Jump to content
Annons

Dagens i-landsproblem


Diwic

Recommended Posts

Hört i bussen efter förra höstens kick-off:

"Åhh...jag hade ju tänkt byta mobil med Christian, men då följer ju inte min egna polyfoniska ringsignal med!"

😎

Fler som har bra exempel på typiska "Dagens i-landsproblem"?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har hört att den egentliga arbetslösheten i Sverige f.n. är 25% och inte under 5% som vissa hävdar. Den dolda arbetslösheten ligger ju bl.a. i en del arbetsmarknadsfrämjande åtgärder, delar av utbildningsväsendet m.m.

Men det kanske är ett u-landsproblem...?

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att den egentliga arbetslösheten i Sverige f.n. är 25% och inte under 5% som vissa hävdar. Den dolda arbetslösheten ligger ju bl.a. i en del arbetsmarknadsfrämjande åtgärder, delar av utbildningsväsendet m.m.

Nu tänkte jag ju inte att vi skulle vara så seriösa här 🙂

Men iaf...det beror ju på hur man räknar...om man räknar med att alla människor (oavsett ålder) som inte arbetar minst 40 timmar per vecka är arbetslösa, så blir det ju rätt många...och räknar man bara de som går hemma på a-kassa så blir det inte alls lika många. Så diverse folk räknar olika antal människor, och ofta beroende på vad de vill komma fram till, tyvärr.

Det är ungefär som flyktingpolitiken/invandrarna/whatever. Vissa säger att den kostar en massa miljarder medan andra säger att vi tjänar en massa miljarder. Och ständigt nya årtal för när svenskarna kommer att vara i minoritet, lite som de där sekterna som försöker klura ut när jorden ska gå under 😎

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter på teknikspåret och citerar en artikel från DI (har glömt vem som sa det dock.. Men det är vad som sägs som känns viktigt)

"I den tid vi lever i nu så kan dagens ungdomar skicka SMS till nordpolen, men dom har inget att säga..." 😲

Det tycker jag sammanfattar dagens I-landsproblem på ett bra sätt.. Kan appliceras på modern studioteknik också.

t.ex"Med dagens teknik så ryms en professionel studio i en dator för under 20.000:-, men ingen ny musik blir till... " 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens i-landsproblem är att ha lyxen att sitta på ett internetforum och fundera på vilka problem man egentligen har istället för att bli nitad rakt i ansiktet av sina problem dygnet runt.... 🤪

Det har du rätt i! Lyxigt som fan att behöva fundera över vilka problem man har 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Svenskarna i minoritet? Det har vi väl alltid varit? Jag trodde kineserna var i majoritet...

Eller menas de som är svenska medborgare i Sverige? Men det är väl ändå majoriteten och lär väl så förbli, eller?!

🤪

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens i-landsproblem är att ha lyxen att sitta på ett internetforum och fundera på vilka problem man egentligen har istället för att bli nitad rakt i ansiktet av sina problem dygnet runt.... 😱

Japp, där har vi det igen. Som jag skrev här; "Kan ofta göra alla andra inlägg i en lång debatt överflödiga med sina sammanfattande insikter." 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens i-landsproblem är att ha lyxen att sitta på ett internetforum och fundera på vilka problem man egentligen har istället för att bli nitad rakt i ansiktet av sina problem dygnet runt.... 😉

Japp, där har vi det igen. Som jag skrev här; "Kan ofta göra alla andra inlägg i en lång debatt överflödiga med sina sammanfattande insikter." 😄

Insikt - är det ett i-landsproblem 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ett tydligt i-landsproblem stundtals bland bruttor i min stad torde vara:

"Fasen också att de inte har några Bvlgari här, jag får nöja mig med en Gucci-väska då..."

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

"Kunde inte låta bli" som "per_a_55" säger ibland:

Inledningsanföranden sa:

"Hört i bussen efter förra höstens kick-off:"

Är inte denna rad fylld av i-landsproblem?

Att höra - vilken lyx! Inte skadad av handgranater och minor som i fattigare länder. Leder till en massa problem, en massa skit man ville undgå höra.

Buss? Vad är det? En sån där tung pjäs som spyr ut avgaser som ger lungemfysem och annat. Dessutom kommer den ju titt som tätt också och inte som i fattigare länder väldigt sällan, där de därför inte har samma problem med dålig luft och trafikolyckor p.g.a. just bussar.

Höst? Den där grå årstiden då allt omkring en avlider i form av döda löv som faller ned från träden och ger en väldigt massa benbrott som drabbar äldre, deras lidande och den arbetande befolkningen i form av ökade skatter. Dessutom ökar antalet självmord i Sverige då, det har inte fattigare länder samma problem med.

Kick off? Nån slags modern företeelse som endast i-länder kan glassa med. U-landsbefolkningen kan bara drömma om en kick möjligen, från deras underbetalda och hälsofarliga arbete.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Återupplivar tråden med detta i-landsproblemet:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,961717,00.html

Är det bara jag, eller är det fler som finner artikel + bild hysteriskt rolig?

(och som svar på tal på önskningen i sista meningen... Du har redan en)

Jo, tänkte desamma ungefär. (kom på ca 100 fetskämt där på momangen).

Stor nyhet i Aftonbladet.

Annars är jag stor motståndare till alla som börjar skrika "I-LANDSPROBLEM" så fort någon påpekar något som är fel som inte har oerhörda konsekvenser. Alltså om någon lite småsurt klagar på något i deras vardag etc.

Vi lever i ett I-land. Jag och andra har behov av att klaga lite då och då trots att vi i själva verket har det ganska bra.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Internet och global televisering som gjort det möjligt för dom med engelska som modersmål att indoktrinera oss med sina besynnerliga idéer och fördommar om ta mig fan allt, utplånar snart vårat språk totalt. Zappa runt en stund och räkna hur många advokat, deckar, snutserier och såpor av de mest märkliga slag som du hinner räkna till på en timme och så all denna jävla reklam i TV:n hjälp man får spunk i kvadrat. Kort sagt det är ett stort I: lands problem att det är så in i Hvitte svårt att freda sig mot det här om man inte trycker på knappen förståss 🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Återupplivar tråden med detta i-landsproblemet:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,961717,00.html

Är det bara jag, eller är det fler som finner artikel + bild hysteriskt rolig?

(och som svar på tal på önskningen i sista meningen... Du har redan en)

Och längst ner då:

Namn: Carola Wiberg.

Ålder: 48.

Yrke: Vårdare.

Familj: Fyra barn och ett barnbarn.

Bor: Strängnäs.

Inkomst: Cirka 20 000 kr/mån

Jahapp... Vad bra. Vi som satt och undrade vars man tar vägen om man vill ha ett scoop om decimerade julskinkor. Strängnäs rules!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återupplivar tråden med detta i-landsproblemet:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,961717,00.html

Är det bara jag, eller är det fler som finner artikel + bild hysteriskt rolig?

(och som svar på tal på önskningen i sista meningen... Du har redan en)

Och längst ner då:

Namn: Carola Wiberg.

Ålder: 48.

Yrke: Vårdare.

Familj: Fyra barn och ett barnbarn.

Bor: Strängnäs.

Inkomst: Cirka 20 000 kr/mån

Jahapp... Vad bra. Vi som satt och undrade vars man tar vägen om man vill ha ett scoop om decimerade julskinkor. Strängnäs rules!

Jag får tanken att hon redan ätit av den 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

I Gott Nytt Nyktert År-tråden (eller vad den hette) kom jag med ett klockrent I-landsproblem; nämligen att vädret var lite osäkert, så att det inte kunde bli några 100mm-bomber på Nyårsafton, eftersom de som bekant går för högt upp...

...men det VAR jobbigt på riktigt, eftersom jag ALLTID har sådana annars... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Bara 500-lappar i bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

En klassiker. 😆

Ännu värre blir det om man säger:

Bara 100-lappar i Bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 500-lappar i bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

En klassiker.  😳

Ännu värre blir det om man säger:

Bara 100-lappar i Bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

😏

*asgarv*

Tidsbristen har ju ockå pressat fram den givna:

"Fan vad X går långsamt"

där X = usb2, diskmaskin, öppnandet av Studio Forums startsida, tunnelbanan, kaffemaskinen, Acrobat Reader, kassakön till färdigmaten, svar via e-post osv.

Nej, dags att dra hem från jobbet! Varför i helvete funkar inte den automatiska utkodningen av telefonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 500-lappar i bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

En klassiker.  😱

Ännu värre blir det om man säger:

Bara 100-lappar i Bankomaten idag.

Fy fan vad jobbigt.

😏

*asgarv*

Tidsbristen har ju ockå pressat fram den givna:

"Fan vad X går långsamt"

där X = usb2, diskmaskin, öppnandet av Studio Forums startsida, tunnelbanan, kaffemaskinen, Acrobat Reader, kassakön till färdigmaten, svar via e-post osv.

Nej, dags att dra hem från jobbet! Varför i helvete funkar inte den automatiska utkodningen av telefonen?

komma hem till föräldrarna där det bara finns 2mbit! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...