt i veckan" hos frisören, bara för att få bekräftat vilken smörja det är ... 😮 PS Höll av misstag på att ladda ner en hårdrocks låt idag, men det var nåt fel på länken puhh 😎 ...DS

Edit:

Därför har jag en genial idé: dela upp i två kategorier: hårdrock och ej hårdrock eller förbjud förresten hårdrock på forumet 🙂 , eller är jag dum nu? Jo, kanske det. Behåll det som det är...

Rockypop

Redigerat av Rockypop
Link to comment
Dela på andra sajter

Host. Det är ju det både Neko och jag skrivit ovan; reglerna för demopostningar säger just detta:

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.

Ohh 😮

Sorry Hackeman, var ett tag sen jag läste reglerna för att posta en demo låt.

Men om det nu är så man ska göra, varför är det ingen som gör det då?

Det kanske var ett tag sedan de oxå läste reglerna för att posta en demolåt... 😎

Det kanske vore bra om moderatorerna gjorde ett superryck i nån vecka och gick in och korrigerade (eller låste) alla demopostningar som inte uppfyller reglerna...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéer är alltid bra, och jag gissar att splittringen i hur och om idén ska genomföras är ganska stor. Såvitt jag känner till, finns heller inga forum som i sitt standardutförande har möjligheten att lägga till flaggor som exempelvis grenre. Om någon är duktig på att hacka Invision, hojta till. Då tittar vi på det, men jag har tyvärr inte tiden. Vad som ligger närmast för forumets del är ny server och forumuppdatering (som kommer att ta en del tid, men är påbörjat).

Vad man kan göra efter forumuppdateringen är att skapa underkategorier till Demoinspelningar, men det gör också att översikten av samtliga demoinspelningar försvinner. Fortsätt gärna tycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så borde det väl inte vara så svårt att byta ut de där fula grå smileygubbarna man har när man startar trådar mot en liten ikon som visar en synt, en gitarr eller annat? Det har ju i alla fall gått att ändra på de andra smajlarna. eller?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en konstruktiv idé! Nackdelen är att dessa kommer hamna på alla inlägg i hela sajten och inte bara under Demoinspelningar. Och de kommer inte gå att sortera på. Får i princip samma funktion som ämnesbeskrivningen (dvs att man skriver inom vilken genre låten ligger), men kanske har fördelen av att vara mer tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...