Jump to content
Annons

Vad är skillnaderna mellan Fl,Reason,Cubase


Dr_Ahmet

Recommended Posts

:rolleyes: Tjena alla! 🙂 ja undrar bara vilket programm som är bäst? ja har använt fl nu i ungefär 1-2 månader (e medveten om att de kan ta flera år att lära sig) men ja vet att de e sånna proffs som helst använder Reason som t.ex EastClubbers.. ja har hört att de finns mycke mer saker man kan göra på reason.. e de sant?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musik har inga begränsningar, kan nästan garantera att det du kan göra i reason kan du göra i FL också, bara du har de rätta grejjerna, skillnaden är väl att FL och Cubase är VST/VSTi kompatibla medans Reason i sig inte är det, men det går att köra re-wire med tex Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan köra re-wire med Cubase i Reason oxå. Har själv använt fl tidigare, men kör nu enbart reason eftersom jag tycker det är både enklare och bättre (anväder dock cubase via re-wire ibland när jag vill köra en specifik plugin)

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Well FLStudio and Reason are better known as all in one Studio packages, where Cubase is more of a Pro Sequencer package.

FL Studio:

Pretty much all u need, loads of effects come with and some included synths and stuff.

Can record Audio

Full automation

Use of Midi

Full VST and DXI support for 3rd party products and Rewire support

Reason:

Pretty much the same as FL but u cannot record audio in the program itself

Theres no support for external VST or DXI so u get what it comes with

Also Reason as a rather difficult to undesrtand and learn approach at routing different Instruments and modules to create vast sounds.

Also supports Rewire (in fact i think they invented the Rewire technology)

Cubase:

Well a top end program if i may say so.

Pretty much does everything as Reason and FL Studio.

Been around longer than most other programs therefore its got a bigger user base.

Supports Rewire so any package that includes Rewire can be used within Cubase and vice versa.

Very good program for midi and external real Gear like Synths, etc...

My opinion, its not the software u use, but your creativity and knowledge that count. Ive tried all 3 of these programs and love all 3 but can work fastest and best on FL and Cubase.

I love FL mostly due to the ease of use and quickness it allows u to compose in. Just wish they made a few adjustments to the program like the audio recording, too much cliking here and there before u can actually record.

Then i would also love to see a better Plugin organiser more like Cubase where u can set ur plugins to show as Drums, Synths , etc....

Reason i think is a great looking software, sounds great but i personnaly hate working in it.

Cubase, oh yes Cubase you either hate it or love it and im stuck in between, lol,...

Its a great program but once u work with FL Studio u just wonder sometimes why Cubase cant for example have a simple Sample track like FL wich would allow for much quicker experimentation and in fact drum construction. Otherwise i actually use Both and FL Studio and im rather happy when i Rewire FL into Cubase SL3...

Link to comment
Dela på andra sajter

Well Mr. Pazo.. U see, some guys do not handle the beatiful and in many ways more or less perfect language we usually call swedish too well.. But some guys do understand fairly well.. Und so weiter und so weiter.. 😆

Så om nu någon som inte känner sig lika hemma i svenska som han eller hon gör i engelska så må det väl vara hänt om personen i fråga skriver på engelska? Inlägget var både långt och innehållsrikt. 😆 Bra!

Hur många av oss har inte plöjt manualer och sidor på nätet på betydligt mer komplicerad ängleska? Iofs tror jag inte du hade några problem me å läsa det.. Så ta mig inte på för stort allvar här.. 😆

Men vad gäller det där med vad som är bäst och inte bäst osv osv.. Det handlar om vad du ska göra med programmet.. Och det är snarare den som sitter bakom spakarna som gör musiken, inte programvaran.. 😉

Eftersom Reason inte har stöd för audioinspelning kan det ju vara dumt att köpa det om du vill spela in ljud.. Reason är å andra sidan väldigt lättjobbat och begripligt, med ett mycket bra ljud. Kräver inte enorma mängder prestanda och är snabbt och kraschar sällan osv osv..

Cubase är väl det mest kompetenta audioinspelningsprogrammet, utav dessa tre. Så om det du framförallt är ute efter är att spela in ljud.. Då ska du nog välja det.. Bra ljud så vitt jag vet, mycket populärt, vilket gör att det är lätt att hitta andra med samma problem, om du får problem. Massor av tips osv osv.. Dessutom tre versioner, med olika pris och möjligheter..

Fl Studio, billigast, stöd för audioinspelning samt vst/vsti. Som någon sorts gyllene medelväg.. Kan dock inte uttala mig om detta program för jag har inte testat.. Men nått fel är det säkert på det.. 😆

//smulan

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag blev bara lite förvånad över att de kom in ett helt fullt på allvar engelskt inlägg.

Till frågan:

Gillar du upplägget i Fl fortsätt i det. Men behöver du bra inspelning å sånt så kan du ju överväga att dra dig lite åt Cubase hållet. Men behöver du inte de tycker jag du ska fortsätta i Fl. Krävs rätt mkt att byta programm. Kommer ihåg närjag bytte från Fl till reason som jag använder nu. Tog ett halvår att fata de bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey Pazo

Yeah mate i live in Sweden but i moved here from London and cant really write so well in Swedish, tought i can read and speak most of it.

I appologize to anyone who felt offended or invaded by the English written text.

Regards

Rucafest....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har hålltpå med fl i 2 år.

För ca 1 år sedan fatta jag att man måste ha nya samples (iallfall nya kickar)

Jag vet att reason är mycket bättre än fl...

har testat reason demo men får inte något ljud alls ifrån det!!

Rason kan som sagt generera fler ljud och man kan få det som man verkligen vill ha det...

I fl får man mer ta det som finns :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hålltpå med fl i 2 år.

För ca 1 år sedan fatta jag att man måste ha nya samples (iallfall nya kickar)

Jag vet att reason är mycket bättre än fl...

har testat reason demo men får inte något ljud alls ifrån det!!

Rason kan som sagt generera fler ljud och man kan få det som man verkligen vill ha det...

I fl får man mer ta det som finns :rolleyes:

Man kan göra precis allt med FL som du kan med Reason om du har rätt mängd vst instrument, samples och loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ser förbi9 den flashiga discodesignen på FL och lär sig allt så finns det nog inte mycket man inte kan göra.. Har själv bara stött på en enda begränsning med FL och det är att jag inte kan trigga layers med andra layers... För mig svider det lite, det skulle underlättat en del grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Om man bara ser förbi9 den flashiga discodesignen på FL och lär sig allt så finns det nog inte mycket man inte kan göra.. Har själv bara stött på en enda begränsning med FL och det är att jag inte kan trigga layers med andra layers... För mig svider det lite, det skulle underlättat en del grejer

Man kan faktist trigga andra layers men det är väldigt knepigt och jag vet ibte hur man gör 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ser förbi9 den flashiga discodesignen på FL och lär sig allt så finns det nog inte mycket man inte kan göra.. Har själv bara stött på en enda begränsning med FL och det är att jag inte kan trigga layers med andra layers... För mig svider det lite, det skulle underlättat en del grejer

Man kan faktist trigga andra layers men det är väldigt knepigt och jag vet ibte hur man gör :rolleyes:

Förstår inte vad ni menar med "trigga layers". Vadå, lägga olika lager på varandra? fattar fan inte 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Till djhex:.. Det jag menar är att man addar en Layer channel, öppnar channel settings, markerar några samples och sedan tar random i layeringrutan. Då kommer det lagret slumpa en av dess "children" när den triggas.

Om man sedan gör ett lager till och gör den pappa till några andra ljud och sedan randomizar dom med så har man två stycken lager som spelar upp varsitt slumpvis valt ljud när de triggas

det jag vill är att sedan göra ett tredje lager med de två andra randomizeade lagren som barn så att en not på de tredje lagret spelar upp de andra lagrens två slumpvist valda ljud, men det går, vad xdjs än säger, inte i 4.1.. Någon som hade en senare verision sa att det inte heller gick på den.

det är ingen nödvändighet, men underlättar som mycket när jag pillar med att firra trummor.

till xdjs:

Jag e resonlig och snäll även om detta inte kanske låter så, men du postar ganska menlösa inlägg. sorry 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till djhex:.. Det jag menar är att man addar en Layer channel, öppnar channel settings, markerar några samples och sedan tar random i layeringrutan. Då kommer det lagret slumpa en av dess "children" när den triggas.

Om man sedan gör ett lager till och gör den pappa till några andra ljud och sedan randomizar dom med så har man två stycken lager som spelar upp varsitt slumpvis valt ljud när de triggas

det jag vill är att sedan göra ett tredje lager med de två andra randomizeade lagren som barn så att en not på de tredje lagret spelar upp de andra lagrens två slumpvist valda ljud, men det går, vad xdjs än säger, inte i 4.1.. Någon som hade en senare verision sa att det inte heller gick på den.

det är ingen nödvändighet, men underlättar som mycket när jag pillar med att firra trummor.

till xdjs:

Jag e resonlig och snäll även om detta inte kanske låter så, men du postar ganska menlösa inlägg. sorry 🙂

Ah okej...Tror att jag förstår lite iaf, själv tycker jag att det inte är nån jääte skillnad mellan fruity 4.1 och 5:an.

Jo visst är det skillnader men inte så jääätte många.

Link to comment
Dela på andra sajter

nåt som e riktigt kul e att ta kanske fem st olika pads, ratta till crfknobben i channel settings, se till att alla ligger i harmoni, göra dom children till ett lager, lägga alla ljud på varsin fx kanal å leka till lite med dom, sedan routa resultatet av alla till en annan fxkanal, mickla till lite mer där å sedan compressa.

Har man gjort en splitter ny spejsad synth. Gillar speciellt 3xosc för dom ändamålen. beepmapen e ju också skön att ha med så bara man tar harmonics istället för log, men de e ju smaksak, om man vill ha en synth of DOOM e log perfekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Va e z3ta, eren mys? Kanske slänga upp en exempel fil?

rgcAudio z3ta+ Waveshaping Synthesizer

Demos:

Epinephrin

z3t4ng0

pure z3ta+

Soft Scoop

Populära ljudbanker för z3ta+:

Kire - Trancemania

Typiska dansgolvspresets.

VirusMOD v2

Alla oscillatorer från Virus avsamplade, och nya ljud skapade av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

FL och Reason är båda främst avsedda för dansmusik. Självklart kan man göra vad man vill i båda, men FL är nog mer vänlig mot annan sorts musik tack vare t.ex inspelningsfunktionerna.

Reason har väldigt bra syntar och effekter, fast det är väldigt isolerat då det inte har stöd för VST. FLStudios syntar är inte direkt de bästa du kan hitta, fast det kompenseras genom VST-stödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

FL och Reason är båda främst avsedda för dansmusik.

Propellerheads har fått en "dansmusik"-stämpel sedan de skapade Rebirth. 😄

Vad har Propparna gjort sedan Reason 1.0 då? Jo, de har lanserat Orkester bank, Strings refill, ElectroMechanical (rhodes och hammonds och wurlitzers m.m.), Reason Drum Kits osv. för att tvätta bort den stämpeln och bevisa att mjukvarusyntar går att använda till flera genrer. Men det verkar inte hjälpa... 🙂

Detsamma gäller FL Studio som växte fram ur en "trummaskin". Många ser fortfarande på FL Studio med Fruityloops 1.0-ögonen, istället för att ta en ny titt och se den riktiga produkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...