Jump to content
Annons

Olika begrepp, samma instrument?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag är så förvirrad....jag är i tankarna att köpa ett klaviatur med vägda tangenter...på musikbörsen hittar jag ett midiklaviatur (som jag endast trodde fanns utan ljud) med diverse ljudfiler inbyggda....Kan någon förklara skillnaden på följande begrepp?

*Midiklaviatur

*Masterklaviatur

*Stagepiano

*Digitalpiano

*Keyboard

*Synth

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*Midiklaviatur

Rakt av ett klaviatur som spottar ut midi-signaler. Inga ljud.

*Masterklaviatur

Är väl ett finare namn för midi-klaviatur om jag förstått saken rätt.

*Stagepiano

*Digitalpiano

Samma sak. Oftast en klaviatur med vägda tangenter i en stilig förpackning och bra pianoljud inbyggt.

*Keyboard

Brukar generellt syfta på en klaviatur med en samplingsbaserad ljudmodul inbyggt som oftast går ut på att återskapa så många instrument som möjligt, mestadels akustiska sådana.

*Synth

Det är precis vad namnet antyder. En apparat som genererar och modulerar ljud. Behöver inte nödvändigtvis ha en klaviatur.

Tror CME UF8 skulle vara ett vettigt val för dig. Men jag är ingen finlirare när det gäller klaviatur så jag är nog inte rätt man att avgöra sådant, men den har fått topprecensioner iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va scary....d e just CME UF8 ja va å kollade på 😛 Å den va löjligt bra måste jag säga.....men enligt både musikbörsen och CME:s hemsida så är ett midiklaviatur....Hosmusikbörsen provspelade jag och märkte att det finns en jävla massa inbyggda ljud.....då stämmer inte din förklaring riktigt väl?

Har du länkar t recensioner av UF8 förresten? Hittar typ ingenting på webben

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...