Jump to content
Annons

Världens sämsta ravelåt


hm  

9 röster

  1. 1. hm

    • 1
      3
    • 2
      1
    • 3
      0
    • 4
      0
    • 5
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: mantra

ARTIST/GRUPP: jag

GENRE: he he ja vad blev det

LÅTLÄNGD: 4.50

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.66

STATUS: Färdig demo

låten

Jo jag vaknade en morgon och tänkte att det där rave… hur svårt kan det vara… Så jag gick och pratade med min arbetskamrat som jag visste var väldigt inne på det här och hängde på sådana fester etc. I ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad som var mest lockande, de där små svamparna eller musiken. I vilket fall, han var väldigt tillmötesgående och gav mig massa cd-skivor och skrev ner vilka låtar och i vilken ordning jag skulle lyssna så att jag fick med allt från början tills där vi är idag. Jo jag måste erkänna att efter 2’a låten började jag bli lite illamående men jag hängde i. Jag fastnade aldrig för det men tänkte att jag ändå skulle göra ett försök för som sagt hur svårt kan det vara…

Satt en kväll och pillade och tyckte väl att nä det här är ju inte så pjåkigt i alla fall. Glad i hågen gick jag nästa dag till arbetet och spelade upp för min kollega. Efter att han lyssnat färdigt så tittade han på mig med bekymrade ögon och skakade på huvudet, suckade lite och sa… du.. det här är eh inte rave..sedan gick han. Än idag småler han lite när vi möts i korridoren.

Nu undrar jag ju vad jag gjorde för fel, och snälla var nu riktigt råa i kritiken…

Låten heter mantra för att jag antar att enda sättet att hålla sig vaken en hel natt är att man går in i någon slags trance, typ som transcendental meditation där man rabblar ett mantra så upprepas melodislingorna om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

He he... Trance? Det låter mer som något slags proggig pop. Väldans otajt var det också.

konstigt mixat. Ljuden passar inte ihop på något sätt.

Lite fräckt var det trots allt. Men att kalla det för trance...njaee.

Jag tycker att det är svårt att säga vad du gjort fel eftersom det inte känns som att det är en siffra rätt. Det är liksom bara ett ganska menlöst trumkomp utan stuns i och en bassynt som maler på. och så lite underligt effekterade gitarrer

Checka tranceexemplen här:

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

och jämför. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance? 😲

Riktigt skoj låt faktiskt. Känns som att den hade passat in som filmmusik till någon skum polsk el. finsk film? Kontakta Kaurismäki (finsk regissör) så kanske du kommer med i en av hans filmer 😳 Fast då får du nog tajta till det hela några %.

Link to comment
Dela på andra sajter

cOSMO (oregistrerad)

😮😆😄😄

Skitkul faktiskt....

Tango med ett gäng sketfulla finnar som skall vara moderna på Finlandsfärjan..

Var jag för hård nu?

Kul var det iallafall, inte speciallt bra.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance? 😮

Riktigt skoj låt faktiskt. Känns som att den hade passat in som filmmusik till någon skum polsk el. finsk film? Kontakta Kaurismäki (finsk regissör) så kanske du kommer med i en av hans filmer 😆 Fast då får du nog tajta till det hela några %.

Hahaha, Kaurismäki har väl mest tango i sina filmer?

Ursäkta OT:n, men alltså, Flickan från Tändsticksfabriken är sjukt bra.

För övrigt har jag svårt att se et rejviga i den här låten. Liksom alla andra. Ganska kul 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när blev rave en musikstil förövrigt? 🙂

Låten då:

🙂 ..

Uhm, låter inte som något man skulle höra på ett rave iallafall 😛.. Rätt häftig var den iallafall 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt en kväll och pillade och tyckte väl att nä det här är ju inte så pjåkigt i alla fall.

😛

Nu undrar jag ju vad jag gjorde för fel

😳

Menar du allvar eller är allt ett jättetråkigt skämt? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hahahahahaha... 😛

så skön inställning.. Älskar det!

"äh.. det kan väl inte vara så svårt att göra musik"..

"slänger ihop en trancelåt efter att ha lyssnat på några låtar"..

ja, du... uppenbarligen lyssnade du inte så noga, hehe.

Rubriken är slående.. Fast den är felaktig. Det är inte ens en ravelåt.. Det är snarare en.. ja du.. sorglig chipmodd-ballad?

Såhär lät det när min 10-åriga granne trackade grejer på sin Amiga 1993.. Fast det var inte lika otight, och bättre mixat.

Men du har ju ett eget sound iaf 😳

Och det är ju roligt som fan att göra musik, så fortsätt med det. Men jag skulle nog undvika att göra "rave" i framtiden om jag var dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt en kväll och pillade och tyckte väl att nä det här är ju inte så pjåkigt i alla fall.

:rolleyes:

Nu undrar jag ju vad jag gjorde för fel

😏

Menar du allvar eller är allt ett jättetråkigt skämt? 😱

he he, det var nog ett jättetråkigt skämt... fast det sorgliga är kanske att jag nog inte hade lyckats bättre även om det inte var det och jag verkligen gav det en chans 😉

Jag sitter jag i alla fall med ett stort leende på läpparna när jag läser era svar 😄

men jag får ju inga konkreta tips... hm men jag är väl ett hopplöst fall anser man nog 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är snarare en.. ja du.. sorglig chipmodd-ballad?

Har du koll själv? Hur får du akustisk gitarr att påminna om chipmusik?

Jag syftade mer på det generella upplägget. Och melodislinge-ljuden, osv.. Ok. Det låter kanske inte som en _chip_mod då (insåg mitt misstag nu), men den hade definitivt en mod-känsla tycker jag.. De sunkiga ljuden, och melodin... ljudet på melodislingan framförallt.. nån slags orgel som inte alls låter som orgel : )

Behöver ju heller inte vara samma ljud i en låt för att den ska påminna om soundet i en annan genre.

Du kan göra en låt som låter extremt rockig, utan att ha några trummor eller gitarrer eller sång alls.

sen hade jag faktiskt samplade gitarrer på min Amiga.. Lät visserligen sämre än de som är i den här låten, men bara marginellt : )

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med om att detta är världens sämsta Rave låt.

Den platsar även in i kategorin

Världens sämsta låt.

jo du jag får faktiskt erkänna att jag bollade mellan den rubriken och den som det slutligen blev... ville dock inte vara för självkritisk utan lämnar över det till er 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med om att detta är världens sämsta Rave låt.

Den platsar även in i kategorin

Världens sämsta låt.

I sanning en sågning 😆

Jo det här va kul! Riktigt skitdåligt faktiskt! Är det ok om jag drar med den till midsommarpartajet för att testa den på dansbandsgolvet?

Fan jag garvar... det ÄR kul!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med om att detta är världens sämsta Rave låt.

Den platsar även in i kategorin

Världens sämsta låt.

I sanning en sågning 😆

Jo det här va kul! Riktigt skitdåligt faktiskt! Är det ok om jag drar med den till midsommarpartajet för att testa den på dansbandsgolvet?

Fan jag garvar... det ÄR kul!

/Bengan

he he... be my guest, bara du låter mig hålla en låg profil 😆... mitt syfte med musiken är och har alltid varit att göra musik som berör 😆 på det ena eller det andra sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. har du gjort den i reason? .. Kanske lite okvantiserat här och där, men men.. Du kanske kommer på en ny musik stil? vem vet ? :] inte riktigt min smak, inte riktigt rave... inte åt det hållet.. mer typ progressive tango trance, ganska koolt faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...