Jump to content
Annons

Tips på bra stärkare att micka up hemma?


Midwinter

Recommended Posts

Är det någon som har tips på någon prisvärd comboförstärkare som har ett bra ljud, med bra botten,dist som inte låter som ett bi i en burk etc? Hade tänkt micka up den hemma, och spela in lite musik. Jag spelar ganska tung metal, typ en korsning mellan black och death metal.

(Att köpa en topp+låda känns dumt om den bara ska vara hemma i sovrummet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fender Blues Jr funkar suvve i studio...

Faktum är att det är lättare att få ett stort ljud med liten stärkare i studion än med en stor därför att man kan dra på mera med en liten stärkare och att närmikning får den att låta större än den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö Midwinter.. Vad är du för en nybörjare i foumet va??? Komma in och ställa en fråga och få ett svar och sen bara strunta i uppföljning.. Blää..

Men ha en bra dag ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox har små rörcombos, funderar själv på å köpa en sån liten.. har hört att

dom är skitbra att spela in med!

Japp, Valvetronix-serien finns i varianter från 15W och uppåt, dom låter alla väldigt bra, låg lägsta-nivå skulle man nog kunna säga.

Annars kan det nog vara att rekommendera att läsa Studio-artikeln där Kenny (Addic59 här på forumet) beskriver hur han får fram sitt ljud, det borde vara i din smak. Han använder en ganska stor förstärkare (Marshall Valvestate, 100W tror jag), men spelar inte på ganska låg volym.

Just det där med att spela in en bra bit från maxvolymen när det gäller hårdrocksdist är något som även han som har Studio Fredman rekommenderar (en annan lite äldre artikel i studio).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med min Fender M-80... Den är ju inte världsbäst. Men den funkar... 🙂

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, Vox Valvetronix är en höjdare. Fast jag är tveksam till hur bra den funkar till death metal, den har ju detdär brittiska soundet och det känns inte som det skulle funka så bra.

Orange har ju små billiga combos, jag har aldrig testat dem, men om de låter i närheten av storebröderna så är det ju guld. Kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney VC30....

Fick höra ljudexempel på den, bland det bästa jag nånsin hört...

Kostar 4.995:- på JAM

Opeth's Mikael Åkerfeldt lirar på storebrorsan VC-212 på nya plattan.

Skulle själv vilja ha den till studion, men än så länge får jag nöja mig med min TF300... Ett rör i försteget hjälper lite med ljudet, dock är det fortfarande en transistorförstärkare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag haft pengar så skulle jag köpt en "Cornford Harlequin". En 6W klass A stärkare med 12" element för 13.000 kr som låter GULD! Perfekt att spela in med eftersom du kan driva den på en volym där du inte behöver öronproppar.

Suck... vill ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, Vox Valvetronix är en höjdare. Fast jag är tveksam till hur bra den funkar till death metal, den har ju detdär brittiska soundet och det känns inte som det skulle funka så bra.

Orange har ju små billiga combos, jag har aldrig testat dem, men om de låter i närheten av storebröderna så är det ju guld. Kan vara värt att testa.

Och Orange har inte det där brittiska ljudet? 😉 Skämt åsido, men på min Valvetronix kan man ställa in ljud från renaste jazz-rent till vad jag misstänker funkar alldeles utmärkt till dödsmetal (spelar ju inte sånt själv, men väl hårdrock/heavy metal). Treble-Booster->UK Modern ger t ex en riktigt rakbladsvass dist, utan att för den sakens skull ha minsta antydan till det surr man ofta får med liknande ljud i andra förstärkare. Sen finns ju även en Mesa Boogie och en Peavey-simulering, dom funkar nog också bra till modernare distar.

AD15, 30, 50 och 100 har visserligen lite färre förstärkare-modeller och effekter än AD60VT och AD120VT (som jag har), men mycket bra bredd på ljudet ändå.

Lägger annars också ytterligare en röst på Tech21s Trademark 10.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Laney VC30 låter relativt bra. Om än lite kargt på hög volym. Men detta (eller vilken 30-watts rörcombo som helst) är ingen hemmastärkare att tänka på om du vill slippa bli vräkt. En rörstärkare bör spelas på bra volym för att ges rättvisa. Om nu du inte använder en attenuator (en "dummy load" som låter slutsteget jobba men drar ned volymen till rimliga nivåer) det vill säga.

- Zvex Nanohead med en sluten (closed back) 1x12:a. kolla [www.zvex.com].

- En attenuator (Weber Mass, t ex.) kopplad mellan slutsteg och hötalare i en mindre rörcombo.

- En sån där isoleringsbox med högtalare och mikrofon på insidan.

- En rörstärkare med 0.5-10 watt räcker för hemmabruk. Lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

100 W eller mer känns ganska onödigt. Hade en Marshall Valvestate 80 W förut, vilket var mer än nog hemma.

Jag hade inte tänkt att lägga ut mer än kanske 6000 spänn på en stärkare, måste ju köpa en bra mikrofon också. Hur är disten på Peavey Bandit? Är den ok eller skit? Jag gillar inte Marshall's dist, om det kan ha någon betydelse.

Om jag har tänkt att använda någon slags multieffekt, hur skulle det funka på t ex Peavey förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om VOX-stärkare. Såg en jäkligt cool, vit Brian May signatur modell. Har någon sett den eller vet hur den är?

Den låter lite skumt eftersom den ska fösöka återskapa det ljud Queens basist John Deacon hade i den "ombyggda" bilradion. Gillar du det pipiga leadguitar-ljudet som man kan höra på Queens plattor så gillar du nog den stärkaren också. 😄

Du kan läsa lite historia om prylarna på http://www.portlandmusiccompany.com/brianm.html

Link to comment
Dela på andra sajter

ja Marshall Valvestate är väl en transistorförstärkare... så det blir ju inget skönt distat ljud. Men skaffa en marshall RÖRförstärkare så blir du säkert nöjd 😄

(apropå Marshall då) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

ja Marshall Valvestate är väl en transistorförstärkare... så det blir ju inget skönt distat ljud. Men skaffa en marshall RÖRförstärkare så blir du säkert nöjd  😄

(apropå Marshall då) 😄

Valvestaten är en hybrid stärkare. Rör i försteget och transistor i slutsteget. Och om man har tur med röret i dem så låter de grymt mycket rör om dem (tycker jag).

Addic59 använder sig visst av en 100watts walvestate som han brukar micka upp med en Shure SM57... Han brukar få till gött rörljud på sina demospelningar. Lyssna t.ex på

Den här låten

Eller kanske Den här lite lugnare låten där han faktisk kaskar upp sig och sjunger också.. Även det i en Shure SM57 mic (ja jag gillar den micken) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade välldigt eller jätte mycket och inte NÖFF! 

Sorry kunde inte hålla mig. 🙁

*Haha* Men som jag sa i början av den här tråden.. Fender Blues Jr är suvve som övningstärkare och låter gôrgôtt uppmickad med en MD421/SM57 i studion dessutom.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)

Tror inte vox e så metel heller... Desutom så brusar ju vox något enormt, iallafall de gamla fina. Kör sjölv på en Fender twinreverb som är en grymt härlig rörstärkare.

Marshall borde funka annars. Peavey Banditen är inte bra till dist tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, Vox Valvetronix är en höjdare. Fast jag är tveksam till hur bra den funkar till death metal, den har ju detdär brittiska soundet och det känns inte som det skulle funka så bra.

Orange har ju små billiga combos, jag har aldrig testat dem, men om de låter i närheten av storebröderna så är det ju guld. Kan vara värt att testa.

Och Orange har inte det där brittiska ljudet? 😎 Skämt åsido, men på min Valvetronix kan man ställa in ljud från renaste jazz-rent till vad jag misstänker funkar alldeles utmärkt till dödsmetal (spelar ju inte sånt själv, men väl hårdrock/heavy metal). Treble-Booster->UK Modern ger t ex en riktigt rakbladsvass dist, utan att för den sakens skull ha minsta antydan till det surr man ofta får med liknande ljud i andra förstärkare. Sen finns ju även en Mesa Boogie och en Peavey-simulering, dom funkar nog också bra till modernare distar.

AD15, 30, 50 och 100 har visserligen lite färre förstärkare-modeller och effekter än AD60VT och AD120VT (som jag har), men mycket bra bredd på ljudet ändå.

Lägger annars också ytterligare en röst på Tech21s Trademark 10.

Jag köpte nyss en VOX AD30VT. Vette tusiken om den är så himla bra egentligen...jag vet inte. 😉🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

en marshall valvestate är som sagt en hybridstärkare men den låter rätt bra till metal faktiskt. Problemet med dem är att distkanalen ofta pajjar och låter ihåligt. Alltså att man spelar på den och sedan så "gömmer" sig stärkaren. Mycket irriterande.

Vad gäller alla sovrumsstärkare så är alla fender rör alldeles för starka rent volymmässigt! Vill man ändå ha ett bra ljud som man sedan kan utgå från så tycker jag att peavey classic eller någon laboga passar det. Funkar skitbra med pedaler båda två. Annars borde du kanske kolla upp ENGL stärkarna. De ska vara bättre lämpade för metal. Mer dist, lite torrare ljud osv. Tror inte ens du behöver skaffa pedal till den. Jaa, om du nu ändå kan vrida upp lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade min Marshall så hade jag kopplat upp en gammal Zoom 9002( eller vad den hette,behövde en Hush pedal till den också,för den brusade som fan) och körde på Crunch kanalen med halv dist (full dist på Zoomen). Det blev ganska skönt gitarrljud, typ från Morbid Angel stuk till Necrophobic beroende på hur jag hade rattat med presence etc.

Nu har jag en V-amp 2...line in via PCn låter klent i t ex hörlurar, men om jag kör ut ljudet genom mina Microlab X3 högtalare(rätt ok baslåda) och joxade lite med en equalizer( som fanns med Audigy 2 platinum pro) så fick jag ett grymt tungt ljud, typ Entombed-stuk, fast mindre "skitigt". Nu har jag ju Delta Audiophile 192,så equalizer får jag väl fixa fram på nåt annat sätt (avinstallerade allt som hade med Soundblaster att göra).

Vad jag söker är en stärkare som inte "färgar" ljudet allt för mycket och har bra botten. Svårt att förklara vad jag menar. Jag har läst alla era inlägg och försökt kolla upp stärkarna i den mån det går online.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får sticka ut huvudet här lite och rekommendera en preamp istället för en stärkare. Problemet med rörstärkare är att de måste lastas hårt och även en 30watts rörstärkare låter för mycket för hemmet. Testa istället HK Tubeman som är en trekanalers rörpreamp med en riktigt bra inbyggd högtalarsimulering. Den har ett nypris på 3000:- men du bör kunna få tag på en begagnad för 1500 till 2000 och jag kan verkligen rekommendera den varmt. Jag sålde tyvärr min när jag fick för mig att köpa en Pod och det är nog mitt livs sämsta byte. Podded låter bokstavligen skit om man jämför med Tubemanen. Gå gärna in på någon musikaffär och provlyssna så tror jag att du fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har en V-amp tycker jag att ett mycket bra alternativ är Atomic Reactor 112. Rörstärkare där du monterar in V-ampen med ett medföljande kit.

"Transparent rörljud", konstruerad av Harry Kolbe. Pris runt 6000 som du anger som limit. Fick bland annat rosor i recension i MM för några månader sedan.

Låter i alla fall bra med en POD XT... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Drar upp en gammal tråd. Skulle vilja testa att micka upp en mindre Marshallförstärkare hemma i lägenhet och köra mycket dist. Är det ett realistiskt alternativ? Har läst runt lite och vissa verkar nöjda, medan andra påstår att det inte går i en lägenhet. Vilka är era erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med min 40 watt Hot Rod deluxe är det INTE så att man måste blåsa fullt på mastern för att få rå dist. det går att spela jäkligt tyst och ändå låter det som jättevrål på inspelningen. Full gain o ett par death metal pedaler så funkar det säkert på mkt tyst volym.

Innan Hot Rodden hade jag en Blues Junior, den gick inte att få att dista likadant på låg volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...