Jump to content
Annons

Vad vill ni betala för musik?


hammagrella

Ja, ja, jag vet att alla vill ha gratis musik, men vad är egentligen ett rimligt pris för en CD (el motsvarande antal låtar)?  

130 röster

  1. 1. Ja, ja, jag vet att alla vill ha gratis musik, men vad är egentligen ett rimligt pris för en CD (el motsvarande antal låtar)?

    • 250:-
      2
    • 200:-
      2
    • 150:-
      8
    • 100:-
      65
    • 75:-
      23
    • 50:-
      17
    • 25:-
      0
    • 10:-
      0
    • Det SKA vara gratis
      4


Recommended Posts

det är inte momsens fel att en skiva är dyr. Det kvittar från kundens perspektiv vem han betalar till. Moms betalar man ju på i princip allt.

Det är ju vart pengarna hamnar när man tryckt skivan som är intressant.

Kostar skivan 100:- så är det 80:- exkl moms.

Då är det 80:- som skall fördelas på artist, skivbolag, låtskrivare, affär och logistik. Affären kan man inte göra så mycket åt, inte heller inspelningskostnaden som måste täckas.

Använder man internet för distribuering minskar ju kostnaden för logistik (inkl skivmediumet). Skivbolagen skulle kunna effektiviseras. Då blir det mer till artister och låtskrivare.

Säg att affären tar 20:-, då är det 60:- kvar att fördela. Kostnad för logistik/skiva - 10:- (?). 50:- kvar. Artist+låtskrivare: 15:- och då får bolaget 35:-. Det är väl rätt vettigt?

Känns som att artist+låtskrivare får betydligt mindre cash nu.

dvs knappt 3000 ex sålda så tjänar bolaget 100.000:- (minus kostnaden för framställning av låtarna i studio/mixning/mastring).

Vad är fel med mitt resonemang? Är kostnaderna helt uppåt väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 127
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sen ska man ju koma ihåg också, att momsen är en skatt vi betalar på redan bestkattade pengar......så, för att få dessa 179kr för att köpa skivan, har jag fått ca: 255kr i lön före skatt....varav 76 går i skatt....sen köper jag skivan för 179kr, och betalar på så sätt ytterligare 36kr i skatt...

Skönt med en till som stör sig som fan på det där. För varje 1000:ing jag tjänar extra får jag behålla knappt 450 kr. När jag sedan handlar för dessa går ytterligare c:a 100 kr i form av moms till staten. Av mina 1000 kr går alltså 65% till staten och 35% till mig själv. Sjukt.

edit: och vill jag sen titta på tv, köra bil, ha sjukvård, etc... då måste jag ge ännu mer av mina 35% till staten. Sjukt.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade i tankarna, men glömde tydligen att skriva det......

Vad jag var lite ute efter, var att om man sänker momsen på musiken, precis som man gjort med böcker, till 6%, så skulle man få ner priset på skivorna med 20kr bara där........kort sagt, skall alla andra länkar i kedjan arbeta för att sänka priset på skivorna, borde man väl kunna ställa samma jävla krav på svenska staten!??

Ska affärer/skivbolag/musikförlag/distributörer osv nalla på deras inkomster och sparka personal för att pressa priserna, så MÅSTE vi väl kunna ställa samma krav på Herr Göran Persson och hans regering....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju koma ihåg också, att momsen är en skatt vi betalar på redan bestkattade pengar......så, för att få dessa 179kr för att köpa skivan, har jag fått ca: 255kr i lön före skatt....varav 76 går i skatt....sen köper jag skivan för 179kr, och betalar på så sätt ytterligare 36kr i skatt...

Skönt med en till som stör sig som fan på det där. För varje 1000:ing jag tjänar extra får jag behålla knappt 450 kr. När jag sedan handlar för dessa går ytterligare c:a 100 kr i form av moms till staten. Av mina 1000 kr går alltså 65% till staten och 35% till mig själv. Sjukt.

edit: och vill jag sen titta på tv, köra bil, ha sjukvård, etc... då måste jag ge ännu mer av mina 35% till staten. Sjukt.

skriv ett politiskt manifest, vetja.

eller tillhör ni dom vanliga köksbordspolitikerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (som flera andra) beställer gärna skivor direkt från bolag eller artist om möjligheten finns. Dels för att det brukar bli billigare för mig, men också för att jag därigenom indirekt påverkar marknaden att söka nya distributionskanaler (om än i mycket liten skala).

Liten skala javisst, men det är det enda sättet att påverka marknaden. Folk gnäller över kvällspressens usla journalistik, men lik förbannat läser de Aftonbladet. Folk tycker att paparazzis är för närgångna, men de bläddrar glatt i Se&Hör på muggen.

Så länge vi konsumenter frånsäger oss ansvaret för vår konsumtion så blir det ju såhär. Jag är helt övertygad om att medvetna konsumenter kan styra marknaden, men det behövs många för att kompensera för alla som bara kastar pengarna dit bolagen säger att de ska kastas.

Om man vänder på resonemanget så kan man ju säga att marknaden ser ut som den gör idag för att flertalet konsumenter faktiskt vill ha det så. Om det är för att de är dåligt insatta, bekväma, bakåtsträvare eller ofantligt mycket mer upplysta än jag vet jag inte.

Vad gäller ursprungsfrågan så är svaret glidande. Tycker jag om musiken så skulle jag gladeligen betala 300 spänn för en skiva. Är det mer bakgrundsskval så är 5 spänn per skiva för mycket. Så det blir ju svårt med prissättningen eftersom jag utgår från vad musiken är värd för mig, inte vad den kostar att producera...

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju koma ihåg också, att momsen är en skatt vi betalar på redan bestkattade pengar......så, för att få dessa 179kr för att köpa skivan, har jag fått ca: 255kr i lön före skatt....varav 76 går i skatt....sen köper jag skivan för 179kr, och betalar på så sätt ytterligare 36kr i skatt...

Skönt med en till som stör sig som fan på det där. För varje 1000:ing jag tjänar extra får jag behålla knappt 450 kr. När jag sedan handlar för dessa går ytterligare c:a 100 kr i form av moms till staten. Av mina 1000 kr går alltså 65% till staten och 35% till mig själv. Sjukt.

edit: och vill jag sen titta på tv, köra bil, ha sjukvård, etc... då måste jag ge ännu mer av mina 35% till staten. Sjukt.

skriv ett politiskt manifest, vetja.

eller tillhör ni dom vanliga köksbordspolitikerna?

Tro det eller ej, jag pratar aldrig politik IRL. Och jag är för lite insatt för att skriva ett manifest.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
det är inte momsens fel att en skiva är dyr. Det kvittar från kundens perspektiv vem han betalar till. Moms betalar man ju på i princip allt.

Det är ju vart pengarna hamnar när man tryckt skivan som är intressant.

Kostar skivan 100:- så är det 80:- exkl moms.

Då är det 80:- som skall fördelas på artist, skivbolag, låtskrivare, affär och logistik. Affären kan man inte göra så mycket åt, inte heller inspelningskostnaden som måste täckas.

Använder man internet för distribuering minskar ju kostnaden för logistik (inkl skivmediumet). Skivbolagen skulle kunna effektiviseras. Då blir det mer till artister och låtskrivare.

Säg att affären tar 20:-, då är det 60:- kvar att fördela. Kostnad för logistik/skiva - 10:- (?). 50:- kvar. Artist+låtskrivare: 15:- och då får bolaget 35:-. Det är väl rätt vettigt?

Känns som att artist+låtskrivare får betydligt mindre cash nu.

dvs knappt 3000 ex sålda så tjänar bolaget 100.000:- (minus kostnaden för framställning av låtarna i studio/mixning/mastring).

Vad är fel med mitt resonemang? Är kostnaderna helt uppåt väggarna?

resonemanget är ok, men det förutsätter ju att skivan kostar 100:-. Om den istället skulle kosta 180:- (fullpris på åhlens) så blir ju proportionerna lite annorlunda...och jag tror inte att artisten får mer heller 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
Jag hade i tankarna, men glömde tydligen att skriva det......

Vad jag var lite ute efter, var att om man sänker momsen på musiken, precis som man gjort med böcker, till 6%, så skulle man få ner priset på skivorna med 20kr bara där........kort sagt, skall alla andra länkar i kedjan arbeta för att sänka priset på skivorna, borde man väl kunna ställa samma jävla krav på svenska staten!??

Ska affärer/skivbolag/musikförlag/distributörer osv nalla på deras inkomster och sparka personal för att pressa priserna, så MÅSTE vi väl kunna ställa samma krav på Herr Göran Persson och hans regering....

Nja, om man kapar priset från 180:- till 100:- så har man ju sänkt inkomsten för staten med 16:- ju...och om du sedan hoppas att staten vill främja kulturen med nåt annat än att införa vettlösa antipiratlagar och sänker momsen till 6%, då skulle priset istället bli ca 85:-.

DÅ skulle man ha ett konkurrenskraftigt pris, i alla fall skulle jag köpa skivor igen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
Om man vänder på resonemanget så kan man ju säga att marknaden ser ut som den gör idag för att flertalet konsumenter faktiskt vill ha det så. Om det är för att de är dåligt insatta, bekväma, bakåtsträvare eller ofantligt mycket mer upplysta än jag vet jag inte.

Nä, flertalet konsumenter vill inte ha det så här...det är skivbolagen som har styrt utvecklingen hit, och när marknadskrafterna i form av konsumenter som laddar ner musik från nätet slutar att köpa musik, så lobbar dom bara fram nya lagar istället för att anpassa sig 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju koma ihåg också, att momsen är en skatt vi betalar på redan bestkattade pengar......så, för att få dessa 179kr för att köpa skivan, har jag fått ca: 255kr i lön före skatt....varav 76 går i skatt....sen köper jag skivan för 179kr, och betalar på så sätt ytterligare 36kr i skatt...

Skönt med en till som stör sig som fan på det där. För varje 1000:ing jag tjänar extra får jag behålla knappt 450 kr. När jag sedan handlar för dessa går ytterligare c:a 100 kr i form av moms till staten. Av mina 1000 kr går alltså 65% till staten och 35% till mig själv. Sjukt.

edit: och vill jag sen titta på tv, köra bil, ha sjukvård, etc... då måste jag ge ännu mer av mina 35% till staten. Sjukt.

ja, för det är ju inte företagen som tjänar en massa pengar på folk, utan staten. va? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt det här...

Massa rödvinspoeter som inte har en susning... och några få som förstår läget.

Wiseman

Är ju tyvär så, att det är skivbutiken som är den största "boven".

50-60% av priset läggs på där?

Fel på båda punkterna.

Distributörerna tjänar mer än butiken, och kan hålla kostnaderna nere eftersom de inte behöver ha bemanning utöver kontorstid och inte direkt behöver ligga centralt för att få folk "skall komma in och handla".

De förbehåller sig ibland rätten att skicka tillbaka upp till 20% av antalet beställda plattor till skivbolaget.

En distributör köper in en platta från skivbolaget för ungefär 50-70 kr, säljer till detaljhandeln för runt 100-130 kr (PPD för en ny fullpris cd).

DETTA GÄLLER I DE FALL DÄR SKIVBOLAGEN INTE HAR TILLGÅNG TILL EGEN DISTRIBUTION.

Tänk dig då hur mycket de största skivbolagen som har distributionen i egen regi tjänar...

De ca 45-65 kr som skivbolagen säljer sin skiva för skall betala inspelning av skiva, mastering, omslag, layout, cd pressning och artistroyalties. mm.

Distributören får visserligen dra en del av promotionutgifterna, men det subventioneras ofta av skivbolagen.

Thimmie

Så här hänger det ihop mina vänner.

Kostnader för en skiva!

Din bild är jättebra, förutsatt att skivan är släppt av Sony/BMG eller någon av de andra jättarna.... (inte ironiskt elakt menat, det var en riktigt bra presentation av skivpriset)

MEN

Vore skivan släppt av skivbolaget "Nuclear Blast" i Tyskland (de har artister som Hammerfall, Manowar, Dimmu Borgir, Nightwish mf.) så skulle de sälja plattan till Sound Pollution distribution i Sverige som får lite stålar för promotion och sedan skall se till att butikerna tar in plattan i sortimentet och sedan genom promotion se till att den säljer.

Kostnadsbilden ser HELT annurlunda ut i det fallet.... och det är inte lite skivor som säljs genom fristående distributörer.

debbie

Det är väl inte särskilt synd om musiker som inte tjänar 5 miljoner utan bara 2 miljoner på grund av dålig skivförsäljning

Jag tycker att många verkar välja mellan att kunna sälja miljoner skivor eller att inte försöka nå ut alls+det är väl ganska många i vårt samhälle som skulle kunna få mer stålar för vad de gör.

För majoriteten av musikerna handlar det inte om 2 eller 5 miljoner, snarare 20 eller 50 tusen.... om du har tur.

Den mängd musiker som tjänar miljonsummor på skivförsäljning är en piss i missisippi.

Thimmie @ debbie

Det är ju Max Martin/de stora skivbolagen som förlorar pengar. Därav exemplet med vår käre Max.

Klart DU gör musik för att det är roligt. Hur många skivor har du släppt som är ute och snurrar på olika P2P-nätverk och är det priset på DIN skiva/or vi diskuterar?

Jag gör också musik för att det är jäkligt roligt. Men när/om man kommer in i branschen så fattar man nog vilket jädrans slit det är. Då blir man glad om man får mycket pengar och mindre glad om man får mindre pengar.

Correctomundo!

Inte bara Max Martin som förlorar stålar, men har lär nog överleva...

Men folks snålhet gör att skivbutiker och distributörer få lägga ned sin verksamhet...

Musikern fortsätter förmodligen sitt musicerande, men har inte råd att spela in skivor, så ingen får höra musiken.

debbie

men vem har bestämt att musik absolut måste vara en kommersiell produkt. Musik fanns väl ganska långt innan skivan kom. Det är väl snarare så att om jävligt stora företag ska bestämma över kultur så blir den nog jävlig trist i slutändan.

dessutom går det alldeles utmärkt att göra musik utan att ha en massa stålar.

Visst fanns musik redan innan skivan kom, (religiösa riter framförallt) men hade du överhuvudtaget hört talas om Elvis om skivan inte funnits?

Även Mozart som gjorde musik långt innan skivan tog beställningsjobb på musikstycken han inte skulle skrivt "för skojs skull". Och det är nog många som är glada för det idag.

Dumb Dan

All kommersiell användning bör kosta mer.

Reklamradion betalar inte ens en krona i minuten för musikanvändning, trots att musiken ju utgör grunden för reklamradions existens.

Här har Stim och andra organisationer varit alldeles för flata.

Trodde aldrig att jag skulle använda mig av det här uttrycket, menmen:

WORD!

Mr Keys

Bara som parantes, om det är någon som tror något annat.....: Moms är ingen kostnad som företag. Det är irrelevant att diskutera priser inkl. moms när man pratar om företag. Moms är ENBART en kostnad för privatpersonen. Skivbolagen säljer plattan till affären för 104kr Exkl. moms.....dessa 104kr skall täcka alla deras kostnader, inte 130kr. Momsen betalas av privatpersoner, och passerar igenom hela kedjan (affär,skivbolag osv), men går oavkortat till staten....

Med ett slutpris i affär på 179:- inkl. moms tar staten ca: 36kr med sina 25% moms....så nog fan är det en stor bov i dramat....

Eh... lite fel där va?... Företag betalar inte ingående moms, men de får likväl betala utgående.

Om en distributör köper en platta för 40 kr ex. moms spänn betalar distributören 50 kr för plattan. (de 10 kr i ingående moms får företaget tillbaka månadsvis eller årsvis beroende på momsdeklarationen.)

Om distributören sedan säljer skivan till en skivbutik för 100 kr. ex moms så betalar skivbutiken 125 kr till distributören för den.

När distributören sedan deklarerar momsen så har företaget 10 kr att hämta av staten i ingående moms och 25 kr att betala.

Slutresultatet blir som ni själva kan räkna ut med grundskolematematik att distributören betalat 15 kr moms för skivan.

Samma sak händer i skivbutiken, men när skivan går ut till konsumenten kommer inte den ingående momsen tillbaka.

Mr Keys

Vad jag var lite ute efter, var att om man sänker momsen på musiken, precis som man gjort med böcker, till 6%, så skulle man få ner priset på skivorna med 20kr bara där........kort sagt, skall alla andra länkar i kedjan arbeta för att sänka priset på skivorna, borde man väl kunna ställa samma jävla krav på svenska staten!??

På den punkten håller jag däremot med dig helt och hållet.

Ojoj, det vart ett långt inlägg ser jag nu...

Nåväl, Ni puckon som tror att artisterna är utsugare som stjäl era pengar, tänk om... annars bussar jag wonderboy på er! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ni glömmer en viktig sak:

ALLA pengar du tjänar/får går tillbaka i systemet. Förr eller senare. De har inget egetvärde i sig, utan är bara papperslappar i olika storlek med siffror på. Se det så! För varje sak du konsumerar/hyr eller vadsomhelst betalar du för. Den där 1000-lappen någon nämnde blir uppäten förr eller senare.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... lite fel där va?... Företag betalar inte ingående moms, men de får likväl betala utgående.

Om en distributör köper en platta för 40 kr ex. moms spänn betalar distributören 50 kr för plattan. (de 10 kr i ingående moms får företaget tillbaka månadsvis eller årsvis beroende på momsdeklarationen.)

Om distributören sedan säljer skivan till en skivbutik för 100 kr. ex moms så betalar skivbutiken 125 kr till distributören för den.

När distributören sedan deklarerar momsen så har företaget 10 kr att hämta av staten i ingående moms och 25 kr att betala.

Slutresultatet blir som ni själva kan räkna ut med grundskolematematik att distributören betalat 15 kr moms för skivan.

Samma sak händer i skivbutiken, men när skivan går ut till konsumenten kommer inte den ingående momsen tillbaka.

Jag har räknat grundskolematematik och blir inte lurad av dina "15kr i moms"-räkning. I ditt exempel betalar distributören ingen faktisk moms, eftersom han bara skyfflar över momspengarna han betalat och fått. De 15 kronor som uppkommer är ju moms han fått av affären som mellanhand till staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt om vi kanske går om varandra i momsräknandet här....men jag tar ett väldigt förenklat exempel....för att påvisa att momsen aldrig är en kostnad för ett företag....

Exempel exkl moms:

Åke köper en platta för 120kr exkl. moms i affären, som i sin tur betalat 80kr exkl. moms till skivbolaget, som i sin tur betalat 40kr exkl. moms till "produktframställare".

Privatperson

Kostnader:

Skiva = 120kr

Moms = 30kr

Dvs: han måste plocka 150kr ur sin plånbok....

Affär

inkommande pengar:

Produktförsäljning: 120kr

moms in: 30kr

Utgående pengar:

produktinköp: 80kr

moms ut: 20kr

Moms att betala staten: 10kr

Vinst som skall täcka övriga utgifter = 40kr

Skivbolag

Ingående pengar:

Produktförsäljning: 80

Moms in: 20kr

Utgående pengar:

Produktframställning: 40kr

Moms ut: 10kr

Moms att betala staten: 10kr

Vinst som skall täcka övriga kostnader = 40kr

Produktframställare (alla andra som är iblandande klumpar jag ihop till en rubrik)

Ingående pengar:

Produktförsäljning: 40kr

Moms in: 10kr

Utgående pengar (avslutar kedjan här för enkelhetens skull):

Moms att betala till staten 10kr

Vinst som skall täcka övriga kostnader = 40kr

Efter detta har alla företag fått in lika mkt moms som det betalat ut, alltså är det inte en kostnad

MEN......privatpersonen har enbart betalat ut moms....alltså är det bara privatpersonen som har momsen som en kostnad

Moms räknas aldrig som en intäkt i en årsredovisning....ej heller någonsin som en kostnad i en årsredovisning........

rätta mig om jag räknat hela galet, men det skall stämma.... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför ni diskuterar skivpriser?

För det första är det marknaden som bestämmer priset (en skiva kostar så mycket som någon är villig att betala för den). Vad ni tycker den ska kosta, hur mycket affär och distributör ska ha osv är ju rätt ointressant - det är liksom inte så prissättning funkar.

För det andra, och långt viktigare; det är ju inte skivor vi kommer att handla i framtiden? Vad spelar det för roll vad en skivhökare har för påslag, när det är digitala licenser vi pratar om?

Skivhandeln så som vi känner den är väck inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

brojd

Lite lustigt det här...

Massa rödvinspoeter som inte har en susning... och några få som förstår läget.

härligt ödmjuk ton du lägger här...

debbie

Det är väl inte särskilt synd om musiker som inte tjänar 5 miljoner utan bara 2 miljoner på grund av dålig skivförsäljning

Jag tycker att många verkar välja mellan att kunna sälja miljoner skivor eller att inte försöka nå ut alls+det är väl ganska många i vårt samhälle som skulle kunna få mer stålar för vad de gör.

brojd

För majoriteten av musikerna handlar det inte om 2 eller 5 miljoner, snarare 20 eller 50 tusen.... om du har tur.

Den mängd musiker som tjänar miljonsummor på skivförsäljning är en piss i missisippi.

ja det är jag fullt medveten om detta, det jag menade var just exakt den minoriteten som tjänar massor. De flesta som drar in mellan 20-50papp skulle ju kunna fortsätta med det om inte skivbolag m.m. skulle vara så snåla och vilja behålla kosingen själv. Det är ju inte de som förlorar mycket pengar på fallande skivförsäljning då det inte finns så mycket pengar att förlora.

Thimmie @ debbie

Det är ju Max Martin/de stora skivbolagen som förlorar pengar. Därav exemplet med vår käre Max.

Klart DU gör musik för att det är roligt. Hur många skivor har du släppt som är ute och snurrar på olika P2P-nätverk och är det priset på DIN skiva/or vi diskuterar?

Jag gör också musik för att det är jäkligt roligt. Men när/om man kommer in i branschen så fattar man nog vilket jädrans slit det är. Då blir man glad om man får mycket pengar och mindre glad om man får mindre pengar.

brojd

Correctomundo!

Inte bara Max Martin som förlorar stålar, men har lär nog överleva...

Men folks snålhet gör att skivbutiker och distributörer få lägga ned sin verksamhet...

Musikern fortsätter förmodligen sitt musicerande, men har inte råd att spela in skivor, så ingen får höra musiken.

ja kanske det inte handlar om snålhet utan om vad folk vill ha. och återigen, skivan är verkligen inte enda sättet att sprida musik, och att spela in musik behöver ju inte va en speciellt dyr historia (inte att trycka skivor heller för den delen)

debbie

men vem har bestämt att musik absolut måste vara en kommersiell produkt. Musik fanns väl ganska långt innan skivan kom. Det är väl snarare så att om jävligt stora företag ska bestämma över kultur så blir den nog jävlig trist i slutändan.

dessutom går det alldeles utmärkt att göra musik utan att ha en massa stålar.

brojd

Visst fanns musik redan innan skivan kom, (religiösa riter framförallt) men hade du överhuvudtaget hört talas om Elvis om skivan inte funnits?

Även Mozart som gjorde musik långt innan skivan tog beställningsjobb på musikstycken han inte skulle skrivt "för skojs skull". Och det är nog många som är glada för det idag.

Ja självklart har skivan haft stor betydelse, men nu är det ju snarare den som är bromsklossen. Hade det inte varit för några globala företags monpolliknande status så hade ju mångfalden i musik möjligen varit större. Saker kan ju faktiskt förändras, även till det bättre.

Musik har väl de senaste decennierna spridits mer via radio och tv än via skivor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men nu kostar inte alla CD 179:- det finns CD skivor att köpa från 19 kronor och de flesta nya kan man hitta närmare 100:- än 200:- om man orkar leta lite.

hallå? det handlar väl om prisbilder? om vad en nysläppt cd kostar i affären/bensinmacken etc.

alla vet att du kan hitta lotta engbergs "1985-1992" för 39.90 i nice-price-hyllan. det handlar om vad bolagen anser att nya skivor ska kosta, och vad konsumenterna anser.

saken är, att till skillnad från nästan alla andra produkter i världen, så verkar alla nya cd ha "ett pris" utan koppling till kvalite(!!!), produktionskostnad. konkurrens verkar inte alls existera i den världen.

nä, när en artist hos något av de stora bolagen dyker upp med en ny skiva i hyllorna, så ska den kosta 179:- oavsett kringliggande parametrar.

så fungerar det inte med vare sig t-shirts, oxfilé eller biljetter till fotbollsmatcher.

Du är ganska lustig på vilket sätt är fotbollsbiljettspriset kopplat till kvaliten på matchen? Eller priset på oxfilen? Har ätit billig oxfile som smakat mumsfilibabba och dyr som smakat bläh.

En T-shirt som kostar 279 spänn kostar bara någon tia mer än en 49 kronors T-shirt att tillverka.

Konkurrensen i skivbranschen är enorm musikerna studiorna bolagen affärerna radiostationerna nedladdningssiterna och förlagen konkurrerar mot varandra på alla tänkbara sätt priset är ett sätt att konkurrera men inte det viktigaste ett okänt band säljer inte så många mer skivor för att de kostar 99 istället för 149:- folk köper det dom känner till och vissa band de vill stödja eller tycker är coola. Prisbilden på en fullpris CD varierar från runt 129-200kronor vilket är ganska stor spridning minst sagt. Bara för att Åhlens tar 189 så betyder inte det att alla tar ut det priset.

Sen så är det så att egentligen skulle smala skivor som inte säljer så mycket kosta betydligt mer än 189 för att täcka sina kostnader men storsäljarna subventionerar de utgivningarna. utan den subventionen så skulle betydligt förre skivor ges ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
Jag fattar inte varför ni diskuterar skivpriser?

För det första är det marknaden som bestämmer priset (en skiva kostar så mycket som någon är villig att betala för den). Vad ni tycker den ska kosta, hur mycket affär och distributör ska ha osv är ju rätt ointressant - det är liksom inte så prissättning funkar.

För det andra, och långt viktigare; det är ju inte skivor vi kommer att handla i framtiden? Vad spelar det för roll vad en skivhökare har för påslag, när det är digitala licenser vi pratar om?

Skivhandeln så som vi känner den är väck inom kort.

NEJ! Det är inte marknaden som bestämmer priset. Marknaden har med all bestämdhet visat att 180:- ÄR för mycket för en fullprisskiva, men det betyder inte att priset justeras ner per automatik som vore fallet om marknadsekonomi råder. Istället används lobbying för skärpta lagar etc för att skapa obalans.

Ok, piratkopiering är ej lagligt, men det är nog det enda medel konsumenten kan ta till när priserna sätts i ett oligopol likt system.

Om skivbolagen tagit till sig kritiken mot dom höga priserna och anpassat sina sätt att distribuera musiken på, så hade inte den nuvarande situation uppstått!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ätit billig oxfile som smakat mumsfilibabba och dyr som smakat bläh.

En T-shirt som kostar 279 spänn kostar bara någon tia mer än en 49 kronors T-shirt att tillverka.

Konkurrensen i skivbranschen är enorm musikerna studiorna bolagen affärerna radiostationerna nedladdningssiterna och förlagen konkurrerar mot varandra på alla tänkbara sätt priset är ett sätt att konkurrera men inte det viktigaste ett okänt band säljer inte så många mer skivor för att de kostar 99 istället för 149:- folk köper det dom känner till och vissa band de vill stödja eller tycker är coola. Prisbilden på en fullpris CD varierar från runt 129-200kronor vilket är ganska stor spridning minst sagt. Bara för att Åhlens tar 189 så betyder inte det att alla tar ut det priset.

Sen så är det så att egentligen skulle smala skivor som inte säljer så mycket kosta betydligt mer än 189 för att täcka sina kostnader men storsäljarna subventionerar de utgivningarna. utan den subventionen så skulle betydligt förre skivor ges ut.

äh... tror du kanske missat min poäng?

det är precis det jag ger som exempel, att om jag går på skivavdelningen på ex. åhlens, eller kanske någon lokal skivbutik, så verkar det som det redan är bestämt att en fullpris cd ska kosta 179:- (självklart kan du söka billigare alternativ på nätet). Så, när jag står och letar bland hyllorna i butiken så ser jag ingen koppling till produktionskostnader eller annat vad gäller priset.

går jag ut och lyssnar på något band en kväll så kan biljettpriset variera beroende på vad det är för band. det är inte så att bara för att jag går till ett visst ställe så kostar biljetten alltid lika mycket.

jag efterlyser fler mindre bolag som gör billigare produktioner, då måste dessa kunna konkurrera med stora bolag i fråga om reklam för att den stora massan ska känna till dem. jag vet inte hur det ska kunna lösas, men det skulle säkert kunna hålla nere priserna på cd, och öka mångfalden.

förresten så händer det att billig oxfilé egentligen kan komma ifrån åsna, även om den säljs som oxfilé. det kan förståss smaka smaskens ändå, vill bara passa på att upplysa dig, ifall du är storkonsument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför ni diskuterar skivpriser?

det gör vi för att tråden ursprungligen handlade om det.

Dessvärre har DD rätt när han snackar om att vi inte kommer att handla skivor på de sedvanliga sättet i en snar framtid...(vi köper ju online redan idag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför ni diskuterar skivpriser?

det gör vi för att tråden ursprungligen handlade om det.

Dessvärre har DD rätt när han snackar om att vi inte kommer att handla skivor på de sedvanliga sättet i en snar framtid...(vi köper ju online redan idag)

ja det tror jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har ätit billig oxfile som smakat mumsfilibabba och dyr som smakat bläh.

En T-shirt som kostar 279 spänn kostar bara någon tia mer än en 49 kronors T-shirt att tillverka.

Konkurrensen i skivbranschen är enorm musikerna studiorna bolagen affärerna radiostationerna nedladdningssiterna och förlagen  konkurrerar mot varandra på alla tänkbara sätt priset är ett sätt att konkurrera men inte det viktigaste ett okänt band säljer inte så många mer skivor för att de kostar 99 istället för 149:- folk köper det dom känner till och vissa band de vill stödja eller tycker är coola. Prisbilden på en fullpris CD varierar från runt 129-200kronor vilket är ganska stor spridning minst sagt. Bara för att Åhlens tar 189 så betyder inte det att alla tar ut det priset.

Sen så är det så att egentligen skulle smala skivor som inte säljer så mycket kosta betydligt mer än 189 för att täcka sina kostnader men storsäljarna subventionerar de utgivningarna. utan den subventionen så skulle betydligt förre skivor ges ut.

äh... tror du kanske missat min poäng?

det är precis det jag ger som exempel, att om jag går på skivavdelningen på ex. åhlens, eller kanske någon lokal skivbutik, så verkar det som det redan är bestämt att en fullpris cd ska kosta 179:- (självklart kan du söka billigare alternativ på nätet). Så, när jag står och letar bland hyllorna i butiken så ser jag ingen koppling till produktionskostnader eller annat vad gäller priset.

går jag ut och lyssnar på något band en kväll så kan biljettpriset variera beroende på vad det är för band. det är inte så att bara för att jag går till ett visst ställe så kostar biljetten alltid lika mycket.

Precis som i de flesta andra branscher så sätts skivpriset efter tillgång och efterfrågan principen produktionskostnaden är inte en bra mätare, eller tror du att ett par märkesjeans kostar 5 gånger så mycket att tillverka än standardjeans?

Var ett tag sedan jag var på Åhlens men har för mig att deras fullprisskivor skilde en del i pris av olika anledningar import/topplista/dubbeldisc/kampanj/limited o.s.v.

Sen så är det inte god kutym att påstå att någon produkt har ett högt marknadspris när man bara kollar vad de dyraste aktörerna tar man får ju jämföra lite bättre...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironiska generationen: Jag tycker att musik ska vara helt gratis. De som jobbar och sliter ska inte få en spänn tycker jag... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som i de flesta andra branscher så sätts skivpriset efter tillgång och efterfrågan principen produktionskostnaden är inte en bra mätare, eller tror du att ett par märkesjeans kostar 5 gånger så mycket att tillverka än standardjeans?

men herregud....

naturligtvis är det inte bara produktionskostnad som avgör en varas pris, men den spelar in. inte så mycket när det handlar om levis-jeans, men betydligt mer när det handlar om ex. ikeamöbler, brödlimpor, mjölk, kött etc etc..

ta och tänk efter istället... du påstår att det är tillgång och efterfrågan. jag har påpekat det en massa gånger i olika diskussioner, att det är just DET som är problemet. skivindustrin gnäller över vikande försäljning (minskad efterfrågan), men ser du att det sker någon generell sänkning av priset?

...nä, precis.

marknaden för dvd-filmer har vuxit enormt under de senaste åren, och är kollosal. med tanke på hur billigt det är att framställa den enskilda skivan så borde prisutvecklingen ha följt den på ex. dvd-spelare, där priserna har sjunkit som stenar i vatten. men en motsvarande utveckling ser du inte heller. faktum är att du snart kan köpa en dvd-spelare till samma pris som många nya dvd-filmer.

alla andra branscher känner till grundlänggande marknadsregler -utom musik, film och programvarutillverkare: när försäljningen sägs svikta bland cd-skivor, så sjunker inte priserna (det finns ett överskott av artister, och en cdskiva är mycket billig att framställa-tillgången är god), utan istället så vill man ha nya lagar för att skydda sin marknad.

nä, industrin driver upp sina priser och tar död på sig själv. -jag kanske har helt fel, men det är åtminstone idag min fasta övertygelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...