Jump to content
Annons

I tankar att köpa digitalpiano, hjälp!


Mr. Math

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa ett digitalpiano, då jag antar att det är ett sådant jag behöver. Jag har redan ett klaviatur, men tangenterna e bara halvvägda, vilket sänker känslan i pianospelande utav bara fan. Är det ett digitalpiano jag söker eller finns det klaviatur med "riktiga" pianotangenter? Digitalpianon e ju inte särskilt billiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Filip (oregistrerad)

Visst finns det midi-klaviatur med vägda tangenter, men själv tycker jag inte att anslagen på de kan mäta sig med de som har inbyggda ljud (digitalpianon) tyvärr.

De "ljudlösa" med vägda tangenter jag känner till är de från Fatar och CME, aldrig gillat Fatars anslag och CMEs har jag inte haft chansen att testa än. M-Audio ska också ha något 88 tangenters keyboard, men vet inte om den kör med vägda tangenter, inte kunnat testa den heller.

Yamaha har sin GranTouch serie med riktiga tangenter och klubbor, men de är inte alls billiga.

Annars är det nog Yamaha, Roland och Kawai som har kommit närmast ett riktigt pianoanslag. Men Kawai pianon är nog inte lätta att hitta här i Sverige. Kawai har precis kommit med någon ny teknik som verkar intressant, http://www.kawaius.com/mIII.html

Yamahas nya GH3 mekanik gillade jag när jag testade det, men tror bara att det är några av deras dyrare möbel-modeller som använder sig av det.

Har du ett riktigt piano redan så finns även Moog musics PianoBar som monteras ovanför tangenterna, så man kan använda det som ett MIDI klaviatur, med då skulle man även behöva köpa (och installera) något som tystar ner ljudet på pianot också, http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=71

// Filip

Redigerat av Filip
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med ett stagepiano framför ett rent MIDI-klaviatur är ju att de enkelt kan sätta dig och spela utan att dra igång dator och program.

Jag tycker definitivt att du ska testa M-Audios Prokeys 88 när det kommer in till Sverige (förhoppningsvis i månadsskiftet juni/juli). Annars är ju både Rolands och Yamahas billigare stagepianon bra val, även om de är ett par tusenlappar dyrare. Mitt råd blir därför att bege dig till närmsta musikaffär och testa ett par olika modeller om en eller två veckor, då även M-Audio bör finnas i butik.

Trevlig midsommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...