Jump to content
Annons

Mikrofonen låter totalt annorlunda


Poppie

Recommended Posts

Annons

1. När du sjunger i rummet, låter det annorlunda i dina öron än det gör i kompisens öron som står intill dig. 🙁

2. Ljud genom mikrofon uppfattas inte på samma sätt som ljud till öronen.

3. Bra mikrofoner ger bra sångljud. Dåliga mikrofoner ger dåligt sångljud.

4. Att "lägga på nåt" löser inga problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även kompisar tycker att det låter annorlunda när det spelas in. Det låter som om det sjungs till någonting annat. Micken är en ADK A51e. Visserligen inte världens bästa mick precis, men duglig antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inget proffs inom det här med mickar men...

En mickrofon tar upp mer än vad örat tar upp. Rumsakustiken kan ställa till det, karaktären i mickrofonen kan "ställa till det" och mickpreampen kan färga ljudet en del oxå. ADK A-51 är inte den bästa mickrofonen att spela in ett naturligt ljud med enligt mitt tycke iallafall.... det är fler faktorer som spelar in än man egentligen kan tro.

...tror jag. 😛🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så, att alla micar färgar ljudet på sitt speciella sätt. Om man gillar det eller inte, är en fråga om tycke och smak. Om du inte gillar det du får inspelat när du använder din nuvarande mic, så är det kanske så, att det är fel mic för dig...?

Om du orkar, så kan du jämföra A51 med diverse andra modeller på min testsite - och höra vilken skillnad det är i färgningen av ljudet.

8x8 m är rätt stort att sjunga i - åtminstone om det inte är hyfsat akustikbehandlat... Du kanske kunde prova i ett lite mindre rum och se om det låter bättre där? Det är lätt att ljudet blir lite grötigt och osammanhängande i ett stort rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som en del andra på forumet tidigare påpekat så kan det vara många faktorer som väger in så det är inte det lättaste att nämna en enskild bov i dramat. Däremot så kan jag säga att jag har använt den mick som du använder en hel del och min personliga åsikt är att den är rätt ok att jobba med bara man lärt sig dess små egenheter. Den färgar helt klart ljudet en aning och karaktären ligger lite åt retrohållet till så är man inte ute efter ett sådant sound så kan ju det upplevas som frustrerande. Jag har dock aldrig upplevt att den färgar sången så mycket att den känns helt främmande från musikbakgrunden. Det hade vart intressant att höra ett exempel på vad du menar. Om jag ska gissa så tror jag att felet kan ligga i den bakgrund som du har snarare än i micken. Det kan ju exempelvis vara så att du har mycket reverb på dina bakgrundsinstrument och när du då försöker mixa in din vardagsrums inspelade sång så stämmer inte alls rumsklangerna. Eller att du har väldigt lite reverb på en syntetisk bakgrund och rummet du spelar in i har mycket rumsklang.

Det kan också ha med eq inställningar att göra. Sedan så väger ju givetvis akustiken i rummet in en hel del och står du långt ifrån micken i ett rum med dålig akustik så kan du också får en konstig färgning av ljudet. Pröva gärna att dämpa rummet. Pröva också gärna lite olika avstånd till micken. Om du står lite närmare så får du lite mer basflås i rösten men se upp för puffljud. Om du inte har något puffskydd så kan du pröva det gamla penn tricket tejpa fast en penna framför membranet på micken(ingen tape framför membranet såklart) så blir du av med de värsta puffarna.

Som sagt pröva dig fram så lär du nog kunna hitta ett sätt att få in sången i mixen. Visst är inte ADK51an någon riktig supermick men den ska definitivt inte låta skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte riktigt säker på vad ditt problem ligger med sången men om du lägger på lite reverb så låter det luftigare och bättre, som de "riktiga" sångarna gör på skiva.

prova lite olika inställningar, det brukar finnas olika presets i reverbpluggarna,

finns en bra gratisplugg som heter SIR.

du hittar fler tips på pluggar om du söker på forumet.

har läst ett bra tips på sångbås här på forumet (har inte testat det själv) man sätter upp 3 skenor i taket (för draperi) ca 1m (om jag mins rätt) som man hänger bitar av tex heltäckningsmattor ju lurvigare desto bättre.

så får man ett sågbås som går att ta bort när man inte använder det.

tror man helst skulle ha dubbla rader med mattor/dämpande material med ca 10cms mellanrum.

du kan göra ett puff skydd av en damstrumpa på en ståltråd .

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Sjunger du i rätt ände på micken? A51 skall man sjunga in i sidan på, inte uppifrån.

Fixa till gott om dämpning bakom dig, madrasser, täcken vad som helst som dämpar. Gör ett dämpat hörn liksom. Ställ dig själv i hörnet. Rikta miken in i hörnet mot dig. Gärna i höjd med näsan, inte neråt.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...