Jump to content
Annons

Hammond L-100 med Leslie för 15k


Neosus

Recommended Posts

Äré billigt?

Har fått nys om en L-100 med Leslie men har inte sett grejerna på riktigt.

Tänkte åka iväg och inspektera. Vad ska man tänka på när man kollar igenom grejerna?

15.000:- tycker jag låter billigt. Eller?

Tacksam för svar.

😳

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är väl en inbyggd leslie i den va?

Jag tycker det låter lite dyrt.. Fast jag kan ha mycket fel.

Det finns en här på Ebay men det är ju inte troligt att du åker dit och hämtar den. men rent prismässigt så tycker jag det är lite högt pris på den

Min vän köpte något i stil med en hammondorgel med inbyggd leslie osv. Det var någon gammal italiensk skapesle som verkligen smakar gott! Han betalade bara 500kr 🙂😎 jäkla röta folk har ibland 😳

Har denna rör tro? Vet inget om denna L100

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den springande punkten är om det är en L- eller en A-modell. En A100 är en tvåmanualig Hammond i valnöt med tygfront för högtaleriet och bred pedal. Den har också en pedalsats för basen. En rejäl pjäs. 15 papp för en sådan i bra skick är ett bra pris! Men nu skrev du att det var en L100. Ofta har väl de tilläggsepitetet P, alltså L100 P? I så fall är det en helsvart "modernare" Hammond med kromstativ, förvisso med två manualer, men där jag tror lesliet är en separat kub. Såg en sådan i skick som ny ha 12 papp som utropspris för en och annan månad sen.

Saker att beakta är att alltid se till att få höra på SAMTLIGA tangenter och inte nöja sig med att "den låter bra". Alltid knöligt (med frakten om inte annat) och dyrt att laga Hammonds. Kolla också att swell pedalen verkligen är steglös, så att den inte "whapp...." försvinner ned i avgrunden. Dra gärna i samtliga reglage också. Inte omöjligt att den kan knastra. Speciellt faktiskt om den som de säkert säger "inte varit använd så mycket".

Lycka till! En Hammond är alltid en Hammond, så vad betyder pengar?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Uppdaterade mig själv lite nu om Hammonds orglar här på Nätet. Jovisst finns det en modell som heter L100 "bara", utan P:et alltså. L100 är en modell i trä (ek?) och svart i övrigt. "Inget man har i vardagsrummet precis", stod det i artikeln. Kan vara det att den verkar lite stor, i betydelsen djup. Någon sålde en sådan i Göteborg för 18 papp och en annan i en nu utgången annons hade haft en för 8300 kr såg jag, men då kanske skicket varit därefter. Tittat runt på lite skivbolag också och sett att den är en välkommet inslag. Sedan finns det en modell som heter M100 också...och L122...till exempel.

Du får inte skriva om godis Grahn!!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret, Musik! Mycket möjligt att det är en L-100 P. Vi får se. Kärringen som har orgeln har inge begrepp.... 😳

Tackar!

🙂

inge begrepp? joo det måste hon väl ha, annars hade den gått för under tusenlappen. Så hon kan nog sin sak lite ialalfall 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag vill nog nästan ha minst 4 st Leslie kabinetter...som John Lord. 😄😛

Sno ritchies marshallstack och kör orgeln genom den.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla hemsidor

http://www1.tripnet.se/~flm/hammond/

http://www.svenskahammond.se/

-- OBS: andrahandsinfo, sånt jag hört.

Se till att serva den. Hammonden har mekaniska saker inuti som skall smörjas. Det finns en smörjkopp man skall fylla på sådär en gång om året med rätt olja. Är det inte gjort på länge så mår grejorna inte så bra av att köras.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...nu först ser jag att ämnet ligger i fel avdelning. Helt rätt, Musik.

Fattas det inte en avdelning här?

"Hårdvara Instrument" t.ex?

eller bara "Instrument"?

Eller har jag missat?

Jaja skit samma...

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tja!

Själv har jag köpt en hammond l 100 med leslie för 5000 kr men jag tror att det var ett rejält fynd men 15000 är alldeles för mycket i mina ögon sett.

Var det det som fanns på vendolin? Lite nyfiken bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allting på orgeln fungerar och är i bra skick, och om lesliet är även det i bra skick, så är nog 15 papp för all detta faktiskt inte för mycket. Om det är en tant som använt den så har hon nog inte varit ut och turnerat med den, så den är nog i alla fall utvändigt helt ok. Sen är det livsfarligt att inte smörja och underhålla orglar som man ska, rätt som det är klappar de ihop, och då kan det bli dyrt. För tips på underhållning och diverse bra om orglar hittar du på denna sida:

Brian Davenport's Musik

Där hittar du info om servning om orglar och leslien och vad av detta du kan göra själv samt hur. Jag har köpt mitt leslie av Brian och han är ruggigt duktig på hammond orglar och leslien.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Min far lämnade in sin hammond hos en kille osm var elektronik och hammondfreak i Uppsalatrakten. Han servade hela orgeln. Gjorde det dessutom gratis om jag inte missminner mig under förutsättning att han fick ha den i en vecka (antagligen spelade han väl på den som betalning) 🙁

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Om allting på orgeln fungerar och är i bra skick, och om lesliet är även det i bra skick, så är nog 15 papp för all detta faktiskt inte för mycket. Om det är en tant som använt den så har hon nog inte varit ut och turnerat med den, så den är nog i alla fall utvändigt helt ok. Sen är det livsfarligt att inte smörja och underhålla orglar som man ska, rätt som det är klappar de ihop, och då kan det bli dyrt. För tips på underhållning och diverse bra om orglar hittar du på denna sida:

Brian Davenport's Musik

Där hittar du info om servning om orglar och leslien och vad av detta du kan göra själv samt hur. Jag har köpt mitt leslie av Brian och han är ruggigt duktig på hammond orglar och leslien.

/johan

Jag håller med om den är i brra skick så är det värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Spelade idag på den där relativt billiga femoktavers portabla Hammonden vad den nu heter...XB-1??? Nåja. Det lät skit!! Hammond har verkligen inte lyckats sampla lika bra som Clavia. Så det var tur att jag inte beställde den portabla Hammonden för 15000 SEK för ett år sedan.

😆

Hammond är annars görbra! Deras "riktiga" grejer alltså.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...